Gå til innhold

Mellomskivene i ryggraden?


May-Linn Vorland

Anbefalte innlegg

search?q=mellom+skivene+i+ryggraden&biw=1093&bih=534&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CahXVKr3GYmrNpyggIgC&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=fYU6kGaIMBQQiM%3A%3BPLO51BCNLza73M%3BfYU6kGaIMBQQiM%3A&imgrc=fYU6kGaIMBQQiM%253A%3BfP4YZmBd2evcLM%3Bhttps%253A%252F%252Fonlinelege.no%252Fmedia%252F56%252Fspondylose_300x300.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fonlinelege.no%252Fsvar%252F_mr-viser-degenerasjon-i-ryggen-spondylose--hva-betyr-det_ref%253Abggjbff66%3B234%3B300

Tok rønken her for noen mnd siden i ryggraden bekken og skulderblad.

Det kiropraktoren sa at mellomskivene i ryggraden er vekke oss meg:huh:

Hvilken oppgave har dem....? Kan det være pgr av alvorlig osteoporose og hopp og jogging mens jeg har brytet ned beinmassen i ryggraden...? (n)

Og er det støtdempere i hele ryggraden eller bare korsryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal være litt forsiktig med å kritisere folk jeg ikke vet noe om, men kan ihvertfall si at enten er ikke kiropraktoren din god nok til å forklare deg hva som faktisk har skjedd eller så er han helt på bærtur (dette er etter å ha lest etterhvert ganske mange poster fra deg her). Mellomvirvelskivene dine er ihvertfall garantert ikke helt borte.

De er for øvrig i hele ryggraden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være litt forsiktig med å kritisere folk jeg ikke vet noe om, men kan ihvertfall si at enten er ikke kiropraktoren din god nok til å forklare deg hva som faktisk har skjedd eller så er han helt på bærtur (dette er etter å ha lest etterhvert ganske mange poster fra deg her). Mellomvirvelskivene dine er ihvertfall garantert ikke helt borte.

De er for øvrig i hele ryggraden ja.

Ok, søttdempetrene var vekke sa han, jeg skulle ha hatt et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de fjernes kirurgisk vil de ikke forsvinne. De kan tape høyde, men de blir ikke borte. Ta kontakt med røntgeninstituttet hvor du tok bildene og be om å få en utskrift av bildebeskrivelsen og lim inn her eller send på PM til meg så kan jeg forklare funnene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de fjernes kirurgisk vil de ikke forsvinne. De kan tape høyde, men de blir ikke borte. Ta kontakt med røntgeninstituttet hvor du tok bildene og be om å få en utskrift av bildebeskrivelsen og lim inn her eller send på PM til meg så kan jeg forklare funnene for deg.

Ok! Takk:) Men kan de også forsvinne når det er gått betent / infeksjon? ( beinkjrøhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok! Takk:) Men kan de også forsvinne når det er gått betent / infeksjon? ( beinkjrøhet)

Sånn rent hypotetisk kan det kanskje være mulig at en infeksjon kan spise de opp, men det er voldsomme og livstruende saker og du hadde vært innlagt på sykehus dritlenge og operert og alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent hypotetisk kan det kanskje være mulig at en infeksjon kan spise de opp, men det er voldsomme og livstruende saker og du hadde vært innlagt på sykehus dritlenge og operert og alt mulig.

Ok, men i så tilfelle, når infeksjonen har gått ned ( for alle har jo litt infeksjon i ryggraden ) så kommer dem til og komme tilbake igjen ( snakker om år) For infeksjon hadde / har jeg i kroppen pgr av det slo ut på blodprøven jeg tok for 3 mnd siden, men føler meg bedre nå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men i så tilfelle, når infeksjonen har gått ned ( for alle har jo litt infeksjon i ryggraden ) så kommer dem til og komme tilbake igjen ( snakker om år) For infeksjon hadde / har jeg i kroppen pgr av det slo ut på blodprøven jeg tok for 3 mnd siden, men føler meg bedre nå =)

Infeksjon er når mikroorganismer (stort sett bakterier eller virus) angriper vev i kroppen. Når man snakker om betennelse i muskel-/skjelettsammenheng mener man ikke infeksjon (man kan selvfølgelig ha infeksjon i muskler og sener også, men det er en helt annen greie). Man ser kanskje betennelsesreaksjoner (igjen, ikke infeksjon) ved akutte ryggskader, men ved langvarige ryggproblematikk er stort sett dette en veldig liten eller ingen del av bildet. Om blodprøvene dine viste at du har en infeksjon i kroppen tviler jeg på at dette har noe med ryggen din å gjøre. Infeksjoner i ryggraden er sjeldent, og stort sett en komplikasjon ved kirurgi, som regel når man har gjort store avstivelsesoperasjoner. Da må det stort sett både reoperasjon og intravenøs antibiotika til og det er et eneste stort hælvete, og har heldigvis ingenting med din rygg å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infeksjon er når mikroorganismer (stort sett bakterier eller virus) angriper vev i kroppen. Når man snakker om betennelse i muskel-/skjelettsammenheng mener man ikke infeksjon (man kan selvfølgelig ha infeksjon i muskler og sener også, men det er en helt annen greie). Man ser kanskje betennelsesreaksjoner (igjen, ikke infeksjon) ved akutte ryggskader, men ved langvarige ryggproblematikk er stort sett dette en veldig liten eller ingen del av bildet. Om blodprøvene dine viste at du har en infeksjon i kroppen tviler jeg på at dette har noe med ryggen din å gjøre. Infeksjoner i ryggraden er sjeldent, og stort sett en komplikasjon ved kirurgi, som regel når man har gjort store avstivelsesoperasjoner. Da må det stort sett både reoperasjon og intravenøs antibiotika til og det er et eneste stort hælvete, og har heldigvis ingenting med din rygg å gjøre :)

Men kiropraktoren sa at jeg har infeksjon i ryggraden og derfor har fått skjev rygg itillegg. Men merker at skjevheten er mindre nå pgr av beinlengdeforskjellen. Og ja jeg har hat veldig! vondt i ryggraden og den føles stiv mindre nå, men tror det har at sene muskulaturen har vert veldig! stram det siste året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Dette er en dansk kiropraktor som jobber i spania. Kiropraktikk blir ansett som alternativ behandling og pseudovitenskap i begge disse landene.

Omtrent alt du sier han har sagt er feilaktig. Likevel velger du å høre på ting som ikke er sant, fremfor å gå til legen.

Hvorfor nekter du å få ordentlig behandling?

Er du så oppmerksomhetssøkende at du er villig til å ødelegge kroppen din fullstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-2004-14440990796527_thumb.png

Er det ikke snart på tide å slutte å høre på tøvet denne kiropraktoren forer deg?

Husk at en kiropraktor er en alternativbehandler. Det er ikke god dokumentasjon for at det fungerer spesielt bra for noe som helst.

Er ikke dette god nok grunn til å klage han/hun inn til en passende instans for dårlig praksis og utnyttelse av offentlig godkjenning Ole-Mats Moskvil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]153136[/ATTACH]

Er det ikke snart på tide å slutte å høre på tøvet denne kiropraktoren forer deg?

Husk at en kiropraktor er en alternativbehandler. Det er ikke god dokumentasjon for at det fungerer spesielt bra for noe som helst.

Er ikke dette god nok grunn til å klage han/hun inn til en passende instans for dårlig praksis og utnyttelse av offentlig godkjenning Ole-Mats Moskvil?

Dette er den beste kiropraktoren som finnes! ;)

Han sier at siden jeg ikke har støtdemperne som de skal være, må jeg unngå hopp jogging og heller bare svømme og sykle. :(

Han kalte det for fiske-ryggsøyle :wideyed: At ryggsøylen min ikke var utviklet etter tenårene, for da forandres ryggsøylen og blir med fastere kan du si..... ikke vet jeg hva han mente med det...(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste kiropraktoren som finnes! ;)

Han sier at siden jeg ikke har støtdemperne som de skal være, må jeg unngå hopp jogging og heller bare svømme og sykle. :(

Han kalte det for fiske-ryggsøyle :wideyed: At ryggsøylen min ikke var utviklet etter tenårene, for da forandres ryggsøylen og blir med fastere kan du si..... ikke vet jeg hva han mente med det...(n)

Det er bare å fortsette og hive mer penger ut av vinduet ditt og inn i denne svindlerens lomme for min del. Lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Er ikke dette god nok grunn til å klage han/hun inn til en passende instans for dårlig praksis og utnyttelse av offentlig godkjenning Ole-Mats Moskvil?

Det kommer vel litt an på hva som egentlig blir sagt på kontoret der, om det er han som sier diss tingene eller om det er mer at de oppfattes på denne måten. Uansett synes jeg det er en god ting å spørre pasientene mine (særlig de litt sammensatte) hva de oppfatter at er galt med ryggen, både i anamnesen i starten og etter jeg har gitt min vurdering av problemet. Både for å avdekke negative beliefs, fear avoidance og katastrofetanker, og å sikre at de har forstått hva jeg mener.

Dette er den beste kiropraktoren som finnes! ;)

(...)

Han kalte det for fiske-ryggsøyle

Jeg synes mye av forklaringene du sitter igjen med høres ut som en oppskrift på å lage en kronisk smertepasient. Mye farliggjøring og negative metaforer gjør at smertene helt konkret blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...