Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men hvis man skal droppe middag må man jo ersatte det med noe annet. Slik som jeg gjør:)

De som dropper middag og frokost og ikke finner noen erstatning eksluderer jo matretter de også.

Så lenge du får i deg alt av næring du trenger, og med mindre du er på nivået med "profesjonelle utøvere" så kan du hoppe over både frokost, lunsj, brunsj, middag og hva du måtte ønske.

Om du får i deg f.eks 2000 kcal, 140g proteiner, 70g fett + karbo fordelt på ett måltid kl 10 om morgenen og ett kl 10 om kvelden, så funker det vel så bra som å spise et lite måltid annenhver time..

Finn en måte som passer for deg ;)

Det hender ofte jeg ikke spiser mellom lunsj på jobb (ca 10:30-11:00) og når jeg kommer hjem fra trening (varierer mellom 18:00-22:00) .. Finn noe som funker for deg (y)

Fortsetter under...

Så lenge du får i deg alt av næring du trenger, og med mindre du er på nivået med "profesjonelle utøvere" så kan du hoppe over både frokost, lunsj, brunsj, middag og hva du måtte ønske.

Om du får i deg f.eks 2000 kcal, 140g proteiner, 70g fett + karbo fordelt på ett måltid kl 10 om morgenen og ett kl 10 om kvelden, så funker det vel så bra som å spise et lite måltid annenhver time..

Finn en måte som passer for deg ;)

Det hender ofte jeg ikke spiser mellom lunsj på jobb (ca 10:30-11:00) og når jeg kommer hjem fra trening (varierer mellom 18:00-22:00) .. Finn noe som funker for deg (y)

Takk for svar :) Jeg synes min matplan fungerer veldig bra. Spiser ca. 4 ganger per dag. Og forsøker å ligge på 1600 på hviledager og 2000-2250 på treningsdager. Var bare litt redd for at jeg ikke fikk i meg nok næring. Men får prøve meg frem til noe som funker for meg :)

De som spiser lavkarbo ekskluderer hverken like mye, eller har en like "dårlig" grunn :p

("liker ikke" er ikke en god grunn)

Som sagt her. Fysiologisk har det ingenting å si.

Men for mentaliteten rundt mat har det potensielt mye å si.

Men, siden det virker som om du har blitt vel defensiv her.

La meg heller spørre.

Kan du se poenget mitt?

Jeg sier som sagt ikke at dette betyr at du kommer til å utvikle spiseforstyrrelser. Jeg snakker om hvordan det å ekskludere (rundt regnet) over halvparten av all mat ikke nødvendigvis er positivt.

Raptorial, hvorfor antar du så mye om helsen hennes? Vegetarianere klarer seg bra, så hvorfor skulle ikke TS gjøre det? Selv skjønner jeg ikke hvordan noen kan unngå å spise kjøtt, men det er en annen sak.

Hvis du er redd for at du mangler noe i kostholdet ditt så kan du sikkert sjekke det hos legen.

Jeg ser godt ditt poeng. Men uansett om det kanskje ikke nødvendigvis er positivt betyr ikke det at det nødvendigvis er negativt. Er det egentlig så ille å spise den maten man liker og holde seg unna den maten man ikke liker? Har venner som strategisk aldri rører karbohydrater, det fungerer for de og da er det vel ikke negativt?

Jeg tenker at så lenge jeg spiser sunt, får i meg nok mat og mat med sunt fett, protein og næring burde jeg kunne spise akkurat det jeg føler for uten å måtte tvinge meg selv til å spise mat jeg ikke foretrekker. Det jeg lurte på i denne tråden var om det var et must å få i seg varm mat, eller om man kunne kutte middag for å heller spise annen sunn mat. At så lenge man får i seg næringsrik mat går det bra. Er ikke defensiv, men synes det er litt rart at alle skal føye seg samme matrutine og kultur, når det ikke er noe grunn til det :)

Prøver ikke å være defesiv eller kverulerende, og skjønner godt at når man er vant til en matkultur med visse retter er det kanskje rart når andre ikke ønsker å spise det samme :) Jeg foretrekker ikke varme middagsretter, men kald lett mat er veldig godt. Liker jo hundrevis av matprodukter utenom typiske varme middagsretter.

Edit: Jeg setter altså spørsmåltegn ved et must for å like alle matretter for å øke variasjonen av retter man kan spise bare pga. variasjonen, ikke næringsinnholdet. F.eks. kjøttkaker, brun saus og poteter frister ikke. Da vil jeg heller spise egg, grønnsaker, nøtter, frisk frukt, skyr, melk osv. Er det egentlig så negativt?

Du hører heller ikke etter hva jeg sier, Lisa :p

Om helsen hennes sier jeg lite

EDIT:

Igjen. Det jeg igjen sier er.

Nei. Fysiologisk er det null problem.

Varsellampene lyser når man utelukker store matvaregrupper "fordi". Hvis man blander det med at man, basert på hva personen selv sier, vet relativt lite om ernæring så kan man se at det KAN utvikle seg til noe.

Annonse

Psykisk/mental helse er også helse :p

Hvis du, TS, trives med den maten og får i deg den næringen du trenger så ser jeg ikke problemet. Jeg blir i alle fall stresset og lei av å presse i meg mat jeg ikke liker, så derfor gjør jeg ikke det. Det må jo være mye bedre å ha et kosthold man trives med, ellers blir man jo i vært fall "gal".

Matretter jeg ikke foretrekker/liker:

Saus laget på mel, melk og smør, varm fisk og kjøtt med ris, pasta eller potet, pannekaker og andre lignende matvarer. Pizza, varme supper (liker de kalde typene), spagetti, og pasta med ostesauser :yuck: (det brekker jeg meg faktisk av), snitsel og den type kjøtt, kjøttkaker, pølser, medisterkaker osv, butikkbrød, saft :yuck: , og rødt kjøtt generelt. Det er mat jeg ikke synes så mye om, liker ikke smaken.

Er voksen og spiser selvfølgelig dette hvis jeg får det servert borte. Men har store vansker for å spise det hjemme.

Det jeg liker er:

Skyr og andre lignende yoghurter, nesten all frukt, alle grønnsaker, egg, melk, sjømat (men ikke med sauser og tilbehør, men som fingermat), sushi, speltlompe, hjemmelagde rundstykker, all pålegg med sjømat, fisk-/kyllingpålegg, rå fisk, havregryn, sukker :love: (no more)), salater, rosiner og tørket frukt, oliven, nøtter, (vin :love:), frokostblandinger, bakevarer, tortilla med pålegg, kalde oster, knekkebrød, osv osv osv. Altså liker å spise ting adskilt og kaldt. Og selvfølgelig alt usunt herifra til himmelen, men den avhengigheten har jeg jobbet med :)

Altså er det middagretter som er problemet. Har spist lite middag som barn, men likte disse rettene da. Men oppover årene har jeg fått avsmak på mer og mer. Og spiser aldri komplette måltider, litt mer sånn: nøtter, rosiner, rå fisk, frukt og en yoghurt haha. Da fikk dere litt mer innsyn i hva jeg ikke liker og liker :) Men skal innrømme at jeg ofte spiser litt ensfoldig og har stort forbedringspotensiale på å variere måltidene. Pleier som regel å kjøpe mye av det samme og spise skapet tomt før jeg varierer. Derfor spiser jeg de samme greiene i en uke før jeg varierer til noe annet og spiser til det er tomt og slik går det. Bor alene så pleier ikke å fylle opp kjøleskapet med varer som plutselig går ut på dato.

Som andre sier så er man ikke NØDT til å spise ett stort varmt måltid på ettermiddagen, hovedsaklig bestående av varmebehandlet animalsk protein med stivelse, grønnsaker og saus til; så lenge man får i seg nok kalorier og næringsstoffer til å dekke de behovene man har, så går det greit.

Men fra et nytelsesperspektiv (her har jeg fryktelig bias og er upartisk som få), er livet og jorden fyllt med så mye utrolig gode smaker og diggne retter at jeg synes det blir veldig synd å gå rundt og vite at man har en masse ting man velger å ikke spise pga at man ikke liker de, og så ta det valget å aktivt ikke gå inn for å endre på saken.

Jeg skal ikke si at jeg synes det er like ille som HAES(sykelig overvektige mennesker, som istedenfor å gå i seg selv for å ta hånd om sitt overvektproblem, raser mot omverdenes skrudde syn på helse og påstår at det ikke er noen motsetning mellom en BMI på seksti og å være sunn), men jeg kan ane en og annen paralell mellom de to.

Noen sa engang at "Bare de vanskelige tingene i livet er verdt å gjøre", og jeg tror det ligger mye sannhet der.

Som andre sier så er man ikke NØDT til å spise ett stort varmt måltid på ettermiddagen, hovedsaklig bestående av varmebehandlet animalsk protein med stivelse, grønnsaker og saus til; så lenge man får i seg nok kalorier og næringsstoffer til å dekke de behovene man har, så går det greit.

Men fra et nytelsesperspektiv (her har jeg fryktelig bias og er upartisk som få), er livet og jorden fyllt med så mye utrolig gode smaker og diggne retter at jeg synes det blir veldig synd å gå rundt og vite at man har en masse ting man velger å ikke spise pga at man ikke liker de, og så ta det valget å aktivt ikke gå inn for å endre på saken.

Jeg skal ikke si at jeg synes det er like ille som HAES(sykelig overvektige mennesker, som istedenfor å gå i seg selv for å ta hånd om sitt overvektproblem, raser mot omverdenes skrudde syn på helse og påstår at det ikke er noen motsetning mellom en BMI på seksti og å være sunn), men jeg kan ane en og annen paralell mellom de to.

Noen sa engang at "Bare de vanskelige tingene i livet er verdt å gjøre", og jeg tror det ligger mye sannhet der.

Jeg liker gode smaker og liker det meste, så der er jeg enig. Men tror ikke pannekaker, kjøttkaker, butikkbrød, ostesaus og snitsel er noen av livets store kulinære opplevelser :) For er bare det jeg skrev i innlegget over jeg ikke liker. Er det så mange retter at man går glipp av noe i livet? Det finnes utallige retter som inneholder det jeg liker. Jeg kommer til å prøve å lære meg å like det jeg skrev i innlegget ovenfor. Men er vanskelig når man brekker seg av visse matvarer. Men er ellers enig med deg, det med å eksludere ting gjør jo alle hver dag. Vi går sikkert glipp av mange naturfenomen ved å bo i norge, vi går flipp av verden ved å bo et fast sted, vi går glipp av flere kulturer når vi oppholder oss i et miljø, osv osv. Så konlusjonen for meg er at så lenge jeg lever sunt, næringsrikt og med nok mat, kan jeg fortsette å nyte maten jeg liker. Ville bare høre om varm mat var viktig i et kosthold. Det har jeg nå fått svaret på :)

Jeg tror kanskje dere nå tror jeg ikke liker noe. :giggle: Jeg finner nye ting jeg liker hver dag, er bare det i listen ovenfor jeg ikke synes mye om (første avsnitt). Ellers prøver jeg nye ting overalt jeg reiser og nyter mat. Men ikke varme norske typiske middagsretter. I hverdagen spiser jeg mer ensformig i en uke også en ny uke med nye ting. Det passer meg bra.

Takk for svar alle sammen! :)

Endelig en som har samme holdning til middag som meg! Jeg heller spiser helst ikke middag ettersom jeg rett og slett ikke liker det. Jeg spiser sunt, får i meg nok proteiner og grønnsaker, men middagsmat har jeg aldri vært noen fan av. Kresen er jeg absolut ikke jeg heller, men om jeg kan velge mellom en middagstallerken eller on skål havregrøt tar jeg lett havregrøten :D

Jeg har diskutert dette med flere, og det er fortsatt ingen som har kommet med noe godt argument for å spise middag daglig :)

Endelig en som har samme holdning til middag som meg! Jeg heller spiser helst ikke middag ettersom jeg rett og slett ikke liker det. Jeg spiser sunt, får i meg nok proteiner og grønnsaker, men middagsmat har jeg aldri vært noen fan av. Kresen er jeg absolut ikke jeg heller, men om jeg kan velge mellom en middagstallerken eller on skål havregrøt tar jeg lett havregrøten :D

Jeg har diskutert dette med flere, og det er fortsatt ingen som har kommet med noe godt argument for å spise middag daglig :)

Herlig å høre at vi er flere! Akkurat slik jeg føler. Du formulerte det bare litt bedre enn meg! Så lenge man spiser maten man liker og spiser sunt og næringsrikt burde man kunne spise akkurat det man føler for (y) Hvis man spiser maten man liker går man vel strengt tatt ikke glipp av noe heller :) Uansett om det ikke er noe galt å prøve å lære å like det.

Edit: Når flere spiser slik vet jeg også at jeg kan fortsette å spise maten jeg spiser med god samvittighet:) Har også venner som mener jeg er usunn fordi jeg ikke spiser middag, uansett om jeg spiser sunne alternativer.

Lillesøsteren min er lik - eneste hun liker av varm mat er biff når mamma lager det, og bacon til brødskiva. ellers spiser hun kun brød med ost og skinke, kald grillet kylling, kalde fiskekaker, kalde pølser med brød etc.. om hun skal ha grønnsaker er det rå gulrøtter eller brokkoli:P Hun hadde en stund mangel på vitamin b og jern, men etter en stund med det til kosttilskudd har det tatt seg opp (y)

Annonse

Ingen må spise varm mat. Jeg kjenner mennesker som hovedsakelig lever på rawfood, ingen av disse er verken underernærte eller syke :-) det krever bare at en setter seg inn i det en holder på med, og passer på å spise nok av de ulike makro/mikronæringstoffene. Du liker jo ett hav av mat, kan ikke se at du skal ha problemer med å få i deg det du trenger, bare du spiser nok. Selv spiser jeg minimalt med varm mat om sommeren, det går mest i smoothies, salater og fete meieriprodukter. Frokostsmoothien min inneholder ca 500 kcals, altså egentligt ikke noe lite måltid :-) Er ikke enig i at du skal tvinge i deg mat du ikke liker, da du tross alt liker mye variert mat så lenge det er kaldt.

Så lenge grunnen til at typiske varme middagsretter blir unngått ikke er pga en eller annen form for spiseproblematikk, så er det ikke noe problem. Er man restriktiv pga angst for noen matvarer, frykt for farlig mat osv, da er det ikke greit! :)

Raptorial - fysiologisk null problem?

Hvor er jernkildende? Sink? B12? Magnesium? Vit. D? B6? Omega fettsyrer? Er proteininntaket tilstrekkelig? Det er ganske mange mangler i et kosthold som er semivegetarbasert, spesielt med korn som hovedkarbokilde.

Raptorial - fysiologisk null problem?

Hvor er jernkildende? Sink? B12? Magnesium? Vit. D? B6? Omega fettsyrer? Er proteininntaket tilstrekkelig? Det er ganske mange mangler i et kosthold som er semivegetarbasert, spesielt med korn som hovedkarbokilde.

Mange dårlige formuleringer fra meg. Jeg mente at å ekskludere "varmmat" var "ok". Ikke at eksempelmåltidet var ok

Dette var kostholdet til en jeg kjenner: Loff med agurk og paprika, grandiosa, poteter (spesielt pommes frites), og fint lite ellers. Jeg fikk sjokk og "tvang" han til å begynne med litt kylling, da det har ganske nøytral smak. Nå spiser han mye mer, dog fremdeles loff med agurk paprika lunch hver dag.

Problemet her er at han var vant med å spise dette, og taklet derfor ikke tanken på annen mat. Er enig med Raptorial at du beveger deg inn i en gråsone når det kommer til mat. Sett deg heller små mål om å prøve å spise litt utenfor dine normale preferanser, gjerne 1-2 måltider i uken. Trenger ikke slenge på T-bone steaken første gang, men noe enkelt å greit? Mitt syn på saken. Om det er varmt eller kald spiller for øvrig ingen rolle, men tror du bør tilvenne deg litt varm mat også, slik at du ikke får et så bredt ekskluderingsfelt.

Lisa Vegetarianere klarer seg. Det gjorde også grandiskollegaen min, samt han i Hellstrøm som utelukkende spiste godteri og chips hver dag, til hvert måltid. At det er optimalt/bra er en helt annen ting.

Typisk middagsmat inneholder vel som regel hos de fleste mer protein, fett og energi hos de fleste. Om du ikke har moralske grunner til å kke spise kjøtt (som du tydeligvis ikke har iogm at du spiser skinke etc) vil det jo være bedre mye næring i en middag med animalsk protein :-D Hva med å lage middag og avkjøle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...