Gå til innhold

Fettprosentnedgang tips


Mathildel

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en aktiv jente på 18. Jeg er 160 høy og veier 50 kg. Jeg driver med langrenn og fotball. Jeg trenger ca 5-8 ganger i uken og for det meste er 2 av de intervaller, 2 fotballtreninger, en rulleskiøkt og så styrke eller løping utenom.

Jeg er delvis fornøyd med kroppen min, det er bare 2 ting som trekker ned selvtilliten min og det er beina og rumpen. For meg ser det ut som jeg har en rumpe til en 45-åring. Og dette vil jeg endre på, siden overkroppen min er egentlig i mine øyner er ganske bra. Så er det bare beina og rumpen som ikke henger sammen med overkroppen.

Jeg har six-pack og veltrente armer, men underkroppen min har for mye fett, og nå har jeg vært uten den vanlige treningen min i snart 1 måned pga fjerning av mandlene. Så nå kan jeg starte opp med vanlig trening igjen, men nå vil jeg ha fokus på å få ned fettprosenten min på underkroppen, selvom jeg vet at det ikke går an å punktslanke.Det har også lagt seg endel fett på hoftene mine i løpet av denne måneden jeg ikke har fått lov å være i noe som helst aktivitet. Fettet på hoftene gjør at jeg ser mye breiere ut, og ja jeg vil prøve å få dette vekk også.

På matfronten så spiser jeg som regel sunt, endel proteiner, jeg spiser også litt mer karbohydrater enn sikkert vanlig, men det er for å få nok overskudd til all kondisjonstreningen.

Så jeg trenger egentlig tips til hvordan jeg skal spise og hvilke endringer jeg skal gjøre i treningen min??Og den enkleste måten til å miste overflødig fett og kilo.

Har lagt til to bilder, av overkroppen. har ingen av underkroppen dessverre, men den er ikke like trent.

post-21170-14440983202647_thumb.jpg

post-21170-14440983203219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ribbeina dine vesla. Du er ei veldig pen jente, men ikke ødelegg det ved å gå ned mer. Spis kylling og poteter og masse knebøy/hip thrusts, og du får nøyaktig det resultatet du vil ha!

Trust me.

For å si det sånn så har jeg null problemer med mat, har sikkert for høyt inntak av kalorier, men det er underkroppen min som plager meg. Den henger virkelig ikke sammen med overkroppen. Om noen bare hadde sett underkroppen min så hadde de sikkert ment jeg var småfeit, eller vertfall endel fett tilovers!

Har prøvd det du sier over, men det hjelper faktisk ikke, og har prøvd lenge. Er bare snakk om at det er underkroppen min jeg vil endre på, ikke overkroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å høre at du har et så dårlig syn på deg selv. Sitter garantert i hodet, for det er umulig å være feit nedentil med en overkropp som du har.

Håper du finner ut av det, lykke til.

Dette er rumpen min, og nå kan dere se at den ikke henger sammen med overkroppen i det hele tatt...

post-21170-144409832061_thumb.jpg

post-21170-14440983206745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg som at du har posterior pelvic tilt, men kan ikke si noe sikkert, da dette er et smalt utgangspunkt for "diagnose". Umulig å trene opp rumpa om dette er tilfelle, noe som kan bekrefte det du sier.

Finn deg en dyktig PT som kan jobbe med øvelsene og sørge for at du gjør dem riktig uten å hengsle i ryggen.

Du er ikke feit overhodet og beina dine ser bra utviklet ut, noe som igjen kan tyde på PPT (quad dominans og posterior tilt)

PPT og buttgripping går gjerne hånd i hånd, det betyr at man kronisk klemmer inn rumpa og ned bekkenet.

Kort fortalt kan du gå ned så mye vekt du vil, det forandrer ingen ting før PPT og buttgrippingen er ryddet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rumpen min, og nå kan dere se at den ikke henger sammen med overkroppen i det hele tatt...

Er enig med resten over her. Du har en flott kropp og fin fettprosent - og det er ikke den du må gjøre noe med.

Å redusere fettprosenten vil ikke ha den effekten du ser for deg. Knebøy, markløft og hip-thrust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg som at du har posterior pelvic tilt, men kan ikke si noe sikkert, da dette er et smalt utgangspunkt for "diagnose". Umulig å trene opp rumpa om dette er tilfelle, noe som kan bekrefte det du sier.

Finn deg en dyktig PT som kan jobbe med øvelsene og sørge for at du gjør dem riktig uten å hengsle i ryggen.

Du er ikke feit overhodet og beina dine ser bra utviklet ut, noe som igjen kan tyde på PPT (quad dominans og posterior tilt)

PPT og buttgripping går gjerne hånd i hånd, det betyr at man kronisk klemmer inn rumpa og ned bekkenet.

Kort fortalt kan du gå ned så mye vekt du vil, det forandrer ingen ting før PPT og buttgrippingen er ryddet opp i.

Oi har virkelig ikke peiling på hva det over er, men googlet det bare kjapt nå.. Har egentlig aldri følt at jeg har hatt noe problemer med rygg eller slik som det ser ut til når jeg googlet det. Men ikke vet jeg.. Kan du anbefale noen øvelser eller noe slik at jeg får rettet opp i dette? Er veldig kjedelig å trene så mye som jeg gjør uten å få noe resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi har virkelig ikke peiling på hva det over er, men googlet det bare kjapt nå.. Har egentlig aldri følt at jeg har hatt noe problemer med rygg eller slik som det ser ut til når jeg googlet det. Men ikke vet jeg.. Kan du anbefale noen øvelser eller noe slik at jeg får rettet opp i dette? Er veldig kjedelig å trene så mye som jeg gjør uten å få noe resultater..

Vanskelig å forklare det enkelt.

Det som skjer er ofte at rumpe begynner å klemme hofta for å skape stabilitet, om man hadde svakheter. Resultatet er enda større svakheter i rumpa, bakside lår stivner, og kroppen vil kompensere ved å gjøre nesten alle bevegelser fra anklene og ryggen istedenfor hofta.

Resultatet er innklemt rumpe, ryggsmerter og dårlig mobilitet.

Nok en gang, det vil ikke hjelpe deg for dem flate å slanke deg.

For å rette opp i dette trenger du først og fremst å forlenge bakside lår (hamstring). Dette kan ta 1-3 mnd i min erfaring, avhengig av hvor stram klienten er og hvor mye muskler som må strekkes.

Det neste er å lære korrekt bevegelse med hofta istedenfor ryggen, samt at man slutter å klemme rumpen inn (klienten vil ikke føle at dem klemmer, og må nesten alltid opplæres i hvordan få "buttgrippingen" til å slutte).

Anbefaler deg virkelig å kontakte en dyktig PT som har peiling på anatomi og forståelse av hva som bør gjøres.

Du kan YouTube "how to correct posterior pelvic tilt".

Nok en gang, både mobilitet og korrekt bevegelse må reetableres før bedring vil oppleves.

MEN, det kan hende jeg tar feil. Umulig å si noe sikkert ut i fra bilder på internett. Synes allikevel at symptomene stemmer overens med det man ser hos PPT klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at du på noen måte har "for mye" fett på beina, men for ordens skyld: hvor på kroppen man lagrer fett er svært individuelt. Generelt lagrer jenter mer fett på rumpe og lår, og menn lagrer mer fett på magen og gjerne også korsryggen. Når man forsøker å redusere fettprosenten vil kroppen hente fett fra akkurat der den vil, og når man begynner å bli veldig slank – slik du er – og fortsatt mener man har "for mye" fett på områder man ikke vil ha det på, så vil ytterligere nedgang i fettprosent ofte gå på helsa løs lenge før fettet forsvinner.

Dette er ikke for å fremstille situasjonen din som håpløs på noen måte, det er bare for å formidle at du med fordel kan kaste fra deg tankegangen om å bli kvitt det fettet du (mener du) har på bakside lår og rumpe. Du bør heller, som de andre her har nevnt, fokusere på å bygge styrke og muskelmasse for å stramme opp baksiden. Ved å trene overkropp (spesielt skuldre og rygg) vil du også få hoftene dine til å se smalere ut. Jobb heller "rundt" det du mener er problemet ditt.

Du sier du har prøvd å trene rumpe og bakside lår uten resultater. Hva har du prøvd å gjøre? Hvilke øvelser? Har du hatt fremgang på disse øvelsene? Hvor sterk er du for eksempel i markløft, hip thrust og glute bridge? Har du forsøkt enda mer isolerende rumpeøvelser slik som pull-throughs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare det enkelt.

Det som skjer er ofte at rumpe begynner å klemme hofta for å skape stabilitet, om man hadde svakheter. Resultatet er enda større svakheter i rumpa, bakside lår stivner, og kroppen vil kompensere ved å gjøre nesten alle bevegelser fra anklene og ryggen istedenfor hofta.

Resultatet er innklemt rumpe, ryggsmerter og dårlig mobilitet.

Nok en gang, det vil ikke hjelpe deg for dem flate å slanke deg.

For å rette opp i dette trenger du først og fremst å forlenge bakside lår (hamstring). Dette kan ta 1-3 mnd i min erfaring, avhengig av hvor stram klienten er og hvor mye muskler som må strekkes.

Det neste er å lære korrekt bevegelse med hofta istedenfor ryggen, samt at man slutter å klemme rumpen inn (klienten vil ikke føle at dem klemmer, og må nesten alltid opplæres i hvordan få "buttgrippingen" til å slutte).

Anbefaler deg virkelig å kontakte en dyktig PT som har peiling på anatomi og forståelse av hva som bør gjøres.

Du kan YouTube "how to correct posterior pelvic tilt".

Nok en gang, både mobilitet og korrekt bevegelse må reetableres før bedring vil oppleves.

MEN, det kan hende jeg tar feil. Umulig å si noe sikkert ut i fra bilder på internett. Synes allikevel at symptomene stemmer overens med det man ser hos PPT klienter.

Okei.. Tusen takk for hjelp! Men når du mener å forlenge muskelen, mener du da å tøye den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at du på noen måte har "for mye" fett på beina, men for ordens skyld: hvor på kroppen man lagrer fett er svært individuelt. Generelt lagrer jenter mer fett på rumpe og lår, og menn lagrer mer fett på magen og gjerne også korsryggen. Når man forsøker å redusere fettprosenten vil kroppen hente fett fra akkurat der den vil, og når man begynner å bli veldig slank – slik du er – og fortsatt mener man har "for mye" fett på områder man ikke vil ha det på, så vil ytterligere nedgang i fettprosent ofte gå på helsa løs lenge før fettet forsvinner.

Dette er ikke for å fremstille situasjonen din som håpløs på noen måte, det er bare for å formidle at du med fordel kan kaste fra deg tankegangen om å bli kvitt det fettet du (mener du) har på bakside lår og rumpe. Du bør heller, som de andre her har nevnt, fokusere på å bygge styrke og muskelmasse for å stramme opp baksiden. Ved å trene overkropp (spesielt skuldre og rygg) vil du også få hoftene dine til å se smalere ut. Jobb heller "rundt" det du mener er problemet ditt.

Du sier du har prøvd å trene rumpe og bakside lår uten resultater. Hva har du prøvd å gjøre? Hvilke øvelser? Har du hatt fremgang på disse øvelsene? Hvor sterk er du for eksempel i markløft, hip thrust og glute bridge? Har du forsøkt enda mer isolerende rumpeøvelser slik som pull-throughs?

Ja er enig med det du sier! Er jo veldig vanlig at fett hos jenter sitter ekstra godt på underkroppen. Tenker jeg skal prøve fremover å trene mer tung styrke og se hvordan det går. Skal få en til å sette opp et nytt program til meg, så får jeg teste det en stund å se om det funker! Er veldig frustrerende å føle at jeg trener så mye som jeg gjør uten å få noen resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig forsiktig med å kjøre noe som helst dersom du ikke får hoftebevegelsen din i orden, er min anbefaling. Spesielt ikke tunge vekter.

Ansett en PT til å kikke på teknikken din, noen som kan forklare det dem driver med og har selv gode resultater.

Du skal strekke hamstrings, ja.

Dette vil være en fin øvelse, selv om du antakelig bare får 10 cm range of motion.

Bekken og hofte må ikke under noen omstendighet miste tightness, det er hofta som skal gjøre bevegelsen.

Det neste du skal gjøre er glute bridges: En del fagspråk. Pass på at du ikke går høyere enn at du er rett, og at du bruker hoften som en hengsle og ikke ryggen. Kjenn på rumpa under øvelsen og føl at du får skikkelig aktivering. Du skal ikke få særlig kurve i ryggen.

Det er nesten UMULIG å få kontakt med rumpa om man har PPT med buttgripping, så rett opp i dette før du forventer noen super-resutater.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger uten tvil i for lite styrketrening med fokus på bein og rumpe. Som erfaren fotballspiller så har jeg faktisk hatt det samme problemet. I hodet mitt mente jeg at beina ville bli godt nok trent av fotball/kondisjonstrening, men det er grundig feil. Startet med bulgarske utfall, markløft, gående utfall, sqyats mm. og etter noen måneder med trening kom resultatene sigende. Beina som før virket slappe ble stramme og markerte og merkelig nok så skjedde det samme med rumpa.

Få satt i gang et program for beina og kutt ned på kondisjonen og du vil få resultater (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller ikke kjenne meg igjen med utsagnet ditt om en rumpe til en 45-åring, og dårlig underkropp.

Men hvordan ser dietten din ut?

rener du noe styrke?

Om du vil trene rumpe e.c.t., eg det jo øvelser som utfall, knebøy, hip thrust osv som er best:)

Følger du Kjetil1234 sitt råd om PT, pass på at du finner en som er flink, da det finnes mye forskjellig ute der. På de fleste treningssenter står "formell utdannelse" til PT'ene på plakater/visittkort. Finn gjerne en som er utdanner fysioterapaut, da du kan ha problemer med bevehelighet e.c.t. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rumpen min, og nå kan dere se at den ikke henger sammen med overkroppen i det hele tatt...

Nå har ikke jeg noe utdannelse eller lignende bakgrunn i trening og helse. Men jeg kan si hva som hjalp med å få bedre kontakt med rumpe og bakside lår og dermed fikk mer ut av styrke treningen? Klart hvis problemet er som Kjetil1234 sier så hjelper nok ikke noe av dette.

Det som jeg gjorde som fikk en merkbar forskjell på var rett og slett å varme opp med aktiviseringsøvelser slik som glute bridge, både med begge bena i bakken og med singel fot etc. Ved å gjøre det får jeg allerede god kontakt med musklene (det brenner litt) før jeg setter igang med selve treningsoppsettet. Mine rumpe og lår treninger er på ca. 90 min. Hvor lang tid bruker du på dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...