Gå til innhold

Feit på utsiden-tynn på innsiden og vice versa?


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Et tema jeg synes er svært interessant er dette med hvordan folk bare antar at en overvektig er feit ,lat og usunn. Og at en normalvektig eller til og md litt undervektig automatisk er sunn og spiser lite og trener mye osv.

Feit på utsiden og tynn på innsiden eller tynn på utsiden og feit på utsiden altså.

Jeg skrev et innlegg om dette på min egen blogg:

http://anjasfitnessfigth.blogg.no/1401628293_feit_p_utsidentynn_p_.html

Kristine weber har også gjort det samme for noen år tilbake:

http://www.kriweb.no/2009/04/01/tynn-pa-utsiden-feit-pa-innsiden/

Dette synes jeg er svært interessant og selvfølgelig uten å fremstille dette som en måte å forsvare over eller undervektig på noen måte! Selvsagt er det skadelig med store mengder viceralt fett. Men som eksempelet med sumobrytere for eksempel. Som trener mye men har store kropper som tilsynelatende kan se ut som omtrendt bare fett. Det viser seg da at de ar svært lite av det dårlige fettet.

Eller for den del, undervektige kan være svært usunn på innsiden om de ikke spiser sunt og trener de også. De kan faktisk ha store mengder av det farlige vicrale fettet rundt indre organer. Og være i fare for diabtes og andre sykdommer en person med kraftig fedme kunne hatt!

Slik at man er ikke automatisk sunn selv om man er tynn.

Altså-er man overvektig og trener og spiser relativt sunt så kan det ha så stor betyning at man fint kan være like frisk på innsiden som en normalvektig. Man kan altså være overvektig og sprek og sunn.

Jeg prøvde å finne igjen dette programmet det var snakk om men uten hell. Men på forskning.no fant jeg flere artikler rettet mot mye det samme. Også for eksempel dette med at D- vitamin mangel kan knyttes opp mot overvekt og diabetes.

http://www.forskning.no/artikler/2012/august/331142

Og ja,jeg er klar over et klikk.no ikke er en troverdig side men jeg fant ikke noen andre akkurat nå. Men jeg synes dette var en bra artikkel:

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article852519.ece

Men så fant jeg denne:

http://nhi.no/forside/slank-men-likevel-i-faresonen-39134.html

og denne:

http://nhi.no/forside/sunn-overvekt-er-en-myte-41893.html

Så selvsagt..alle forskere er i tvil og er uenige.

Hva tenker folk rundt dette med feit på utsiden og tynn på innsiden og vice versa? Noe andre har hørt om før? Det jeg tenker er jo at det må da være mye bedre uansett å trene og spise bra selv om man ikke veier sin normalvekt og e litt overvektig. Selvsagt mener man ikke voldsom fedme her.

Og selvfølgelig begge veier...en med spiseforstyrrelser som har spist lite og ingenting i lang tid blir jo på noen uker bedre og får bedre verdier helsemessig når de får spist skikkelig. Evt også de som er svært tynne og spiser usunt og ikke trener..det tar ikke mage ukene før kroppen kan ha forandret seg mye innvendig.

Jeg husker jeg så et program med "the doctors" på tv også om dette,haha! Men det er kanskje litt mindre særiøst enn denne andre dokumentaren var da.:p

Jeg vet at dette kan skape mye diskusjon og prookasjon. Jeg prata med min mor om dette også-fordi hun tidligere har trent MYE og spist kjempe sunt og vært råflink i godt over et år hvor hun da ikke gikk ned så mye i vekt,men forandret kroppen mye likevel på den tiden og ikke minst hadde det bedre generellt. Og dette var altså for å senke høyt blodtrykk,stress og sjangsen for diabetes og generellt kroppslige plager.

Nå har hun stoppet fordi hun rett og slett ikke gidder å trene. Hun har sklidd ut på kostholdet. Og jeg prøvde å forklare hvor stor forskjell det har på helsa å være aktiv og spise sunt tross for at hun ikke raser ned alle kg og fremdeles er litt overvektig! Men slikt ting er ikke lett å overbevise om og det skaper mest frustrasjon:P

Uansett...jeg vil bare høre hva andre tenker rundt dette jeg:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok ikke så koselig å lese, men jeg vil allikevel si det jeg mener om dette temaet. Ber om at det ikke oppfattes som et personangrep.

I min erfaring er overvektige ofte ute etter unnskyldninger. Unnskyldninger til å kose seg, unnskyldninger til å 'vente en dag til', eller skjerpe seg 'til neste uke' som som regel aldri skjer. Nå er den nye unnskyldningen at det er greit å være overvektig, for man kan allikevel være sunn på innsiden? Nå må vi våkne opp.

Greit nok, man kan være usunn på innsiden om man er slank. Men sjansen for at man er sunn på innsiden når man er overvektig er vel marginal. Diabetes, vitamin D, genetikk osv kan så klart spille en rolle ift biologiske prosesser. Allikevel stiller jeg meg dette spørsmålet: Hvorfor lider ikke barna i afrika av denne 'sykdommen' ?

Svaret er enkelt, de har ikke mat. Og vi har for mye mat.

Min mor er litt overvektig, og et stjerneeksempel på denne holdningen. Istedet for å slanke seg sier hun "Jammen jeg spiser så lite", "jammen det er genetisk", "jammen jeg har prøvd hundre ganger". Hun dro til og med til en alternativ dame, som gav henne akkurat det hun ville høre: "Marit, grunnen til at du ikke mister vekt er at du *puster feil*" og muttern gikk rett på. Det er jo bare bullshit så klart, men dette er hva som skjer når man nekter å innse virkeligheten og bare går og ser etter bortforklaringer for å unngå problemet. Og gjett hva? Muttern er fortsatt overvektig.

Det kan ikke dannes fettmasse ut av ingenting, det er fysisk umulig.

Konklusjonen etter mitt skjønn: ta et oppgjør og gå inn 100% for en forandring. Da vil man ikke lenger trenge å lete etter unnskyldninger, ei heller å skamme seg. Selvtilliten kommer når man møter problemene head on og fikser dem, ikke ved å unngå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en oppfattelse at det gjelder bare å finne den perfekte mirakelkuren, en quick fix som gir dem drømmekroppen, og når det endelig oppnås, da er alt løst. Det mange ikke forstår er at det er snakk om en varig livsstilsendring, det holder ikkeeeee å skjerpe seg 4 uker og gå ned de kiloene man ønsker for så å gå tilbake til sine gamle uvaner og tro at figuren forblir.

Da jeg ikke trente regelmessig, hadde bedritent kosthold bestående av litt kjeks, litt potetgull, knekkebrød med syltetøy og litervis av Pepsi Max, var jeg på mitt tynneste, jeg var anorektisk. Jeg sultet kroppen min, og den tæret bort alle musklene mine. Jeg var syltynn, men jeg hadde det farlige fettet rundt organene mine. Alle antok at jeg spiste veldig sunt og var fysisk aktiv, men sannheten var at jeg bare spiste lite og bare drittmat, og bare daffere rundt.

Nå trener jeg regelmessig og har gått opp i vekt, jeg har fått kjøtt på beina og en del muskler. Jeg er fortsatt tynn, men ser og føler meg mye sunnere :)

En venninne av meg har en del ekstra på kroppen, rundt rumpe og lår. Hun trener nå regelmessig og spiser veldig bra. Mange vil nok si hun er overvektig, men hun har en smal midje og ikke det farlige magefettet. Selv om hun har ekstra å bære på, er hun uansett mye "sunnere" enn del andre jeg kjenner, som er slanke. De har bare et skikkelig bedritent kosthold, orker lite og syns at å gå tur er tortur.

Poenget mitt er at om man er tynn, er man ikke automatisk sunn, og overvektig automatisk usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne;

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24297192

Som kan leses her;

http://annals.org/article.aspx?articleid=1784291

Metabolically healthy obese individuals are at increased risk for death and CV events over the long term compared with metabolically healthy normal-weight persons, suggesting that increased BMI is not a benign condition even in the absence of metabolic abnormalities. In addition, all metabolically unhealthy individuals (normal weight, overweight, obese) had increased risk for events compared with metabolically healthy normal-weight individuals. Thus, in evaluating CV and mortality risk, it is important to consider both BMI and metabolic status to reliably estimate long-term outcome.

Så, det kan selvfølgelig være normalvektige og undervektige personer som ikke er sunne i det hele tatt, og disse har jo også økt risiko for hjerte/kar sykdommer m.m. - men det er fortsatt ingen helsemessige fordeler ved å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,altså,nå nevnte jeg at jeg overhodet ikke tror at alvorlig høy overvekt er sunt. Dette er som nevnt snakk om de mer hverdagstjukke,lubne ja;)

Jeg forsvarer verken undervekt eller overvekt,men vil få frem dette med #fitfat og #skinnyfat fordi jeg synes det er for lite fokus på det...vitker som at enten er man dit ellers så er man fat..eller tynn...helse er liksom veldig lite i fokus tenker jeg:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man bli feit av sunn mat - vektøkninga kommer av større enetgiintak enn energiforbruk. Så enkelt er det.

Jeg er enig at det er for liten fokus på kroppssammensetningen til folk. Tynne mennesker med normal BMI kan ha høy fettprosent rundt organene, og tykke mennesker med høy BMI kan ha lite fett rundt organene.

Men uansett har man 30kg + på kroppen og lever sunn livsstil! har man likevel økt risiko for livsstilsykdommer! større risiko enn en person som er i sin idealet og også lever sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil1234 jeg er enig med dette du skriver her jevnt over. Altså jeg har inntrykket av at veldig mange overvektige er ute etter unnskyldninge ,ja og ikke vil innse realiteten= nederlaget. Men jeg vil heller ikke være kynisk å ta alle over en kam!

Man kan jo diskutere veldig mye hva man selv ser som tykk,tynn,normal ,ideal osv..det er ikke det dette er snakk om..for hallo,det er de som syne folk som er lubne ser slanke nok ut..og de som er syktynne ser normale ut og det er dette de liker. Men nå er dette mest snakk om lubne mennesker..med en del kosekg..atså..hverdagstjukk som en lengre opp her betegnet et med:p.

Men poenget er at det er en vesentlig stor forskjell i helsa ,altså sett innenfra med tanke på viceralt fett,bukfett altså ,det farlige fettet hos de som trener og spiser gjennomsnittlig sunt og de som ikke trener og ikke spiser så sunt...ganske uavhengig av om de er mellomstore eller tynne.

Så som jeg sa i hovedposten. Jeg tror nemmelig du har misforsått litt.

Det handler ikke om å forsvare de svært overvektige eller de svært undervektige. Dette er noe jeg finner interessant basert på gjennomsnittlig menneskers måte å automatiskdømme folk etter utseende. Og hvorvidt helse er blittnedprioritert fremfor sixpac og kutt i lårene eller det å være tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil1234

Men poenget er at det er en vesentlig stor forskjell i helsa ,altså sett innenfra med tanke på viceralt fett,bukfett altså ,det farlige fettet hos de som trener og spiser gjennomsnittlig sunt og de som ikke trener og ikke spiser så sunt...ganske uavhengig av om de er mellomstore eller tynne.

Det handler ikke om å forsvare de svært overvektige eller de svært undervektige. Dette er noe jeg finner interessant basert på gjennomsnittlig menneskers måte å automatiskdømme folk etter utseende. Og hvorvidt helse er blittnedprioritert fremfor sixpac og kutt i lårene eller det å være tynn.

Altfor mange tenker ikke på det. Det er kun fokus på det man ser. Vakler, appelsinhud, disselår, grevinneheng. Å vare i god form for mange handler kun om å se dødsbra ut naken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange PT'r ser du reklamere på nettsidene sine om programmer som reduserer bukfett, eller redusert risikoen for livsstilsykdommer? Sikkert ikke mange.. Folk er ikke interesserte det, de vil se dritdeilige ut som Hollywood stjernene. For at PT skal kunne selge tjenester, så må det være noe sexy hver eneste Ola Nordmann drømmer om. Da er det Fat Attack, sexy sprettrumpe på 8 uker, vaskebrett på null komma niks... Get my point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er tynne på utsida og "feite" på innsida, hva kommer dette av? Har en slektning, et langt beinrangel av en fyr, spiser ikke så voldsomt mye, går vel mest i noe ferdigmat, taco, pizza, og masse brus. Null fysisk aktivitet anna enn at han bruker beina for å gå fra a til b en gang i blant. Likevel ligger vedkommende nærmere undervektig enn overvektig på bmi'en, hvordan går det an når man har i seg så mye tull? Har det noe med forbrenning å gjøre?

Kan vedkommende sees på som "skinny fat", eller blir det noe annet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er tynne på utsida og "feite" på innsida, hva kommer dette av? Har en slektning, et langt beinrangel av en fyr, spiser ikke så voldsomt mye, går vel mest i noe ferdigmat, taco, pizza, og masse brus. Null fysisk aktivitet anna enn at han bruker beina for å gå fra a til b en gang i blant. Likevel ligger vedkommende nærmere undervektig enn overvektig på bmi'en, hvordan går det an når man har i seg så mye tull? Har det noe med forbrenning å gjøre?

Kan vedkommende sees på som "skinny fat", eller blir det noe annet igjen?

Her svarte du på ditt eget spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er tynne på utsida og "feite" på innsida, hva kommer dette av? Har en slektning, et langt beinrangel av en fyr, spiser ikke så voldsomt mye, går vel mest i noe ferdigmat, taco, pizza, og masse brus. Null fysisk aktivitet anna enn at han bruker beina for å gå fra a til b en gang i blant. Likevel ligger vedkommende nærmere undervektig enn overvektig på bmi'en, hvordan går det an når man har i seg så mye tull? Har det noe med forbrenning å gjøre?

Kan vedkommende sees på som "skinny fat", eller blir det noe annet igjen?

Forbrenner mer kalorier enn det han spiser, eller ligger i energibalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det er litt fordi han faktisk ikke får den næringen han trenger også?

Altså kroppen blir jo påvirket av dette. Hormonene,systemet generellt. Det er faktisk ekstremt vanlig at tynne menn spesielt spiser kjempe dårlig og trener lite er som en spiker..det må jo være dette at de faktisk spiser såppas lite til sammen fordet så de holder vekta,men de blir altså ikke frisk på innsiden,fordi fettet legger seg jo rundt organene tross for at han er tynn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være feit og aktiv enn feit og inaktiv, men det er fremdeles best å være normalvektig. Det virker banalt, men det ligger mye teori bak den påstanden der, det er ikke bare noe jeg gulper opp.

Word! Det var litt av poenget mitt også da jeg skrev om hun venninnen min lenger opp :)

Jeg har en slik kompis (stoooor vennegjeng) som spiser sjeldent, og når han først spiser sitt eneste eller andre måltid i løpet av dagen, så et det pommes frites eller stappe og pølser, eller nudler, eller ørten fine baguetter med ost og syltetøy. Ellers gamer han sykt mye. Er skinny as f*ck! Jeg tipper det han får i seg i løpet av dagen er ca nok til å dekke basalstoffskiftet hans, gjennom energi hovedsakelig fra mettet fett og karbohydrater. Hvis jeg husker riktig så er hvitt sukker monosakkarider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel ligger vedkommende nærmere undervektig enn overvektig på bmi'en, hvordan går det an når man har i seg så mye tull? Har det noe med forbrenning å gjøre?

Det har med energibalanse å gjøre. Det er fullt mulig å slanke seg på baconfett og sukker, og det er fullt mulig å legge på seg av torsk og brokkoli. Kalorier inn vs. kalorier ut.

Jeg anbefaler for øvrig ingen å leve på et kosthold utelukkende bestående av baconfett og sukker, eller torsk og brokkoli for den saks skyld - selv om sistnevnte vel er det beste av de to alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...