Gå til innhold

Gambler vi med barnas helse?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan opplever du at det går at barna spiser litt annerledes enn deg, Admira? En person i min familie er ekstremt kresen, og spiser omtrent ingenting, og man ser det på barna der at de etterhvert har begynt å "mislike" (tror de) ting selv. Spiser for eksempel ikke saus, vil ikke ha potet osv. Rene nykker egentlig. Innbiller meg at det rett og slett kommer fra foreldre som ikke spiser det samme, som ikke liker noe som helst omtrent osv, men det blir jo bare teorier.

hos meg så har det gått veldig fint,men vel og merke er de små ennå.. så de spiser det de blir servert.. de er ikke kresne på noenting ennå.. :)

De spør aldri hvorfor jeg ikke tar ris /poteter osv:) men vi tar alle tre store deler av tallerkenen med grønt på.. Jeg er nøye med hvordan jeg legger opp maten slik at det ser godt ut.. Kanskje derfor de ikke har tatt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke EN definisjon på lavkarbo. Det kostholdet der kan helt fint gå som et lavkarbokosthold, da det helt klart inneholder langt mindre karbohydrater enn et gjennomsnittskosthold.

Det trenger ikke å være ekstremt i noen retning, og det går også an å ha et annet fokus enn på antall gram karbohydrater (som i mine øyne er helt feil fokus).

:) enig med at det finnes en sunn mellomting.. trenger ikke være ekstremt i noen retninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg så har det gått veldig fint,men vel og merke er de små ennå.. så de spiser det de blir servert.. de er ikke kresne på noenting ennå.. :)

De spør aldri hvorfor jeg ikke tar ris /poteter osv:) men vi tar alle tre store deler av tallerkenen med grønt på.. Jeg er nøye med hvordan jeg legger opp maten slik at det ser godt ut.. Kanskje derfor de ikke har tatt etter?

Kan nok hende, og ditt eksempel er ikke i nærheten like ekstremt som mitt (ikke ekstremt i det hele tatt i grunn), der foreldre ikke spiser det samme i det hele tatt. Moren spiser kun poteter og brun saus, pommes frites, syltetøy, nugatti og annen drit. Så har jo da konsekvensen også blitt at hun har mangler og får streng beskjed om å øke proteininntaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende, og ditt eksempel er ikke i nærheten like ekstremt som mitt (ikke ekstremt i det hele tatt i grunn), der foreldre ikke spiser det samme i det hele tatt. Moren spiser kun poteter og brun saus, pommes frites, syltetøy, nugatti og annen drit. Så har jo da konsekvensen også blitt at hun har mangler og får streng beskjed om å øke proteininntaket..

Aaah okej.. ja det forstår jeg :) skjønner godt de blir kresne da.. ikke sunn mat i sikte.. :) føler de som spiser så usunt, ikke ser det gode i sunn mat.. når jeg har hatt denne diskusjonen med par som har lignende kosthold til hun du referer til så er alltid kommentaren deres at maten de spiser smaker så mye bedre. Og at all sunn mat smaker ingenting osv.. . Men kanskje vårt kosthold krever litt mer planlegging og anretting så er det uten tvil godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal nevnes at barna har fått servert normal mat, og alltid spist dette, men det har beveget seg i en dårlig retning i det siste. Jeg vil tro at man som foreldre er en rollemodell for hva barna ønsker å spise selv og, da jeg kanskje hadde blitt skeptisk til å spise noe som ingen andre rundt bordet spiste eller ville smake på.

Har også opplevd holdningene du nevner, med at man mener at det sunne kostholdet smaker vondt. Skal ikke skryte på meg å ha hatt det sunneste kostholdet i alle år, men det å påstå at sunn mat er vond er jo bare uvitenhet. Er ikke storfan av alt av grønnsaker, men det bunner mye ut i hvilke grønnsaker som er til hva. Riktige kombinasjoner er alfa omega, og der tror jeg mange bommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid sånn at dersom man IKKE ønsker å spise lavkarbo er det automatisk slik at man er en flammende tilhenger av brus og junkfood hele uken? Cola og grandis har aldri vært husmannskost. Det virker jo som om enkelte lavkarbotilhengere mener at loff og syltetøy + cola er statens kostholdsråd utkrystallisert :D

Poenget er folk får ikke samme reaksjonene på å gi barna sine cola og grandis som å gi de kun grønnsaker og kjøtt med fettrand.

Lavkarbo er på ingen måte den eneste måten å leve sunt på, men det er jo somregel sånn at om man prøver å lære barna sine sunne vaner så reagerer folk negativt fordi man er hysterisk, besatt og barna får ikke lov å kose seg en gang..

Denne trangen med å kose seg med "mat" hele tiden er skapt av foreldra, ikke av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig denne kostholdsdebatten rundt barn og kosthold dreier seg for mye om enten eller. Og når det snakkes i favør av lavkarbo, så peker de ofte på ekstem-varianeten av høykarbo! Dvs de familiene hvor det spises loff og nugattig til alle måltider utenom middag hvor det er pasta og ketchup. Det finnes faktisk en del flinke mødre der ute, men det er selvsagt flere som kunne blitt (VELDIG MYE) flinkere.

Jeg reagerte også på noe i Dagbladets artikkel (som Espen linket til), nemlig spørsmålet om barn bør settes på lavkarbo. Jeg syntes ikke barn bør "settes" på noe som helst. Det er foreldrene som i første omgang bør sette seg litt ned å lese og lære seg litt om kosthold fra noen som klarer å se litt nøyansert på dette med kosthold til sine barn, men også til seg selv. Jeg skjønner dem godt også på en måte, for det er ganske mye rart som florerer der ut av vas og rør. Men kanskje fitnessbloggen skulle fokusert litt på akkurat det her, og gitt småbarnsforeldre en god artikkel å lese på? Både Vegard og Robert er kjempeflinke til å nøyansere det hele, og det skal dere ha skryt for gutter!

Barn tar ofte med seg foreldrenes matvaner, i hvert fall før de blir voksne selv. Og derfor mener jeg at det er de voksnes ansvar å gi barn skikkelig næring, riktig kunnskap og matglede. Og jeg syntes også at det er litt dumt at de skylder på økonomien når det kommer til sunn mat, for det er ikke bare der det ligger. Fastfood er forholdsvis billig, lett å lage/kjøpe og blir derfor en lettvint løsning i en travel hverdag. Men med litt planlegging, så klarer de aller fleste å gjøre de endringene som skal til for å gjøre maten sunnere. Men det trengs litt kunnskap til, for det er faktisk ikke alle som skjønner seg på kosthold. Vi er på fitnessbloggen er vel litt i overkant opplyst på dette området.

Uansett i denne kostholdsdebatten, så mener jeg at både "høykarbo/norsk tradisjonskost" og "lavkarbo" har mye fornuftig matvarer. Men jeg syntes ikke det skal være snakk om bare brødskiver eller ikke noen brødskiver i det hele tatt. Det burde fokuseres litt mer på helheten, og at det meste er ok i adekvate mengder. Det er faktisk næringsstoffer i brød, men en brødskive med bananer gir oss ikke nok næring alene. Vi har godt av variasjon, både for kroppen sin del, og for matgleden generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg Lily, og jeg er helt enig med deg.

Jeg skrev forøvrig en respons til denne saken om barn og lavkarbo, som var oppe i media før helgen. Har lagt det ut her.

Kjempeflott artikkel Vegard! I bunn og grunn en lengre og mer utdypende forklaring på det jeg også mener! Håper mediene etterhvert kan begynne å fokusere på noe annet enn det med for eller imot lavkarbo. Det har tross alt vært førstesidestoff i over et halvt år - enda så blir de ikke enige med seg selv. Desverre virker det som om det først og fremst er penger de tenker på, fremfor noe annet som f.eks. helse. For hadde det vært det, så hadde de kanskje forhørt seg med flere en de samme motstanderene, og heller gått for noen som var mer nøyansert. Men det er jo ikke det som selger, så da går jo ikke det...Bah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Formål med lavkarbo virker å være å gå ned i vekt.

Mange av de historier vi hører om er familier som tidligere kun spiste loff, sirup og cola, og ferdigmat, etterfulgt av hverdagsgodteriet på sofaen). Plutselig fant de ut at lavkarbo er tingen, dvs.barna får ikke engang lov å spise en bolle i bursdag eller pølse med brød. I tillegg klager de inn skolen og barnehagen for å forsikre seg om at ingenting går galt iht. sin nye plan.

Jeg er ingen tilhenger av lavkarbo, men jeg burde vel kanskje kutta ut noen brødskiver med litt mer salat. Kanskje ta en potet mindre(30% mindre poteter) og heller spist mer grønnsaker.

Tatt med meg brødskive på skolen, doblet pålegget, dvs. litt mindre brød og erstattet det med mer pålegg som inneholder mye proteiner (prøver bruke pålegg som inneholder mye proteiner), og ta med agurk og paprika. Ta med et eple eller banan som mellommåltid.

Men hvorfor denne helomvendingen fra det totalt irrasjonelle sirupslivet til et salathode? Hvorfor skal ikke barn få lov å spise normal mengde godteri på lørdagskvelden? Hvorfor taco uten taco-skjell den ENE dagen i uka man har noe slikt? Det er dette som forbauser meg mest av alt.

Det er klart de fleste kunne spist litt annerledes, men herregud, man kan da snakke om en mellomting.

Men det er kanskje mediene som tar frem de mest ekstreme tilfellene fra familier som alltid har hatt helt feil fokus og har null forståelse for logikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formål med lavkarbo virker å være å gå ned i vekt.

Mange av de historier vi hører om er familier som tidligere kun spiste loff, sirup og cola, og ferdigmat, etterfulgt av hverdagsgodteriet på sofaen). Plutselig fant de ut at lavkarbo er tingen, dvs.barna får ikke engang lov å spise en bolle i bursdag eller pølse med brød. I tillegg klager de inn skolen og barnehagen for å forsikre seg om at ingenting går galt iht. sin nye plan.

Jeg er ingen tilhenger av lavkarbo, men jeg burde vel kanskje kutta ut noen brødskiver med litt mer salat. Kanskje ta en potet mindre(30% mindre poteter) og heller spist mer grønnsaker.

Tatt med meg brødskive på skolen, doblet pålegget, dvs. litt mindre brød og erstattet det med mer pålegg som inneholder mye proteiner (prøver bruke pålegg som inneholder mye proteiner), og ta med agurk og paprika. Ta med et eple eller banan som mellommåltid.

Men hvorfor denne helomvendingen fra det totalt irrasjonelle sirupslivet til et salathode? Hvorfor skal ikke barn få lov å spise normal mengde godteri på lørdagskvelden? Hvorfor taco uten taco-skjell den ENE dagen i uka man har noe slikt? Det er dette som forbauser meg mest av alt.

Det er klart de fleste kunne spist litt annerledes, men herregud, man kan da snakke om en mellomting.

Men det er kanskje mediene som tar frem de mest ekstreme tilfellene fra familier som alltid har hatt helt feil fokus og har null forståelse for logikk...

Foreldre som har slitt med noe, uansett hva det er, vil ikke at barnet sitt skal ha samme lidelse, så man kan forstå at noen foreldre faktisk blir litt hysteriske. Jeg tror ikke det gjør noe med litt hysteri, så det ikke blir jehovasvitne-tilstander hvor barnet føler seg utstøtt og ikke får være med på ting. Fint å lære barn moderasjon. En bolle dreper så klart ikke, og det tror jeg de allerallerfleste av disse foreldra forstår også, men det er som du sier, visene finner de på ytterste kant på begge sider..

Noen kan leve med "litt usunt, mest sunt"-kosthold, andre må være ekstreme og omtrent skape et hatforhold til enkelte matgrupper.

Det er jo forskjell på barn også, en unge som spiller fotball 6 dager i uken, er ute å leker hele tiden, sykler til og fra skolen bør ikke spise samme maten som en som stortsett er inne å spiller ps3 og gjør teite ting som lekser ;)

På samme måte som voksene må spise etter behov, bør også barn gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse frisk luft og aktivitet og sunn mat :D

Her i huset spiser vi ikke lavkarbo, barna mine er "normale" og glade :D

Hva spiser dere?

er det vanlig da? Husker vi heller ikke hadde d.. Hehe. Folk er blitt syke i hodet etter alt dette karbosnakket. Folk generelt må heller beveg seg mer, trene og ikke være pså slappe. Jg sikter ikke til deg altså:)

Jeg syns så aboslutt du burde investere litt forståelse i hvor mye kostholdet betyr for kroppen. Å bevege seg er kjempemessig og no alle burde, men man må aldri glemme kostholdet som også faktisk kan gjøre det vanskeligere å få beveget seg.

Det er ikke noe lavkarbo på de, synes det er helt sykt å slanke barn som ikke er overvektige ved å sette de på en så ekstrem diett..

Lavkarbo handler ikke bare om å slanke seg. Det handler om bedre helse. Man må slutte å få ligningen lavkarbo + overvekt = sant. Lavkarbo + bedre helse = sant.

Jajajaja, nå er det sikkert maaange som kan argumentere for at de spiser ikke lavkarbo og er frisk som en fisk. Det funker det også for noen, for andre igjen så har de ett eller annet som løser seg med å fjerne karborike varer fra kosten, f.eks senebetennelse eller migrene :)

Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må dra med ungene på lavkarbo, det finnes da vitterlig måter å gi barna sunn, mettende mat med karbohydrater men kanskje litt fattigere på kalorer enn nugatti og feit salami.

Hvorfor ikke? Altså, det er jo ikke snakk om null carbs, det er snakk om reduserte carbs. Hva er egentlig galt med å la ungene spise rene egg istede for egg på brødskiva? Eller å la de spise fisk som ikke kommer i form av fiskeboller? Når ungene spiser kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, havregrøt etc og ikke brød så virker det til at det går rett i det norske folkesjela. "Guud, tenk å ikke spise brunost da gitt". Lavkarbo for barn trenger ikke være noe vesentlig annerledes enn mange voksne som spiser sunt og som bedyrder at de "ikke for all del er på lavkarbo". Sannheten er jo at spiser man mest mulig ren mat, godt med grønnsaker, bær og litt frukt og har redusert på brødmaten så har man ett tilnærma lavkarbokosthold.

_______________________________________________________________________

Jeg personlig er i utgangspunktet ikke for at barn skal slankes, men det er mye bedre å ta det før det blir ett veldig stort problem, sånn som ved å innføre nye og sunnere vaner hjemme. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at hver kropp har individuelle genuttrykk som sier oss hvilken næring som er bra eller ikke.

En jente jeg gikk på skole med, har tre barn. Yngste og eldste er normale barn kroppslig sett. Den midterste er, for å si det mildt, smellfeit. Han er 6 år og greier nesten ikke å bevege seg fordi han er så tung. Han har klassisk diabeteskropp med nesten all vekta over magen, og sånn typisk carbface (dvs, oppblåst sånn som syklistene blir når de karber opp til ritt). Jeg har lurt lenge på hvordan dette kunne ha seg siden han alltid har vært større enn gjennomsnittet og det bare blir verre. De spiser "sunt" hjemme. Brød, poteter, middag med kjøtt og fisk, frukt, litt grønnsaker og lørdagsgodt på lørdagene. Han spiser ikke mer enn normalt verken av middag eller godterier. Men han blir ikke mett av 2 brødskiver med sunt pålegg heller. Han må ha 6-8 brødskiver og så er han like sulten igjen etterpå. Frokostblandinger er 2 tallerkener. Dette er vesentlig mye for en 6åring og det betyr at 1. brød metter han ikke og 2. han tåler ikke så mye karbohydrater i kosten.

Med denne farten kommer gutten til å være 200 kg når han er 12 år. Den lidelsen syns jeg alle skulle spare han for og rett og slett ta tak i det NÅ og slanke gutten. Det man ikke trenger er å fokusere på at det skal slankes, man kan heller bare innføre sunnere vaner litt etter litt. I denne familiens tilfelle vil sunnere vaner så absolutt involvere karboreduksjon. Det er nå sånn at guttungen er prisgitt den maten han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser dere?

.

Klippet fra en annen tråd jeg har svar i :D

Jeg kan fortelle litt om hvordan barna mine på 3,5 og snart 5 år spiser.

Som Espen sier så får barna masse brød i barnehagen, synd å si det men sånn er det bare.

Mine barn spiser stort sett det samme som meg. Jeg spiser sunne, rene matvarer uten for mye fett og sukker. Lakseolje inntas også, barna får den samme. Smaker nesten som appelsin :D

Noen mateksempler:

  • Mager kesam\ original kesam\vaniljekesam med havregryn og friske bær\frukt eller hjemmelaget syltetøy
  • Pannekaker ala Kristine Weber
  • Havregrøt med kanel og sukrin eller frukt\bær\nøtter ( varierer mye her )
  • Wok med svin\kylling\storfe og masse grønnsaker og ris
  • Hjemmelaget lapskaus med masse kjøtt ( mørbrad e.l), grønnsaker og potet
  • Ovnsstekt kylling fylt og penslet med pesto og litt ost over, ovnsstekte poteter og salat
  • Kyllingsalat med masse cherrytomater, minimais, isbergsalat, agurk o.l.
  • Lasagne, taco og pizza liker de fleste, jeg lager min sunnere versjon

Kunne holdt på i evigheter her, men har tatt med noen eksempler.

Eldstejenta her likte heller ikke grønnsaker, men de må alltid være på tallerkenen. Plutselig spiser de alt. Det skjedde i alle fall med jenta mi. Minstejenta sitter å spiser store "brokkolibusker" med hendene. Hun er enda mer glad i sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er et kosthold som kan varieres etter behov. Noen tolererer mer karbohydrater enn andre, og dette bør man ta hensyn til. Noen er svært overvektige og vil ha god og rask nytte av og stramme inn ganske kraftig på karbohydratene for å oppnå vektnedgang - og med det bedre helse, mens andre igjen vil ha godt av og bare redusere brus, godteri og annen "junkfood" (les ting man pakker i munnen uten at det gir annet enn energi, altså null næring).

For foreldre er det en utfordring i dag og forholde seg til kostholdsdebatten som foregår på en ganske usaklig og tildels "stygg" måte. Lavkarbo framstilles som den store stygge ulven, som vil begrense barns "normale" liv ved at noe mat er fy-fy, mens statens anbefalinger om mager mat og mye aktivitet er den eneste "rette vei".

Selv om mange protesterer vilt og "har bestemt seg" - ER det et faktum at et stort antall barn ikke tåler det "normale" kostholdet som mange må forholde seg til i dag. I en barnefamilie kan man oppleve at et barn er fylt av energi og normalvektig, mens søsken er trege, sløve, trøtte og overvektige. Dette selv om de spiser samme maten. Hva er så årsaken? Skal man da redusere på alt av godterier og fett i maten og presse barnet til å være aktivt selv om det ikke har overskudd? Eller skal man tenke utenfor boksen, og forsøke et kosthold som består av ren mat - OG som sannsynligvis vil gi barnet mer overskudd og energi til å være aktiv?

Barn SKAL spise mer energi enn kroppen forbruker i aktivitet, fordi de skal vokse, og utvikle hele kroppen sin, ikke sultes ned i vekt når faktum er at de blir tjukke FORDI de ikke tåler maten de får!

Lavkarbo består av rene proteinkilder, masse grønnsaker og fett av god kvalitet (ikke prosessert). Det finnes som "søtt" bær og litt frukt, men noen barn kan ikke spise for mye frukt. Barn er smarte. Om de får tilgang på uprosesserte proteinkilder (rent kjøtt, fisk, fugl sjømat), de gode karbohydratene (grønnsaker, matvarer med lav GI som bønner, linser, tildels fullkornspasta og grovt brød) og gode fettkilder (laks, avokado, kjøtt med marmorering, gode oljer, kokosfett osv) - vil de etter kort tid oppleve en forandring i overskudd og energi, og de som er overvektige vil se at de blir slankere - UTEN og oppleve sult. Barn VET når de er overvektige, og forstår at de er "annerledes". Når disse barna får spise et kosthold redusert på karbohydrater, vil de raskt merke de positive bivirkningene, og de vil slett ikke tenke (som oss voksne så velvillig vil) at de "går glipp" av masse "kos" når det gjelder mat og godterier. Barn er smartere enn vi tror...

Flere og flere barn får problemer med fordøyelsen, kroppsverk, og en generell følelse av uvelhet. Jeg kjenner flere i min omgangskrets, med fortvilte foreldre som prøver og hjelpe - men fordi lavkarbo er så "fy-fy", tør de ikke velge og forsøke et slikt kosthold. Om "ekspertene" kunne enes om at ren mat er bra UANSETT ville mange barn med helseproblemer og/eller overvekt kunne fått hjelp av foreldrene. Istedet settes mange på lavkaloridietter, og får medisiner for sine plager, og dette er jo helt katastrofalt når det finnes et kosthold som man kan spise seg frisk med!

Jeg har selv vokst opp normalvektig til en alder av 16, med en søster som har vært overvektig hele livet. Vi spiste den samme maten... Jeg var konstant våken og ville aldri sove, hun sov stort sett så mye som mulig de første leveårene. Jeg kjenner ingen som har vært så mye "på beina" som søsteren min. Om hun ikke var aktiv i form av trening, var det full fart med aktiviteter hele tiden.

Når det gjelder normalvektige barn vil de alle ha godt av og redusere alt rent sukkerinntak til en gang i uka, og ellers spise så rent og uprosessert som mulig.Eller er noen uenige i dette?

Kan vi enes om at kosthold må tilpasses den enkelte? Kan vi enes om at noen tåler karbohydrater mye dårligere enn andre, og blir syke og overvektige av det - uten at noen smartinger slenger rundt seg med påstander om at "mindre mat og mer trening" er den eneste rette vei? Det er viktig og snakke utifra egen erfaring, men mange normalvektige og godt trente mennesker klarer ikke se at andre kan ha kropper som ikke fungerer på samme måte, og som ikke tåler samme maten.

Dette er ingen unnskyldning for å ikke trene eller være aktiv. Det er en forklaring på hvorfor MANGE barn OG voksne ikke orker og være aktive, fordi maten gjør de slappe, uopplagte og trøtte. Istedet for å avvise dette, burde man ikke heller tenke at om dette er så, hva kan man da gjøre for å hjelpe disse? Bør man fortsette og se ned på de, og piske de ut i løypa og sulte de på mindre mat, eller bør man være åpen for at et annet kosthold enn man selv fungerer optimalt på kan være løsningen? Burde man ikke unne ALLE og ha en så frisk og normalvektig kropp som mulig - og burde man ikke være ydmyk nok til å innrømme at man vet hvordan egen kropp fungerer - men ikke alle andres?

Mange som spiser lavkarbo i dag, har forsøkt det som stadig vekk påstås og være den eneste rette vei, nemlig lavkalori og mer trening. Mange har trent MASSE og spist LITE - og opplevd liten endring i fettmasse. Tøv vil nå mange si, når JEG spiser litt mindre i to uker går jeg jo ned i vekt? Vel - du er ikke meg, og jeg er ikke deg. Jeg unner enhver med en normalfungerende kropp alt det gode som følger med. Samtidig unner jeg meg selv et kosthold som foreløpig har spist meg frisk fra chrons-symptomer, og som gjør at jeg nå ikke lengre må spise kortisontabletter, eller få cellegift inn intravenøst... Et kosthold som gjør at konstant ledd- og muskelverk som gjorde trening til et rent smertehelvete etterpå ikke lengre er et problem? (hvem klarer på viljestyrken og dra og trene når man føler seg utslitt, trøtt, uvel OG vet man får mye smerter etter hver økt?? )

Fett og proteiner er de eneste makronæringsstoffene som inneholder bestanddeler som kroppen ikke kan produsere selv. For meg er det et bevis på at man MÅ ikke spise karbohydrater om man ikke føler seg vel på det - men en generell regel til og med på ketogene kosthold (jfr www.lavkarbo.no) er at MASSE varierte grønnsaker er et MUST for å oppnå helsefordel og vekttap (dette i motsetning til media som stadig mener man gumler bacon og skyller ned med ribbefett... )

Jeg tror det første vi må gjøre, er og informere "verden" om hva lavkarbo egentlig er. Vegard er absolutt på god vei til å gjøre dette på en glimrende faktabasert måte, fitnessbloggen like så.

Så hva spiser en lavkarber som har holdt på i over to år?

En eller to lavkarboskiver til frokost med røykelaks eller lerums syltetøy (HELT uten tilsatt sukker, og 80% bær). Lunsj er gjerne kyllinggryten m/grønnsaker fra dagen før, mens middagen er feks kokt laks, grønnsaker, agurksalat, litt smeltet smør og rømme.

Til kvelds, eller dessert - litt pisket krem med blåbær.

Helsefarlig? Tror ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra en annen tråd jeg har svar i :D

Jeg kan fortelle litt om hvordan barna mine på 3,5 og snart 5 år spiser.

Som Espen sier så får barna masse brød i barnehagen, synd å si det men sånn er det bare.

Mine barn spiser stort sett det samme som meg. Jeg spiser sunne, rene matvarer uten for mye fett og sukker. Lakseolje inntas også, barna får den samme. Smaker nesten som appelsin :D

Noen mateksempler:

  • Mager kesam\ original kesam\vaniljekesam med havregryn og friske bær\frukt eller hjemmelaget syltetøy
  • Pannekaker ala Kristine Weber
  • Havregrøt med kanel og sukrin eller frukt\bær\nøtter ( varierer mye her )
  • Wok med svin\kylling\storfe og masse grønnsaker og ris
  • Hjemmelaget lapskaus med masse kjøtt ( mørbrad e.l), grønnsaker og potet
  • Ovnsstekt kylling fylt og penslet med pesto og litt ost over, ovnsstekte poteter og salat
  • Kyllingsalat med masse cherrytomater, minimais, isbergsalat, agurk o.l.
  • Lasagne, taco og pizza liker de fleste, jeg lager min sunnere versjon

Kunne holdt på i evigheter her, men har tatt med noen eksempler.

Eldstejenta her likte heller ikke grønnsaker, men de må alltid være på tallerkenen. Plutselig spiser de alt. Det skjedde i alle fall med jenta mi. Minstejenta sitter å spiser store "brokkolibusker" med hendene. Hun er enda mer glad i sånt.

Jeg har ikke fagkunnskapen, den sitter slike som Vegard med - men jeg vet at barn MÅ ha fett i kostholdet for å utvikle bla hjernen. Dette i motsetning til deg som er voksen og "ferdigutviklet". Vet du med sikkerhet at de får i seg nok fett gjennom lakseoljen med appelsinsmak? Jeg bare lurer, fordi jeg synes kostholdet ditt ser helt greit ut for en voksen, du spiser såpass mye karbohydrater at det er greit og redusere på fettinntaket, men kanskje litt magert for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fagkunnskapen, den sitter slike som Vegard med - men jeg vet at barn MÅ ha fett i kostholdet for å utvikle bla hjernen. Dette i motsetning til deg som er voksen og "ferdigutviklet". Vet du med sikkerhet at de får i seg nok fett gjennom lakseoljen med appelsinsmak? Jeg bare lurer, fordi jeg synes kostholdet ditt ser helt greit ut for en voksen, du spiser såpass mye karbohydrater at det er greit og redusere på fettinntaket, men kanskje litt magert for barn?

Dette var bare noen eksempler på maten... Det varierer fra dag til dag. Samme gjør fettinnholdet. Å lage ting sunnere betyr ikke at det ikke skal være fett i det.

Jeg spiser selv 40 K, 40 P og 20 F... Spiser selv etter leangains prinsippene.. Barna får mer fett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...