Gå til innhold

Gambler vi med barnas helse?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her spiser vi ikke brødmat hjemme. Det holder med 3 brødmåltider 5 dager i uka i barnehagen. Varmmåltidene barna skal ha der ser vi aldri noe til. Og jeg tviler på at den lille bananspiseren får for lite carbs
er det vanlig da? Husker vi heller ikke hadde d.. Hehe. Folk er blitt syke i hodet etter alt dette karbosnakket. Folk generelt må heller beveg seg mer, trene og ikke være pså slappe. Jg sikter ikke til deg altså:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hos oss er det havregrøt til frokost. mye. Begge småtrolla elsker det, og jeg varier med frukt, bær, nøtter og andre ting oppi...

Men ser ikke vitsen med så store mengder brødmat, de spiser det tross alt to ganger om dagen i barnehagen.

Det er ikke noe lavkarbo på de, synes det er helt sykt å slanke barn som ikke er overvektige ved å sette de på en så ekstrem diett..

hva med å aktivisere de, ta vekk playstation, ds, xbox pg pc???

Men mine er 3&4 år, de går på trening, er kjempe aktive, sunne og har variert kosthold..

Fisk 2 ganger i uka er en av tinga..Snop i helgene, men ikke noe sukkerfritt..

Vi kan kose oss med mat, men prøver å velge sunnere alternativer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rar verden vi lever i.

Jeg ser fedre og mødre gi barna sine boller, cola, kjeks, godteri, ostepop, grandis, loff med nugatti osv osv hele uka, overalt, any time. Ingen reagerer. Dette er normal husmanskost "de spiser jo sunt også, men bare ikke nå. må være lov å kose seg også". Jeg hører også foreldrene si at barna jo er så aktive at all denne energien de tar til seg er 0 problem for de å brenne bort.

Ikke bare herper de kostholdsvanene til barna, men de herper belønningssystemet deres i tilegg. Det blir for mye "kosemat".

Så fort noen foreldre vil snu på dette, kutte ut alt det jeg skrev over, gi barna sunn næringsrik mat som metter mer så begynner folk å hyle om barnemishandling. Er folk virkelig så fuckings trangsynte?

Nå skal det sies at avisene klarer å finne de beste sitatene fra lavkarbo-folk også da :p ;

"Det beste med å spise sunt er at jeg kan maule så mye pålegg jeg vil, mener Mia."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi ikke brødmat hjemme. Det holder med 3 brødmåltider 5 dager i uka i barnehagen. Varmmåltidene barna skal ha der ser vi aldri noe til. Og jeg tviler på at den lille bananspiseren får for lite carbs

Dette bør man jo egentlig klage på, for det er vel lagt inn i betalingen for barnehageplassen, eller en sum utenom det for kost?

Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må dra med ungene på lavkarbo, det finnes da vitterlig måter å gi barna sunn, mettende mat med karbohydrater men kanskje litt fattigere på kalorer enn nugatti og feit salami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi ikke brødmat hjemme. Det holder med 3 brødmåltider 5 dager i uka i barnehagen. Varmmåltidene barna skal ha der ser vi aldri noe til. Og jeg tviler på at den lille bananspiseren får for lite carbs

I bhg der ungene mine er har de varmmat 1 - 2 ganger i uka. Og det får de heldigvis. Om dere betaler for det og ikke får så hadde jeg klaga. For sånn skal det ikke være.

Går ikke i brød mat her hjemme heller siden de får mer enn nok brød i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar verden vi lever i.

Jeg ser fedre og mødre gi barna sine boller, cola, kjeks, godteri, ostepop, grandis, loff med nugatti osv osv hele uka, overalt, any time. Ingen reagerer. Dette er normal husmanskost "de spiser jo sunt også, men bare ikke nå. må være lov å kose seg også". Jeg hører også foreldrene si at barna jo er så aktive at all denne energien de tar til seg er 0 problem for de å brenne bort.

Er det alltid sånn at dersom man IKKE ønsker å spise lavkarbo er det automatisk slik at man er en flammende tilhenger av brus og junkfood hele uken? Cola og grandis har aldri vært husmannskost. Det virker jo som om enkelte lavkarbotilhengere mener at loff og syltetøy + cola er statens kostholdsråd utkrystallisert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe mange gode poeng her.. men alt i alt er vel alle enig om at variert og sunt kosthold er det beste..

Pizza,pølser,brus,nugatti, snop og ferdigmiddager er ikke husmannskost.

vi er heldige med barnehagen, hvor de har ansatt en som er kokk, så de har god mat ofte.. Mye fisk, sunne middager og grønnsaker.. De har varm lunsj 3 ganger i uka, og det får de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ser jeg litt poenget og det er fordi at selv om kanskje brorparten her inne ikke spiser lavkarbo med største fokus på vektnedgang, så spiser svært mange lavkarbo nettopp for å slanke seg, det er som en hvilken som helst annen slankekur. At helsepersonell reagerer på små barn som dras inn i mor og fars slankekur, kan jeg godt skjønne, men det handler jo nettopp om det med et usunt vektfokus hjemmefra. Unger skal ikke slanke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hos oss er det havregrøt til frokost. mye. Begge småtrolla elsker det, og jeg varier med frukt, bær, nøtter og andre ting oppi...

Men ser ikke vitsen med så store mengder brødmat, de spiser det tross alt to ganger om dagen i barnehagen.

Det er ikke noe lavkarbo på de, synes det er helt sykt å slanke barn som ikke er overvektige ved å sette de på en så ekstrem diett..

hva med å aktivisere de, ta vekk playstation, ds, xbox pg pc???

Men mine er 3&4 år, de går på trening, er kjempe aktive, sunne og har variert kosthold..

Fisk 2 ganger i uka er en av tinga..Snop i helgene, men ikke noe sukkerfritt..

Vi kan kose oss med mat, men prøver å velge sunnere alternativer:)

Dette mener jeg er et av de største problemene i denne debatten. Folk ser på lavkarbo som en ekstremdiett. Jeg er enig om det er snakk om å sette et barn på en ketogen diett (et friskt barn, for blant annet epilepsi er et slikt kosthold en del av behandlingen), men det er det sjelden snakk om.

Jeg syns Jørgen sier det veldig godt over her. Hvorfor er det allment akseptert at barna vokser opp på søte kjeks, fruktjuice, boller osv. I det hele tatt å snakke om å "sette et barn på diett" i denne sammenhengen blir ganske usaklig, men brukes med store bokstaver og krigstyper i media. Selvfølgelig kan dette forekomme, og det finnes nok en del ekstreme eksempler, men det er ikke dette det handler om. Jeg har enda ikke sett noen storstilt kritikk av alle disse barna som "går på sukker", men når til og med helsedirektøren bruker begreper som å "gå på smør", så sier det alt om hvordan debatten fremtoner seg.

Jeg dør litt inni meg hver gang jeg ser en liten unge med cola på tåteflasken. Hva skjer oppi hodet på de foreldrene som tror at dette er en god plan? Barn som ikke engang har lært seg å snakke har vel virkelig ikke behov for å lære seg at cola er tørstedrikk? Jeg vet om eksempler (fra egen slekt) på barn som nekter å drikke vann fordi foreldrene har gitt de cola fra de var store nok til å drikke av egen flaske.

Hvorfor er det aldri snakk om ensidig kost når et barn får en sukkerrik frokostblanding til frokost, 2-3 brødmåltider i barnehagen, makaroni med ketshup til middag (det liker jo ikke annen mat, og grønnsaker er det bare å glemme), og litt mer brødmat og litt frukt til kveldsmat. I tillegg får de gjerne noen kjeks til barnetv, og tørstedrikke gjennom dagen er melk og juice, for det er tross alt veldig viktig med all den gode næringen vi får fra disse.

Hvis barnet derimot får egg til frokost, brødmat i barnehagen, kjøtt, grønnsaker og saus til middag, frukt til barnetv og yoghurt naturell med bær til kvelds, så er det barnemishandling, for disse barna tvinges til å gå på en ekstrem lavkarbodiett av de syke foreldrene sine. Tenk om de også får vann på flasken sin i stedet for brus og juice, da er det jo hvertfall helt sykt, og disse barna kan umulig ha det noe bra!

Jeg setter det selvfølgelig på spissen nå, men dette er faktisk et kosthold som fint kan defineres som lavkarbo, men når det diskuteres i media tas det alltid utgangspunkt i at barna spiser ekstremt, som om de ble servert en klatt smør til frokost, en halvkilo biff til middag og fikk fløte på tåteflasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spiser lavkarbo, og er i ketose.. men betyr ikke at ungene spiser det... Selv om det innebærer merarbeid.. Noe som jeg tror er grunnen til at mange gir ungene lavkarbomat hvis de selv er på det, er for å slippe to forskjellige retter å lage,,

Jeg prøver å tilpasse det slik at vi kan spise tilnærma det samme, bare de får ris, bare jeg ikke har det, eller poteter osv..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener jeg er et av de største problemene i denne debatten. Folk ser på lavkarbo som en ekstremdiett. Jeg er enig om det er snakk om å sette et barn på en ketogen diett (et friskt barn, for blant annet epilepsi er et slikt kosthold en del av behandlingen), men det er det sjelden snakk om.

Jeg syns Jørgen sier det veldig godt over her. Hvorfor er det allment akseptert at barna vokser opp på søte kjeks, fruktjuice, boller osv. I det hele tatt å snakke om å "sette et barn på diett" i denne sammenhengen blir ganske usaklig, men brukes med store bokstaver og krigstyper i media. Selvfølgelig kan dette forekomme, og det finnes nok en del ekstreme eksempler, men det er ikke dette det handler om. Jeg har enda ikke sett noen storstilt kritikk av alle disse barna som "går på sukker", men når til og med helsedirektøren bruker begreper som å "gå på smør", så sier det alt om hvordan debatten fremtoner seg.

Jeg dør litt inni meg hver gang jeg ser en liten unge med cola på tåteflasken. Hva skjer oppi hodet på de foreldrene som tror at dette er en god plan? Barn som ikke engang har lært seg å snakke har vel virkelig ikke behov for å lære seg at cola er tørstedrikk? Jeg vet om eksempler (fra egen slekt) på barn som nekter å drikke vann fordi foreldrene har gitt de cola fra de var store nok til å drikke av egen flaske.

Hvorfor er det aldri snakk om ensidig kost når et barn får en sukkerrik frokostblanding til frokost, 2-3 brødmåltider i barnehagen, makaroni med ketshup til middag (det liker jo ikke annen mat, og grønnsaker er det bare å glemme), og litt mer brødmat og litt frukt til kveldsmat. I tillegg får de gjerne noen kjeks til barnetv, og tørstedrikke gjennom dagen er melk og juice, for det er tross alt veldig viktig med all den gode næringen vi får fra disse.

Hvis barnet derimot får egg til frokost, brødmat i barnehagen, kjøtt, grønnsaker og saus til middag, frukt til barnetv og yoghurt naturell med bær til kvelds, så er det barnemishandling, for disse barna tvinges til å gå på en ekstrem lavkarbodiett av de syke foreldrene sine. Tenk om de også får vann på flasken sin i stedet for brus og juice, da er det jo hvertfall helt sykt, og disse barna kan umulig ha det noe bra!

Jeg setter det selvfølgelig på spissen nå, men dette er faktisk et kosthold som fint kan defineres som lavkarbo, men når det diskuteres i media tas det alltid utgangspunkt i at barna spiser ekstremt, som om de ble servert en klatt smør til frokost, en halvkilo biff til middag og fikk fløte på tåteflasken.

"Hvis barnet derimot får egg til frokost, brødmat i barnehagen, kjøtt, grønnsaker og saus til middag, frukt til barnetv og yoghurt naturell med bær til kvelds, så er det barnemishandling, for disse barna tvinges til å gå på en ekstrem lavkarbodiett av de syke foreldrene sine"

haha hvis det er det som du defineres som lavkarbo.- vel da er mine på lavkarbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid sånn at dersom man IKKE ønsker å spise lavkarbo er det automatisk slik at man er en flammende tilhenger av brus og junkfood hele uken? Cola og grandis har aldri vært husmannskost. Det virker jo som om enkelte lavkarbotilhengere mener at loff og syltetøy + cola er statens kostholdsråd utkrystallisert :D

Hehe, dette er forsåvidt et vanlig problem, på samme måte som at alle som ønsker å spise lavkarbo "går på smør" (sitat helsedirektøren).

Men hvis vi ser på hva folk, og i dette tilfellet barn, faktisk spiser, så er det ikke i nærheten av de offentlige anbefalingene. Det er langt vanligere enn det burde være å gi barna boller, brus, kjeks. I tillegg er majoriteten av måltidene basert på brødmat, noe jeg heller ikke vil kalle særlig variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplever du at det går at barna spiser litt annerledes enn deg, Admira? En person i min familie er ekstremt kresen, og spiser omtrent ingenting, og man ser det på barna der at de etterhvert har begynt å "mislike" (tror de) ting selv. Spiser for eksempel ikke saus, vil ikke ha potet osv. Rene nykker egentlig. Innbiller meg at det rett og slett kommer fra foreldre som ikke spiser det samme, som ikke liker noe som helst omtrent osv, men det blir jo bare teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis barnet derimot får egg til frokost, brødmat i barnehagen, kjøtt, grønnsaker og saus til middag, frukt til barnetv og yoghurt naturell med bær til kvelds, så er det barnemishandling, for disse barna tvinges til å gå på en ekstrem lavkarbodiett av de syke foreldrene sine"

haha hvis det er det som du defineres som lavkarbo.- vel da er mine på lavkarbo..

Det er ikke EN definisjon på lavkarbo. Det kostholdet der kan helt fint gå som et lavkarbokosthold, da det helt klart inneholder langt mindre karbohydrater enn et gjennomsnittskosthold.

Det trenger ikke å være ekstremt i noen retning, og det går også an å ha et annet fokus enn på antall gram karbohydrater (som i mine øyne er helt feil fokus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...