Gå til innhold

Gambler vi med barnas helse?


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen restriksjoner på fettinnholdet i maten til barna - og det regulerer de fint selv. For mye fett er kvalmt, så det blir temmelig balansert helt av seg selv. Det de derimot IKKE greier å balansere er sukkerinntak. Her må jeg være streng og sette grenser, ellers hadde de levd på dette. De kan også spise store mengder pasta og brød, mens matmengden står mye bedre i forhold til aktivitetsnivå når dette ikke står på menyen. Apetittreguleringen hos barn er like skjør som hos voksne - det at barn blir tjukke er jo et tegn på at mekanismene i kroppen ikke virker slik de skal. Ellers skulle de blitt mette når energibehovet er dekket. Mine barn spiser karbohydrater. Det gjør jeg også. Men jeg vil at de karbohydratene de spiser skal komme fra ordentlig mat; grønnsaker, noe frukt, helfete meieriprodukter. Jeg vil at minst mulig skal komme fra korn og sukker.

Vi er alldeles ikke nazi med maten. Barna spiser det som bys dem borte, de får lørdagsgodt og en tacolefse eller to i uka. De får også nystekte rundstykker til helgelunsjen. Men de får brødfrie matpakker og middag uten potet/ris/pasta. De spiser mye mer kjøtt og grønnsaker når de ikke fyller opp med all stivelsen ved siden av - og det er jo kjøttet/fisken/fuglen og grønnsakene som er mest næringsrikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Alle barn burde ha et variert kosthold, men mye frukt og grønt.

Om barna lærer å like det som små kommer de til å spise det som en selvfølge hele oppveksten :)

Barn må også ofte introduseres for nye smaker på en barnevennlig måte. Noe så enkelt som å dele et eple i biter kan være det eneste som skal til for å få barnet til å like det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må også ofte introduseres for nye smaker på en barnevennlig måte. Noe så enkelt som å dele et eple i biter kan være det eneste som skal til for å få barnet til å like det...

Ja det er sant.

Knaskerøtter er også ofte mer spennende enn vanlige gulrøtter. La barna spise selv, selv om de er små og griser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med vilje valgt en bhg hvor jenta mi (3 år) får servert 3 måltider i bhg (frokost; brødmat, havregrøt med frukt/bær eller frokostblanding, varm middag og ett frukt måltid) hver dag. Dette fordi at da har vi mer tid til andre ting enn "spising" de få timene vi har samen på ettermiddag/kveld. Vi spiser alltid en litt større kveldsmat sammen.

Men i helgene lager jeg jo så klart all maten til henne, og hun får både brødmat, kjøtt, ris, pasta, frukt, kesam, yoghurt og godteri (lørdagene). Blir kanskje litt mange kylling og ris middager på henne de ukene jeg er på diett, men hun syns det er godt, og vi har allrid grønsaker til. alikevel er det folk i min egen familie som mener jeg er for streng på hva jeg gir henne å spise.

er det slik nå at vi MÅ la barn kose seg med godteri fredag, lørdag OG søndag for at det ikke skal bli "sett rart på"?

Syns vel det er bedre at de får sund, god hverdagskost, og at de heller lærer seg å sette pris på det godteriet de får på lørdagene istede. Jeg personlig mener at det der med at man alltid skal "kose seg litt" og "unne seg litt av og til" har tatt litt vel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fagkunnskapen, den sitter slike som Vegard med - men jeg vet at barn MÅ ha fett i kostholdet for å utvikle bla hjernen. Dette i motsetning til deg som er voksen og "ferdigutviklet". Vet du med sikkerhet at de får i seg nok fett gjennom lakseoljen med appelsinsmak? Jeg bare lurer, fordi jeg synes kostholdet ditt ser helt greit ut for en voksen, du spiser såpass mye karbohydrater at det er greit og redusere på fettinntaket, men kanskje litt magert for barn?

Om de får lakseolje hjelper jo det mye på, det er jo gjort mange studier som viser at det er fiskefettet som er det beste fettet for utviklingen av hjernen.

Jeg gir dattra mi ca samme mat som det hun beskriver her når vi spiser sammen, og det er sunn næringsrik kost, og jeg tror ikke barn tar skade av å spise det. Dog, jeg er ikke hysterisk ang brød og ris, og jeg spiser det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes veldig fort at folk i alle debatter går i samme fella, uten at jeg strengt tatt mener noen akkurat her. Men er merkverdig hvordan folk glemmer den gyldne middelvei. Enten det gjelder innvadring, matpolitikk eller generelle samfunnsaktuelle temaer, så graver folk seg ned i skyttergraver. Moderasjon og evne tel å ikke overdrive er dessverre ikke noe vi blir flinkere på.

Matpakka der er sannsynligvis ålreit for en halvfeit voksen som vil ned i vekt, men for et barn er det jo direkte tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært med en brødskive med noe sunt pålegg, eller kanskje til og med nugatti, siden ungen da sansynligvis spiser temmelig sunt, eller kanskje noe kjøtt, hadde lett vært en matpakke jeg hadde puttet i sekken til mitt kjære avkom =)

(Skriver hun mens hun smører speltlompe med magerkesam, spinat og røykalaks - deler i biter og pakker i denne matboksen :p + eplebiter så klart :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...