Gå til innhold

Tips til en nybegynner... :(


Superfat

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en gutt på 17 år, jeg veier 87 kg og er ca 177 cm høy. jeg er ganske feit, og har en stor mage. Jeg har vært bevisst på at jeg må ned i vekt, men har alltid mislyktes når jeg har prøvd. Dette har tærer på selvtilliten min, og jeg føler at jeg har blitt veldig slapp i det siste. Men jeg vil ikke gi opp, jeg skal prøve, jeg må prøve.. Derfor spør om noen kunne være så snille og hjelpe meg med noen tips om hvordan jeg skal sette opp treningen min, og hva jeg må spise.. Ser fram til å lese deres svar.. takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva spiste du i går? og hvordan pleier du å trene?

i mine øyne høres du ikke så "supetfat" ut, men jeg gjetter heller at du er det som kan kalles "tynnfeit" , altså lite muskelmasse og litt fett. og mangelen på førstnevnte gjør at sistnevnte ser langt verre ut.

et godt styrkeprogram og kloke matvaner pleier å fikse denslags uten problemer(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skjønner, men jeg har et problem som er at jeg ikke lenger finner klær som passer meg. jeg sliter med å lage stil og det er ikke lett å finne 2XL og oppover :(

En vanlig dag for meg er skole fra 8 til 4. Jeg spiser 4 brødskiver til frokost, 4 til lunsj, det hender jeg spiser kebab etter skolen, hmm kommer hjem på kvelden og spiser mammas mat "2 porsjoner", uff det bestee jeg vet! Men uansett så avslutter jeg kvelden med å ligge i senga med PC, eller sitte resten av kvelden på skrivebord og gjøre lekser!. Dette er 5 av 7 dager i uken. jeg mener jeg ikke har nok energi til å trene etter skolen. jeg har veldig lite motivasjon!

Dette var helt ærlig svar! Håper jeg får svar :) Men Men er villig til å prøve noe nytt. Trenger litt hjelp med råd på kosthold slik at jeg får nok energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg, og angrer som bare det på at jeg ikke gjorde grep tidligere.

Små grep er nøkkelen til suksess.

Du spiser en del brød, greit nok. Hvilket pålegg? Kan med fordel bruke kjøtt, egg eller fisk som pålegg, da det er proteinrikt og metter godt. Kanskje du ikke føler behovet for den kebaben etter skolen da? :)

Du mener at du har for lite energi til å trene, jeg tror du bare trenger å komme igang. Dørstokkmila er jævlig, men bare du kommer over den, begynner å røre deg og finner noe du liker å gjøre, så kommer en halvtime/time trening etter skolen til å bli skikkelig lystbetont og ting bare kommer til å gå av seg selv.

Kosthold er viktig, vil anbefale deg å prøve å logge det du spiser på en side (myfittnespal.com eller diett.no f.eks) bare for å få en oversikt over hva du spiser. Trenger ikke være på grammet alt du legger inn. Bare for å finne ut hvor i løypa du er og om det må gjøres noen endringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kneippbrød fra kiwi, med ost på.. noen ganger så har jeg også agurk med, eller bare egge omelett. Men som regel er det bare brød + ost. Synes det er vansklig å holde motivasjonen oppe, man blir distrahert når finner ut at man skal ha prøve i et fag på skolen, og da leser jeg til prøven, og da vil jeg ikke gå på trening.. jeg har prøver nesten hver uke fremover til sommerferien. Jeg har ogsåt lagt merke til at det er vansklig å følge med, og huske ting som læreren går gjennom enn før, jeg har også blitt mer slapp og lat.. Det er veldig vansklig for meg å komme meg ut til treningsstudioet når jeg først har sluttet fra skolen, eller er hjemme. Jeg føler meg bare så utbrent hele tiden.... har aldri fikset kostholdet mitt og trent orentlig før, og jeg vet heller ikke hvordan jeg skal starte..

Btw, jeg har prøvd myfitnesspal, men ender bare opp med å gå i minus.. i gjennomsnitt ca 250 cal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av tingene man må erkjenne når man blir voksen, er at innimellom har man ikke lyst. Betale regninger, vaske klær, dra på trening, hva enn det er, noen ting må man gjøre selv om man ikke vil.

prøv å spise flere typer mat, ost og brød er ikke akkurat beste for å gi trykk på tanken.

og prøv å pushe deg til å bli flinkere til å gjøre ting du ikke vil.

det kommer alltid til å være ting man MÅ. prøver, jobb, barnepass etc, men hvis du virkelig vil, klarer du garantert å finne en måte å få til begge på (:

selv jobber jeg i perioder opptil en-to uker i strekk, og når jeg først får en fridag, så er trening det siste jeg vil, helst vil jeg ligge i senga og spise sjokolade og is, men jeg drar ræva opp av dyna og trener alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger å finne deg en fysisk aktivitet, sport, etc. som du liker, eller i hvertfall synes er helt ok.

hva med å halvere antall brødskiver, spis grovt brød det metter lengre, bytt ut osten med magert kjøttpålegg.

mindre ris og pasta, mindre hvit og brunsaus, mer grønnsaker og rent kjøtt/fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det blei mye snakk om at brød er synderen til at man er "feit" her...

Ja kansje 4 brødskiver til frokost og lunsj er litt vel mye, men da vil jeg si at jeg gikk ned 36 kg uten å kutte ut brødet. 2 av 3 måltider jeg hadde under vektnedgangen og fremdeles har er brød... Dette også under langtur 4-6 t på sykkel, ski eller på beina og kroppen fungerer perfekt!

Det ble nevnt her at du må finne en aktivitet du vil trives med. Trening skal være gøy!

Etter en tid med trening vil du merke at du faktisk får mer energi i hverdagen og ikke er så sliten som du beskriver.

Så finn deg en aktivitet du kan trives med, dropp kebab en etter skolen og kos deg med brød og mors Hjemmelagde (en porsjon) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthald:

Prøv å legg inn litt grønsaker i alle måltid og litt frukt kvar dag(godt for kroppen). Varier måltida, middagen pleier å vere enkel å variere, småmåltida blir ofte meir einsidige.

Brød er heilt ok, men kjekt å variere litt. Pass på å velge grovast muleg brød, då dei mettar meir.

Tips til småmåltid (frukost, niste, mellommåltid, kveldsmat):

-Ommelett med ost, skinke og paprika (f.eks. servert med litt agurk, tomat, salat).

-Havregryn med mjølk og rosiner (ev. kok det opp til graut)

-Eggerøre (gjerne med bitar av skinke, agurk, paprika e.l.)

-Grove lefser med kremost, paprika og kjøtpålegg.

-Knekkebrød med makrell i tomat og agurk.

-Kokte egg.

-Salatar (som inneheld mykje godt og minst ein proteinkilde).

Lurt å begynne i det små, kutte ut litt mat i gongen, så du ikkje sveltefôrar deg sjølv (og gjerne endar opp med å ete kjempemykje). Jobb deg gradvis ned til mindre mengder mat pr. måltid (som 1porsjon middag og f.eks. 2-3brødskiver i staden for 4).

Når ein vil ned i vekt, er kosthaldet det viktigaste, men det å ta vare på kroppen i form av fysisk aktivitet er også viktig! For uten musklar vil ein sjå dvask ut, uansett kva vekta viser.

Kort sagt: maten regulerar størrelsen, treninga regulerar fasongen.

Trening:

Først av alt er det viktig å legge til seg gode rutinar.

Har haurt det tek 21dagar å få inn ein god rutine.

Så om du f.eks. legg inn ein 30min gå/joggetur om dagen og held på det i 21dagar, er du i gong.

Lurt å innstille seg på at dei første 21dagane så SKAL du trene, då er det ikkje ein gong aktuelt å la vere (med mindre du er lenka til senga av sjukdom/skade). Intensiteten regulerar du etter kvart.

Om du vel å starte meg 30min gåtur, vil eg anbefale å gjere det på kveldstid, som det siste du gjer før du skal sove (ingen databruk etterpå), for det friskar opp kroppen og tømmer haudet, noko som ofte resulterar i betre søvn. Og god søvn er bra bl.a. for å endre koshaldet.

Noko av det viktigaste når ein skal begynne å trene, er i grunn å finne noko ein likar å halde på med. Det er ikkje så nøye kva, for så lenge ein trivast med det, vil ein lettare fortsette. Lurt å henge seg på nokon som er aktive, dersom du føler deg komfortabel med å trene i lag med andre.

Best er det sjølvsagt om treningsforma tek på store muskelgrupper/heile kroppen.

Nokre eksempel på treningsformer som aktiverar heile/store delar av kroppen:

-Klatring

-Symjing

-Styrketrening (om ein har eit fullkroppsprogram e.l.).

-Skigåing

Begynn ikkje for hardt. Roleg trening har ofte god effekt, særleg i kombinasjon med rett kosthald!(y)

Hald motet oppe. Tenkt positivt!:) Du er ung og har bestemt deg for å ta tak i eiga helse, det i seg sjølv er ein seier!:) Om du berre held fokuset ei stund, så vil du fort merke endring i kroppen, noko som i seg sjølv gjev motivasjon. For kva er vel kjekkare enn å sjå at det ein gjer fungerar?

Du må gjerne ta kontakt om du treng noen å prate med, f.eks om du slit med motivasjonen. Eg er ingen ekspert på verken trening eller kosthald, men klarar meg bra nok. Eg er derimot veldig flink til å ha det kjekt og til å tenke positivt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woow folkens, tusen takk for så mange innspill, jeg skal fikse på vanene mine. Skal dra ut å jogge nå! Tusen takk for støtten, dere aner ikke hvor mye dette betyr for meg :) :)

Du MÅ ikke jogge, og du trenger heller ikke å kjøre på med HVER dag i begynnelsen. Hva med annenhver dag, da er det lettere å tenke at "ah bare jeg gjør dette I DAG så kan jeg faktisk slappe av i morra". Ta ting sakte, gå en tur, hør på god musikk, snakk i telefonen, gjør det til noe du har lyst til å gjøre, selv om du av og til må tvinge deg.

Selv takler jeg ikke å tråkke rundt på måfå, så jeg må gjøre andre ting når jeg skal bevege meg. Det er helt greit det og, om du vil svømme, spille squash, jogge, aerobic og what not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten du spiser er næringsfattig og mye karbohydrater. Ikke rart du føler deg sliten og trøtt. Du er ung så med noen endringer i kostholdet kombinert med trening så vil du sprette i form in no time.

Start med kostholdet. Spis rene råvarer med mye proteiner som kylling, egg, karbonadedeig etc(metter fort),gode fettkilder som fet fisk, avokado, nøtter, oljer etc(metter lenge) og trege karbohydrater som fullkornsris/pasta, havregryn etc)

Har du tid til pc og gaming har du tid til trening. Start i det små. Ta deg en powerwalk på kvelden med små joggeintervaller og jogg mer og mer etterhvert som formen blir sterkere.

08-16 dager er sånn de fleste jobber. Så må man prioritere. Ja, lekser er viktig, men så mange timer hver dag skal det ikke ta om du er effektiv. Kom hjem, spis middag, gjør lekser, gå og tren. Gaming kan du ta i helgene når du har fri, gjerne etter trening på formiddagen siden du har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...