Gå til innhold

Ryggskade? Blir ikke bedre over tid.


wombat

Anbefalte innlegg

Hei.

Tror jeg kanskje har pådratt meg en skade (?).

Det skjedde 25.11.13 mens jeg tok knebøy. Klarer ikke helt å beskrive hva som skjedde, men gjorde sinnsykt vondt. Prøvde å trene ferdig økten, men alt ble vondt og på slutten da jeg skulle ha bøy igjen (litt lettere) falt jeg bare sammen på gulvet i smerte.

Det har vært vondt siden. Er helt jævlig å reise seg om jeg har ligget på magen f. eks., bære ting, bøye meg for å bære ting (markløftish), vondt når jeg ligger i samme stilling en stund, vondt å ligge generelt, begynner å verke hvis jeg sitter en stund, verker når jeg går en stund osv. Har tatt pause fra trening, men har prøvd meg gjentatte ganger og for hver gang jeg har prøvd er det akkurat som det skjer på nytt, bare enda verre enn forrige gang. Har også prøvd å droppe baseøvelser osv, men selv pullups, sittende roing, leg curl etc gjør utrolig vondt.

Har vært hos naprapat (syns ikke det hjalp), fysioterapeut (ikke det heller) og prøvd akupunktur (ikke det heller). Fikk først vite at det var prolaps av legen (tok ikke bilde), men det skal vel ikke vare sååå lenge?

Hva gjør jeg nå? Legen virker ikke noe interessert i å finne ut av det og bare ga meg en sykemelding så jeg slipper å betale medlemsavgift på treningssenteret i 2 mnd til......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som prolaps. Bestill time hos en kiropraktor.

Hvorfor kiropraktor? Bestill heller time hos legen.

Naprapati, kiropraktikk og akupunktur har ikke noe bra bevisgrunnlag for virkning, så det er vel ikke så rart at det ikke virker så bra.

Et familiemedlem av meg hadde lignende symptomer som du beskriver og ble henvist til en ryggspesialist som påviste tre delvise prolapser i ryggen. Disse var sannsynligvis årsak til noen muskulære problemer i nedre rygg og hofte. Etter 2-3 måneder med fysioterapi, så er hun nå helt symptomfri. Kanskje du kan spørre legen din om henvisning til spesialist eller en annen behandling?

Selv har jeg slitt litt med noen småplager i ryggen og lett høyrep trening (20kgx20reps) med sakte økende vekt sammenfaller med minkende smerter i ryggen. Jeg tror det hjelper med lett trening som gir normal bevegelse og blodtilstrømning til skaden(e), men det er kanskje ikke så relevant for en prolaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel: Men gjør ikke kiroprakter litt det samme som naprapater?

HåvardVika: Kan prøve legen igjen da... Men han sier det sikkert bare er muskulært hvis det ikke er prolaps og at det sikkert går over snart... :s Har prøvd høyrep og lette vekter, men får vondt av å bære en melkekartong liksom, så det blir verre likevel...

ThereseHag: Byttet nettopp, så tenkte å gi det bittelitt tid. Har noen undersøkelser jeg skal ta (andre ting), som de kommer til å sende svar på til han også, så må vente litt uansett. Forrige gang jeg byttet når jeg ventet på undersøkelsessvar fikk jeg de aldri fra den gamle legen..

JMossige: Hva sa MR'en da? Eller hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HåvardVika: Kan prøve legen igjen da... Men han sier det sikkert bare er muskulært hvis det ikke er prolaps og at det sikkert går over snart... :s Har prøvd høyrep og lette vekter, men får vondt av å bære en melkekartong liksom, så det blir verre likevel...

Det er uansett ikke så veldig mye noen kan gjøre med slike plager (såvidt jeg har forstått), så legen kan vel egentlig ikke gjøre noe annet enn å henvise til eksperter som kanskje kan hjelpe litt. Legen har helt sikkert rett i at det er muskulært hvis det ikke er prolaps, men han kan nok gi en henvisning til noen som kan veilede deg i rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt nedover i beinet?

Om det er et prolaps er du fortsatt langt innenfor en normal utvikling hva tidsperspektivet angår. Det er bare to og en halv måned siden det skjedde, og vi er i utgangspunktet ikke bekymret i det hele tatt for at det ikke har skjedd noe bedring på så kort tid.

Om det er et prolaps er det ofte lite vi kan gjøre med selve prolapset, men som oftest kan vi gjøre mye med smertebildet. Når har du riktignok vært hos en del behandlere uten effekt, så jeg skal ikke si for sikkert at det gjelder deg.

Når det gjelder kiropraktikk, så behandler ihvertfall kiropraktoren jeg samarbeider med prolapser på akkurat samme måte som meg. Dvs hovedsakelig informasjon og jobbe med sekundærplagene som alltid kommer (typ muskelspenninger). Jeg prøver noen ganger McKenzieøvelser og han kan henvise til billeddiagnostikk om vi mener det er nødvendig.

Når det er sagt så ville jeg ikke stolt på diagnosen om en lege har sagt du har prolaps, med mindre du har helt tydelige utstrålinger til beinet, da kan man som regel være gaske trygge på diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel: Men gjør ikke kiroprakter litt det samme som naprapater?

HåvardVika: Kan prøve legen igjen da... Men han sier det sikkert bare er muskulært hvis det ikke er prolaps og at det sikkert går over snart... :s Har prøvd høyrep og lette vekter, men får vondt av å bære en melkekartong liksom, så det blir verre likevel...

ThereseHag: Byttet nettopp, så tenkte å gi det bittelitt tid. Har noen undersøkelser jeg skal ta (andre ting), som de kommer til å sende svar på til han også, så må vente litt uansett. Forrige gang jeg byttet når jeg ventet på undersøkelsessvar fikk jeg de aldri fra den gamle legen..

JMossige: Hva sa MR'en da? Eller hva mente du?

Jeg gikk til legen min da jeg slo opp en gammel prolaps.. Han ba meg dra til kiropraktor. Kiropraktoren kan sende deg til røntgen/MR etc. Det tror jeg ikke naprapater kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. du bør nok komme deg til lege snarest, og be OM henvisning til Mr!

stå på ditt!! .. Du kan ikke fortsette og gå sånn med smerter.

Jeg falt ned fra en høy ribbevegg for straks 1 år siden, og fysøren for noen smerter!

Det var ''bare'' muskulært :-S .men føltes som om bein var brekt,

Har aldri blitt bra igjen. og kom meg til fysioterapeut, og hun sa det var stivhet!

Jeg hadde slutta og bruke korsryggen i frykt for smerter..

Var sikker på at det var noe værre :-S ,

kjenner igjen situasjoner du har smerter i, men skal så klart ikke bare si at det sikkert er stivhet osv.

Så få det undersøkt og trenings prog deretter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Mats Moskvil: Hehe, håpet at du skulle stikke innom her... Ja, har vondt nedover i beina. I begynnelsen var det bare hele venstrefoten (kraftig stråling nedover hele beinet), mens nå etterhvert er det sånn at jeg får fortsatt den strålingen ned i beinet, men det dovner også helt vekk innimellom, som om jeg blir helt lam. Kan sitte og knipe i beinet uten å kjenne noenting. Har heller ikke reflekser der, og veldig dårlig sånn trykkrefleks (?) eller hva han fysioterapeuten kalte det. Naprapaten min sa det var prolaps, og legen sa seg enig etter han gjorde en sånn testgreie. Fysioterapeuten sa forsåvidt også at det var klassisk for en prolaps, også hengte han seg veldig opp i at det var på samme siden som jeg har beinlengdeforskjell (ubehandlet) og påpekte at jeg har veldig sideforskjeller i muskler osv. Så han mente kanskje det var noe av grunnen til at jeg hadde fått det (?).

Har fått behandling for de sekundærplagene, og det hjelper jo littegrann, men det kommer så raskt tilbake at jeg ikke syns det er verdt pengene. Har sånn muskelspenninger i rumpeballen som slipper ved akupunktur, men de er tilbake på 2 dager og kan liksom ikke gå til fysio og betale full pris (siden jeg ikke fikk noen henvisning) annenhver dag. :p

Therese: Har gjort masse sånne testgreier iallefall..?

JMossige: Åååh ok... Ventet du bare til det gikk over da? Eller hva gjorde du?

FrkHoel: Det stemmer nok. Naprapter er vel ikke anerkjent (?) av leger slik som kiropraktorer er. Men naprapaten sa at kiropraktorer bare driver med sånn manipulering (knekking?) og at man ikke bør gjøre det i nærheten av prolapsen?

Nybegynner89: Tror ikke det er stivhet, for jeg trente likevel den første uken etterpå (begrenset pga smertene selvsagt) og jeg holder meg i aktivitet med hundene og har prøvd å trene jevnlig for å sjekke formen. Og ingen av behandlerne som har sjekket meg mente problemet ligger der? Men jeg vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan operere for prolaps?

http://www.prolaps.org/prolapsoperasjon/

operasjon for prolaps er det siste man burde gjøre, og det er en stor risiko for å bli lam.(kommer helt an på hvor den ligger). Mamsen sliter med flere prolapser og har fått tilbud om operasjon, men risikoen for at hun kan bli sittende i rullestol er alt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

operasjon for prolaps er det siste man burde gjøre, og det er en stor risiko for å bli lam.(kommer helt an på hvor den ligger). Mamsen sliter med flere prolapser og har fått tilbud om operasjon, men risikoen for at hun kan bli sittende i rullestol er alt for stor.

ja som JMossige skrev over: " Dersom du skal vurderes for operasjon skal det være uutholdelige smerter som ikke lar seg lindre, eller store lammelser i fot og ben som forverres." er vel i det stadiet man skal vurdere operasjon, og kun hvis det er siste utvei. Husk at vi er forskjellige, og ens erfaringer kan ikke gjelde for alle andre. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...