Gå til innhold

Ryggskade? Blir ikke bedre over tid.


wombat

Anbefalte innlegg

Jeg vil vel si at jeg er fikset, når jeg kan gjøre alt jeg vil, uten å ha noen form for smerter eller fysiske problemer.

Jeg skulle hatt mye smerte, og vært uønsket hos de fleste terapeuter i landet før jeg var villig til å la en kirurg gjøre noe i ryggen min.

Men det er ikke gitt at det (bare) er skiven som gjør vondt. En maniplulasjon for eksempel vil gi utmerket smertelette og relfektorisk avspenning av muskulaturen som knyter seg for å beskytte skaden, som før øvrig ikke har særlig godt av så mye muskelspenninger. Ser vi bort fra strålesmerter vilofte mesteparten av smertene ved et prolaps ikke komme av selve prolapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eg kan anbefale:

- Fokus på stretching av hoftebøyere. Med tanke på at M.Psoas Major har sin opprinnelse frå lumbalryggen, vil det føre til større trykk på prolapset om muskelen er stram.

- Fokus på den tverrgåande magemuskulaturen (TVA). Betre buktrykk vil dekomprimere korsryggen og derav avlaste. Betre fungerande TVA vil gjere at bekkenbunnmuskulaturen din fungerar betre da dei befinn seg i samme nevrologiske loop (og visa versa).

Enkel øvelse, dog genial. Og ja, prøv å hald fokus, dama er latterleg pen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av erfaring og sier bare. Vær forsiktig med kiropraktor, de kan gjøre vondt verre og en prolaps må ikke røres eller manipuleres. Jeg gikk i denne fellen første gang jeg fikk symptomene og kiropraktoren tok ikke bilde men gikk i gang å behandle meg for låsing, noe som gjorde at prolapsen ble større og det tok desto lenger tid å bli bra. Jeg var millimetere unna en operasjon.

I så fall ville jeg valgt en manuell-terapeut, de kan også henvise til MR noe du MÅ ta. Er du heldig så slipper du unna operasjon men det kan gå laaaang tid aka 4-6mnd elns.

Du bør også be om henvisning til en nevrolog asap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke gitt at det (bare) er skiven som gjør vondt. En maniplulasjon for eksempel vil gi utmerket smertelette og relfektorisk avspenning av muskulaturen som knyter seg for å beskytte skaden, som før øvrig ikke har særlig godt av så mye muskelspenninger. Ser vi bort fra strålesmerter vilofte mesteparten av smertene ved et prolaps ikke komme av selve prolapset.

Det stemmer nok sikkert. Men som jeg skriver lengre oppe. Jeg kan kun snakke om egen erfaring. Og at for min del, så var det topp. Og jeg er ikke i tvil om at det er det som gjør at jeg fungerer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hermanoo90: sånn som situasjonen min er nå kan jeg overhodet ikke bytte lege. det er og forblir uaktuelt. får høre med han igjen da. takk for svar likevel. :) når det gjelder å fikse muskler rundt osv så har jeg fått flere forskjellige sånne type behandlinger, men det virker kun i 1-2 dager (ca 50% bedre) så er det like ille igjen.

monarc: hmm. har vært hos naprapat og fysioterapeut så tror jeg dropper det hvis legen kan henvise til mr. ellers får jeg heller vurdere det. takk for tips :)

rakim: har fått anbefalt de der av fysio. skal nok klare å holde fingrene av fatet da jeg er både hetero og forlovet.

strong dad: har hørt det samme som deg om manipulasjon. både naprapat og fysio sa det. kan høre med legen om manuellterapeut og nevrolog.

auuuaaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du bor i Bergen? Jeg anbefaler at du tar kontakt med muskelterapeut Terje Elvik, han har jobbet med toppidrettsutøvere i årevis og jeg vet han har hjulpet andre med lignende problemer.

Forøvrig bør du bytte fastlege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knall: Som det står over så kan jeg faktisk ikke det akkurat nå, så det blir ikke aktuelt.

Stapedius: Nå er det jo faktisk alle andre her som maser om MR....... Ehm, ellers tenkte jeg at hvis det IKKE er prolaps, men noe helt annet som kan behandles så er det jo faktisk idioti å ikke få det avklart.

Nå får jeg jo heller ingen annen behandling, men kanskje legen kan henvise meg til noe som ikke koster skjorten hvis jeg får en konkret diagnose? Operere har jeg ikke lyst til, og smertestillende tar jeg så og si aldri - så håpte mer at det gikk an å trene det på noen måte, tøye eller hva som faens helst. Bare det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt å trent det eller tøyd på det uten å vite hva det er. Jeg har slitt mye med ryggen selv, og kan anbefale MR og en kompetent behandler (naprapat eller kiropraktor) på det sterkeste. Forhør deg med folk i bergensområdet om dyktige behandlere.

Ryggskader skal ikke tas lett på. Når man opplever smerter så sier kroppen ofte fra med store bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får fastlegen til å bestille MR så er det stor mulighet for at han gjør det via det ordinære helsevesenet, og da risikerer du laange ventetider på MR, hvis du bruker en kiropraktor så bruker de som regel det private markedet.

De gangene jeg har tatt MR via kiropraktor så har det tatt 1-3 dager, når fastlegen har vært involvert så skulle det ta 2-4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden sist jeg har tatt MR. Har tatt MR 2 ganger på røntgensenteret i Kr.Sand, og en gang borti skien/Porsgrund, Skien var noen hundrelapper dyrere pga at jeg ikke var pasient i samme fylke som jeg bodde og skattet til, mener på jeg betalte 1200kr der. I Arendal som jeg bor så har de egen MR og der er det milelange køer, søstra mi hadde prolaps i nakken, gikk i 5 måneder med store nakkesmerter før de tok MR på sykehuset, endte med microkirurgi på riksen der de byttet ut skiven med en gummiskive.

Jeg betaler lett litt ekstra for å finne ut av slike akutte plager, jeg gikk i nesten 2 år med etterspill etter prolaps som medførte isjas og "funny walk" med venstre ben, i helsevesenet var det konsultasjon ca hver 3.måned med tverrfaglige kirurgmøter etc, hos kiropraktor inn ene dagen, MR neste dag, sier ikke kiro fikser alt, men responstiden på din henvendelse er som regel mye kortere, og du får en status på et tidligere tidspunkt, og kan dermed gå i gang med rehab fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal bruke unødvendig mye penger på behandling så gå til en manuell-terapeut. Disse kan ca det samme som en kiropraktor og fysioterapeut tilsammen og her betaler du bare egenandel på en 250kr ca. Du trenger ikke henvisning heller for å gå dit. De kan skaffe deg MR raskt.

Jeg brukte disse i Bergen. Tror det var Bjørn Inge Grov som hjalp meg: http://www.fysiobergen.no/index.php?ArtID=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt å trent det eller tøyd på det uten å vite hva det er. Jeg har slitt mye med ryggen selv, og kan anbefale MR og en kompetent behandler (naprapat eller kiropraktor) på det sterkeste. Forhør deg med folk i bergensområdet om dyktige behandlere.

Ryggskader skal ikke tas lett på. Når man opplever smerter så sier kroppen ofte fra med store bokstaver.

Det er jo det jeg mener. At hvis det IKKE er prolaps, så kan jeg vel sikkert trene, men når jeg ikke har tatt MR gidder jeg ikke ta sjansen. Naprapat syns jeg ikke det var noe hjelp i. Heller ikke fysioterapeut ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får fastlegen til å bestille MR så er det stor mulighet for at han gjør det via det ordinære helsevesenet, og da risikerer du laange ventetider på MR, hvis du bruker en kiropraktor så bruker de som regel det private markedet.

De gangene jeg har tatt MR via kiropraktor så har det tatt 1-3 dager, når fastlegen har vært involvert så skulle det ta 2-4 måneder.

Man kan jo få privat gjennom fastlege også. Jeg har bare vært på mr 1 gang offentlig og sikkert 9 ganger privat. Alle henvist av fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen idag. Hadde fått senebetennelse i hælen tydeligvis, så fikk en pillekur som kunne hjelpe for ryggen også. Skulle tilbake neste uke og få sprøyte, så skulle vi se på det med ryggen nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen idag. Hadde fått senebetennelse i hælen tydeligvis, så fikk en pillekur som kunne hjelpe for ryggen også. Skulle tilbake neste uke og få sprøyte, så skulle vi se på det med ryggen nærmere.

Merkelig lege. Dersom du faktisk har prolaps med stråling i sete/ben så bør du som nevnt ta MR og komme deg til en nevrolog snarest, det kan være at du må ha en operasjon og hvis så - så er det viktig å gjøre dette tidlig før eventuelle nerveskader utvikler seg. Det vil da ta lengre tid å bli bedre/bra. Det er ikke en pille i verden som hjelper mot dette, smertelindring er dog viktig ala Paracet og Tramadol. Unngå Paralgin Forte da det er veldig avhengighet-skapende.

Trening som påvirker området bør unngås, gåturer kan være bra ellers hvile og vente på at prolapsen går tilbake av seg selv. Det kan ta lang tid som sagt, i mitt tilfelle 4 mnd.

Lykke til videre, stå på krava :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått senebetennelse under foten, så fikk ikke nevnt ryggen en gang... Men får ta det når jeg er på kontroll av foten. Håper noen kan hjelpe meg snart, for nå minner det farlig mye om et kronisk nyresteinsanfall som aldri går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk belte og stram magen som faen mens du løfter. Kjernen må være stram for at skjelettet ikke skal få direkte juling. Ofte er det stramme hamstrings eller ankler, eller begge som setter klienten ut av balanse, ofte i bunnposisjon av knebøy/mark. Mister da trykket i kjernen og ryggen (oftest lumbar) bøyes og blir utsatt for direkte trykk. Etter X antall ganger så smeller det til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv 2 mnd med legebesøk og kortison sprøyter før jeg endelig fikk henvisning til MR. Det viste seg å være prolaps, etter dette gikk jeg 5 mnd til med smerter. Fikk oprasjons tid på høsten, men tro det eller ei, etter lang tid med riktig trening og løftiing med bena og ikke med ryggen, så gikk plutselig smerten bort og all smerte borte. Nå har lært at man må løfte alt med bena og ikke bøye seg feil, det er da det går galt som oftest. Så husk alltid å løfte med bena:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...