Gå til innhold

Ryggskade? Blir ikke bedre over tid.


wombat

Anbefalte innlegg

Hvis jeg husker riktig (noen år siden) så ble jeg liggende uten trening i flere uker før den verste smerten var borte. Hadde fortsatt ubehag da jeg startet å trene igjen, men med skikkelig ryggtrening (spes. markløft med RIKTIG teknikk) så ble det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ole-Mats Moskvil: Hehe, håpet at du skulle stikke innom her... Ja, har vondt nedover i beina. I begynnelsen var det bare hele venstrefoten (kraftig stråling nedover hele beinet), mens nå etterhvert er det sånn at jeg får fortsatt den strålingen ned i beinet, men det dovner også helt vekk innimellom, som om jeg blir helt lam. Kan sitte og knipe i beinet uten å kjenne noenting. Har heller ikke reflekser der, og veldig dårlig sånn trykkrefleks (?) eller hva han fysioterapeuten kalte det. Naprapaten min sa det var prolaps, og legen sa seg enig etter han gjorde en sånn testgreie. Fysioterapeuten sa forsåvidt også at det var klassisk for en prolaps, også hengte han seg veldig opp i at det var på samme siden som jeg har beinlengdeforskjell (ubehandlet) og påpekte at jeg har veldig sideforskjeller i muskler osv. Så han mente kanskje det var noe av grunnen til at jeg hadde fått det (?).

Har fått behandling for de sekundærplagene, og det hjelper jo littegrann, men det kommer så raskt tilbake at jeg ikke syns det er verdt pengene. Har sånn muskelspenninger i rumpeballen som slipper ved akupunktur, men de er tilbake på 2 dager og kan liksom ikke gå til fysio og betale full pris (siden jeg ikke fikk noen henvisning) annenhver dag. :p

Therese: Har gjort masse sånne testgreier iallefall..?

JMossige: Åååh ok... Ventet du bare til det gikk over da? Eller hva gjorde du?

FrkHoel: Det stemmer nok. Naprapter er vel ikke anerkjent (?) av leger slik som kiropraktorer er. Men naprapaten sa at kiropraktorer bare driver med sånn manipulering (knekking?) og at man ikke bør gjøre det i nærheten av prolapsen?

Nybegynner89: Tror ikke det er stivhet, for jeg trente likevel den første uken etterpå (begrenset pga smertene selvsagt) og jeg holder meg i aktivitet med hundene og har prøvd å trene jevnlig for å sjekke formen. Og ingen av behandlerne som har sjekket meg mente problemet ligger der? Men jeg vet ikke jeg..

Ved stråling var nedre rygg neddover benet, der symptomer er strålesmerter (forårsaket av nerver) nummenhet og mangel på følelse, så har man prolaps/ isjias.

Har du tatt MR? Ville absolutt bedt om henvisning til sykehuset, til en ortoped. Dem som kan alt om det der.

http://www.kiropraktikk.no/?pageID=757&ItemID=733

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 kompiser med prolaps, han ene opererte og det gikk over. Han andre har smerter ut av en annen verden men greier fortsatt og trene normalt, selvom tårene triller av mange øvelser. Men virker som det aldri går over? Altså er det ikke bare tykk veske som skal ut? Så tørker det? Virker som det aldri tørker hos han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig (noen år siden) så ble jeg liggende uten trening i flere uker før den verste smerten var borte. Hadde fortsatt ubehag da jeg startet å trene igjen, men med skikkelig ryggtrening (spes. markløft med RIKTIG teknikk) så ble det mye bedre.

Jeg klarer ikke gjøre markløft i det hele tatt jeg. Har riktig teknikk fra før, men kommer hverken ned eller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved stråling var nedre rygg neddover benet, der symptomer er strålesmerter (forårsaket av nerver) nummenhet og mangel på følelse, så har man prolaps/ isjias.

Har du tatt MR? Ville absolutt bedt om henvisning til sykehuset, til en ortoped. Dem som kan alt om det der.

http://www.kiropraktikk.no/?pageID=757&ItemID=733

Lykke til. :)

Skal til ortoped for beinlengdeforskjell snart uansett, kanskje spørre der da?

Kan spørre om MR neste gang jeg er hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

For å oppdatere litt siden jeg har vært borte lenge:

Har fortsatt akkurat like vondt i ryggen og det går ikke an å trene. Nå er høyrefoten også begynt å dovne vekk og noen dager får jeg helt sinnsyke smerter (paralgin forte tar bare ca 50% av de) og klarer ikke røre meg og ruller rundt på gulvet og har åndenød. Det kan nesten minne om nyresteinssmerter når jeg får de "anfallene". Eller grov tannverk.

Legen har fortsatt ikke hatt lyst å foreta seg noe, men nå skal jeg dit på onsdag og da blir jeg nødt å bare... kreve et eller annet, for de anfallene jeg har begynt å få er faen ikke til å holde ut. Fuck rygg!!!

Det som er rart er at jeg får det uansett om jeg ligger, sitter, går tur eller hva som helst. Skulle jo tro en av delene var mindre ille da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal nok kreve MR,eller så får du bytte lege. simple as that. Har aldri hatt problem om henvisning til MR, hverken meg eller mor, begge med ryggproblemer. Mor er akkurat ferdig med operasjon, hun hadde prolaps og isjias, og kunne lenger ikke gå pga, nerver lå i klem og benet ble numment, sinnsyke smerter og tilslutt begynte det vanskelig å gå på do. nå etter operasjon er hun på bedrings vei, og alt ser lyst ut

for min egen del så viste MR noe skjevheter men ikke store nok for operasjon, så jeg fikk fysio og treningsplan for rtyggen som jeg følger. Ja , noen dager er sykt vondt, men skal på kontroll i mai.

Bare å kreve MR eller bytte lege, enkelt og greit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så kan jeg anbefale å gå til Kiropraktor, de kan både henvise til MR og sykemelde deg. Og de kan da se om det er noe de kan gjøre, eller om at du bør gå til Fysioterapeut, for å få hjelp til å bygge støtte musklene. Lege er, og blir en risiko, da de veldig ofte, kun vil operere. Og ikke har tro på noe annet.

Jeg har hatt problemer med rygg i mange år, og har hatt ganger der jeg ikke har kommet meg ut av sengen omtrent. Men pga god oppfølging, så har dette bedret seg sakte men sikkert.

Derfor har jeg nå en PT som er Fysioterapeut i tillegg, da jeg ikke kan risikere noe.

Men vil anbefale å ta Naproxen som smertestillende, da det er muskelavslappende, og gir ofte en bedre virkning en Paralgin. Egen erfaring, og masse utskrevet av Kiro/lege pga smerter i rygg.

PS: Ser du er fra Bergen. Åsane Kiropraktorsenter kan jeg selv anbefale. Da jeg fikk en skiveutglidning når jeg hadde sommerjobb i Åsane, og gikk inn i 90graders vinkel og var rett og fin når jeg gikk ut. Og en av de mest erfarne innenfor Kiropraktisk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere at en kiropraktor ikke kan fikse selve skiveutglidningen, men kanskje bedre det symptomatiske.

Kiropraktoren vil vel jobbe med muskler som ligger rundt skiven, for å få kroppen til å jobbe med å få det på plass selv. Jeg kan bare snakke for meg selv, og det er at jeg aldri kunne gått på beina i dag, hadde det ikke vært for kiroen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren vil vel jobbe med muskler som ligger rundt skiven, for å få kroppen til å jobbe med å få det på plass selv. Jeg kan bare snakke for meg selv, og det er at jeg aldri kunne gått på beina i dag, hadde det ikke vært for kiroen..

Mer generelt, ingen terapeut kan sette skiven på plass. Da må man gå inn kirurgisk. Man kan utvilsomt bedre symptomene, men man vil ikke kunne "fikse" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer generelt, ingen terapeut kan sette skiven på plass. Da må man gå inn kirurgisk. Man kan utvilsomt bedre symptomene, men man vil ikke kunne "fikse" det.

Jeg vil vel si at jeg er fikset, når jeg kan gjøre alt jeg vil, uten å ha noen form for smerter eller fysiske problemer.

Jeg skulle hatt mye smerte, og vært uønsket hos de fleste terapeuter i landet før jeg var villig til å la en kirurg gjøre noe i ryggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...