Gå til innhold

Ryggskade? Blir ikke bedre over tid.


wombat

Anbefalte innlegg

Bruk belte og stram magen som faen mens du løfter. Kjernen må være stram for at skjelettet ikke skal få direkte juling. Ofte er det stramme hamstrings eller ankler, eller begge som setter klienten ut av balanse, ofte i bunnposisjon av knebøy/mark. Mister da trykket i kjernen og ryggen (oftest lumbar) bøyes og blir utsatt for direkte trykk. Etter X antall ganger så smeller det til slutt!

Har fått god oppfølging og aldri slitt med spennet. Brukte belte og strammet da det skjedde. Sto faktisk en pt der og sa det var bra bøy. Har hatt det samme i ryggen en gang før da og da trente jeg ikke en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk selv 2 mnd med legebesøk og kortison sprøyter før jeg endelig fikk henvisning til MR. Det viste seg å være prolaps, etter dette gikk jeg 5 mnd til med smerter. Fikk oprasjons tid på høsten, men tro det eller ei, etter lang tid med riktig trening og løftiing med bena og ikke med ryggen, så gikk plutselig smerten bort og all smerte borte. Nå har lært at man må løfte alt med bena og ikke bøye seg feil, det er da det går galt som oftest. Så husk alltid å løfte med bena:)

Tror nok jeg har løftet riktig sånn sett. Fysioterapeuten mente dog at kanskje beinlengdeforskjellen min kunne ha noe å si pga over lang tid blir jeg underutviklet på ene siden elns. Har ikke reflekser eller sånn på hele ene siden av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev MR.

Jeg måtte omtrent krangles inn på sykehus av en random lege(heldigvis for meg at legen sto på krava), og ble hasteoperert. Dette er snart 4 år siden og de sier nå at jeg blir å gå med smerter inkludert stråling og numne føtter/dårlige reflekser leeeenge.

Dette er ikke noe kult.(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig lege. Dersom du faktisk har prolaps med stråling i sete/ben så bør du som nevnt ta MR og komme deg til en nevrolog snarest, det kan være at du må ha en operasjon og hvis så - så er det viktig å gjøre dette tidlig før eventuelle nerveskader utvikler seg. Det vil da ta lengre tid å bli bedre/bra. Det er ikke en pille i verden som hjelper mot dette, smertelindring er dog viktig ala Paracet og Tramadol. Unngå Paralgin Forte da det er veldig avhengighet-skapende.

Trening som påvirker området bør unngås, gåturer kan være bra ellers hvile og vente på at prolapsen går tilbake av seg selv. Det kan ta lang tid som sagt, i mitt tilfelle 4 mnd.

Lykke til videre, stå på krava :)

Man kan bli like avhengig, både fysisk og psykisk, av Tramadol som paralgin. De spiller dog på forskjellige resepetorer(tror de..). Depot tabletter kan gi mindre(mindre, ikke ingen!) sjanse for avhengighet da konsentrasjonen i blodet ikke får den samme høye(heller jevn) topp i blodet som vanlige tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...