Gå til innhold

"Middag" mellom 2-500kcal


Gjest

Anbefalte innlegg

Hejjj blåggen!

Jeg er glad i mat, og klarer ikke spise det samme til evig tid. Kreativiteten min forsvant på barneskolen en gang, så nå trenger jeg litt innspill. Jeg antar det er flere enn meg som ikke takler torsk/kylling+brokkoli...

Med "middag" mener jeg kjøtt+grønt. Lite/svært lite karbs (sparer karbsa til siste måltid).

- Fordel om det kan lages 3-4 måltider av gangen uten problem, og at det holder seg i noen dager

- Fordel om det har høyt proteininnhold

- Fordel om det metter

- Fordel om det smaker litt mer enn kombinasjonen brokkoli og kylling

Fant denne tråden med samme spørsmål, men den...uhm... kokte litt bort..

Siden forummennesker svarer best når de får modellert forslag til svar:

Proteinpasta og karbonadedeig (5 porsjoner: 200g lowcarb pasta, 1kg karbdeig)

Per porsjon: 400kcal - 70g protein - 7g karbs - 8g fett - 4g fiber

Kok pasta. Stek karbonadedeig. Ha i en gul løk og paprika som er hakket. Sleng i pepper og basilikum. En boks hakkede tomater og evt walden farms bbq-saus om man har det tilgjengelig.

Thaiwok (2 porsjoner: 1 pose wok fra Rema1000, 400g kyllingfilet)

Per porsjon: 280kcal - 50g protein - 9g karbs- 3g fett

Stek kylling i biter. Sleng i krydder, feks hvitløkskrydder, pepper og gurkemeie. Sleng i grønnsaker.

Speltlompepizza (1 porsjon: 200g kylling, 2 lomper, 30g magerkesam, hvitløk, rødløk/purre, 40g mozarella)

Per porsjon: 500kcal - 70g protein - 20g karbs - 10g fett

Stek kyllingen i små biter. Legg et lag kesam (gjerne med hvitløk!) på lompene. Dryss over kylling, løk/purre og mozarella. Stek i ovnen til osten har smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-300 kcal er IKKE middag!!! Det kan vel så vidt kalles måltid... mellommåltid er vel mer passende. I alle fall for min del.

Jeg skrev "middag" for å eliminere bort brødskivene og cottage cheesen som folk flest ser på som frokost/lunsj. Måltidene mellom 2-500kcal er det jeg spiser kl 11 / 12 / 14 / 17. Det jeg selv anser som middag har høyere kcal og karbsinnhold, og det spiser jeg etter trening.

Ingen grunn til så mange utropstegn og panikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare å lage mindre porsjoner av det du spiser til middag?

Joda, men hvis du leser posten min skikkelig, så ber jeg om forslag til måltider fordi min egen kreativitet ikke strekker seg evig. Og da er det jo en fordel å benytte seg av et forum stappet av kostholdsinteresserte som trolig har laget noen fantastiske retter med flott innhold, fremfor å lage tusen sølekakeretter selv før man etter mange uker og tusen kroner bortkastet på gode råvarer kanskje, og bare kanskje, har funnet en ny rett som er god, sunn og mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

abonnerer på levbra, der er det alltid ett hefte med med middager for en uke, samt lunsj og sjeldent kalori nivået er på mer enn 500. Oppskriftene de bruker er fra Grete Rode, de har også egen nettside. Har også nettopp bestilt eboken fra kriweb, 150 kr for flotte middagstips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

http://www.meny.no/Alle-hverdagsretter/Fisk/Sei-i-form-med-tomater-og-lok/

Jeg får i hvert fall ut 2,5 porsjoner med de ingrediensene som er nevnt her. Består jo bare av seifilet, tomat, løk, kraft og olivenolje, så bør være godt under 500 kcal pr porsjon. Spørs bare på hvor løs du er med olivenoljen :)

Smaker godt, men metter kanskje ikke sååå lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjøttet du vil + stekte søtpotetbåter med MASSE krydder på <3 Del de opp i båter, ha de i en ildfast form og dryss olje og krydder over. stek på 200 grader til de er ferdige :)

Tacosalat! Stek kjøttdeig, hvitløk og løk. tilsett tacokrydder (og vann) og kidneybønner og stek litt til. Lag en deilig salat (husk ananas og mais :love:). Ha kesam/rømme, tacosaus og hjemmelaget guacamole til :)

Kcal-mengde kommer jo an på hvor mye du lager/spiser, men tror ikke det skal være noe problem og holde det innafor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kjøttdeig/karbonadedeig/kyllingkjøttdeig + ett egg og 1 teskje maizenna/potetmel/johannesbrødkjernemel (bindeniddel) + krydder av eget ønske (feks finhakket chili, fersk ingefær, hvitløk, rødløk osv).

Malt alt i en foodprosessor til ei mørje (velsmakende sådan). Form kjøttboller som du steker raskt på høyest varme i panna for å få stekeskorpe, deretter inn i ovn på rundt 200 grader isj. Tilpass tiden etter størrelsen. Voila - sunne, gode kjøttboller! Selv lager jeg ofte av 2kg kjøtt om gangen og deler opp kjøttbollene i feks 3-400gr porsjoner, legger i plastpose og slenger i fryseren. Da kan du lett bare ta de opp kvelden før/samme morgen og variere tilbehøret etter dagaformen ;)

Til middag tar jeg opp en pose før jobb, kommer hjem, svitcher de på panna i fem minutt, smekker sammen posepotetstappe og setter frem ketchupflaska - sykt godt, enkelt og lite tidkrevende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stek tunfisk sammen med løk,paprika og masse digg krydder (cumin,curry,chili,grillkrydder,pepper er det jeg bruker i hovedsak). gjør tunfisken kjempe god!

så er det bare å knæsje på med grønnsaker og eventuelt ovnsbakte grønnsaket, som søtpotet,potet osv.

Stek torsk i panne med løk

hiv oppi kokosmelk i panna (light eller helfett etter hvor stor kaloribusjett du har)

krydre med de krydrene nevnt ovenfor (curry er spesielt godt!)

voila så har du en ikke-så-kjedelig-torsk.

kalorier: bruker ca. 1 dl kokosmelk til 200 gram torsk: 40 kcal for 1 dl lettvariant og ca. 200 kcals for torsken. HVIS det er veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En mix av 200-300g pastinakk/persillerot/sellerirot og bruk gulrot og/eller søtpotet som "basis". Jeg bruker begge.

Skyll, skrell og kutt gulrøttene i to på langs, så kutt dem på skrå i 3-5 biter (alt etter hvor store biter du ønsker) Kutt de andre grønnsakene i samme størrelse og form.

Krydre med rosmarin, godt salt og grov nyknust pepper.

Bakes i ovn på 180grader.. ca. 45-75min.. Sorry for at det er litt vagt, men jeg tar aldri tida.. ting jeg putter i ovnen har en tendens til å være ferdig når JEG vil at det skal være ferdig ! Cuz I say so ! :cool:

Funker bra til kyllingfilet/gås/and, biff, stek/biff av vilt og "alt" av hvit fisk (typ. torsk, kveite, breiflabb, hyse, hvitting, brosme, lange, STEINBIT *nomnom*)

Faen.. ble sulten nå.. får vel gå å lage meg en porsjon, så får dere se bilde :cat: dog, jeg adder bacon og blomkålmos for litt mer knæsj (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stek tunfisk sammen med løk,paprika og masse digg krydder (cumin,curry,chili,grillkrydder,pepper er det jeg bruker i hovedsak). gjør tunfisken kjempe god!

så er det bare å knæsje på med grønnsaker og eventuelt ovnsbakte grønnsaket, som søtpotet,potet osv.

Stek torsk i panne med løk

hiv oppi kokosmelk i panna (light eller helfett etter hvor stor kaloribusjett du har)

krydre med de krydrene nevnt ovenfor (curry er spesielt godt!)

voila så har du en ikke-så-kjedelig-torsk.

kalorier: bruker ca. 1 dl kokosmelk til 200 gram torsk: 40 kcal for 1 dl lettvariant og ca. 200 kcals for torsken. HVIS det er veldig nøye.

100g torsk = ca. 75kcal for å være "pinlig" nøyaktig, men det er jo tross alt en 25% forskjell, så tenkte bare å poengtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...