Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Mattilsynet har ulike overvåkings. og kontrollprogrammer for Salmonella på levende dyr, fôr, egg og eggprodukter og ferskt kjøtt og fjørfekjøtt. Disse viser at;

  • norske matproduserende dyr svært sjelden er infisert med Salmonella.
  • Salmonella meget sjelden påvises i norskprodusert kjøtt av storfe, småfe, svin og fjørfe
  • fôr til norske husdyr er tilnærmet fri for Salmonella det er ikke funnet Salmonella i egg, eggprodukter eller storviltslakt.

Takk, Raptorial

Da tar jeg sjansen(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter jo appelsinbåt og eplebåt...så hvorfor sier folk båtpotet?!? :mad:

Hmmm.. Usikker på om jeg sier båtpotet eller potetbåt..

Men man sier jo feks gutte-jente, og mange andre sammensatte ord, og da er det det bakerste som er det egentlige substantivet. Så sånn sett er det mer logisk å si båtpotet. Men akkurat der ble det for unaturlig for meg å si båtpotet, jeg er enig i at det heter potetbåt!

..Så at det eksempelet med guttejente var litt dårlig, føler det er 50/50 for når det egentlige substantivet skal først.. Blomsterkrans, teppemønster, potteplante, putetrekk, ringperm, brødsmuler.. Jo, faktisk er det det ekte substantivet som står sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen erfaring med melatonin mot søvnvansker? Jeg har en del trøbbel med søvnen for tida. Som oftest tar det lang tid før jeg sovner, og når jeg først sovner (samme når det er) våkner jeg etter ca 2 timer. Jeg er ikke en av de som har hatt søvnproblemer i årevis; tvert imot har søvnen min vært stabil og god. Dette er med andre ord et nyoppstått problem.

Jeg har fått melatonin, som visstnok skal hjelpe på problemet, og nå har jeg for andre kvelden på rad poppet tre slike piller. Jeg ville ikke ha "ordentlige" sovemedisiner fordi jeg ikke har lyst til å være sløv eller "bakfull" dagen etter. I går tok det en god stund fra jeg la meg til jeg sovnet (tok pillene en stund før jeg la meg, som legen rådet meg til), men likevel våknet jeg etter et par timer. Og i kveld la jeg meg rundt kl 22, sovnet sikkert litt før 23 og er våken nå. Sov med andre ord i 15-20 minutter.

Betyr dette at melatonin ikke fungerer på meg, eller trenger jeg noen innkjøringsdager? Hører gjerne om andres erfaringer med det samme. Vil helst unngå å skaffe meg "ekte" medisiner, men må jeg så må jeg. Valgte å skrive i dumme spørsmål-tråden siden det ser ut til at en del helsekyndige mennesker titter innom.

Hvilket preparat fikk du?

Ja, jeg har prøvd det, i mange år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin hjelper deg bare med selve innsovningsfasen, altså det å falle i søvn. Det hjelper deg ikke til å sove tyngre, så det at du våkner etter 2 timer vil melatonin gjøre fint lite med :/

Jeg bruker det kombinasjon med ZMA, og da sover jeg som en stein hele natten (hatt søvnproblemer siden 14-årsalderen), så for meg er dette en vinnerkombo :)

o_O??

Melatoninproduksjonen blir stimulert av mørket, og vil normalt sett brytes av "lystilførsel"/ved soloppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av jobbene mine nå, vet jeg at jeg skal jobbe noen timer til onsdagen. Sjefen er på ferie og kommer hjem til uka. Regner med at jeg får vite iløpet av neste uke når jeg skal jobbe fremover da, MEN, finnes det ikke noen regler for at arbeidsplanen skal være klar 3 uker frem i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket preparat fikk du?

Ja, jeg har prøvd det, i mange år:)

Det heter bare melatonin. Selges som kosttilskudd alle andre steder enn i Norge :p

Etter noen dagers bruk føler jeg at det begynner å hjelpe bittelitt med innsovningsbiten, men jeg våkner fremdeles etter et par timer. Hva er din erfaring med melatonin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter bare melatonin. Selges som kosttilskudd alle andre steder enn i Norge :p

Etter noen dagers bruk føler jeg at det begynner å hjelpe bittelitt med innsovningsbiten, men jeg våkner fremdeles etter et par timer. Hva er din erfaring med melatonin?

Spør om å få prøve Circadin i stedet, den skal være den beste, etter hva jeg har hørt! Har brukt den selv i mange år:)

Jeg bruker den enten for å snu døgnet, eller bare bedre søvnkvaliteten. Det kan til tider ta litt lang tid før jeg sovner, men jeg sover uansett bedre. Er det et problem at du sovner for seint, kan det være greit å prøve innsovningstabletter i en kort periode, for å starte en døgnrytme.

Forresten kan jeg også nevne at det er melatonin i Merlot-vin, så det er kjekkt å ta et par glass av innimellom, for litt forbedring av søvnen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan jeg også nevne at det er melatonin i Merlot-vin, så det er kjekkt å ta et par glass av innimellom, for litt forbedring av søvnen;)

  • Unlike ELISA, the LC-Fluorescence method was reliable for analyzing melatonin levels in wine.

o For Trebbiano wines, the melatonin level determined by LC-Fluorescence was 0.04ng/mL.

  • LC-MS/MS analysis showed that Tempranillo wines contained the highest levels of melatonin.

o Cabernet Sauvignon, Petit Verdot, Prieto Picudo, and Syrah all had markedly variable levels of melatonin.

o Melatonin was not found to be present in Jaen Tinto, Merlot, and Palomino Negro wines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Unlike ELISA, the LC-Fluorescence method was reliable for analyzing melatonin levels in wine.

o For Trebbiano wines, the melatonin level determined by LC-Fluorescence was 0.04ng/mL.

  • LC-MS/MS analysis showed that Tempranillo wines contained the highest levels of melatonin.

o Cabernet Sauvignon, Petit Verdot, Prieto Picudo, and Syrah all had markedly variable levels of melatonin.

o Melatonin was not found to be present in Jaen Tinto, Merlot, and Palomino Negro wines.

Jaja, funker på mange, med eller uten melatonin..

Rart at hvis du søker på nettet, så bugner det av treff som nevner melatonin i Merlot, men ikke det motsatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, funker på mange, med eller uten melatonin..

Rart at hvis du søker på nettet, så bugner det av treff som nevner melatonin i Merlot, men ikke det motsatte..

Derfor jeg gikk for de som faktisk testa det, og ikke bare blogger som nevner det :p

ELISA-testen viser ofte mye melatonin i merlot, men testen er for varierende til å kunne gi valid data. Derav fluorescenstesting.

Er ikke på universitetet lenger, så har ikke tilgang til studien. Men dette er den jeg siterte.

Rodriguez-Naranjo, M.I., Gil-Izquierdo, A., Troncoso, A.M., Cantos, E., Garcia-Parrilla, M.C. 2011. Melatonin: A new bioactive compound in wine. Journal of Food Composition and Analysis 24: 603-608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg gikk for de som faktisk testa det, og ikke bare blogger som nevner det :p

ELISA-testen viser ofte mye melatonin i merlot, men testen er for varierende til å kunne gi valid data. Derav fluorescenstesting.

Er ikke på universitetet lenger, så har ikke tilgang til studien. Men dette er den jeg siterte.

Rodriguez-Naranjo, M.I., Gil-Izquierdo, A., Troncoso, A.M., Cantos, E., Garcia-Parrilla, M.C. 2011. Melatonin: A new bioactive compound in wine. Journal of Food Composition and Analysis 24: 603-608

Fra nettsiden academicwino.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på den.

Rein copypaste fra den sida, ja. Men jeg sjekka jo kilden selvfølgelig.

Hva var poenget ditt, egentlig?

Du sa Merlot, jeg påpekte at det var andre viner. Poenget var likefult at noe vin inneholder melatonin, mens merlot har et rykte for å inneholde store mengder melatonin. Målet var vel å hjelpe noen, ikke snakke merlotens sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har lyst på den.

Rein copypaste fra den sida, ja. Men jeg sjekka jo kilden selvfølgelig.

Hva var poenget ditt, egentlig?

Du sa Merlot, jeg påpekte at det var andre viner. Poenget var likefult at noe vin inneholder melatonin, mens merlot har et rykte for å inneholde store mengder melatonin. Målet var vel å hjelpe noen, ikke snakke merlotens sak?

Poenget mitt er at ingen liker kverrulanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av jobbene mine nå, vet jeg at jeg skal jobbe noen timer til onsdagen. Sjefen er på ferie og kommer hjem til uka. Regner med at jeg får vite iløpet av neste uke når jeg skal jobbe fremover da, MEN, finnes det ikke noen regler for at arbeidsplanen skal være klar 3 uker frem i tid?

Det er vel en tre ukers regel ja, men den blir ofte praktisert i liten grad. På jobben min har vi tre og tre uker, dvs. at planen for de neste tre ukene blir lagt ut/tilgjengelig like før perioden begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en tre ukers regel ja, men den blir ofte praktisert i liten grad. På jobben min har vi tre og tre uker, dvs. at planen for de neste tre ukene blir lagt ut/tilgjengelig like før perioden begynner.

Vi har den regelen på den andre jobben min, der har jeg alltid full kontroll på når jeg skal jobbe. Men på denne jobben står jeg ofte ikke engang oppført med navn i arbeidslista. .... Lett å vite når en skal jobbe da :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...