Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ca 38, litt avhengig av normal temp. Er det vi lærte i allefall.

Min normal temp er 36.6'ish, 37.9 var et klart tegn på at noe var på G. Men jeg er litt sånn...."Hva er nytten av trening i forhold til det man ofrer?" og da tenker jeg på faktisk hvile liksom. Dunno. Føler kanskje at det ikke er krise enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min normal temp er 36.6'ish, 37.9 var et klart tegn på at noe var på G. Men jeg er litt sånn...."Hva er nytten av trening i forhold til det man ofrer?" og da tenker jeg på faktisk hvile liksom. Dunno. Føler kanskje at det ikke er krise enten eller.

Her i heimen gir vi kun paracet når mini har feber over 39 og er i dårlig form. Hvis ikke så lar vi kroppen stå an a selv :)

Det skal sies at jeg selv takler feber svært dårlig og holder på å dø ved 38. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definer hva "ikke spes høy temp" er pls.

Alt opp til 37,9 er det vi kaller subfebril. Fra 38 og opp har du feber. Så med "høy" temp mener jeg rundt 39. Men, som sagt over her, så avhenger det litt av allmenntilstanden ellers. Er du så dårlig at du er svimmel, ikke får i deg væske og mat så er det helt ok å ta 1g paracetamol.

Men generelt, feber er en del av kroppens forsvar. Ved høy kroppstemp så formerer ikke basillusker seg så raskt, derfor bør man tenke seg om mer enn en gang før man kjører på med febernedsettende. En annen ting er at den kan kamuflere at du føler deg dårlig, og du utsetter kroppen for mer stress ved f.eks. å være mer aktiv enn hva du egentlig burde.

Så, ved feber: rikelig med væske, næring og hvile, og evt febernedsettende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren (50 mg), er det laget for å være smertestillende kun ved betennelse? Vil det virke på andre smerter, eller kun betennelsestilstander?

Funker ikke :(

Hemmer dannelsen av prostaglandiner (hevelsen), og det gjør at det blir mindre smerte.

Du vil ikke kurere hodepine eller noe med det, nei :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren (50 mg), er det laget for å være smertestillende kun ved betennelse? Vil det virke på andre smerter, eller kun betennelsestilstander?

Funker ikke :(

Norsk legemiddelhåndbok gir deg svaret ;) Diklofenak er virkestoffet i Voltarol.

Raptorial så hvis det ikke funker, så er det ikke betennelse da? Er det sånn at man må ta det over flere dager før det skal funke, eller skal man få virking ila 30-60 min slik som med paracet? Forvirra.

Absorpsjon:Raskt og fullstendig. Enterotabletter: Maks. plasmakonsentrasjon oppnås ca. 2 timer etter inntak av 50 mg, i synovialvæsken 2-4 timer etter maks. plasmakonsentrasjon. Samtidig matinntak forsinker tidspunktet for maks. plasmakonsentrasjon, men påvirker ikke biologisk tilgjengelighet, som er ca. 50% pga. first pass-metabolisme. Ingen akkumulering for noen av formuleringene når anbefalt doseringsintervall følges.

Fra Felleskatalogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hemmer dannelsen av prostaglandiner (hevelsen), og det gjør at det blir mindre smerte.

Du vil ikke kurere hodepine eller noe med det, nei :p

Hodepine er også en av indikasjonene ved bruk av Voltarol, selv om det hovedsakelig er antiinnflammatorisk og antirevmatisk legemiddel. Virkningsmekanismen er ikke fullstendig kartlagt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepine er også en av indikasjonene ved bruk av Voltarol, selv om det hovedsakelig er antiinnflammatorisk og antirevmatisk legemiddel. Virkningsmekanismen er ikke fullstendig kartlagt enda.

Litt småtrøtt. Hodepine er en indikasjon, betyr at volt kan medføre eller motvirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt opp til 37,9 er det vi kaller subfebril. Fra 38 og opp har du feber. Så med "høy" temp mener jeg rundt 39. Men, som sagt over her, så avhenger det litt av allmenntilstanden ellers. Er du så dårlig at du er svimmel, ikke får i deg væske og mat så er det helt ok å ta 1g paracetamol.

Men generelt, feber er en del av kroppens forsvar. Ved høy kroppstemp så formerer ikke basillusker seg så raskt, derfor bør man tenke seg om mer enn en gang før man kjører på med febernedsettende. En annen ting er at den kan kamuflere at du føler deg dårlig, og du utsetter kroppen for mer stress ved f.eks. å være mer aktiv enn hva du egentlig burde.

Så, ved feber: rikelig med væske, næring og hvile, og evt febernedsettende :)

Nice. Elsker sånne svar. Takk :D

#scienced

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...