Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Dersom man utfører en treningsøkt hvor man ikke har mulighet til å få tilført proteiner, verken før eller etter - hvordan påvirker det muskelene? Vil man ikke få noen form for muskelvekst eller økt styrke? Eller vil musklene vente med å bygge seg opp til de faktisk får tilgang på proteiner igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er bulking (hvis jeg husker riktig)?

Spise med et kalorioverskudd for å legge på seg masse, og da helst muskelmasse. Sjeldent det blir til det, så man safer gjerne med et høyt inntak, og legger da også på seg fett, men optimaliserer så langt man kan forholdene for muskelvekst. Motsatt er deffing/cutting, som går på å gå i underskudd for å fjerne fettet man la på seg under bulking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise med et kalorioverskudd for å legge på seg masse, og da helst muskelmasse. Sjeldent det blir til det, så man safer gjerne med et høyt inntak, og legger da også på seg fett, men optimaliserer så langt man kan forholdene for muskelvekst. Motsatt er deffing/cutting, som går på å gå i underskudd for å fjerne fettet man la på seg under bulking.

Så du mener bulking ikke egentlig funker så bra? Jeg kjenner flere av det motsatte kjønn som er på bulk nå, og de legger jo på seg store mengder fett, selv om det sikkert blir litt mer muskler samtidig.

En annen ting er jo hvor usunt de spiser når de først er på bulk. Det er ikke snakk om gode, rene kilder med mye fett, men gode næringsstoffer som kroppen trenger. Det går heller i noen tonn cheeseburgere og masse kake. Hadde det ikke vært mer optimalt med "bedre" mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bulking fungerer, men det er vanskelig å unngå å legge på seg fett. Potensialet for muskelvekst i gram per måned er ikke så høyt, og hvis du skal ligge i et overskudd som akkurat gir deg nok til å bare legge på deg muskler så har du en fin jobb foran deg med å beregne nøyaktig forbruk og inntak. Så derfor overdriver man gjerne, og får med litt fett på lasset.

På bulk er "kravet" til for eksempel proteinmengde noe lavere enn om man slanker seg. Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på fordeler med en sunnere approach til bulk, men det viktigste er nok at man får i seg nok vitaminer og mineraler. Man pleier ofte å sørge for en basis som inneholder nok proteiner, essensielle fettsyrer osv, også fyller man opp resten med karbohydrater. Jeg vil tro at det største problemet med å tylle i seg potetgull og slikt er inntaket av omega6 fettsyrer, som ved høyt inntak hemmer opptaket av omega3, som lettere omdannes til signalstoffene som kroppen har bruk for. Interessant spørsmål, men jeg er litt usikker. Her er sikkert Vegard Lysne etc kvalifisert til å komme med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, drister meg til å spørre noen dumme spørsmål ;)

1) Jeg trener styrke mandag, onsdag og fredag. Kan jeg trene både markløft, benkpress og knebøy alle disse dagene, eller bør jeg trene feks markløft på mandag, benk på onsdag og knebøy på fredagen for å få best mulig utbytte? Tenker da både på tyngdeprogresjon og restitusjon.

2) Finnes det noen øvelser som er et absolutt must i et program utenom de tre store? Hvilke og hvorfor? (ja, jeg er klar over at det ligger noen fine nybegynner program ute på webben, men syns disse spriker på hva som er viktig)

Tusentakkpåforhånd :D

Chins, pull ups, dips, utfall, militærpress meget gode øvelser som alle ikke er rene isolasjons øvelser og lar kroppen jobbe med hele muskelgrupper å støttemuskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, bulking fungerer, men det er vanskelig å unngå å legge på seg fett. Potensialet for muskelvekst i gram per måned er ikke så høyt, og hvis du skal ligge i et overskudd som akkurat gir deg nok til å bare legge på deg muskler så har du en fin jobb foran deg med å beregne nøyaktig forbruk og inntak. Så derfor overdriver man gjerne, og får med litt fett på lasset.

På bulk er "kravet" til for eksempel proteinmengde noe lavere enn om man slanker seg. Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på fordeler med en sunnere approach til bulk, men det viktigste er nok at man får i seg nok vitaminer og mineraler. Man pleier ofte å sørge for en basis som inneholder nok proteiner, essensielle fettsyrer osv, også fyller man opp resten med karbohydrater. Jeg vil tro at det største problemet med å tylle i seg potetgull og slikt er inntaket av omega6 fettsyrer, som ved høyt inntak hemmer opptaket av omega3, som lettere omdannes til signalstoffene som kroppen har bruk for. Interessant spørsmål, men jeg er litt usikker. Her er sikkert Vegard Lysne etc kvalifisert til å komme med noe.

Interessant. Skjønner at det er vanskelig å komme med noe konkret svar ja. Det er vel trolig også litt individuelt, men jeg har alltid lurt på hva som ville vært det beste matinntaket for en person på bulk. Tenker jo at en bestemt fordeling av næring vil være mer gunstig for muskelveksten, og også for å legge på seg mest muskler og mindre fett. Spørsmålet er bare hvordan denne fordelingen da skulle vært. Kanskje det er gjort noen studier på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at det er det usunne fettet i junkfood som gjør at man bør unngå det, men det gjelder da ikke bare på bulk. Så hvis du kan bulke med sunn mat har nok det mer for seg helsemessig enn å spise sunn mat opp til det normale nivået, og trøkke på med junkfood etter det. Det er jo ikke tvil om at enkelte matvarer ikke er like bra for oss som andre, så hvis jeg skulle valgt ut i fra et helseperspektiv hadde jeg heller bulket med sunn mat enn min ostepop og brownies-diett som jeg til tider har fulgt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener bulking ikke egentlig funker så bra? Jeg kjenner flere av det motsatte kjønn som er på bulk nå, og de legger jo på seg store mengder fett, selv om det sikkert blir litt mer muskler samtidig.

En annen ting er jo hvor usunt de spiser når de først er på bulk. Det er ikke snakk om gode, rene kilder med mye fett, men gode næringsstoffer som kroppen trenger. Det går heller i noen tonn cheeseburgere og masse kake. Hadde det ikke vært mer optimalt med "bedre" mat?

Grunnen er at det er veldig vanskelig å få i seg nok kcal om de spiser helt "clean" rett og slett (om vi snakker 5000-6000kcal eller mer om dagen)

Men ofte så sier folk de "bulker" så spiser de den samme mengden som før, bare i drittmat. Men om du ser på powerlifters/bodybuilders/strongman osv og gutta som faktisk er særiøse med 5000 kcal + over tid så klarer de sjelden dette på kyllingfilet og brokkoli. Da må det cheeseburgers til for å komme i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kommer det et ganske så dumt spørsmål fra meg.

1. Bør jenter ta tilskudd som skal virke som testoboostere?

2. Og i så fall, vil ikke det motvirke effekten av østrogentilskuddet vårt (p-piller)

:blush:

De tilskuddene som virker som testoboostere er uansett av så lav effekt at det vil ikke ha noe å si.

Skyt meg om jeg tar feil, men uten å tilføre hormoner så kan du ikke "naturlig" øke nivået utover det du ligger på. (innenfor det som er naturlig for deg) da økt nivå av testosteron vil gjøre at kroppen reagerer med å balansere dette ut med økte verdier av østrogen.

Og ved tilførsel av testosteron (utover den naturlige) så vil kroppen slutte/minske egenproduksjonen.

Så logisk sett så ser jeg ikke hvordan de skal fungere annet en å "toppe" det du allerede kan ha, noe som uansett ikke vil gi noe merkbar treningseffekt da disse nivåene svinger igjennom døgnet/uker osv.

Correct me if im wrong here guys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en liten digresjon, eirich, men jeg setter det litt i sammenheng med hva man sier om bruk av steroider med testosteron. Her må man la kroppen få en pause fra tilskuddene, for å sikre at kroppen ikke selv stopper opp produksjonen. Men dette blir mer mitt rare spørsmål enn et svar på noe; stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en liten digresjon, eirich, men jeg setter det litt i sammenheng med hva man sier om bruk av steroider med testosteron. Her må man la kroppen få en pause fra tilskuddene, for å sikre at kroppen ikke selv stopper opp produksjonen. Men dette blir mer mitt rare spørsmål enn et svar på noe; stemmer det?

Jeg mener det er for at kroppen skal få igang produksjonen igjen. Men jeg føler meg ikke kvalifisert til å svare på dette da det lille jeg vet er hva man har hørt, lest og sett uten noen egentlig kildesjekk. Poenget mitt var vell egentlig bare å få fram at slike "testoboosters" klarer jeg ikke skal se hvordan skulle fungere (gi noen merkbar effekt) mht hvordan kroppen fungerer.

Håper kanskje noen med mer peiling kunne sagt noen linjer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen er at det er veldig vanskelig å få i seg nok kcal om de spiser helt "clean" rett og slett (om vi snakker 5000-6000kcal eller mer om dagen)

Men ofte så sier folk de "bulker" så spiser de den samme mengden som før, bare i drittmat. Men om du ser på powerlifters/bodybuilders/strongman osv og gutta som faktisk er særiøse med 5000 kcal + over tid så klarer de sjelden dette på kyllingfilet og brokkoli. Da må det cheeseburgers til for å komme i mål :)

Kjenner til de som spiser samme mengde og drittmat ja! Og de holder seg kun på 3000kcal omtrent, som ikke er alt for langt unna normalnivået, tenker jeg. Så for deres del synes jeg valg av mat er ganske latterlig, men for bulkere på 5000kcal så skal jeg med glede unne dem noen cheeseburgere ja! :p Hehe, eventuelt drikke ren fløte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*føler meg litt dum* men nei fordi man lukker bena? betyr det at man i praksis egentlig ikke trener noen muskelgruppe da, eller er det bare feil måte å trene den muskelgruppa på?

Nei fordi jenter som lukker bena er teit, og jenter som åpner bena er bra.

Man trener vel muskler, men det er ikke noen spesielt effektiv maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...