Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å spise nok kalorier?


Juliahei

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å få i meg over 1000 kalorier om dagen, og ligger på et gjennomsnitt på 700-900 kalorier om dagen (bruker MyFitnessPal og registerer alt jeg spiser). Jeg er ei 21 år gammel jente, 174 høy, veier 66 kilo, trener 2-3 ganger i uken og skal da spise 1500+ kalorier.

Eneste grunnen til at jeg ikke klarer dette er fordi jeg blir mett veldig fort og er sjeldent sulten, men jeg spiser rundt 3-4 måltider om dagen. Jeg tror kanskje kroppen min er i sultmodus som gjør at jeg er sliten hele tiden, ikke får resultater av treningen, men heller ikke tjukk av godis (ganske stort pluss egentlig, for jeg er veldig glad i is). Det jeg vil er jo å få i gang forbrenningen min, bli litt sterkere og litt tynnere.

Tror dette er det jeg pleier spise oftest

Frokost: to knekkebrød med ost

Lunsj: 1 egg og en brødskive

Middag: en halv boil-in-bag ris + 200g svinestrimler

Mellommåltid: banan, eller enda flere knekkebrød

Hva kan jeg spise/drikke om dagen for å nå 1500 kalorier? Finnes det noe proteinpulver med mye kalorier jeg kan drikke? Smoothie? Noe som ikke er veldig mettende med masse kalorier som er ok sunt? Må jeg utvide magesekken min? Eller spise mer is?

Pleide spise mer før, så ble det jo viktig å spise minst mulig, sunnest, velge maten med minst kalorier, spise små posjoner, så jeg har bare falt helt av toget. Veldig vanskelig å vite at jeg må spise mer for å gå ned i vekt, når jeg leser "spist mindre, gå ned i vekt" over alt.

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Av drikkevarer vil jeg anbefale melk(gjerne hel-melk), om du tåler dette. Ellers er avocado og nøtter svært kcal tett matt, og vil hjelpe deg mye. Feks kan du ha en skål med nøtter stående, og ta et par-tre never i løpet av dagen. Ellers kan du med bytte knekkebrød med et litt grovere brød, og ha godt med pålegg på.

Du nevner selv smoothie, og det er et godt alternativ. Du bare putter litt frukt og bær du liker oppi miksern, med litt melk, og is/isbiter, så har du lettvinne kalorier, som ikke vil mette for mye :)

Det gjør heller ingenting for din del å ha saus til middagen, og litt grønnsaker :)

900kcal er alt for lite, og bra du ser det selv, men ta noen dager der du skriver ned maten du spiser, og logger dette for deg selv, for å kontrollere at du får i deg nok. Når kvelden kommer og du ligger for lavt, kan du ta litt ekstra nøtter, noen kokte egg eller lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bytte ut vanlig melk med hel-melk, ja! Drikker oboy daglig, og blir sikkert bedre å bruke i havregrøt og lignende. :) Men takk for litt hjelp! Blir jo fort masse ekstra kalorier av litt nøtter, saus, brød og sånne ting. Også er det godt i tillegg :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milkshake:

2-3 store scoops med fløtevaniljeis

Frosne jordbær

h-melk

Putt alt i en blender og kjør til alt har en fin konsistens. Flott til dessert til middag eller til kvelds.

Bytt ut bær med kaffi og litt sjokolade for en kaffi/sjokolademilkshake til frokost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet, men er på vei vekk fra det nå. Er veldig glad i ting som knaser mellom tennene, og tidligere var knekkebrød nesten eneste mat. Eneste som har funket for meg, er å øke med 100 kalorier i uka. Så hvis du spiser 900 kalorier om dagen den ene uken, så er neste ukes mål å få i deg minimum 1000 hver dag. Neste uke der igjen 1100 hver dag osv. Da går det sakte men sikkert oppover, du slipper å spise deg alt for mett fordi kroppen gradvis blir tilvendt mer og mer mat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har slitt med det samme som deg, og nøtter har virkelig blitt min redning! :) Det ligger vel på alt fra 500-700 kcal per 100g, så skal ikke store mengdene til om du har dårlig matlyst. Yoghurtnøtter og cashewnøtter er jo sååå godt i tillegg :love: I tillegg prøver jeg å velge de "vanlige" typene fremfor magre når jeg bruker cottage cheese, ost, melk og lignende! Blir fort en del kalorier av det :) Det har gjort underverker for energinivåene og treningsresultatene mine også, så du må virkelig ikke være redd for å spise mer!! 1500 kalorier hørtes ganske lite ut for deg som er såpass høy og ikke veier så mye, særlig om du trener og ønsker å se resultater + bli sterkere. Lykke lykke til <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lur noen nøtter inn i smoothien (jeg bruker både mandler, valnøtter og cashewnøtter). Jeg tilsetter også 1-2 spiseskjeer med linfrøolje og en spiseskje med kokosolje og noen skjeer med proteinpulver (og en hel del andre ting som banan, havregryn, ulike frøtyper, men tenker det kanskje vil fylle magen og mette for mye). Med nøtter og olje økes kalori-inntaket uten at du trenger å spise så mye av det. Frø som linfrø, sesamfrø og gresskarfrø kan kanskje være en idé å innføre i kosten (tror sesamfrø og gresskarfrø er ganske ufarlige å spise mye av. Linfrø skal man være mer forsiktig med, bruk bare 1-2 spiseskjeer i løpet av dagen. Linfrø inneholder blåsyre, og for mye kan gi forgiftning).

Jeg mister helt matlysten av proteinpulver med tilsatt smak og søtning (får vondt i hodet og blir kvalm), så jeg bruker erteprotein og hempprotein. I shake tilsetter jeg noen skjeer protein (av begge) og et par skjeer 100 % kakaopulver. Jeg er ikke så glad i sterke smaker, så for meg smaker det helt greit. Andre kan kanskje synes det smaker helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

l1nn Oii, veldig glad i baguetter og pølse, så det skal jeg prøve! Har bare unngått å spise sånne ting fordi "det blir man feit av", men siden jeg spiser for lite fra før av så går det vel fint? :D Men prøver på det du sier der, å øke kaloriene gradvis, for det er litt vanskelig og skummelt å plutselig spise 6-800 kalorier mer om dagen.

Gu9 Elsker nøtter! Har bare hørt alt for mange ganger at man skal spise veldig lite av det etc. Men hvis jeg kan spise en liten neve med yoghurtnøtter og cashewnøtter med god samvittighet så er jo det bare bra :love: Skal egentlig spise mer enn 1500 kalorier, men starter med det. Da får jeg sikkert nok energi til å redde verden, trene mer og spise litt til. Tusen takk!

Sagka Sånne type ting jeg burde få i meg, ja, så slipper jeg spise sånne enorme måltider. Linfrø, sesamfrø, gresskarfrø kan jeg jo egentlig også tilsette i havregrøten min, for det smaker ganske ok! Veldig glad i sånne nøtteblandinger i salat også, så tror jeg skal klare få i meg nok hvis jeg gjør det.

Er ikke så glad i proteinpulver selv, så kan se etter noe lignende selv og prøve meg litt frem. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å få i meg over 1000 kalorier om dagen, og ligger på et gjennomsnitt på 700-900 kalorier om dagen (bruker MyFitnessPal og registerer alt jeg spiser). Jeg er ei 21 år gammel jente, 174 høy, veier 66 kilo, trener 2-3 ganger i uken og skal da spise 1500+ kalorier. (...)

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men plotter jeg inn statsa dine i denne kcal-kalkulatoren får jeg 1485 i basalforbrenning. Basalforbrenningen forteller deg hvor mye energi du trenger for å opprettholde livsnødvendige funksjoner som feks pust og hjerterytme (se for deg at du ligger i en seng og ikke beveger seg hele dagen), ikke hvor mye energi du skal ha i deg til daglig. Legger du til litt bevegelse, si at du er lett eller moderat aktiv feks (både trening og hverdagsaktivitet som gåing etc. inkudert), er du oppe i 2000-2300kcal - for å vedlikeholde den vekten du har nå. Du er absolutt ikke tung ifht vekta di, og jeg tror du ville fått betydelig bedre resultater og overskudd hvis du hadde klart å jobbe deg opp til litt over dette vedlikeholdsinntaket. Så drit i alt du har "hørt" eller "lest" om hva du kan og ikke kan spise, og ta til deg rådene som har kommet i svarene over her. Spis mat og kos deg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men plotter jeg inn statsa dine i denne kcal-kalkulatoren får jeg 1485 i basalforbrenning. Basalforbrenningen forteller deg hvor mye energi du trenger for å opprettholde livsnødvendige funksjoner som feks pust og hjerterytme (se for deg at du ligger i en seng og ikke beveger seg hele dagen), ikke hvor mye energi du skal ha i deg til daglig. Legger du til litt bevegelse, si at du er lett eller moderat aktiv feks (både trening og hverdagsaktivitet som gåing etc. inkudert), er du oppe i 2000-2300kcal - for å vedlikeholde den vekten du har nå. Du er absolutt ikke tung ifht vekta di, og jeg tror du ville fått betydelig bedre resultater og overskudd hvis du hadde klart å jobbe deg opp til litt over dette vedlikeholdsinntaket. Så drit i alt du har "hørt" eller "lest" om hva du kan og ikke kan spise, og ta til deg rådene som har kommet i svarene over her. Spis mat og kos deg (y)

Takk for en god dose sunn fornuft som dette (y)

Blir litt oppgitt av de som finner ut at å ligge under BMR er en kjempegod idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synan He re gud, skal jeg spise så mye? Hvordan klarer jeg fungere på 800 kcal om dagen da? Kroppen min må jo hate meg, sånn skikkelig :confused: Sliter litt med hjerterytmeforstyrrelser, hodepine, slapphet og sånne ting da, men 2000 kcal er så mye at jeg blir litt redd. Får vel øke kaloriene gradvis framover, så kroppen blir glad. Er tydeligvis helt amøbe når det gjelder kosthold og sunn fornuft, men det går fremover. Har dessuten hatt en mor som har slanket seg de siste 10 årene, så har jo blitt litt påvirket og fått høre hva jeg kan og ikke kan spise..

Vet jeg ikke er tung, men har litt å ta i som jeg antar ikke vil gå vekk fordi jeg ikke har forbrenning.. Men en ting jeg lurer veldig på; hvis jeg klarer spise 1500 kcal (til å begynne med nå) om dagen, ved å spise sunt + ting som saus, is, pølse, baguett, pizza etc. så blir jeg ikke tjukkere? For jeg synes det er litt vanskelig å spise 1500kcal med sunn mat + at jeg er student og har ikke et veldig stort matbudskjett :unsure: Men takk for litt sunn fornuft, det trenger jeg masse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, ingen av tingene du nevner er usunt - baguett er mel, egg, vann og gjær med pålegg, samme med pizza - hvorfor skulle det gjøre noen feit bare fordi det resultatet av ingrediensene er annerledes er mer kaloririkt?

Hater, hater, hater hva fit is the new skinny har gjort med folk.......... Det er da vel psykisk like ille å leve på brokkoli og proteinpulver som på epler og luft.

Spis de kaloriene du skal ha, om du vil gå ned skaper du minusbalanse, skal du opp skaper du plussbalanse. Det har ingenting å si om du spiser 200 kalorier fra en geit eller fra en kylling - men pass på å få i deg den viktige næringen og (ergo vitaminer og mineraler)

Å spise mye protein vil forenkle vektnedgang på flere måter:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også "student", altså lever på stipend - og driver å går opp i vekt.

Jeg kjøper f.eks. mandler i løsvekt, som jeg passer på å få med i de fleste måltider. Også bruker jeg å spise et par epler/bananer med en halv boks peanøttsmør når jeg er ferdig meg dagens mat, altså at det blir overskuddet mitt. Det er både sunt og VILT godt!! :) og kaloritett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

l1nn Oii, veldig glad i baguetter og pølse, så det skal jeg prøve! Har bare unngått å spise sånne ting fordi "det blir man feit av", men siden jeg spiser for lite fra før av så går det vel fint? :D Men prøver på det du sier der, å øke kaloriene gradvis, for det er litt vanskelig og skummelt å plutselig spise 6-800 kalorier mer om dagen.

Ikke tenk på at "det er ikke så sunt og det der er hvertfall ikke sunt" - fokuser heller på å få i deg kaloriene dine og en viss mengde protein hver dag så skal du nok se at du overrasker kroppen din veldig - og hodet ditt ;-) Og istedenfor å gå på vekta - mål deg rundt f.eks. hofter/lår etc, du vil nok kanskje øke i vekt pga. økt muskelmasse(så lenge du fortsetter å trene tung styrke), men gå ned i fettprosent og til slutt få den kroppen "alle drømmer om". Men ikke glem at forvandlinger skjer ikke over natten, og det er vanskelig å se forskjellen når du ser deg selv i speilet hver dag om du ser noe forskjell eller ikke, så ta mål/bilder nå, og sammenlign om en eller to måneder hvor du har prøvd å være skikkelig seriøs med å både spise nok mat og trene tungt!

Jeg har selv ikke beveget meg noe særlig hverken opp eller ned i vekt, men kroppssammensettingen min nå i forhold til for 1 år siden er heeelt annerledes.

De first-price baguettene er forresten kjempebillige - 7kr for 4 stk, også kan du kjøpe en sånn kjempestor pakke til 21kr hvor det er 16 baguetter eller noe, så er super studentmat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...