Gå til innhold

Knebøy - Ta av vekt og gå dypere, eller holde seg til parallell?


Sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite spm om knebøy.

Tar for tiden 50kg i arbeid settet på knebøy, men da føler jeg ikke at jeg går dypt nok, ifølge samboer gikk jeg vel til parallell. Greide for første gang i går å gå virkelig dypt i knebøy etter en del god oppvarming, da gikk jeg mer eller mindre ass to the grass med 30kg på stanga. Dermed lurer jeg på om jeg skal bare bruke 50kg på arbeidsettet og "jobbe meg nedover" med rumpa, eller om jeg skal ta av litt igjen for å gå dypere, og heller øke litt etter hvert (microskiver).

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godkjent dybde for hvem? Tja, siden Sondre driver med styrkeløft, så kan vi ta en WILD GUESS?

Ola Nordmann eller CYC, man burde alltid gå iallefall like langt ned som man gjør i styrkeløft med mindre man har skader som gjør at man ikke kan det og da ser jeg heller ikke grunnen til at man skal ta knebøy mtp risikoen.. Om en føler for å gjøre kvartbøy eller gå ATG så kjør på, ga bare min mening om dybde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare tenker på at hvis man ikke skal i noe konkurranse og man velger å kjøre til parallell, så blir det jo ikke 'feil'? Har vel noe med hva man ønsker å fokusere på av hvilke muskler som skal aktiveres.

Det blir i såfall det samme som å stoppe markløften ved knærne eller stoppe benken 15cm før brystet. Begge deler er ikke fullstendig utførelse av øvelsen, i likhet med såkalt "knesvikt" som en ofte hører om.

Man kan jo selvfølgelig gjøre hva en man vil, men det gjør det ikke mer rett av den grunn. Konkurranse eller ei.

Full ROM >Feil ROM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg bare for at du ikke kødder til med crancky teknikk på vei ned og opp igjen. Da er det - og bare da- bedre med knesvikt.

Altså - lave vekter til teknikken sitter som den skal - og gå godt under parallell.

Legg på etter hvert, og juster underveis. Men juster deg aldri tilbake igjen til knesvikt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du i det hele tatt beveger deg over på veldig tunge vekter så anbefaler jeg deg at du får teknikken på plass.

Ryggraden skal være nøytral under hele løftet, både cervical(hodet) Thoracic(ribbeina), og pelvis(korsryggen) skal være i en nøytral posisjon. Om du ser alt for mye opp under løftet så kommer du til å pådra deg skader før eller senere. Samme om du overekstenderer ryggen under knebøy.). Hvis du tar å prøver Tony Blauer testen med en venn så kommer du til å se hvor stor rolle hodeposisjonen faktisk har for å ha god en god posisjon på ryggraden. Hvis en av disse er i ubalanse så er det veldig vanskelig å oppnå en optimal posisjon.

Stram rumpa for å få korsryggen i en nøytral stilling, stram magen for å få ribbeina i en nøytral stilling også ser du litt ned for å få hodet i en nøytral stilling under bøy.

En skade i knærne kan du leve med, du kan løpe, hoppe med/uten ubehag, men det er stor sannsynlighet for at en skade på det sentrale nervesystemet gjør at du sliter resten av livet med å gjøre dagligdagse for å sette det på spissen. Tøy veldig mye, spesielt fremside lår, legger og hoftene da de ofte kan føre til kneproblemer om de er alt for stram.

Dybden i knebøy er ikke det aller viktigste, men å gå under parallell anbefales på det sterkeste. ALDRI la dybde gå utover teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen sitter nå, endelig, etter å ha lest SS tredje utgave, samtidig hatt en til å sjekke form, så føler jeg at jeg virkelig nailer knebøy. Men trur nok kanskje jeg prøver å gå for dypt med vekter, merker det at når jeg ikke har på vekt og går helt ned, typ goblet squat, så krummer nederste del av korsryggen innover (buttwink?) og det prøver jeg å unngå, men har problemer med å merke når jeg går "for dypt". Skal prøve å finne noe jeg kan bruke som en slags stoppe, det eneste jeg har på gymmen er enten en benk (som blir for høyt) eller steppe kasser som jeg trur kan stackes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen sitter nå, endelig, etter å ha lest SS tredje utgave, samtidig hatt en til å sjekke form, så føler jeg at jeg virkelig nailer knebøy. Men trur nok kanskje jeg prøver å gå for dypt med vekter, merker det at når jeg ikke har på vekt og går helt ned, typ goblet squat, så krummer nederste del av korsryggen innover (buttwink?) og det prøver jeg å unngå, men har problemer med å merke når jeg går "for dypt". Skal prøve å finne noe jeg kan bruke som en slags stoppe, det eneste jeg har på gymmen er enten en benk (som blir for høyt) eller steppe kasser som jeg trur kan stackes.

Tøy hofter og bakside lår/rumpe så vil du etterhvert bli kvitt buttwinken. Søk på couch stretch av kelly starret, den er kjempefin! Du vil merke det veldig fort at buttwinken blir borte når du blir mer mjuk i nevnte muskler.

Jeg er imot å bruke objekter for å få innlært knebøy teknikk. Jeg mener at knebøy til boks bare burde brukes når en først har fått innlært teknikken i vanlig knebøy fordi jeg har erfart at når man endelig har fått god teknikk i knebøy til boks så vil man slite med å finne rett dybde under vanlig bøy fordi man venter på at rumpa skal treffe boksen.

Trening i form av teori er forskjellig fra trening i praksis. Man kan ikke lese seg opp til en god bøyteknikk men man kan få en pekepinne på hvordan det skal utføres. Sier ikke du har dårlig teknikk og ikke vet hva du driver med, men bøy handler ikke bare om rett rygg og god dybde.

Du har vel ikke en video av bøyen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve å få filmet det i morgen. Buttwinken kommer uansett ikke før jeg er veldig langt ned, mye lengere enn jeg går med vekt på. Selvfølgelig kan man ikke lese seg til sånt, men jeg tviler på at treneren ved senteret mitt har så mye peiling, de bare sender alle til smith maskina og andre fancy aperater...

Men som sagt, sksl få filmet det, gøy å se selv ordentlig også, speilene som er plassert på gymmene r enten for høye eller så står det fancy trenings aperater forran :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få filmet det i morgen. Buttwinken kommer uansett ikke før jeg er veldig langt ned, mye lengere enn jeg går med vekt på. Selvfølgelig kan man ikke lese seg til sånt, men jeg tviler på at treneren ved senteret mitt har så mye peiling, de bare sender alle til smith maskina og andre fancy aperater...

Men som sagt, sksl få filmet det, gøy å se selv ordentlig også, speilene som er plassert på gymmene r enten for høye eller så står det fancy trenings aperater forran :/

Sett noen vektskiver på siden av deg/skrått bakfra å len mobilen inntil den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være veldig glad for at det ikke er tilgjengelig speil når du bøyer.

Det er nemlig noe som bare ødelegger teknikk, fokus og forkludrer din kinestetiske sans.

Bare folk som er glad i ostepop og fiskepudding bøyer foran et speil.

Ikke gjør det!

*MINDBLOWN*

Takk, skal prøve uten speil på trening imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg vite om håret ser bra ut hvis jeg ikke kan se meg i speilet?

Uansett, jeg fikk filmet i dag! Innså at formen ikke er så bra som den føltes, ser ut som jeg bøyer meg for langt fremover? Sikkert en del annet å :oops:

Fra andre repsen på arbeidsettet så prøvde jeg å ikke gå så dypt, for jeg merket jeg hadde problemer med å komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...