Gå til innhold

Knebøy - Ta av vekt og gå dypere, eller holde seg til parallell?


Sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen høybar-preferanse, bare så det er sagt, jeg nakkebøyer når programmet ber meg nakkebøye og styrkeløftbøyer når det ber meg styrkeløftbøye, men utifra videoen var det det hun gjorde - og dermed hva jeg tok utgangspunkt i. Det er ikke så lett å vite at planen hennes var lowbar, da SS som program fungerer like godt med begge deler :)

Jau, det var en kommentar noen poster lenger ned der Sjøstjerne opplyste om at hun leste teknikk fra SS-boka. Og siden stangplasseringen var høy så er det lett å gå ut i fra at det var en høystangbøy som ble utført. For de aller fleste virker det som knebøy = høystangbøy. Det er ikke noe feil med høystangbøy. SS som program funker som du sier utmerket med begge varianter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er IKKE godt begrunnet kritikk, han argumenterer mot en stråmann. Stråmannsargumentasjon er shitty argumentasjon. Rip har aldri sagt at man skal drive hofta BAKOVER, den skal drives OPPOVER. Og dett er egentlig dett, siden resten av argumentasjonen tar utgangspunkt i feil premiss. Videoen som Canditbro kritiserer er ikke ment som en instruksjonvideo, men viser Rip jobbe med en fyr som ikke har hip drive. Videoen er ikke lagt ut av Rip, men en eller annen crossfitter. Der overdrives bevegelsen nettopp for at duden som instrueres skal skjønne konseptet med hip drive. Brystet skal løftes samtidig opp sammen med hofta. Rip har aldri instruert knebøy som en squatmorning, det er det andre folk som vrir og vender på ord og tar shit ut av kontekst for å argumentere mot.

Ja, jeg ble sittende og researche litt rundt dette her i går (fordi jeg er en nysgjerrig jævel som ikke kan la ting ligge :p), og ganske riktig som du sier viser det seg at videoen som kritiseres er tatt ut av kontekst. Det har visst kokt opp en aldri så liten shitstorm rundt Rip og denne videoen etter hva jeg skjønner - men det er vilt off-topic her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger, fikk svar på spørsmålet og litt til :) . Har øvd på å "sette meg ned" mellom knærene, å har vel endelig forstått det, grunnen til at jeg har satt meg "bakover" er vel det at før jeg begynte å trene styrke så trente jeg mye sånne trenings DVDer, å der sa de alltid at man skulle "stikke ut rumpa og sette seg bak" på squats. Dette var jo sant uten vekter, men det har bitt seg i!

Lavstang og høystang var litt forvirrende, men jeg forstår det slik at alt kommer vel ned til hvor man har gravitasjons senteret. Altså hvis man har stanga høyere opp, så må man være rettere i ryggen, enn hvis man har stanga lenger ned? Fordi man skal ha gravitasjons senteret rett over midten av foten? (i SS står det Center of mass, men har ikke hørt denne benevnelsen for det han mener før, på båt bruker vi Center of Gravity, passer bedre :p)

Har å merket at ved å ta vekk padden og knipe skulderen sammen så "låser" jeg overkroppen, noe som er veldig behagelig med tanke på at det føles sikrere, men vet ikke om dette kanskje er feil?

Men jeg burde da fokusere på å ha stanga lavere, å da skal jeg vel lene meg litt fremover? For å få vekta over midten av foten?

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstang og høystang var litt forvirrende, men jeg forstår det slik at alt kommer vel ned til hvor man har gravitasjons senteret. Altså hvis man har stanga høyere opp, så må man være rettere i ryggen, enn hvis man har stanga lenger ned? Fordi man skal ha gravitasjons senteret rett over midten av foten? (i SS står det Center of mass, men har ikke hørt denne benevnelsen for det han mener før, på båt bruker vi Center of Gravity, passer bedre :p)

Har å merket at ved å ta vekk padden og knipe skulderen sammen så "låser" jeg overkroppen, noe som er veldig behagelig med tanke på at det føles sikrere, men vet ikke om dette kanskje er feil?

Men jeg burde da fokusere på å ha stanga lavere, å da skal jeg vel lene meg litt fremover? For å få vekta over midten av foten?

Takk igjen!

Du har forstått det. :) Lavstang kontra høystang er også i stor grad en smakssak, og SS som program fungerer som andre har sagt her fint med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått det. :) Lavstang kontra høystang er også i stor grad en smakssak, og SS som program fungerer som andre har sagt her fint med begge deler.

Jeg trur jeg skal holde meg til en av dem i første om gang, så får jeg heller se om jeg kanskje liker høystang bedre etter hvert, når jeg har fått den grunnleggende teknikken. Det er vel hovedsakelig stangplassering som skiller de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig, ja. I tillegg dette med albuene som Indiska nevnte i sin første kommentar - ved høystang skal albuene mer inn under stanga og ryggen rettere, mens ved lavstang klemmes albuene sammen og bakover, mens ryggen lenes litt mer forover.

Og, selvsagt: en bøyteknikk om gangen. :D Bestem deg for en og lær den godt, så kan du prøve ut den andre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos nakke vs. lavstang, så prøvde jeg for første gang lavstang (ihvertfall litt lavere plassering) på mandag etter press fra Gilberg. Kan noen av dere flinke folk forklare hvorfor det er betydelig enklere enn nakkebøy? Etter 14 sett med nakkebøy, perset jeg med 7,5 kilo med mer inne, og med en ikke-optimal teknikk. At det skiller 20 kg tror jeg ikke er en overdrivelse.

Edit: er det så enkelt som at det er en mer gunstig vektarm?

ps! fortsatt newb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nakke vs. lavstang, så prøvde jeg for første gang lavstang (ihvertfall litt lavere plassering) på mandag etter press fra Gilberg. Kan noen av dere flinke folk forklare hvorfor det er betydelig enklere enn nakkebøy? Etter 14 sett med nakkebøy, perset jeg med 7,5 kilo med mer inne, og med en ikke-optimal teknikk. At det skiller 20 kg tror jeg ikke er en overdrivelse.

Edit: er det så enkelt som at det er en mer gunstig vektarm?

Det, og så bruker du mer hams og glutes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nakke vs. lavstang, så prøvde jeg for første gang lavstang (ihvertfall litt lavere plassering) på mandag etter press fra Gilberg. Kan noen av dere flinke folk forklare hvorfor det er betydelig enklere enn nakkebøy? Etter 14 sett med nakkebøy, perset jeg med 7,5 kilo med mer inne, og med en ikke-optimal teknikk. At det skiller 20 kg tror jeg ikke er en overdrivelse.

Edit: er det så enkelt som at det er en mer gunstig vektarm?

ps! fortsatt newb

Lettere å vurdere med en video ac nakkebøy også. Dog ser det ut til at du har en bøystil med en del bakoverdrift med hofta, og da gir lowbar et mye bedre tyngdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å vurdere med en video ac nakkebøy også. Dog ser det ut til at du har en bøystil med en del bakoverdrift med hofta, og da gir lowbar et mye bedre tyngdepunkt.

Du mener at jeg initierer med hoften?

Har faktisk prøvd å korrigere litt i det siste, der jeg bevisst har prøvd å initiere med knærne istedenfor hoften for å unngå buttwink. Har fungert ganske bra.

Jeg må terpe lavstangteknikk fremover. Jeg sliter litt med å analysere løftet skikkelig, bare at jeg ser at det ikke er helt tipp topp.

ps! ikke meningen å kuppe tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt mitt første lavstangs bøy, fikk ikke tatt noe film, var jævlig stress på gymmen siden det er en squat rack og i dag var det to guttunger som bestemte seg å bruke den til ALT ANNET utenom knebøy. Grrr.

Uansett, så hadde jeg problemer med å stille meg vekk fra det at stanga skal ligge lengere ned, dette blandet med at tommelen skal være opp på stanga fikk det til å føles som om den sklei ned hele tiden, den gjorde ikke det da. Hendene skal vel stå lengere fra hverandre i lavstang bøy vs høystang bøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nakke vs. lavstang, så prøvde jeg for første gang lavstang (ihvertfall litt lavere plassering) på mandag etter press fra Gilberg. Kan noen av dere flinke folk forklare hvorfor det er betydelig enklere enn nakkebøy? Etter 14 sett med nakkebøy, perset jeg med 7,5 kilo med mer inne, og med en ikke-optimal teknikk. At det skiller 20 kg tror jeg ikke er en overdrivelse.

Wow, den der var lett! LETT! Teknikken er det sannelig ikke mye å pirke på, spesielt siden det er et såpass tungt løft etter at du har gjort masse volum først. Det ser ut om lavstangbøy faller deg ganske naturlig. Artig å se, veldig bra (y)

Du kan se videoen med Rip om stangplassering og grep i min forrige post. Hvis du holder med tommelen rundt stanga på lavstangbøy så kan det bli litt problemer med håndleddene etter hvert som vekten blir tyngre, i og med at man ikke har ryggraden rett under stanga som tar mesteparten av belastningen som i en høystangbøy. Jeg vet at Gilberg ikke er enig i dette, men han om det ;)

Hvis du konkurrerer uten løfteutstyr så kan du alltids vurdere å bytte fra høystang til lavstang. Et umiddelbart hopp på 20kg for 1RM er vel ikke å forakte. Det er neppe tilfeldig at de beste RAW-bøyerne i verden primært bruker lavstangbøy. Man får simpelthen til å løfte mer vekt. Og mer vekt = mer treningseffekt ==> du blir sterkere fortere. Noen kropper passer bedre til høystangbøy, da er det selvfølgelig et opplagt valg å fortsette med det. Andre har så etablerte motormønstre at et bytte kan føre til forvirring, det ser dog ikke ut til å være tilfellet for deg. Low bar 4 life :D

Nå har jeg hatt mitt første lavstangs bøy, fikk ikke tatt noe film, var jævlig stress på gymmen siden det er en squat rack og i dag var det to guttunger som bestemte seg å bruke den til ALT ANNET utenom knebøy. Grrr.

Uansett, så hadde jeg problemer med å stille meg vekk fra det at stanga skal ligge lengere ned, dette blandet med at tommelen skal være opp på stanga fikk det til å føles som om den sklei ned hele tiden, den gjorde ikke det da. Hendene skal vel stå lengere fra hverandre i lavstang bøy vs høystang bøy?

Ja, det er vanlig å se at hendene er nærmere hverandre, altså smalere grep, i høystangbøy enn lavstangbøy. Akkurat hvor bredt man skal holde vil være individuelt. Kort forklart kan man si at man skal ha så smalt grep som mulig uten at det blir ubehagelig. Grunnen til dette er at musklene i øvre ryggen blir tightere enn om man står med et bredt grep og avslappede muskler. Vi vil ha mest mulig stabilitet.

Pass på å bruk T-skjorte av bomull, stanga har lett for å skli nedover hvis man bruker skjorte av kunststoff. Husk også å løft brystet samtidig som du tar albuene bakover når du løfter stanga fra racken, da låser du i praksis stanga fast. Det er bilder av dette i boka ;) Hvis stanga sklir nedover i løpet av settet så sitter den for lavt, da er det bare å racke den og begynne på nytt.

Her har du et godt eksempel på en dude som har stanga altfor lavt. Hva skjer? Jo, den sklir nedover, til gangs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud skrekk scenario.. Jeg måtte ta å racken ett par ganger på hvert sett før den liksom "satt" ordentlig. Det er vel vanlig med litt "ubehageligheter" i begynnelsen? Kan være vanskelig av og til å kjenne forskjell på "riktig" vondt og "feil" vondt. Jeg fikk ikke helt til den låsinga av overkroppen denne gangen, som forrige gang, men jeg trur det var fordi jeg sleit med å finne ut hvordan jeg skulle holde, men kan godt hende det var fordi det føles uvant.

Fikk i alle fall til mer eksplosivitet på vei opp, men det er vel ikke meningen å låse knærene i topp posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til å begynne med kan det hende at litt manglende mobilitet gjør at det blir ubehagelig å komme i rett stilling. Dette ordner seg i løpet en uke eller to. Det bør ikke være direkte vondt, altså "feil" vondt, da kan det hende du gjør noe feil. Min erfaring er at skjer når du har stanga for lavt.

Du kan godt låse knærne i toppen av bøyen, ja. Rett ut hofta skikkelig også. Så tar du skikkelig oppspenn før neste rep. Rinse and repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg hadde stanga litt lavt. Skal prøve å få laget en ny film neste gang. Er ingen på senteret jeg trener som kan sjekke form og sånn, i dag hadde jeg ikke med typen heller, følte meg veldig alene og hjelpesløs. Første jeg skal gjøre når jeg flytter tilbake til Oslo er å prøve å få en time med en PT til å hjelpe meg, event. oppsøke en styrke klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...