Gå til innhold

Tror jeg har beinhinnebetennelse… HJELP!!


JessicaDay

Anbefalte innlegg

Og det er helt kriiiiiiise!!!!! ELSKER å løpe og føler jeg har tatt alle forhåndsregler:

- Overpronerer så har kjøpt bra sko på løplabbet

- Begynte med nybegynnerprogram over 8 uker som skal bygge opp løpeformen

- Begynte med 3 dager pr uke, økte til 4 etter 2 mnd

- Har hatt nok hviledager

- Løpt stort sett rolig uten å presse meg for mye

Men alikevel har jeg nå vondt på innsiden av leggen a055.gif

Hadde EN tung bakkeintervalløkt for to uker siden og etter da har jeg hatt litt vondt. Hadde noen dager treningsfri og kjente det var borte, men kom tilbake igjen når jeg begynte å løpe.

Så hva gjør jeg nå??

Hvor lang pause burde jeg ha?

Trene alternativt i mellomtiden? (sykling er utelukket, men tips meg gjerne om evt styrketrening)

Forresten så er jeg 28 år, 164 cm, ca 58 kg, frisk og rask som jeg vet og fikk barn for 8 mnd siden. Løper på tredemølle med 1,5% stigning.

HJELP MEG!! Si at dette går over! Ellers vet jeg ikke hva jeg gjør :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går over. Det trenger ikke gå over før du jogger litt. Du trenger ikke å jogge fire ganger i uka for å opprettholde og komme i god form. To ganger i uka er nok til det. Ta en ukes pause og legg deg på 1-2 ganger i uka i et par måneders tid.

De fleste som jogger mer enn to ganger i uka gjør det fordi de er blitt joggejunkies som må bli høye på joggerus, ikke fordi de har mye bedre treningsutbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over. Det trenger ikke gå over før du jogger litt. Du trenger ikke å jogge fire ganger i uka for å opprettholde og komme i god form. To ganger i uka er nok til det. Ta en ukes pause og legg deg på 1-2 ganger i uka i et par måneders tid.

De fleste som jogger mer enn to ganger i uka gjør det fordi de er blitt joggejunkies som må bli høye på joggerus, ikke fordi de har mye bedre treningsutbytte av det.

To ganger i uka er nok godt nok til å vedlikeholde, men begynner å bli tynt om en skal ha noe betydelig progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små, hvite plastglass, fyll dem med vann, frys dem. Brekk av toppen slik at isen stikker ut og du kan stryke den opp og ned der du føler smertene. Løp hele Cross country sesongen her i høst, og slet utrolig med beinhinnebetennelse. Måtte uansett løpe 5-6 dager i uka, helt sjukt hvordan de skulle presse oss. Til slutt måtte jeg gi meg fordi det bare ble verre. Men jeg lover, isen funker, om du tar det rolig i et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså ikke skadelig å jogge litt? Trodde man MÅTTE hvile jeg. Har nå gjort veldig lite i 2 uker, kjenner det så vidt fortsatt. Hvor lenge burde jeg vente?

Jeg trener ikke noe annet enn løping, men tar gjerne tips til annen effektiv trening som jeg kan gjøre nå når jeg liksom "hviler".

Og takk for tips om is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små, hvite plastglass, fyll dem med vann, frys dem. Brekk av toppen slik at isen stikker ut og du kan stryke den opp og ned der du føler smertene. Løp hele Cross country sesongen her i høst, og slet utrolig med beinhinnebetennelse. Måtte uansett løpe 5-6 dager i uka, helt sjukt hvordan de skulle presse oss. Til slutt måtte jeg gi meg fordi det bare ble verre. Men jeg lover, isen funker, om du tar det rolig i et par uker.

Ble du kvitt det til slutt da? Og hva gjorde du evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med det, men det går over når jeg hviler 1-3 uker avhengig av hvor ille det er.

Jeg har fått såler fra Superfeet hos Din Naprapat i Trondheim (det finnes mange forskjellige såler for alle type føtter. Betalte 550 for sålene), og han jeg kjøpte de av skrøyt ikke akkurat av Løplabbet. Han fant ut at jeg gikk veldig rart (skal ikke prøve å gjengi det han forklarte :roflmao:), noe Løplabbet ikke fant ut av. Så det kan du jo prøve. Har ikke brukt de lenge nok til å si om det gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spørsmål: hadde du løpt noe særlig før du begynte med disse 3 øktene i uken? Og hva slags økter løp du da? Og hva slags underlag løpet du på?

Over til det du spør om. Stopp med løping. Har en god del erfaring med beinhinnebetennelse, og tar du ikke fri så blir du heller ikke kvitt det. Jeg anbefaler deg å ta deg en tur til en som kan føtter, som er spesialisert på det.

Beinhinnebetennesle er for å være ærlig noe djevelskap. Så det er ikke noe du verken vil ha langvarig eller resten av livet ditt.

Alternativ trening er jo hovedsakelig sykkel da. Så selv om du ikke liker det så ville jeg anbefalt deg det. Da kan du fortsette med progresjonen din i utholdenheten. Ellers så er svømming veldig bra og løping i vann hvis man har beinhinnebetennelse. Styrketrening kan man jo også gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvilket underlag du løper på. Prøv å løp mer på myke underlag, som bane/gress/grus og unngå bakker. Bakker og asfalt gjør det iallefall mye lettere for meg å kjenne noe. Hos meg kommer det og går litt, men har aldri plaget meg så mye at jeg har drevet med foam rulling osv. Løper kun etter ball, og evt noen toppturer her og der, så er ikke noe løpeekspert. Dog sett mye beinhinne fra mine år i forsvaret, og det kom av skotype og underlaget man løper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke nødvendigvis løsningen for deg, men vet hva som hjalp for meg. Løpssteg. = forfot- og mellomfot-landing.

Jeg overpronerer veldig, og løp på kayano-sko for å kompensere. Men så fikk jeg tips om løpssteg og stegfrekvens, snørte på meg sko UTEN demping og støtte (type gamle converse) og løp i vei. Ikke så lenge og ikke så langt i begynnelsen, løp også endel barbeint (dvs i sokkelesten) på mølle.

Hører trolig også med at jeg jobbet en del med stegfrekvens. Jeg hadde plukket opp (gudene må vite hvor) at hvis en skulle løpe rolig skulle en ha lav stegfrekvens. For meg var det ikke et godt tips. Nå har jeg (omtrent) samme stegfrekvens enten jeg løper rolig eller intervaller, mellom 160 og 180 steg pr min, og bruker steglengden til å variere farten. Jeg bruker musikk for å finne riktig frekvens (gammel korpsmusiker, umulig å ikke løpe i takt med musikk)

Og etter det har jeg ikke vært skadet med beinhinnebetennelse iallfall. Om det er løsningen for deg vet jeg ikke, men det var iallfall det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har også vert plaget med beinhinnebetennelse de siste gangene jeg har vert ute å løpt, så fikk jeg tips om å forbedre steget mitt, altså lande mer på tærne istede for på helen. Jeg prøvde dette når jeg var ute å sprang, først normalt som jeg pleier. Da jeg kjente smerter i leggen preste jeg meg selv til å løpe mer på tærne og det gav umiddelbar virking for meg. Føltes litt uvant og teit ut i begynnelsen, men det begynner å gå bedre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det dette som funket: lettvektsko uten dropp/barfotsko, og legge om løpeteknikk til mer forfot/mellomfot. Brukte tid på å trene opp ankler og legger (tåhev er supert), og enhver tendens til betennelse i leggene var borte på kort tid.

Nå varierer jeg type sko jeg løper i, fra barfotsko til litt mer dempet terrengsko. Løper i hovedsak i terreng, men blir en del på brøytet vei nå vinterstid.

EDIT: Løping på forfot/mellomfot handler ikke om å løpe på tærne. Bruk hele foten for god "spring". Her er en genial video, fra den like genial Mark Cucuzella:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komme litt an på hvor du kjenner det. Om du kjenner det ved beinet i leggen, og det kjennes ut som om det er "potetmel" kan det være beinhinne, men lurt å dra å sjekke om det faktisk er det du har. jeg sleit litt med vondt i leggene etter løping, jeg løper ca 5-6 ganger i uken, men det viste seg å bare være stamhet i muskulaturen. Prøv som Therese sier å rulle med foamroller på leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har tidligere hatt beinhinnebetennesle, men er kvitt det nå. Jeg brydde meg ikke om det, selv om smertene var der. Til slutt ble jeg "herdet", smertene forsvant - men det krever at en trener regelmessig. Hvis ikke kan det være lurt å ta hensyn.

Tips:

- Unngå asfalt! Løp mye i terreng. Prøv sykkel, roing, svømming og ellipse som alternativer - dette belaster ikke like mye.

- I dusjen, sett av tid til å spyle leggene med vekselsvis varmt og kaldt vann. Dette er vist seg svært gunstig, og får i gang blodsirkulasjon.

- Bytt joggesko med jevne mellomrom; inviter i to-tre par, og veksle mellom disse.

- Tøy forside av legg.

- Masser!

- Bruk strømper, og gummisåle; det er alfa omega. Ellers, prøv å unngå harde sko med dårlige såler.

Du kan også utrede deg til en fysioterapeut eller doktor. Fagpersoner som kan dette, klemmer i stykker fibre langs leggbeinet - smertefullt, men da blir du kvitt det.

Håper det hjalp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...