Gå til innhold

Russehijab og treningstøy for muslimske kvinner


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne_

Jeg vet ikke om dette bryter med noen av forumets regler for reklame, men jeg prøver

:)

Min mann og jeg har startet en nettbutikk som retter seg spesielt mot muslimske kvinner.

Nysgjerrig på synspunkter rundt dette

:) Som ventet er det russehijaben som har fått mest oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ja hvorfor ikke? Nå vet ikke jeg om dere har gjordt noen markedsundersøkelser/vet noe om markedspotensialet, eller hva slags ambisjoner dere har, men oppmerksomhet i riksdekkende media er veldig bra. Bruk det, lage en pressemelding og send rundt til andre og mindre aviser etc.

Mange kristen-russ som har det gøy på sine egne vilkår under russetiden, så hvorfor skulle ikke folk med andre religioner kunne ha det samme? Når det gjelder hijab og bruk av det, så handler det for unge nesten mer om identitet, og en protestkultur, enn religion.

Er markedet der, ville jeg brukt tid på å utvikle konseptet videre, med flere produkter, mao en større pakke og konsept og selge.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke? Nå vet ikke jeg om dere har gjordt noen markedsundersøkelser/vet noe om markedspotensialet, eller hva slags ambisjoner dere har, men oppmerksomhet i riksdekkende media er veldig bra. Bruk det, lage en pressemelding og send rundt til andre og mindre aviser etc.

Mange kristen-russ som har det gøy på sine egne vilkår under russetiden, så hvorfor skulle ikke folk med andre religioner kunne ha det samme? Når det gjelder hijab og bruk av det, så handler det for unge nesten mer om identitet, og en protestkultur, enn religion.

Er markedet der, ville jeg brukt tid på å utvikle konseptet videre, med flere produkter, mao en større pakke og konsept og selge.

Lykke til :)

For verdiene i Islam og muslimske familier er helt forskjellig sammenlignet med verdiene i kristendommen og kristne. Jeg er rimelig sikker på at brorparten av kvinnene i muslimske familier må ha godkjennelse i en viss grad av mannen i familien, og jeg tviler ikke på at det er haram i noen familier.

Muslimske ungdommer som må/vil bruke hijab og får lov til å delta i russetiden++ ser nok bare på dette som positivt.

Jeg synes det er kjempefint at Hanne prøver, men jeg tror ikke det kommer til å slå an grunnet den strenge kulturen og levemåten enkelte muslimer har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke til å slå an, beklager. De fleste muslimske familier i Norge har en annen kultur og andre verdier, og det å feste/trene er ikke noe de har fokus på i de fleste familier.

De solgte masse treningstøy for muslimske kvinner i Dubai da jeg var på ferie der. Det er jenter som trener i hijab på mitt treningssenter. Da kan det da ikke være SÅ uvanlig? :-)

Om dette slår an aner jeg ikke, men creds til HannePanne for å prøve på noe litt utenom det vanlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De solgte masse treningstøy for muslimske kvinner i Dubai da jeg var på ferie der. Det er jenter som trener i hijab på mitt treningssenter. Da kan det da ikke være SÅ uvanlig? :)

Om dette slår an aner jeg ikke, men creds til HannePanne for å prøve på noe litt utenom det vanlige!

Det kommer vel helt an på hvor man kommer fra og hvor sterk tro man har. Vil nok variere veldig og hvilket muslimsk miljø man er i. Dubai er vel et av de mer siviliserte muslimske landene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor man kommer fra og hvor sterk tro man har. Vil nok variere veldig og hvilket muslimsk miljø man er i. Dubai er vel et av de mer siviliserte muslimske landene. :)

Absolutt ikke, det er blant annet ikke lov til å holde i hendene eller kysse offentlig. Kvinner blir sett på som skadedyr om de skulle være så dumme å vise en skulder. Så får kvinner trene der, får de nok det de fleste steder i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For verdiene i Islam og muslimske familier er helt forskjellig sammenlignet med verdiene i kristendommen og kristne. Jeg er rimelig sikker på at brorparten av kvinnene i muslimske familier må ha godkjennelse i en viss grad av mannen i familien, og jeg tviler ikke på at det er haram i noen familier.

Muslimske ungdommer som må/vil bruke hijab og får lov til å delta i russetiden++ ser nok bare på dette som positivt.

Jeg synes det er kjempefint at Hanne prøver, men jeg tror ikke det kommer til å slå an grunnet den strenge kulturen og levemåten enkelte muslimer har.

Nei.

Jeg har vel ikke tall lengre på hvor mange muslimer jeg har møtt, og som jeg kjenner. Kunn en promille av dem er i samme gate som du du maler bilde av. Resten av muslimene jeg har møtt er helt normale folk. Enda mer forbløffende; en god del av dem spiser til og med svin og drikker alohol.

En del off topic, men kjenner jeg blir litt provosert.

Edit:

Noen nevnte integrering. Vel, dette er en av de bedre tiltakene til integrering jeg personlig har sett, uavhengig av suksessen det måtte ha eller ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er et kult tiltak :)

om det slår ann eller ikke er jo opp til de muslimske jentene. Og til de som tror at muslimske jenter ikke er russ eller trener på senter, ta en tur til Oslo i mai og studer russen, har observert mange med hijab, og på Sats Spektrum var det mange kvinnelige muslimer som trente der den perioden jeg var der :) (ifølge hun ene naboen min på tøyen, da jeg bodde der, sa at jentene måtte sørge for å være slank og vakker fram til de var gifte, så kunne de gi faen og bli feit, for da satt mannen allerede i klypa:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg har vel ikke tall lengre på hvor mange muslimer jeg har møtt, og som jeg kjenner. Kunn en promille av dem er i samme gate som du du maler bilde av. Resten av muslimene jeg har møtt er helt normale folk. Enda mer forbløffende; en god del av dem spiser til og med svin og drikker alohol.

En del off topic, men kjenner jeg blir litt provosert.

Edit:

Noen nevnte integrering. Vel, dette er en av de bedre tiltakene til integrering jeg personlig har sett, uavhengig av suksessen det måtte ha eller ikke ha.

Det ble postet en spørreundersøkelse en stund tilbake hvor noen tusen muslimer ble spurt akkurat om dette, og over halvparten sa at de ikke ville la døtrene delta på norske arrangementer som russefeiring og andre ting som er en del av den norske kulturen. Jeg skal se om jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg har vel ikke tall lengre på hvor mange muslimer jeg har møtt, og som jeg kjenner. Kunn en promille av dem er i samme gate som du du maler bilde av. Resten av muslimene jeg har møtt er helt normale folk. Enda mer forbløffende; en god del av dem spiser til og med svin og drikker alohol.

.

Når du nevner at de spiser svin og drikker alkohol, så caller jeg bullshit på at de faktisk har sterk tilknytning til Islam og Koranen og bare kaller seg muslim fordi familien er det som en god del kristne i Norge.

Hva med å ta deg en tur rundt i Norge hvor det er et stort tall med innvandrere, holmlia, Grorud osv, så kan du selv spørre døtrene om de får lov til å delta på ting som russefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere med hijab som trener. også somaliere som ber, følger ramadan osv.

Somaliere på løkka er kanskje heller ikke representativt for ALLE muslimer. De er da like forskjellig som oss.

i USA og midtøsten er det nok mer vanlig. Det finnes jo badedrakter osv og for muslimahs ute på www.

Var det forresten ikke en konvertitt her inne som trente med hijab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner at de spiser svin og drikker alkohol, så caller jeg bullshit på at de faktisk har sterk tilknytning til Islam og Koranen og bare kaller seg muslim fordi familien er det som en god del kristne i Norge.

Hva med å ta deg en tur rundt i Norge hvor det er et stort tall med innvandrere, holmlia, Grorud osv, så kan du selv spørre døtrene om de får lov til å delta på ting som russefeiring.

Noen er veeeldig relgiøs, mens andre ikke. Uansett om de er kristene, muslimske eller jøder. Noen familier synes at norske tradisjoner er tull og vas, andre synes at det er viktig at barna får lov til å leve slik andre nordmenn lever. Noen familier vil slå hardt ned på om de tar barna i å drikke alkohol, andre vil akseptere det, selv om de ikke akkurat liker det. Mamma feks synes at det er helt grusomt at jeg blir tilbudt alkohol av familie og naboer, selv om jeg er 22 år, men for henne vil jeg alltid være minstepia og hennes baby, og vi er ikke relgiøse.

Jeg ser mindre og mindre jenter som går med hijab, hvorfor? Fordi når muslimske barn kommer i tenårene, har de et sterkt ønske om å passe inn i det landet de lever i. Mange foreldre orker ikke de evige kranglene med barna, og lar ofte barna få det som de vil. Noen barn går med hijab hjemme, men tar den av straks de kommer inn i skolegården, de lurer foreldrene til å tro at de følger familiens og relgionens retningslinjer.

På grorud ser jeg foresten mange muslimer kjøpe alkohol, både godt voksene og unge voksene, til og med i hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et kult tiltak :)

om det slår ann eller ikke er jo opp til de muslimske jentene. Og til de som tror at muslimske jenter ikke er russ eller trener på senter, ta en tur til Oslo i mai og studer russen, har observert mange med hijab, og på Sats Spektrum var det mange kvinnelige muslimer som trente der den perioden jeg var der :) (ifølge hun ene naboen min på tøyen, da jeg bodde der, sa at jentene måtte sørge for å være slank og vakker fram til de var gifte, så kunne de gi faen og bli feit, for da satt mannen allerede i klypa:D)

Så får du spørre deg selv, hvor mange har du sett, og hvor mange kvinnelige muslimer har vi i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere med hijab som trener. også somaliere som ber, følger ramadan osv.

Somaliere på løkka er kanskje heller ikke representativt for ALLE muslimer. De er da like forskjellig som oss.

i USA og midtøsten er det nok mer vanlig.

Derfor jeg sa at det vil variere hvilket miljø man kommer i.

og Tor det ble feil av meg å synse. Jeg er enig i at det bare er en promille av norskmuslimer som har så sterk tilknytning til Islam at de hindrer kvinner i familien å ikke delta i norsk tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...