Gå til innhold

Sovemedisin, ZMA og mareritt?


Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg sover i perioder veldig dårlig og lite. For noen år siden prøvde jeg ut diverse reseptfrie svenske, danske og norske sovemedisiner. Det eneste resultatet jeg fikk av dette var mareritt. Og jeg har fryktelig sjeldent mareritt ellers.

For noen få uker siden begynte jeg med kosttilskuddet ZMA. Årsaken til at jeg prøver ut dette er økt restitusjon og forhåpentlig bedre søvnkvalite siden mange har tipset om dette som en heldig bivirkning av ZMA.

Men gjett hva, marerittene har plutselig begynt å komme hver og hverannen natt igjen :(

Nå lurer jeg på om det er det noen her med kunnskap om dette, eller lignende opplevelser?

Håper på konkret informasjon, nyttige tilbakemeldinger, egne eller andres erfaringer eller bare generelle tanker om temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bekrefte at ZMA kan gi litt _spesielle_ drømmer/mareritt ja. Har ofte våknet opp om morningen og tenk " WTF var det??".

Jeg syns det er mest humor med disse psyko-drømmene, men kan forstå at andre kanskje syns det kan være plagsomt.

Mener å huske at det var en tråd på et visst annet forum for noen år siden der folk skrev om sine "ZMA-drømmer", så ikke noe ukjent fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mye mareritt da jeg begynte med ZMA, ja. Men nå har jeg brukt det en del mnd, og opplever ikke at det har den samme effekten på søvn eller drømmer som de første ukene.

(Men nå KAN grunnen til dårligere søvn den siste tiden skyldes stress og underskudd, og det må nok mer til enn bare zma for å få tilbake den gode søvnen... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle delinger folkens! :)

For to netter siden hadde jeg en, ja, pent sagt psyco drøm. Ikke skummel men skikkelig skikkelig weird.

Det er marerittene som bekymrer meg fordi de ødelegger hele natten og jeg ender opp alt annet enn uthvilt. Men etter å ha lest om deres erfaringer fortsetter jeg noen uker og ser om det roer seg. Tnx! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har berre hatt mareritt ein gong på 1/2 år med ZMA men det var til gjenngjeld ille. Drømte at 2 kvinnlege, latviske togkonduktører på NSB trakk to tenner på meg med tang. Eg har "middels" tannlegeskrekk. I tillegg fikk eg 50 000kr i bot for å snike. Men eg hadde bilett! Vakna av at eg vart så jævlig forbanna. Flaks at eg ikkje ringte til NSB før eg skjønte at eg fortsatt hadde alle tennene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra de virkelig fryktelige marerittene så er mine drømmer ofte helt fantastiske! Ofte fjernt fra virkeligheten men der og da en virkelighet. Sprøtt og jeg ville ikke vært de foruten :love: Siden jeg lagde denne tråden her har jeg heller ikke hatt noen mareritt så jeg håper og trur at det kanskje kun var en ukomfortabel startfase når jeg begynte med ZMA ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det sterkeste anbefale at du forsøker Valerina Forte, så kan du se om det fungerer like godt for deg som det gjør for meg :)

Jeg prøvde det for noen år siden men opplevde veldige mareritt. Det har jeg i grunn gjort av alle reseptfrie sovemedisiner jeg har prøvd ut o_O

Soveproblemene går litt i perioder hos meg så jeg prøver jobbe med de faktorene jeg faktisk kan forandre. F ex kveldsrutinene, stresshåndtering etc. Det fungerer av og til. Når jeg ikke er stresset, overarbeidet eller har altfor mye å tenke over :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

hvorfor så mange benytter ZMA forstår jeg ikke, salget av det er drevet UTELUKKENDE av markedsføring og kroppsbyggere. Australian institute of sport (Australske Olympiatoppen) klassifiserer tilskuddet i

http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/classification_test

gruppe C, som klasifiseres som "no meaningfull proof of beneficial effects".

som sagt over, det er nok placebo det de fleste opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor så mange benytter ZMA forstår jeg ikke, salget av det er drevet UTELUKKENDE av markedsføring og kroppsbyggere. Australian institute of sport (Australske Olympiatoppen) klassifiserer tilskuddet i
http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/classification_test

gruppe C, som klasifiseres som "no meaningfull proof of beneficial effects".

som sagt over, det er nok placebo det de fleste opplever.

Placebo-effekt er også en effekt. Dersom man føler at man sover bedre, er ikke det da en bra ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...