Gå til innhold

Sovemedisin, ZMA og mareritt?


Sofie

Anbefalte innlegg

hvorfor så mange benytter ZMA forstår jeg ikke, salget av det er drevet UTELUKKENDE av markedsføring og kroppsbyggere. Australian institute of sport (Australske Olympiatoppen) klassifiserer tilskuddet i
http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/classification_test

gruppe C, som klasifiseres som "no meaningfull proof of beneficial effects".

som sagt over, det er nok placebo det de fleste opplever.

Konkluderes dette av folk som har dekket sine anbefalte doser av sink og magnesium, eller folk som mangler dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i gruppe A ligger Multivitamin/mineraltilskudd under produkter som benyttes i supplementeringen til utøvere, dette er forbeholdt at disse utøverne har en mangel i sitt normale kosthold og får dermed tilskudd for å dekke opp dette behovet. man får ingen ytterligere effekt av ZMA enn en vanlig mineral/multivitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i gruppe A ligger Multivitamin/mineraltilskudd under produkter som benyttes i supplementeringen til utøvere, dette er forbeholdt at disse utøverne har en mangel i sitt normale kosthold og får dermed tilskudd for å dekke opp dette behovet. man får ingen ytterligere effekt av ZMA enn en vanlig mineral/multivitamin.

For det første, den linken din viser ikke til noe kilder av noe slag, annet enn at "Group C supplements have little proof of beneficial effects and are not provided to AIS athletes". http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/group_c

For det andre: Du snakker om ytterligere effekt, men ikke hvilken effekt du sikter til. Om du mener at det ikke hjelper på søvn, så kan du bare lese kommentarene over her (og ja, placebo er også et resultat).

Dersom du sikter til økt testosteron eller noe annet fantastisk, så kan det godt hende du har rett, men da er vel dette strengt tatt feil tråd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er placebo eller ei aner jeg ikke, men jeg drømmer helt psykotisk på ZMA: Er som om jeg har spist syre og flein til kveldsmat. Føler meg kanskje noe mer uthvilt, men jeg kjøper en boks en gang eller to i året på grunn av ren underholdningsverdi. Nå som denne tråden dukka opp tror jeg jaggu det er på tide å kjøpe en ny boks.

Har bare hatt ett mareritt, som rikitgnok var å ekte og virkelig at jeg måtte sitte oppe i en halvtime for å roe meg ned, ellers er bare drømmene morsomme. Kopierer et par inn fra en samtale jeg hadde her for humorens del:

  • Herregud, det her er jo bare helt drøyt! I natt begynte det ganske rolig med at jeg var på hotelltur med en kompis og vi gikk igjennom et kamera med bilder fra etter en kamp jeg hadde spilt amerikansk fotball og jeg var mad swole (har aldri spilt football før, og er definitivt ikke svær). Tenkte så langt i drømmen at jeg måtte få lasta opp de bildene på FB som formbilder for å skryte litt. Vi var i New York fordi birken skulle arrangeres der, midt i byen. En haug med amerikanere skulle delta og det var planlagt stor folkefest, mangla bare snø. Så snudde plutselig hele skiten da vi slo på CNN og så at det hadde vært et stort terrorangrep i New York. Det var ingen ringere enn Asle Bøe som hadde blitt ekstremist og satt stolthet i å gjennomføre tidenes terroranslag, det var visst derfro han hadde trukket seg tilbake fra fitnessbloggen. Dette måtte jeg selvfølgelig ut å se på, så jeg løp naken (WTF?) ut i gata mot stedet han hadde sprengt. Plutselig merker jeg at jeg hadde glemt visakort og nøkkelkortet til hotellrommet, så jeg snur og løper tilbake. Der lå de midt i lobbyen, så jeg fant ut at de hadde nok falt ut av lomma (jeg var fortsatt naken) så jeg putte de tilbake i lomma (fortsatt naken) og løp ut igjen. Og sånn bare fortsetter det. Rått!
  • I natt gikk jeg amazonas på langs, og det var så ekte og virkelig og herlig. Fiska pirajaer, fanga slanger og storkorste meg. Føltes som jeg drømte i dagevis. Nesten så jeg var trist når jeg våkna. ZMA-drømmer <3
  • Haha, glemte en til! Ble kastet ned i en søppelsjakt og glemt der. Hørte folk snakket utenfor mer merkelig ekkostemmer og kjente alt av hybelkaniner og gammelt søppel rundt meg. Ekstremt virkelig med følelser og lukter og lyder, men merkelig nok ikke skummelt i det hele tatt. Kom til slutt en kvinnelig brannmann (brannkvinne?) og hentet meg ut, og da skulle vi spille fotball.

Og til slutt det eneste marerittet:

  • Var på fisketur med to kamerater og mamma (hva faen liksom?). Alt var vel og bra, men plutselig begynte mamma å bli veldig rar. Mamma er egentlig snillest i verden, men nå begynte hun å pirke på alt og slenge dritt til de som var med. Så begynte hun å legge seg til å sove på alle mulig rare plasser, i en steinur, ute i regnet, i vannet med soveposen på - helt dust alt sammen. Etterhvert begynte hun å snakke uforståelig og usammenhengende og kløyp alle som gikk forbi henne. Det som gjorde det enda rarere er at mamma i virkeligheten er totalt ryggvrak og har mye vondt, men nå beveget hun seg helt uten antydning til alle operasjonene. Plutselig lå hun i vannkanten, gulhvit og voksaktig i huden og med bittesmå pupiller. Hun var iskald og kunne ikke svare annet enn vrøvl når jeg snakka med henne. Fant ut at vi skulle ringe sykebilen, men kom bare frem til en dansk pasient av meg som egentlig er dritkul, men nå var han bare sint og snakka kjempefort. Nå hadde mamma blitt så voldelig at vi fant ut at vi måtte legge henne i håndjern (som vi tydeligvis hadde med). Nå ligger hun på ryggen i vannkanten og har håndjern på anklene. I det jeg bøyer meg ned for å løfte hodet hennes opp av vannet kaster hun bena rundt og slenger håndjernslenken rundt halsen på meg og strammer til. Jeg skvetter til, spretter opp i senga og bråvåkner. Det var så syyyyyykt skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
For det første, den linken din viser ikke til noe kilder av noe slag, annet enn at "Group C supplements have little proof of beneficial effects and are not provided to AIS athletes". http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/group_c

For det andre: Du snakker om ytterligere effekt, men ikke hvilken effekt du sikter til. Om du mener at det ikke hjelper på søvn, så kan du bare lese kommentarene over her (og ja, placebo er også et resultat).

Dersom du sikter til økt testosteron eller noe annet fantastisk, så kan det godt hende du har rett, men da er vel dette strengt tatt feil tråd ;)

Det er snakk om en mulig ergogen effekt (prestasjonsfremmende) som du sikter til ved testosteron-referansen. I den sammenheng om ZMA har en effekt på søvn er ikke vurdert i den klasifiseringen jeg siktet til, jeg. Kilden er AIS sin totale vurdering av litteratur og dermed deres praksis ifht dette tilskuddet. bare å gå inn på gruppe A , B , C og D for å finne linker til factsheets/litteratur gjennomgang på de tilskuddene dette er tilgjenglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bekrefte at ZMA kan gi litt _spesielle_ drømmer/mareritt ja. Har ofte våknet opp om morningen og tenk " WTF var det??".

Jeg syns det er mest humor med disse psyko-drømmene, men kan forstå at andre kanskje syns det kan være plagsomt.

Mener å huske at det var en tråd på et visst annet forum for noen år siden der folk skrev om sine "ZMA-drømmer", så ikke noe ukjent fenomen.

Haha, psykodrømmer har eg ofte - UTEN zma! Elsker å våkne å tenke "jeeeez, må være muggsopp i veggene her!" haha. Finnes også noe som heter lucid dreaming btw. meget interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...