Gå til innhold

Sliter med å sove


S.O.T

Anbefalte innlegg

Er stuptrøtt, sliten i kroppen etter lange dager, men samme f.. Jeg får ikke sove! Blir liggende å kjenne at det murrer i musklene, tusen tanker i hodet. Som at kroppen er i "arbeidsgir" enda, klarer ikke å slappe av. Er jo så trøtt, og vil helst krølle meg sammen og sove..

Nå sovna jeg i halv tolv tia, endelig. Men våkner 01.30, våken igjen!

Plagsomt, opp kl 06 på jobb også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er stuptrøtt, sliten i kroppen etter lange dager, men samme f.. Jeg får ikke sove! Blir liggende å kjenne at det murrer i musklene, tusen tanker i hodet. Som at kroppen er i "arbeidsgir" enda, klarer ikke å slappe av. Er jo så trøtt, og vil helst krølle meg sammen og sove..

Nå sovna jeg i halv tolv tia, endelig. Men våkner 01.30, våken igjen!

Plagsomt, opp kl 06 på jobb også..

Hvordan spiser du?

Lite karb og energi underskudd kan ha denne effekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nattmat.. Eller, dykka ned i geleskåla. Vet ikke om det går i kategorien mat jeg :)

Får kostholdsplan av Gunnar i dag eller i morgen, så blir ordning på kostholdet etterhvert. Er ikke helt der enda, så spiser nok litt mye proteinrik mat i forhold til treningsmengde, samt at jeg har rast ned i vekt den siste tiden.

To kilo på ei uke er MYE, når vektnåla aldri rører seg ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stuptrøtt, sliten i kroppen etter lange dager, men samme f.. Jeg får ikke sove! Blir liggende å kjenne at det murrer i musklene, tusen tanker i hodet. Som at kroppen er i "arbeidsgir" enda, klarer ikke å slappe av. Er jo så trøtt, og vil helst krølle meg sammen og sove..

Nå sovna jeg i halv tolv tia, endelig. Men våkner 01.30, våken igjen!

Plagsomt, opp kl 06 på jobb også..

Jeg sliter selv med det samme. Har hatt seriøse soveproblemer siden døgnet begynte å bli lysere (april månne?). Vanskelig med å sovne, våkner opptil flere ganger om natta og er gira og urolig. Det intressante er at mestparten av tiden føler jeg meg allikevel pigg og uthvilt (alt er relativt) men i perioder er jeg dødstrøtt og føler meg heeelt utslitt. Jeg har alltid hatt et høyt aktivitetsnivå og har som regel masse energi men jeg er urolig for at dette med lite søvn/vile skal påvirke kroppen min negativt i forhold til den ganske høye treningsmengden jeg har om dagen. Jeg har vart hos fastlegen og fått tatt prøver, og alt var fint. Også hormonnivåene mine.

Noen som har gode tips å komme med for bedre søvnkvalitet eller hva som kan være årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvnproblemer kan ha mange årsaker, og man kan ofte ha hjelp av å tenke igjennom dagliglivet sitt om man får et søvnproblem. Årsaken ligger gjerne i stress, plutselige livsforandringer, endringer i vaner/livsrytme m.m. Har selv hatt søvnproblemer (gikk nesten 3 uker uten søvn, begynte å bli småpsykotisk til slutt), men en 3-dagers kur med sovetabletter hjalp - samt at jeg tenkte igjennom hvorfor.

Her er i alle fall en link som kan hjelpe:

http://www.helse-bergen.no/pasient/behandlinger/Sider/sovnhygiene.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stuptrøtt, sliten i kroppen etter lange dager, men samme f.. Jeg får ikke sove! Blir liggende å kjenne at det murrer i musklene, tusen tanker i hodet. Som at kroppen er i "arbeidsgir" enda, klarer ikke å slappe av. Er jo så trøtt, og vil helst krølle meg sammen og sove..

Nå sovna jeg i halv tolv tia, endelig. Men våkner 01.30, våken igjen!

Plagsomt, opp kl 06 på jobb også..

story of my life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

story of my life

sånne irrelevante kommentarer vil bare dra forumet ned på nivå med treningsforum.. så om du kjede deg kan du heller lesa gå ein tur eller lesa ein bok.

Ang søvnproblemet;

Melatonin 3mg, ZMA og eindel mat før sengetid har hjulpet meg eindel(evt lite mat om du spise mye før sengetid pr dagsdato).

Ellers tror eg aktivitet generelt vil bidra mye. Trente tungt og mye før, men jobba lite og hadde søvnproblem delux. NÅ jobbe eg eindel mer som har medført MYE bedre søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er nevnt her. For å nevne noe som ikke er nevnt:

Prøv å unngå PC, TV og lesing den siste tiden før leggetid. Ta deg en kopp (koffeinfri) te mens du kikker ut av vinduet, eller gjør noe annet. Gå en tur, heng opp klær, lag niste osv.

Drikker du noen form for kaffe/te/cola/pepsi (koffeinholdig drikke) etc siste del av dagen?

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Prøv å spis en god slump havregrøt (masse karbs) til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne irrelevante kommentarer vil bare dra forumet ned på nivå med treningsforum.. så om du kjede deg kan du heller lesa gå ein tur eller lesa ein bok.

BRO!! U MAD?? jeg regner med at du bare glemte aa slenge med kommentaren der du skiver at det der bare er ironi. Du befinner deg naa i underforumet 'off topic'. jeg skriver hva jeg vil jeg. Hvis du ikke takler aa bla over en kommentar som faktisk er relevant til hva traaden handler om, kan du jo heller lese en bok, eller gaa en tur? Now GTFO, No Avi No care!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt problemer med søvn i alle år. For min del kommer det av at jeg ligger grubler hele natten. Noen av metodene som funker for meg:

  • Stå opp tidlig og få mest mulig ut av dagen.
  • Ingen TV eller laptop i senga.
  • Les noe, men helst ikke faglitteratur eller annet som får deg til å gruble videre. Les noe som er lett fordøyelig og avslappende.
  • Denne playlisten i bakgrunn på lavt lydnivå.

Jeg driver egen bedrift, i tillegg til å sitte i ledelsen i en familiebedrift. Det sier seg selv at arbeidsdagen min sjeldent stopper kl 16 og at jeg ikke alltid kan legge igjen arbeidsoppgavene på jobb. Jeg slett veldig med mange tanker som holdt meg våken når jeg gikk til sengs. Enten bekymringer eller gode ideer jeg ikke klarte å slutte planlegging i hodet med. Trikset mitt er å ha en notatblokk (eller iPad) ved sengen, som jeg alltid skriver ned hva som skal gjøres neste dag (eventuelt over de neste dagene). Dette hjelper hjernen min å kvitte seg med tankene, siden jeg har en handingsplan foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært spesielle to siste dager:

Natt til tirsdag: La meg kvart over ti, stuptrøtt. Sovna kjapt. Våkner nøyaktig 01.26, sprell våken. Fikk fader ikke sove igjen! Prøvde ALT, ble så lei.. Så, det ble med tre timer søvn. Ordna med dagens mat om ikke annet, eneste fordelen med natteranglinga mi.. Får forberedt måltidene :)

Natt til onsdag: Sovner i 23-tia, ikke noe problem. Våkner igjen, 01.30! Fire min etter sist gang, men denne gangen klarer jeg å sovne igjen. Sover skjønnhetssøvn frem til 04.40, da er det ingen vei utenom.. Sprell våken igjen. Spiste havregrøt før jeg la meg, så var ikke sulten heller. Og tok treningsøkta tidlig på kvelden, er sjeldent problem med selve innsovninga.

Fått kostholdsplan av godeste Gunnar nå, så skal ikke stå på den biten. Håper det blir bedre i natt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror eg aktivitet generelt vil bidra mye. Trente tungt og mye før, men jobba lite og hadde søvnproblem delux. NÅ jobbe eg eindel mer som har medført MYE bedre søvn

Jobber som feier, så aktive dager. Trener boksing tre ganger i uka, og styrke 2-3 g/uka. Føler ikke for å legge til noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...