Gå til innhold

Sliter med å sove


S.O.T

Anbefalte innlegg

Korfor quote du kun det så ikkje funke? Prøv heller det så kan funka. Ta de andre tipsene i bruk.. Så kan du og evt prøv å ver mindre aktiv..

Har vert igjennom akkurat samme greiene som deg når eg var veldig aktiv i kampsport og skole for et par år siden..

Værsågod forresten, var så lite så.. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du på når du legger deg om kvelden?

Hvis du er stresset over alt du bør gjøre (eller burde ha gjort) - prøv å skrive en liste over disse tingene sånn at du hvertfall får en slags følelse av kontroll - og av å ha oversikt. Det er uansett ikke noe du kan gjøre med det nå som du ligger i sengen.

Hvis du blir stresset av at du ikke får sove fordi du skal opp tidlig neste dag, prøv å fokusere på at du hvertfall skal kvile deg nå, og ikke få panikk fordi du ikke sover. Da sovner man som regel hvertfall ikke.

Ellers pleier jeg alltid å tenke på morsomme ting, som at jeg gifter meg med Pauly D og sånn ting, så sovner jeg som regel helt av meg selv, men jeg forstår jo at det kan være vanskeligere tider. Det å ikke få sove i det hele tatt forbinder jeg hvertfall med veldig stressende, leie perioder i livet - og problemet mitt har som regel vært at jeg ikke klarer å tenke på noe annet enn det som er vondt, så det er derfor jeg tror det hjelper å fokusere tankene dine på noe annet. Hvis du har store problemer, kanskje legg inn litt basic meditasjon før du legger deg? Dette er bare en intuisjon jeg har og jeg har ikke prøvd det selv - men meditasjon går jo veldig mye på å kontrollere tankene dine, så det tror jeg kan hjelpe.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med søvnforstyrrelser lenge. Jeg sovnet også relativt kjapt, men våknet gjerne etter 2-3 timer og det var det. Oppsøkte til slutt lege og fikk Vallergan. Vallergan virker søvndyssende, øker søvnlengden og den er ikke vanedannende.

Nå det er sagt, så bruker jeg ikke Vallergan lenger etter jeg begynte med ZMA og ørepropper. Jeg sover veldig lett, så ørepropper er genialt for min del. Jeg har også kuttet ut trening sent, sen pcbruk, aldri koffein etter kl. 17 og jeg forsøker å stå opp og legge meg til samme tid hver dag. Soverommet er ribbet for ting utenom sengen og brukes nesten ikke til annet enn å sove.

Håper du finner ut av dette, for søvnløshet er grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

sånne irrelevante kommentarer vil bare dra forumet ned på nivå med treningsforum.. så om du kjede deg kan du heller lesa gå ein tur eller lesa ein bok.

Ang søvnproblemet;

Melatonin 3mg, ZMA og eindel mat før sengetid har hjulpet meg eindel(evt lite mat om du spise mye før sengetid pr dagsdato).

Ellers tror eg aktivitet generelt vil bidra mye. Trente tungt og mye før, men jobba lite og hadde søvnproblem delux. NÅ jobbe eg eindel mer som har medført MYE bedre søvn

3mg melatonin er MYE melatonin. Mange (inkl meg selv) opplever bare å våkne etter 3-4 timer ved så store doser, lys våken midt på natta. Støtter heller 300mcg, som er dosen du får maks effekt av. Mer blir bare overkill, og vil virke mot sin hensikt. Går fint an å dele noen av de pillene man får kjøpt på nett opp i mindre.

Ellers er jeg enig med aktivitet og mat. Prøv litt mengdetrening en periode, og 300g havregryn før man legger seg, og du kommer langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet noe som har hjulpet? jeg har aldri før hørt noen som har slitt med akkurat det samme som meg! Jeg kan også legge meg stuptrøtt, og så går det alt fra 1-3 timer så våkner jeg og er LYS våken, å får ikke sove igjen for alt i verden. Resultatet er at når lunsjtider kommer så er jeg en zombie :(

Men det går i perioder, noen ganger flere uker i strekk, så kan det gå noen uker der jeg sover 10timer i strekk hver natt uten problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GABA ble vel anbefalt i en annen tråd her av Asle. Har god effekt med magnesium og zink før leggetid også på søvnkvaliteten. Vet ikke hvordan innholdet er i billig ZMA, men magnesium citrate og zinc picolinate funker bra.

Må være sykt slitsomt å ikke få sove. Sover i snitt 4-6 timer og blir ikke trøtt av meg selv før jeg har vært oppe i 22 timer ca, med mindre jeg har kasta innpå mengder med carbs. Sovner alikevel magisk nok på et par minutter når jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover jeg som en baby jeg! Tror jeg var overtrena, sleit spesielt etter at jeg løp halvmaraton. Fortsetta å trene som før etter løpet, allerede dagen etter var jeg ute på 2 mils sykkeltur.. Ble nok i meste laget, samtidig med at jeg spiste feil. Nå legger jeg meg mett, fått innført masse proteiner i kosten og lever ganske enkelt mer balansert. Ble bedre på alle punkter etter jeg begynte å trene på Kaliber.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med søvnforstyrrelser lenge. Jeg sovnet også relativt kjapt, men våknet gjerne etter 2-3 timer og det var det. Oppsøkte til slutt lege og fikk Vallergan. Vallergan virker søvndyssende, øker søvnlengden og den er ikke vanedannende.

Nå det er sagt, så bruker jeg ikke Vallergan lenger etter jeg begynte med ZMA og ørepropper. Jeg sover veldig lett, så ørepropper er genialt for min del. Jeg har også kuttet ut trening sent, sen pcbruk, aldri koffein etter kl. 17 og jeg forsøker å stå opp og legge meg til samme tid hver dag. Soverommet er ribbet for ting utenom sengen og brukes nesten ikke til annet enn å sove.

Håper du finner ut av dette, for søvnløshet er grusomt.

Wææ :eek:

Jeg gikk også på Vallergan, men etter langtidsbruk utviklet jeg en slags "intoleranse", så dersom jeg tar det nå, vil jeg kun bli veldig trøtt og sliten i lang tid og utrolig surrete.

Med en Vallergan innabords og en IKEA-kommode som skulle settes opp sammen med mor og søster, tror jeg de lo mer av meg enn de faktisk skrudde på denne kommoden. Kanksje ikke så rart når jeg skal prøve å hjelpe dem mens jeg sitter halvdopa i en av tanteungene mine sin barnestressless og mumler: "Nei, nei, nei, den andre opp ned!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan er en antihistamin (c-preparat) som virker sløvende. Noen medisiner virker direkte på innsovningen, mens noen er laget for insomnia/hyppige oppvokninger. Problemet med sistnevnte er at halveringstiden er såpass lang, at man fort kan gå rundt med bakrus-lignende følelse utover formiddagen.

Noen ganger kan det selvsagt være nødvendig med medisin. Vi mennesker er ikke laget for å takle alt. Når det er sagt, så ville jeg prøvd å sett på hva som evt. er annerlees nå, sammenlignet med når du sov bra.

Spiser du annerledes?

Trener du annerledes?

Er du mye stresset, eller har bekymringer som tynger deg?

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det har løst seg for deg!

Har selv slitt med søvnproblemer..endte til slutt opp på melatonin. Jeg har ikke ord for hvor deilig det var å faktisk sove igjen!

Men sånn plutselig så ville kroppen min sove igjen! Etter 1,5 år med 2-4 timer søvn pr natt så var det veldig deilig at jeg nå sover igjen:D. Søvn er viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...