Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du blir god på det du trener på. Det er derfor ikke noen automatikk mellom differansen mellom disse. Den eneste måten å finne det ut på er vel egentlig å lære seg begge variantene og finne ut av det selv.

Ja, det er sort of my point. Det hadde vært morsomt og visst hvor sterk man blir i styrkeløftbøy etter 100 treninger kontra olybøy med samme parametere. Skjønner at differansen ikke er gitt, men et cirkatall skulle jeg gjerne likt og visst.

Det går vel helt an på hvordan du er bygget, lengder på lårbein osv.. En typisk asiater vil gjerne ikke hente noe som helst omtrent, hvertfall mye mindre enn en med lange lårbein som har masse å hente på å lage kortere arbeidsvei.

Annonse

Styrkeløftbøy: Lowbar, setter deg mer bak, involverer mer posterior chain, ryggen mer horisontal

Olympisk: Highbar, setter deg mer rett ned, involverer mer quads, ryggen mer vertikal

Har hørt at en i prinsippet kan klare mer vekt i styrkeløftbøy, men er nok veldig individuelt. Selv er jeg sterkest i olympisk

Så lenge du ikke skal konkurrere i styrkeløft og trener ene og alene for egen morro så hadde jeg bare fortsatt med å kjøre olympisk stil siden du er fettesterk der (y)

Hehe, takk for det.

Er nok sant det ... heller olybøy fordi det er mest mekanisk naturlig og jeg trives best med det, enn styrkeløftbøy for noen potensielle ekstra kilo på stanga.

Annonse

Jeg er elendig i knebøy selv, men jeg kan si såpass at det blir feil å si at styrkeløftbøy er med utstyr, mens olympisk er uten. Carl Yngvar Christensens utstyrknebøy ser for øvrig mer ut som en olympisk bøy enn mange raw-løfteres styrkeløftbøy. For eksempel på typisk styrkeløftbøy, se vår alles kjære Einar Gilberg

og hans trener

Mike Tuchscherer

Selters har rett. Styrkeløftere som løfter med utstyr bruker nesten utelukkende høystangbøy, eller olympisk bøy som den også kalles, for å utnytte drakta bedre. Styrkeløftere som løfter primært uten utstyr bruker nesten utelukkende lavstangbøy.

Noen styrkeløftere bruker en veldig bred fotstilling, som f.eks. Einar Gilberg. Mike T. bruker ikke samme brede fotstilling, men begge bruker lavstangbøy.

Høystang VS lavstang har vært diskutert i årevis og kommer sikkert til å diskuteres i årevis framover også. Whatever floats your boat, sier jeg. Det viktigste er man faktisk gjør knebøy, så kan man evt. prøve seg fram med hva man liker best selv. Rent mekanisk så virker det som lavstang vinner på hvor mye vekt som kan løftes, pga. bedre mekanisk posisjon og bedre utnyttelse av den berømmelige posterior chain.

Hvis noen vil lese utfyllende om høystang VS lavstang så er denne fin: Musings on high bar VS low bar squat

• 3 uker senere...

Nå har jeg gjort meg noen erfaringer som er relevant for denne tråden. For 5 uker siden byttet jeg fra lowbar stil som ligner på Mike T. sin til en highbar stil.

Når jeg begynte med highbar, vil jeg anslå at jeg var ca 40 kg svakere der, men den differansen er vel nærmere 20-30 kg nå.

Lowbar 165x5x3:

Highbar styrkeløftbøy:

Jeg vil si at det virker som at highbarbøy gir en del mindre vekt løftet og krever et helt annet trykk i bunn enn lowbar gjør. Higbarbøyen ser litt finere ut, men er svakere foreløpig:).

Nå har jeg gjort meg noen erfaringer som er relevant for denne tråden. For 5 uker siden byttet jeg fra lowbar stil som ligner på Mike T. sin til en highbar stil.

Når jeg begynte med highbar, vil jeg anslå at jeg var ca 40 kg svakere der, men den differansen er vel nærmere 20-30 kg nå.

Lowbar 165x5x3:

Highbar styrkeløftbøy:

Jeg vil si at det virker som at highbarbøy gir en del mindre vekt løftet og krever et helt annet trykk i bunn enn lowbar gjør. Higbarbøyen ser litt finere ut, men er svakere foreløpig:).

Veldig offtopic men jeg møtte deg på gløs for et par uker siden! Vittig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...