Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For å fortsatt ha orken til å trene styrke har jeg gått til det steget og kun bruke 3 øvelser på gymmet: bøy, chins og Dips. Trener 3 ganger i uken der jeg kjører alle 3 hver økt.

Bøy. 4x3

Chins 4x8

Dips. 3x10

Dag 1 er tung og kjøres med 80-90% av 1rm.

Dag 2 og 3 er lette dager der det blir fokusert på eksplosivitet.

Målet er å øke eksplosiviteten samt beholde styrken. Grunnen til at jeg kun har 3 øvelser er fordi jeg liker å trene tungt og eksplosivt. Føler ikke jeg greier det om jeg skal inkludere 6-10 øvelser pr. Økt.

Det jeg igrunn lurer på er om jeg vil komme til å trene på meg skader eller bli veldig dårlig proposjonert. Føler og tror at disse øvelsene dekker det meste og at det vil kunne funke som et "minimalistisk fullkroppsprogram" eller tar jeg helt feil? :)

Fortsetter under...

Slik jeg tolker målet ditt så ville jeg nok heller gått for starting strength programmet.

Les mer om det her: http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Det er et solid program som gir det bra helkroppsfokus og er litt bedre sammensatt enn de øvelsene du har over.

Slik jeg tolker målet ditt så ville jeg nok heller gått for starting strength programmet.

Les mer om det her: http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Det er et solid program som gir det bra helkroppsfokus og er litt bedre sammensatt enn de øvelsene du har over.

Hele poenget er å koke det ned i minst mulig øvelser. SS har aaaalt for mange øvelser.

Annonse

Som de andre her sier; få med mark og vurder Benkpress også. Du kan jo likevell kun ha tre øvelser per økt ved å alternere mellom to økter. Annen hver gang feks;

Økt I:

1. Knebøy

2. Pullups/chi(p)ns

3. Dips

økt to;

1. Markløft

2. Benk

3. Bøy

osv... eller andre komboer. Men sett øvelsene du har hovedfokus på først

Som de andre her sier; få med mark og vurder Benkpress også. Du kan jo likevell kun ha tre øvelser per økt ved å alternere mellom to økter. Annen hver gang feks;

Økt I:

1. Knebøy

2. Pullups/chi(p)ns

3. Dips

økt to;

1. Markløft

2. Benk

3. Bøy

osv... eller andre komboer. Men sett øvelsene du har hovedfokus på først

godt forslag, eller kanskje:

Økt 1

Knebøy

Skulderpress

Pullups

Økt 2:

Markløft

Sittende roing/stående roing/liggende roing

Dips/Benkpress

Horisontale og vertikale draøvelser, 1 til 2 ratio for rygg mot bryst og øvelse for skuldrene om man trenger det :)

Annonse

For å fortsatt ha orken til å trene styrke har jeg gått til det steget og kun bruke 3 øvelser på gymmet: bøy, chins og Dips. Trener 3 ganger i uken der jeg kjører alle 3 hver økt.

Bøy. 4x3

Chins 4x8

Dips. 3x10

Dag 1 er tung og kjøres med 80-90% av 1rm.

Dag 2 og 3 er lette dager der det blir fokusert på eksplosivitet.

Målet er å øke eksplosiviteten samt beholde styrken. Grunnen til at jeg kun har 3 øvelser er fordi jeg liker å trene tungt og eksplosivt. Føler ikke jeg greier det om jeg skal inkludere 6-10 øvelser pr. Økt.

Det jeg igrunn lurer på er om jeg vil komme til å trene på meg skader eller bli veldig dårlig proposjonert. Føler og tror at disse øvelsene dekker det meste og at det vil kunne funke som et "minimalistisk fullkroppsprogram" eller tar jeg helt feil? :)

5x5 Pullups/Chins

5x5 Dips/Benk

5x5 Knebøy/Frontbøy

5x5 Markløft/variasjon av markløft

= Gains

Hele poenget er å koke det ned i minst mulig øvelser. SS har aaaalt for mange øvelser.

Litt interessant at du sjøl ramser opp tre øvelser pr økt, og så sier du at starting strength har for mange med sine tre øvelser pr økt... o_O

Men uansett, du ser jo selv hva som går igjen i svarene her.

Ease of maintenance er et sentralt konsept i idrett/trening. Jeg har selv kjørt liknende programmer over flere mnder/år når fokuset har vært på kondisjonstrening lav eller livet ellers har vært travelt. Du holder deg sterk i disse øvelsene, over overføringen til andre øvelser er ganske grei etter en ny innlæring av teknikk.

Bøy/ettbeinsøvelse og Dips+Chins har stort sett vært det jeg har kjørt de siste årene. En gang i blant kan du jo likevel vurdere å ta en økt med skuldre, hams og core.

Hadde selvsagt hjulpet med markløft i tillegg som mange nevner, men kjører du dette opplegget er det fortsatt bedre enn dillingen mesteparten driver med på gymmet. Kjør på!

Enig. Man kan bli jacked på dette programmet. Legg gjerne inn et to-tre-fire oppvarmingssett før et veldig tungt sett markløft en gang i uka. Men knebøy har større overføringsverdi til markløft enn markløft til knebøy.

Ease of maintenance er et sentralt konsept i idrett/trening. Jeg har selv kjørt liknende programmer over flere mnder/år når fokuset har vært på kondisjonstrening lav eller livet ellers har vært travelt. Du holder deg sterk i disse øvelsene, over overføringen til andre øvelser er ganske grei etter en ny innlæring av teknikk.

Bøy/ettbeinsøvelse og Dips+Chins har stort sett vært det jeg har kjørt de siste årene. En gang i blant kan du jo likevel vurdere å ta en økt med skuldre, hams og core.

Nøyaktig sånn jeg har det nå. Styrketreningen er bare en jobb som må gjøres og dette virker derfor å være et effektivt og greit. Funderte lenge på og kun kjøre bøy ettersom det er den øvelsen med størst overføringsverdi til idretten, men følte jeg kunne få til et greit hellropsprogram med Dips og Chins inne i bilde og. Trengte en bekreftelse ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...