Gå til innhold

Vegetarianere/Veganere og styrke/vekt løftere :)?


CupCayk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg hverken vegetarianer eller veganer, men avocado, nøtter, frø og olje gjør fort susen. Om du ikke er veganer er fete melkeprodukter ofte ganske energitett, som en god ost eller rett og slett masse helmelk? Enkelte vegetarianere er jo pescetarianere og spiser fisk, og da er makrell i tomat og laks gull verdt. Så om du presiserer hvordan kostholdet ditt skal være og hvor mye mat som utelukkes, så er det litt lettere å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja beklager om det var diffust, jeg skal prøve meg uten melkeprodukter jeg. Så nære veganer som mulig, men, jeg skal spise egg. Rett og slett så nære veganer jeg kommer (-eggene) .. Må bare sørge for å spise nok, jeg har prøvd et tilnærmet vegansk kosthold nå i 4 dager og det fungerer fint, bortsett fra at jeg sliter med å få i meg nok kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye i underskudd havner du? Pøs på med nøtter. Å spise x antall nøtter (alt etter hvor mye du behøver) er hverken tidkrevende eller videre mettende, og en enkel måte å få i seg nok. Prøv å tenke at alle måltider også skal ha en god fettkilde og proteinkilde, da det fort blir mye karbohydrater i et vegansk kosthold om man ikke fokuserer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje ete kjøtt (kylling er kjøtt) på 13år. Men eg et alt av sjømat, egg og meieriprodukter. Hender seg at eg legg ut oppskrifter eller matbilder på loggboka :)

DIv mat med høg energitetthet

Karbohydrater:

Ris

Pasta

Brød

Potet, golrot, søtpotet (krever større mengder, sjekk kva som er "nei mat" for ekstremlavkarbo)

Honning, syltetøy osv

Fett:

Kokosmelk

Kokosfett

Mandelmel

Plantetoljer

Frø og nøtter

Kakao :)

Majones, smør/margarin, peanøttsmør

Proteiner:

Nøtter/bønne/ korn komboer for best mulig aminosyreprofil.

Soya

Vegan proteinpulver

Finnes sikkert flust med "vegan recepies"

Random blogg http://kristensraw.com/blog/2009/02/02/weight-lifting-the-raw-vegan-lifestyle-how-i-maintain-my-muscle-mass/

Misstenker at du finner mykje info om du googler "vegan diet weightlifting"

Lykke til, anbefaler deg å bynne i det små så du får tl til å justere både innkjøp, laring, tilbereding og konsumering av maten. Mat og vanene til dei er sterkt knyttet opp mot kvardagen vår. Kanskje du kan bytte ut noko av det du vli fjerne, endre på eit og eit måltid og bli vandt til den nye tilnærminga. Alt trenger ikkje å komme over natta, ta deg tid, eksperimeter og nyt prosessen (Eller kapitulere og også være fornøyd med det, alt er læring :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Vegansk pizza med finhakka valnøtter istedet for ost, bunn laget av den typen mel du måtte ønske +havregryn + litt soyaproteinpulver, litt olje og vann. Salt hvis du ønsker det. Fyll kan være tomatpure m hvitløk, løk, squash, mais, soltørka tomater. Hvis du er redd for å ikke få nok kcal kan du ha litt olje på toppen og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan finhakka valnøtter erstatte ost?

Hvordan er vel bare å velge å gjør det, men på smak tenker du? Det er ikke det samme, men jeg synes det er et godt alternativ når man dropper meieriprodukter. Også er det mer kcal og protein i valnøtter enn ost! Finnes jo også diverse tofuoster da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vel bare å velge å gjør det, men på smak tenker du? Det er ikke det samme, men jeg synes det er et godt alternativ når man dropper meieriprodukter. Også er det mer kcal og protein i valnøtter enn ost! Finnes jo også diverse tofuoster da.

Var mtp smak og munnfølelse jeg siktet til ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser vegetarmat ett par dager i uka, men sliter med å nå kalori-nivåene mine på disse dagene. Håper det kommer noen gode oppskrifter her for "gainer-vegan/vegetar-mat" !:)

Har du noen spesielle preferanser når det kommer til mat ellers, for eksempel lavkarbo eller lavfett?

Hvis du tillater egg og ost (inkl kesam og cottagecheese) har du noe som lett kan få opp kalorinnholdet på proteinsiden, hvis ikke anbefaler jeg fettkilder og karbohydratrik mat som er lett å få i seg mye av - som brød, pasta eller ris. Nøtter og frø er lett å få i seg mye av, og det finnes oljer som passer til enhver mat. Oliven, solsikke og raps til vanlig mat, valnøttolje til søt mat.

Bruk bønner, linser og kikerter som base i måltidet, og bruk korn (ris, quinoa, havre, brødvarer) som tilbehør. Spe på med olje, nøtter, avocado og frø.

Med mindre du er redd for fett eller carbs, skal det ikke være noe problem å komme opp i kalorier selv på vegetarkost. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker umiddelbart oljer som nevnt her, skal ikke mye te for å få opp kaloriinntaket da gitt...

Favoritter:

- Hjemmelagd dressing med olivenolje, hvitløk og krydder

- Hjemmelags hummus med kikerter, hvitløk og olivenolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...