Gå til innhold

Vegetarianere/Veganere og styrke/vekt løftere :)?


CupCayk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du noen spesielle preferanser når det kommer til mat ellers, for eksempel lavkarbo eller lavfett?

Hvis du tillater egg og ost (inkl kesam og cottagecheese) har du noe som lett kan få opp kalorinnholdet på proteinsiden, hvis ikke anbefaler jeg fettkilder og karbohydratrik mat som er lett å få i seg mye av - som brød, pasta eller ris. Nøtter og frø er lett å få i seg mye av, og det finnes oljer som passer til enhver mat. Oliven, solsikke og raps til vanlig mat, valnøttolje til søt mat.

Bruk bønner, linser og kikerter som base i måltidet, og bruk korn (ris, quinoa, havre, brødvarer) som tilbehør. Spe på med olje, nøtter, avocado og frø.

Med mindre du er redd for fett eller carbs, skal det ikke være noe problem å komme opp i kalorier selv på vegetarkost. ;)

Takk for flotte tips ;) Har ingen spesielle preferanser nei, sett bort ifra at jeg ikke liker rødt kjøtt noe særlig. Er alt for dårlig å bruke ulike oljer i mat. Sliter med å få proteinrik vegetarmat, til tross for at jeg bruker bønner og kikerter. Kanskje jeg må finne tak i soyabønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker umiddelbart oljer som nevnt her, skal ikke mye te for å få opp kaloriinntaket da gitt...

Favoritter:

- Hjemmelagd dressing med olivenolje, hvitløk og krydder

- Hjemmelags hummus med kikerter, hvitløk og olivenolje

Hummus ja, hva brukes det egentlig til? Tenker at det må jo være noe for meg som elsker kikerter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har levd selv som nesten veganer pga allergier. og har dermed funnet noen bra oppskrifter oppigjennom årene. For å erstatte ost kan du bløtlegge usaltede cashewnøtter over natten, så deretter mose de i en blender og helle det over pizzaen, smaker som ost og er rik på kalorier :)

må tipse om og blande havregryn med litt vann, dermed sveller havregrynene og det blir en slags fast masse. Deretter kan du legge en dæsj på stekepannen, så har du supersunne "pannekaker" som smaker digggg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus ja, hva brukes det egentlig til? Tenker at det må jo være noe for meg som elsker kikerter :D

Oi, da har du en liten himmel å se fram te! :) Hm, hva vi bruker hummus te i Norge veit jeg sannelig ikke, men jeg bruker den som saus/dressing/tilbehør:) Grove pitabrød med hummus & grønnsaker, toast med hummus, salat m/hummus, som pålegg.... (Skal sies at jeg er Midtøsten-prega og muligens har et noe twisted kjærlighetsforhold te hummus.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...