Gå til innhold

Bikini fitness debutant 2014? (avsporing)


BenedicteJ

Anbefalte innlegg

Forskjellen er vel at det faktisk finnes noen i bikini som bærer preg av å løfte, men likevel kommer ultraDYEL høyere opp.

Det er sant.

Når det er sagt, var det også en intens diskusjon knyttet til dette da Kristine Weber vant NM og Nordisk første gang, med de samme argumentene. (Uten at jeg anser henne for å være DYEL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For tre år siden var det hyling og skriking om at folk stilte i bodyfitness uten muskelmasse, at vinnere var for lite muskuløse, at nå "alle" skulle stille i fitness og det ødela sporten og at det var for mye DYEL og i det hele tatt veldig mye av argumentasjonen man finner igjen her. Det ser ut som body fitness klarte seg ganske greit likevel. Forskjellen er at det nå er bikini som tar støyten, og ikke bodyfitness (Det irriterer meg at jeg ikke kan bruke forkortelsen BF lenger!!!1)

Hele greien lukter litt av en diskusjon om "ungdommen nå til dags".

Hehe, ja, du kan forsøke å relativisere det bort. Se på vinnerene i de to grenene, som strengt tatt bør være "idealet". Mitt standpunkt står seg godt med det som grunnlag. De er flotte og fine og alt det der, men det hører bare ikke hjemme i et "kroppsbygging-og fitnesshow". Men man forutså gjerne at det ville bli et tomrom etter at Frøken Norge ble tatt av plakaten for et års tid siden.

Hvor mange måneder trening og diett trenger en normalt slank norsk jente for å stille i bikinifitness?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med "Hvor lang tid trenger en jente?"

Tid har ingenting med saken å gjøre :rolleyes: Folk er alt for forskjellige, både med bakgrunn, genetisk utgangspunkt og hvordan man har brukt tiden. En jente som har trent styrke i gjennomsnitt 4 dager i uka i 10 år kan ha mindre muskler enn ei som har trent i 6 måneder.

Jeg kjenner ei som trente bare litt over et halvt år før hun tok 1x KV i benk og 2xKV i markløft. Ei annen tok 60kg i benk (ca KV) lett ved første forsøk, uten noensinne å ha trent med vekter før. Jeg sleit med å få opp 2-3 rep med 13,5kg STANGA i benk da jeg begynte å trene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med "Hvor lang tid trenger en jente?"

Tid har ingenting med saken å gjøre :rolleyes: Folk er alt for forskjellige, både med bakgrunn, genetisk utgangspunkt og hvordan man har brukt tiden. En jente som har trent styrke i gjennomsnitt 4 dager i uka i 10 år kan ha mindre muskler enn ei som har trent i 6 måneder.

Jeg kjenner ei som trente bare litt over et halvt år før hun tok 1x KV i benk og 2xKV i markløft. Ei annen tok 60kg i benk (ca KV) lett ved første forsøk, uten noensinne å ha trent med vekter før. Jeg sleit med å få opp 2-3 rep med 13,5kg STANGA i benk da jeg begynte å trene :p

"Greia" er at svært mange normalvektige jenter kan trene og gå på diett noen måneder og stille i bikinifitness. At du finner ytterpunkter basert på anekdoter/personlig empiri hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterpunktene er høyst reelle.

Ta vinnerne, Christina S.F. og Linn har da trent i flere år begge to. Og hva så om noen har et så godt utgangspunkt at de kan forberede seg på under et år totalt? Hva er det å bli sint for, hva er egentlig problemet? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterpunktene er høyst reelle.

Ta vinnerne, Christina S.F. og Linn har da trent i flere år begge to. Og hva så om noen har et så godt utgangspunkt at de kan forberede seg på under et år totalt? Hva er det å bli sint for, hva er egentlig problemet? :confused:

For meg er IKKE problemet Strøm Fjære eller Tovås, men alle de spinkle jentene som har trent typ litt under 1 år og som har veldig lav muskelmasse og et forstyrret hode. De mer erfarne jentene setter pris på andre sider ved seg selv enn formen de har på scenen. Det burde finnes et slags krav til jenter som skal stille, den økende ´´Bikinifitness-trenden´´ synes jeg ikke noe om. All ære til Fjære og Tovås, for all del, flotte jenter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytterpunktene er høyst reelle.

Ta vinnerne, Christina S.F. og Linn har da trent i flere år begge to. Og hva så om noen har et så godt utgangspunkt at de kan forberede seg på under et år totalt? Hva er det å bli sint for, hva er egentlig problemet? :confused:

"Problemet" er vel at hvis du kan bruke under ett år på å forberede deg til en konkurranse, så er det vel strengt tatt ikke særlig til konkurranse å snakke om? Det tenker ihvertfall jeg. Finnes det noen annen type idrett eller liknende (Ikke at jeg synes bikinifitness kan kategoriseres som idrett under noen omstendighet... Mer skjønnhetskonkurranse) der man kan gå fra uerfaren til deltaker i NM på under ett år? Det blir hverken underholdende eller imponerende for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel at hvis du kan bruke under ett år på å forberede deg til en konkurranse, så er det vel strengt tatt ikke særlig til konkurranse å snakke om? Det tenker ihvertfall jeg. Finnes det noen annen type idrett eller liknende (Ikke at jeg synes bikinifitness kan kategoriseres som idrett under noen omstendighet... Mer skjønnhetskonkurranse) der man kan gå fra uerfaren til deltaker i NM på under ett år?

Amen to that. Og derfor bør man ha visse krav for å kunne stille, mener jeg. Spiseforstyrrelser skal kureres i en annen verden enn fitnessverdenen, og fitnessverdenen skal kunne få konkurrere i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er IKKE problemet Strøm Fjære eller Tovås, men alle de spinkle jentene som har trent typ litt under 1 år og som har veldig lav muskelmasse og et forstyrret hode. De mer erfarne jentene setter pris på andre sider ved seg selv enn formen de har på scenen. Det burde finnes et slags krav til jenter som skal stille, den økende ´´Bikinifitness-trenden´´ synes jeg ikke noe om. All ære til Fjære og Tovås, for all del, flotte jenter. :)

Jeg er jo helt enig og synes det burde gå ann å avvise jenter ved innveiinga (kanskje en viss vekt/høyde-formel, slik som i CBB?), før de i det hele tatt slipper løs på scenen. Konseptet er jo basert på at man har selvinnsikt nok til å se at man har noe i en muskelkonkurranse å gjøre, og i det minste at teamet til vedkommende klan å si fra. Er helt enig at det ikke fungerer, og at burde komme noen regler på banen, eller i det minste konsekvent dømming :p. Det blir jo ikke akkurat noe bedre av at dommerne lar DYEL-jenter komme langt opp på listene. Det oppmuntrer jo bare de spinkleste jentene til å fortsette og melde seg på.

Poenget mitt var at det er muskelutvikling som teller, ikke tid. Noen få kan slippe unna med en kort styrkekarriere, og likevel ha bra med muskler. De aller, aller fleste må trene veldig mye mer enn noen måneder for å oppnå den muskelmassen som anses som ideell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men generelt sett så er jo hele kroppsbyggergreia en sjukt sær sport. Man kan gjerne synes det er teit å kunne melde seg på et norgesmesterskap der man kan trene under ett år for å delta. Jeg synes det er enda teitere med de største byggeklassene der det i hovedsak er et norgesmesterskap i hvor mye dop man er villig til å trøkke i seg. Hele konsptet er ganke teit og tacky, men det er gøy :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel at hvis du kan bruke under ett år på å forberede deg til en konkurranse, så er det vel strengt tatt ikke særlig til konkurranse å snakke om? Det tenker ihvertfall jeg. Finnes det noen annen type idrett eller liknende (Ikke at jeg synes bikinifitness kan kategoriseres som idrett under noen omstendighet... Mer skjønnhetskonkurranse) der man kan gå fra uerfaren til deltaker i NM på under ett år? Det blir hverken underholdende eller imponerende for min del.

Tja, både styrkeløft og vektløfting ;) Et par måneder og de fleste jenter klarer fint NM-kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både styrkeløft og vektløfting ;) Et par måneder og de fleste jenter klarer fint NM-kravet.

Godt mulig, jeg aner null og nada om krav for hverken styrkeløft, vektløfting eller fitness, da jeg har null interesse for å stille i noe slikt. Men i mine øre høres det feil ut å kunne delta i et NM i hvasomhelst etter 6 månders trening!

Men forsåvidt, sikrer rekrutteringen til disse fitness- og styrkeløftermiljøene, når det knapt nok skal noe til for å kunne delta i NM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både styrkeløft og vektløfting ;) Et par måneder og de fleste jenter klarer fint NM-kravet.

Sjukt godt poeng, NM-kravet i benk for jenter i "bikini-vekt" (KV 47-63kg) er 42,5-52,5kg, noe jeg tror de fleste av de klarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men generelt sett så er jo hele kroppsbyggergreia en sjukt sær sport. Man kan gjerne synes det er teit å kunne melde seg på et norgesmesterskap der man kan trene under ett år for å delta. Jeg synes det er enda teitere med de største byggeklassene der det i hovedsak er et norgesmesterskap i hvor mye dop man er villig til å trøkke i seg. Hele konsptet er ganke teit og tacky, men det er gøy :cat:

Tidens dårligste sammenligning. Du vet garantert ikke hvor mye arbeid det ligger bak å gjøre det bra feks i et NM i de tyngre klassene i bygging. Dette er gjerne menn med 15år+ med trening bak seg. Selvsagt blir man større med doping, men treningen gjør seg ikke av seg selv. Det ideele er selvfølgelig om det ikke eksisterte, men når bygging i Norge ikke er underlagt noen forbund alla NIF så vil det nok aldri bli testing. Bikini fitness derimot klarer mange å gjøre det helt greit iløpet av 1-2 år om utgangspunktet i seg selv er bra.

Igjen, jeg liker å se på bikini fitness jeg, men i 90% av tilfellene lurer man på om de faktisk trener styrke når dette er i utgangspunktet bygging og fitness stevner :)

Det er et slit, og det skal være det så ikke alle skal klare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidens dårligste sammenligning. Du vet garantert ikke hvor mye arbeid det ligger bak å gjøre det bra feks i et NM i de tyngre klassene i bygging. Dette er gjerne menn med 15år+ med trening bak seg. Selvsagt blir man større med doping, men treningen gjør seg ikke av seg selv. Det ideele er selvfølgelig om det ikke eksisterte, men når bygging i Norge ikke er underlagt noen forbund alla NIF så vil det nok aldri bli testing. Bikini fitness derimot klarer mange å gjøre det helt greit iløpet av 1-2 år om utgangspunktet i seg selv er bra.

Igjen, jeg liker å se på bikini fitness jeg, men i 90% av tilfellene lurer man på om de faktisk trener styrke når dette er i utgangspunktet bygging og fitness stevner :)

Det er et slit, og det skal være det så ikke alle skal klare det ;)

Snakker om teithetsgrad, ikke arbeidsinnsats. Alle har vel et visst genetisk potensiale, og skal man videre derfra handler det vel mest om mengde dop. Det er ganske teit å konkurrere i :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om teithetsgrad, ikke arbeidsinnsats. Alle har vel et visst genetisk potensiale, og skal man videre derfra handler det vel mest om mengde dop. Det er ganske teit å konkurrere i :p

Muskelmasse er ikke det eneste de blir dømt etter. Hjelper ikke å ha mye muskelmasse om fysikken, formen og symetrien ikke matcher. Dette er mye genetiske egenskaper, som man selvsagt prøver å forbedre men man kan ikke trylle om man ikke har det i seg. Dette er ofte mye vanskligere å oppnå enn selve muskelmassen med et "vanlig" utgangspunkt. De fleste klarer det aldri.

Det handler om illusjon. Jeg tror ikke du forstår deg på hvordan dette er, eller skal være:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskelmasse er ikke det eneste de blir dømt etter. Hjelper ikke å ha mye muskelmasse om fysikken, formen og symetrien ikke matcher. Dette er mye genetiske egenskaper, som man selvsagt prøver å forbedre men man kan ikke trylle om man ikke har det i seg.

Det handler om illusjon. Jeg tror ikke du forstår deg på hvordan dette er, eller skal være:)

http://forums.blackstonelabs.co/showthread.php?1173-Who-Am-I&p=4982&viewfull=1#post4982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treningen og næring vil altid komme først uansett. Hjelper ikke å gjennomdope seg om man ikke trener. Det vil aldri komme muskler av å se på seg selv i speilet. Vil heller ikke bygge muskelmasse uten proteiner uansett hva man tilfører kroppen.

gener handler gjerne mer om hvordan man klarer å forme kroppen, fremfor muskelmasse. Man former selvsagt kroppen med muskelmasse på de plassene det skal være, men muskelfester osv kan man ikke gjøre noe med. Dette spiller en stor rolle på hvordan man vil bli seende ut til slutt. Mange bygger bra med muskler, men ikke så mange hvor illusjonen er rå

Har man "alle" disse forutsettningene så ja, da kan man nok gjøre underverker med doping. Det vet uansett ikke folk fleste før de har trent noen år

Du snakker om ting du ikke har peiling på nå

Ser ikke for meg at dave p. vil vinne noen store konkurranser uansett hvor mye han trøkker feks.

[ATTACH]120406[/ATTACH]

post-2387-14440957457828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, du kan forsøke å relativisere det bort. Se på vinnerene i de to grenene, som strengt tatt bør være "idealet". Mitt standpunkt står seg godt med det som grunnlag. De er flotte og fine og alt det der, men det hører bare ikke hjemme i et "kroppsbygging-og fitnesshow". Men man forutså gjerne at det ville bli et tomrom etter at Frøken Norge ble tatt av plakaten for et års tid siden.

Hvor mange måneder trening og diett trenger en normalt slank norsk jente for å stille i bikinifitness?

Jeg relativiserer ingenting bort og er vel i grunn enig med mange av innvendingene i tråden. Jeg ble bare nostalgisk et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...