Gå til innhold

Speltlomper har skiftet næringsinnhold?


qwerty123

Anbefalte innlegg

Nå tenkte jeg absolutt at næringsinnholdet øker med størrelsen, men på at med å gjøre lompene større at de har tilsatt mer potet i blandingen for å få de tykkere, og at det er det som gått utover kaloriinnholdet

Potet er mer kalorifattig enn spelt, så for at kaloriinnholdet pr 100g skal bli høyere må de ha tilsatt mer spelt, ikke mer potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt, fikk et kort svar tilbake som ikke besvarte noe angående endring av innhold:

Fra: Bjørnar Brenna

Sendt: 26. september 2013 15:12

Til: Buer Administrasjon

Emne: SV: Næringsinnhold

Hei !

Beklager et noe kort svar, 190 kcal er riktig. Takk for henvendelsen.

Mvh

Bjørnar Brenna

Prodsjef. Buer a/s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt, fikk et kort svar tilbake som ikke besvarte noe angående endring av innhold:

Fra: Bjørnar Brenna

Sendt: 26. september 2013 15:12

Til: Buer Administrasjon

Emne: SV: Næringsinnhold

Hei !

Beklager et noe kort svar, 190 kcal er riktig. Takk for henvendelsen.

Mvh

Bjørnar Brenna

Prodsjef. Buer a/s

De gode nyhetene er at kaloriene du brukte på å sende den mailen gjør at du kan spise lompene med god samvittighet allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er 50 kcal folkens. Bare det stresse dere lager ved å bli toatalt hysteriske er verre for fettlagringen enn 50, FEMTI, kcal ekstra. På tiden å få prioriteringene på plass nå!

Prioriteringer er jo nettopp det, prioriteringer. Hva folk velger å fokusere på får vere opp til de å bestemme :) 50 kcal mindre i lompene, gjør jo trossalt at du kan drikke en desiliter cola ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, det er 50 kcal folkens. Bare det stresse dere lager ved å bli toatalt hysteriske er verre for fettlagringen enn 50, FEMTI, kcal ekstra. På tiden å få prioriteringene på plass nå!

Men hallo, det er faktisk hele 60 kcal mer, ikke 50. Og det er en ganske stor prosentvis, mystisk økning, selv om tallene ikke er så store;) Merkelig at Kristin Charm er så enig med deg, hun som til og med brukte energi på å gå inn på Buer sin hjemmeside og regne på næringsinnholdet :p

Uansett, vi som vil kan bruke energi på å bry oss om dette, så kan dere andre velge å la være :) Det kalles også prioritering :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, det er faktisk hele 60 kcal mer, ikke 50. Og det er en ganske stor prosentvis, mystisk økning, selv om tallene ikke er så store;) Merkelig at Kristin Charm er så enig med deg, hun som til og med brukte energi på å gå inn på Buer sin hjemmeside og regne på næringsinnholdet :p

Uansett, vi som vil kan bruke energi på å bry oss om dette, så kan dere andre velge å la være :) Det kalles også prioritering :happy:

For all del, jeg ser begge sider av saken, jeg. Synes det er interessant hvordan næringsinnholdet er endret og hvordan det ikke henger helt på greip. Jeg bryr meg fint lite om kaloriøkningen, likevel lurer jeg på hva det kommer av, når de har endret kaloriinnholdet uten å endre mengden av makroene. Jeg studerer ernæring og liker tall - skyt meg :) At man tar det opp til diskusjon og lurer på hva det kommer av? Helt greit. At dette medfører at man ikke lenger anser speltlomper som "sunt" eller slutter å spise det? Mindre greit. Forøvrig er jeg enig med Indiska og krabbeklo i at man skal få bry seg om det man ønsker å bry seg om, verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg ser begge sider av saken, jeg. Synes det er interessant hvordan næringsinnholdet er endret og hvordan det ikke henger helt på greip. Jeg bryr meg fint lite om kaloriøkningen, likevel lurer jeg på hva det kommer av, når de har endret kaloriinnholdet uten å endre mengden av makroene. Jeg studerer ernæring og liker tall - skyt meg :) At man tar det opp til diskusjon og lurer på hva det kommer av? Helt greit. At dette medfører at man ikke lenger anser speltlomper som "sunt" eller slutter å spise det? Mindre greit. Forøvrig er jeg enig med Indiska og krabbeklo i at man skal få bry seg om det man ønsker å bry seg om, verre er det ikke.

Jeg er enig med deg, det er ikke kaloriene som bør avgjøre om man spiser de eller ikke, men det var jo ganske mystisk at kalorimengden endret seg og ikke næringsinnholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på tråden. Har også registrert denne noe mystiske endringen på næringsinnholdet til mine kjære speltlomper. Er jo ingen krise med Kcal, men det skule jo også blitt oppdatert øvrige tall, slik at en selv kan bestemme om det er verdt å betale dobbelt så mye for speltlomper som sannsynligvis har veldig lik næringssammensetning som vanlige lomper. Der er så vidt min kunnskap strekker omtrent like mye karb. i speltmel som hvetemel, og med mindre proteiner i speltlompene begynner mine yndlingslomper å falme litt.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer er jo nettopp det, prioriteringer. Hva folk velger å fokusere på får vere opp til de å bestemme :) 50 kcal mindre i lompene, gjør jo trossalt at du kan drikke en desiliter cola ved siden av.

Men hallo, det er faktisk hele 60 kcal mer, ikke 50. Og det er en ganske stor prosentvis, mystisk økning, selv om tallene ikke er så store;) Merkelig at Kristin Charm er så enig med deg, hun som til og med brukte energi på å gå inn på Buer sin hjemmeside og regne på næringsinnholdet :p

Uansett, vi som vil kan bruke energi på å bry oss om dette, så kan dere andre velge å la være :) Det kalles også prioritering :happy:

SåKLART folk skal få ha sine prioriteringer! Men hvis man begynner å vurdere om speltlomper er greit spise pga 50 kcal, da kan de hende at man begynner å utvikle en spisefortyrrelse ..

jeg forstår dog veldig godt fasinasjonen over at det magisk har kommet 50 kcal ekstra, men for majoriteten i denne tråden var ikke det hovedproblemet :)

OG, jeg skrev da ikke posten til dere som var nysgjerrige og bare lurte på hva som var greia, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere fyrer dere opp :) For jeg regner med at dere er enige i at å anse speltlomper som mer usunne grunnet 60 kcal, er rimelig ekstremt :) (man blir ikke feit av 50 kcal ekstra hver dag... kroppen er mer tilpasningsdyktig enn som så :) Heldigvis:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg egentlig bryr meg, men for å "beskytte" disse fitnessjentene som dør litt innvendig om dagen:

Dere sier at 50 kcal ekstra om dagen ikke har noe å si, jeg er helt enig, men hvem faen er det egentlig som spiser EN lompe da? Jeg gomler lett i meg en hel pakke, kanskje til og med to, og da er vi oppe i 500kcal +++ ekstra om dagen, å da skjønner jeg godt at man "reagerer" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg egentlig bryr meg, men for å "beskytte" disse fitnessjentene som dør litt innvendig om dagen:

Dere sier at 50 kcal ekstra om dagen ikke har noe å si, jeg er helt enig, men hvem faen er det egentlig som spiser EN lompe da? Jeg gomler lett i meg en hel pakke, kanskje til og med to, og da er vi oppe i 500kcal +++ ekstra om dagen, å da skjønner jeg godt at man "reagerer" litt.

Hvordan får du til det regnestykket? Det er snakk om en økning på 20 kcal per lumpe.1 pakke lumper er det 8 stk i, 2 pakker er det da 16 stk i, 16 x 20 = 320 kcal...;)

Og, de fleste spiser ikke to pakker om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...