Gå til innhold

Vi må betale sukkeravgift på sukkerfritt (og vice versa)


Andy

Anbefalte innlegg

Hva tenker du på?

For å være litt on topic: Når det kommer til skatte- og avgiftspolitikk har jeg ikke kompetanse til å uttale meg. Når det gjelder sukkeravgift som et rent folkehelsetiltak tviler jeg på effektiviteten. Jeg synes det er merkelig at tyggis og pastiller klassifiseres som godteri, så en endring av klassifiseringssystemet kunne nok vært lurt.

Om man ser bort ifra arbeidsinnvandring som er bra, og de som faktisk trenger asyl så er alt annet bare en stor utgift og mange av de vil ikke, eller kommer aldri til å bidra i samfunnet pga slik det er i dag så har de fler rettigheter enn oss etniske nordmenn. Det er galt, sykt og forskjellsbehandling . Hadde det vært omvendt ville det blitt kalt rasisme.

Ap er mer opptatt av hvordan de ser ut utad enn hva de faktisk klarer å oppnå.

Helt ok å gjøre usunne ting litt dyrere dyrere, men da må de også gjøre sunne ting billigere så man kan spare litt penger på å spise sunt og ikke bare gjøre det dyrere å være usunn. Visst ikke er det bare enda en avgift for å dra en mer penger til statskassen og ingenting med at de "bryr" seg! Det henger jo ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ser bort ifra arbeidsinnvandring som er bra, og de som faktisk trenger asyl så er alt annet bare en stor utgift og mange av de vil ikke, eller kommer aldri til å bidra i samfunnet pga slik det er i dag så har de fler rettigheter enn oss etniske nordmenn. Det er galt, sykt og forskjellsbehandling . Hadde det vært omvendt ville det blitt kalt rasisme.

Ap er mer opptatt av hvordan de ser ut utad enn hva de faktisk klarer å oppnå.

Dette er totalt off topic men jeg må bare. Du er altså positiv til arbeidsinnvandring og flyktninger. Det du da er negativ til er de som innvandrer på grunnlag av familiegjenforening og de som kommer til Norge for å studere? Ikke spesielt mange det altså. På hvilken måte har innvandrere flere rettigheter enn nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er totalt off topic men jeg må bare. Du er altså positiv til arbeidsinnvandring og flyktninger. Det du da er negativ til er de som innvandrer på grunnlag av familiegjenforening og de som kommer til Norge for å studere? Ikke spesielt mange det altså. På hvilken måte har innvandrere flere rettigheter enn nordmenn?

Positivt til flykniger vil jeg ikke kalle det, men de som faktisk trenger asyl av en eller annen grunn må komme en plass. Dog, vi kan ikke ta imot alle som trenger det. Det er umulig. Og det er mangemange som ikke trenger asyl som får det, eller lurer seg til det! Studenter kommer for å studere, så evt jobbe her eller i ett annet land. Det er jo bra! Da bidrar de.

Familiegjennforening har ikke jeg ikke satt meg alt for mye inn i, men også der må grensen settes en plass og stille større krav til de som kommer. Jeg er ikke interessert i at jeg er med å betaler for at noen skal kunne få opptil fler familiemedlemmer hit uten at de bidrar selv. Også søker de familiegjennforening osv osv. Til slutt stopper ikke ballen å rulle, så man må kunne sette klare forutsettninger på hva som kreves.

Arbeidsinnvandring er ofte bra for en samfunn sået lenge de ikke presser ut de norske som ikke kan gjøre jobben like billig. Feks i byggebransjen så er ikke altid arbeidsinnvandring bra om det fører til dumpa priser og norske firmaer må begynne med oppsigelser pga de har for lite å gjøre. Ofte kan også visse grupper utenlandske håndverkere være mangelfulle på fler områder. Kan ta rørlegger som eks siden jg har jobbet noen år som det. Har har vi en streng våtromsnorm, som betyr at det er normer på hvordan ett våtrom skal utføres. Det har det feks ikke i polen på samme måte så visst en polsk rørlegger uten norsk opplæring innen faget lager ditt bad, vel da vil det garantert lekke via sluken og inn under ditt baderomsgulv!

Kan ta ett eks ang utlendinger/asyksøkere som ikke skal være her men som er her: De har nå blitt medlemmer av folketrygden uten at det settes noen krav til de i form av være med å bidra! Det er ikke riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip

Vi må jo også forholde oss til internasjonal lov, diplomatiske relasjoner, EØS og EU når det kommer til innvandring. Bare sånn så det er sagt.

Arbeidsinnvandrerne skal få lov å jobbe så lenge de ikke stjeler jobber fra nordmenn... Den sliter jeg litt med. Skal de alltid komme i andre rekke da? Min far er innvandrer og driver et IT-firma som er i direkte konkurranse med et annet firma som drives av en nordmann. Er det dumt? Skal min far da aktivt jobbe for å gjøre sitt produkt dårligere enn konkurrentens? Stort sett alle de ansatte i firmaet er nordmenn da. Da teller det kanskje ikke? Fint å ha enkle idéer om hvordan verden bør være, men du må jo tenke litt på hvordan det skal fungere i praksis.

Selvfølgelig skal alle følge norsk lov og retningslinjer for f.eks hvordan et bad skal bygges. Om ikke alle gjør det bør det vel stilles flere krav til kvalitetskontroll? Men å stille strengere krav kun til utenlandske arbeidere vil være forskjellsbehandling/diskriminerig, og strider mot norsk lov.

Asylgreia: Det er tydeligvis ikke alltid like lett og raskt å behandle en asylsøknad. Akkurat den prosessen der vet jeg lite om, men jeg er enig med deg om at bare de som har rett på asyl bør få asyl. Det er i samsvar med nåværende norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positivt til flykniger vil jeg ikke kalle det, men de som faktisk trenger asyl av en eller annen grunn må komme en plass. Dog, vi kan ikke ta imot alle som trenger det. Det er umulig. Og det er mangemange som ikke trenger asyl som får det, eller lurer seg til det! Studenter kommer for å studere, så evt jobbe her eller i ett annet land. Det er jo bra! Da bidrar de.

Familiegjennforening har ikke jeg ikke satt meg alt for mye inn i, men også der må grensen settes en plass og stille større krav til de som kommer. Jeg er ikke interessert i at jeg er med å betaler for at noen skal kunne få opptil fler familiemedlemmer hit uten at de bidrar selv. Også søker de familiegjennforening osv osv. Til slutt stopper ikke ballen å rulle, så man må kunne sette klare forutsettninger på hva som kreves.

Arbeidsinnvandring er ofte bra for en samfunn sået lenge de ikke presser ut de norske som ikke kan gjøre jobben like billig. Feks i byggebransjen så er ikke altid arbeidsinnvandring bra om det fører til dumpa priser og norske firmaer må begynne med oppsigelser pga de har for lite å gjøre. Ofte kan også visse grupper utenlandske håndverkere være mangelfulle på fler områder. Kan ta rørlegger som eks siden jg har jobbet noen år som det. Har har vi en streng våtromsnorm, som betyr at det er normer på hvordan ett våtrom skal utføres. Det har det feks ikke i polen på samme måte så visst en polsk rørlegger uten norsk opplæring innen faget lager ditt bad, vel da vil det garantert lekke via sluken og inn under ditt baderomsgulv!

Kan ta ett eks ang utlendinger/asyksøkere som ikke skal være her men som er her: De har nå blitt medlemmer av folketrygden uten at det settes noen krav til de i form av være med å bidra! Det er ikke riktig!

i 2013 så har arbeidsledigheten blant arbeidsinnvandrere økt med 13%, det er nok ikke bærekraftig. :)

Jeg synes heller ikke noe om at de fleste muslimske innvandrerne vil at Norge skal tilrettelegge alt for dem.

Halal-kjøtt, moskeer osv.

Nylig var det jo et muslimsk par som anmeldte en fyr som jodlet bare fordi de mente at han var rasistisk og gjorde narr av dem. De vant faktisk, det sier mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er tristere enn avgifter i verdens rikeste land er at innbygerne klager på absolutt alt. Flaut.

Vi er ikke verdens rikeste land.

Klaging er veldig naturlig og er veldig bra sånt evolusjonært sett, vi prøver faktisk å forbrede oss.

Kan også legge til at Norge er langt fra perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke verdens rikeste land.

Klaging er veldig naturlig og er veldig bra sånt evolusjonært sett, vi prøver faktisk å forbrede oss.

Du skjønte hva jeg mente.

Kan godt være det er naturlig og kanskje best evolusjonært sett(? oO), men verdig er det ikke. De som winer mest skal få det best? Jeg ser ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte hva jeg mente.

Kan godt være det er naturlig og kanskje best evolusjonært sett(? oO), men verdig er det ikke. De som winer mest skal få det best? Jeg ser ikke den.

Det spørs jo veldig hva man klager på. Matprisene i Norge er jo egentlig helt greie og burde ikke klages mye på. Det jeg reagerer på er at politikerene skal straffe mange fordi noen få misbruker det. (Ikke nødvendigvis mat med enorme mengder sukker). Hvorfor skal jeg betale mer for å kjøpe noe godteri hver fredag bare fordi noen ikke klarer å holde seg unna? Og som en tidligere overvektig kan jeg også legge til at jeg ga langt faen i prisen på godteri.

De som winer mest har det vanligvist ikke best, selv om vi i Norge kan få inntrykk av nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo veldig hva man klager på. Matprisene i Norge er jo egentlig helt greie og burde ikke klages mye på. Det jeg reagerer på er at politikerene skal straffe mange fordi noen få misbruker det. (Ikke nødvendigvis mat med enorme mengder sukker). Hvorfor skal jeg betale mer for å kjøpe noe godteri hver fredag bare fordi noen ikke klarer å holde seg unna? Og som en tidligere overvektig kan jeg også legge til at jeg ga langt faen i prisen på godteri.

De som winer mest har det vanligvist ikke best, selv om vi i Norge kan få inntrykk av nettopp det.

Straffe mange for at noen få misbruker det? Nå nærmer vi i Norge oss toppen på overvekt i verden. Noen få er nå ca (+- noen prosenter, husker ikke eksakt tall) 40% av befolkningen. Om du spiser godteri en gang i uka, hvorfor i all verden gidder du å lage fuzz om du ender opp med å betale 10-20kroner ekstra? Det er klaging level Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffe mange for at noen få misbruker det? Nå nærmer vi i Norge oss toppen på overvekt i verden. Noen få er nå ca (+- noen prosenter, husker ikke eksakt tall) 40% av befolkningen. Om du spiser godteri en gang i uka, hvorfor i all verden gidder du å lage fuzz om du ender opp med å betale 10-20kroner ekstra? Det er klaging level Norge.

Å betale 30 kroner mer i uka klager jeg ikke mye over, det går mer på prinsipp. Tror også at prisøkning ikke kommer til å utgjøre en stor forskjell, tror du virkelig de som kjøper godteri hver dag bryr seg mye om det koster 20 eller 29?

Hvis du tror at innbyggerne i Norge er de eneste som klager så tar du feil, det er rimelig likt de fleste steder. Vi mennesker har de samme instinktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at prisøkning ikke kommer til å utgjøre en stor forskjell, tror du virkelig de som kjøper godteri hver dag bryr seg mye om det koster 20 eller 29?

Det finnes også forskning som antyder det samme: Slike prisendringer har ingen stor effekt på kjøpsadferd. MEN det man derimot bør huske er jo at de pengene går jo til noe. De sprøytes tilbake i systemet og brukes på helse, velferd, utdanning, etc etc etc. Det skal gå rundt, og vi skal helst klare å spare til kommende generasjoner også. Derfor er et visst nivå av skatter og avgifter nødvendig. Så spørsmålet må jo da bli... hvis vi kutter sukkeravgiften, skal vi øke en annen avgift? Eller skal vi ta penger fra Oljefondet? Eller skal vi kutte i en statlig ytelse til samfunnet? Budsjettet må balanseres på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også forskning som antyder det samme: Slike prisendringer har ingen stor effekt på kjøpsadferd. MEN det man derimot bør huske er jo at de pengene går jo til noe. De sprøytes tilbake i systemet og brukes på helse, velferd, utdanning, etc etc etc. Det skal gå rundt, og vi skal helst klare å spare til kommende generasjoner også. Derfor er et visst nivå av skatter og avgifter nødvendig. Så spørsmålet må jo da bli... hvis vi kutter sukkeravgiften, skal vi øke en annen avgift? Eller skal vi ta penger fra Oljefondet? Eller skal vi kutte i en statlig ytelse til samfunnet? Budsjettet må balanseres på en eller annen måte.

Klar over at det mange av de som kjøper godteri hver dag gjerne får en livstilssykdom som koster penger og at de betaler tilbake det igjen gjennom sukkeravgift, funker jo på samme måte som med røyk/Snus/Alkohol. Det er en smart tankegang, men er nok ikke den mest effektive. Kunnskap til folket er nok veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over at det mange av de som kjøper godteri hver dag gjerne får en livstilssykdom som koster penger og at de betaler tilbake det igjen gjennom sukkeravgift, funker jo på samme måte som med røyk/Snus/Alkohol. Det er en smart tankegang, men er nok ikke den mest effektive. Kunnskap til folket er nok veien å gå.

Alternativet står ikke mellom økt kunnskap og fortsatt avgift. Alternativet står mellom fortsatt avgift og et økonomisk kutt et eller annet sted (evt innføring av en ny avgift et annet sted e.l.).

For øvrig funker ikke kunnskap særlig bra heller. Jeg har større tro på miljødesign basert på adferdsøkonomiske prinsipper. Det har ihvertfall mer evidens enn kunnskapsspreding. Basert på samme prinsipper som Mindspace i Storbritannia: http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE-Practical-guide-final-Web_1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet står ikke mellom økt kunnskap og fortsatt avgift. Alternativet står mellom fortsatt avgift og et økonomisk kutt et eller annet sted (evt innføring av en ny avgift et annet sted e.l.).

For øvrig funker ikke kunnskap særlig bra heller. Jeg har større tro på miljødesign basert på adferdsøkonomiske prinsipper. Det har ihvertfall mer evidens enn kunnskapsspreding. Basert på samme prinsipper som Mindspace i Storbritannia: http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE-Practical-guide-final-Web_1.pdf

Snakker du om indirekte påvirkning eller er jeg helt på bærtur?

Hvor effektivt hadde det vært å minske tilgjengeligheten? Selv om det ikke er så lett i et kapitalistisk samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med innvandring er at alle kommer til Oslo øst.

OT : Sukkeravgift er idiotisk og er en av grunnene til at jeg er imot den rødgrønne regjering.

Hva bør man heller gjøre? Kutte den ut? Sukkeravgiften er faktisk en betydelig inntektspost for staten. Hvor skal de ta penger fra hvis de kutter sukkeravgiften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...