Gå til innhold

Vi må betale sukkeravgift på sukkerfritt (og vice versa)


Andy

Anbefalte innlegg

Hva bør man heller gjøre? Kutte den ut? Sukkeravgiften er faktisk en betydelig inntektspost for staten. Hvor skal de ta penger fra hvis de kutter sukkeravgiften?

Når jeg sier at avgiften er idiotisk tenker jeg ikke økonomisk, men om det er den riktige løsningen til problemet, noe jeg tviler sterkt på at det er og jeg ser derfor på det som idiotisk.

Hvis vi skal snakke om hvordan staten kan få inn mer penger er det jo enormt mye man kan gjøre får å øke inntekter og redusere utgifter. Det første burde være å kaste telefonen til Trond Giske /jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mja, jeg ville tro den hadde vært mye bedre om den var litt mer gjennomtenkt og konsekvent, ut i fra helseperspektivet.

edit: gjennomtenkt, evt oppdatert/modernisert. Jeg veit ikke helt hvor oppdaterte de reglene er, men de har jo røtter veldig langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om indirekte påvirkning eller er jeg helt på bærtur?

Hvor effektivt hadde det vært å minske tilgjengeligheten? Selv om det ikke er så lett i et kapitalistisk samfunn.

Mitt første poeng var forresten nøyaktig det Andy sa. Sånn siden det ser ut som du misforstod meg.

Jeg er egentlig bare lei av at folk skal gå rundt og synse og tro hva slags tiltak som vil fungere for å forbedre folkehelsen. Det gjøres masse relevant forskning, og det er dit vi må se. Ofte viser resultatene noe annet enn det vår common sense antok.

Minske tilgjengelighet i form av en type sukkermonopol tenker du? Urealistisk. Men "Out of sight, out of mind" - hvor i butikken vaene er plassert er ikke tilfeldig. Godteriet er plassert på et veldig impulskjøpvennlig sted som regel, og det er klart at det påvirker kjøpsadferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man diskuterer det helsemessige i det, kan det være fornuftig å se hva faktisk regjeringen har uttalt om dette:

(min utheving).

7.3.6 Sukkeravgift

Sukkeravgiften ble innført i 1981 som ledd i en overgang til mer indirekte beskatning. Dagens avgift omfatter i hovedsak sukker til husholdningsformål. Sukker som nyttes til ervervsmessig framstilling av varer og i biavl, er fritatt for avgift. Sukker avgiftslegges med en avgift pr. kg av varens avgiftspliktige vekt. Satsen i 2007 er 6,34 kroner pr. kg sukker.

Det ble ved innføringen av avgiften også vist til at en slik avgift ut fra et helsemessig kostholdssynspunkt, kunne være gunstig som et tiltak for å begrense sukkerforbruket, jf. St.prp. nr. 1 (1980-81) Skatter og avgifter til statskassen. Ved innføringen av avgiften ble muligheten for en generell avgift gradert etter sukkerinnhold i matvarer vurdert. Det ble imidlertid vist til at en slik avgift i praksis ville by på store vansker både for næringslivet og avgiftsmyndighetene.

Avgiftssatsen på sukker er i stor grad fastsatt ut fra fiskale hensyn, og ikke slik at den skal prise eventuelle skadevirkninger ved konsum av sukker.

7.3.4 Sjokolade- og sukkervareavgiften

Særavgift på sjokolade- og sukkervarer ble innført i 1922. Avgiften ble begrunnet med at sjokolade- og sukkervarer var luksusprodukter som egnet seg godt for beskatning, men det ble også referert til misbruk i form av overforbruk av sjokolade- og sukkervarer. Avgiften omfatter sukkervarer og godterier som tyggegummi, karameller, pastiller og sukkertøy, både med og uten innhold av sukker. Avgiften omfatter videre sjokolade og andre næringsmidler som inneholder kakao. Ulike kjekstyper som søte kjeks, småkaker, vafler og vaffelkjeks er avgiftspliktige når de enten er helt overtrukket med sjokolade, kakao- eller sukkermasse eller er delvis overtrukket og/eller har mellomlag av sjokolade, kakao- eller sukkermasse som utgjør mer enn 50 pst. av kjeksens samlede vekt.

Varene avgiftslegges med en avgift pr. kg av varens avgiftspliktige vekt. Satsen i 2007 er 16,36 kroner pr. kg. Provenyet fra særavgiften på sjokolade- og sukkervarer er for 2007 anslått til 1 114 mill. kroner.

Avgiftssatsen er fastsatt ut fra fiskale hensyn. Avgiftssatsen er altså ikke fastsatt slik at den skal prise eventuelle skadevirkninger ved konsum av sjokolade og andre avgiftspliktige varer. Avgiften regnes derfor som en fiskal avgift, men det refereres til at den også kan ha positive helsemessige effekter, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...