Gå til innhold

Aikido


Adamantis

Anbefalte innlegg

Synes det er en rett og slett trist kultur at folk peker og ler av andre som er nye med trening og ikke vet hvordan ting skal gjøres. Hvis du ser noen gjøre amatørfeil, hvorfor ikke gå bort og hjelpe? Jeg vet at jeg ikke er den eneste her som en gang var nybegynner og ikke hadde peiling på hvordan alt skulle gjøres, og virkelig ville satt pris på om noen kom innom med vennlige tips fremfor å gjemme seg og stå og le av det.

Jeg kan love deg en ting - hvis jeg noen gang ser deg stå og peke og le (og filme?) noen som trener feil, så kommer jeg bort med en gang og slapper deg i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er en rett og slett trist kultur at folk peker og ler av andre som er nye med trening og ikke vet hvordan ting skal gjøres. Hvis du ser noen gjøre amatørfeil, hvorfor ikke gå bort og hjelpe? Jeg vet at jeg ikke er den eneste her som en gang var nybegynner og ikke hadde peiling på hvordan alt skulle gjøres, og virkelig ville satt pris på om noen kom innom med vennlige tips fremfor å gjemme seg og stå og le av det.

Jeg kan love deg en ting - hvis jeg noen gang ser deg stå og peke og le (og filme?) noen som trener feil, så kommer jeg bort med en gang og slapper deg i ansiktet.

Wow, skikkelig hard e-gangster. Hvis jeg noen gang ser en som driver med uprovosert vold eller slapper noen på gymmet, kommer jeg til å sørge for at du blir utestengt fra stedet på flekken.

EDIT: Jeg ser også at du trener Aikido, som ikke er annet enn ubrukelig i praksis. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å leke kjekkas og slappe noen som helst, for du kan fort bli skambankt og få varige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, skikkelig hard e-gangster. Hvis jeg noen gang ser en som driver med uprovosert vold eller slapper noen på gymmet, kommer jeg til å sørge for at du blir utestengt fra stedet på flekken.

EDIT: Jeg ser også at du trener Aikido, som ikke er annet enn ubrukelig i praksis. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å leke kjekkas og slappe noen som helst, for du kan fort bli skambankt og få varige skader.

5021f66b8abc9.png

Hva vet du om aikido...? Hvor lenge har du trent og hvilken grad har du?

Skal bli spennende å høre på hvilken basis du uttaler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, skikkelig hard e-gangster. Hvis jeg noen gang ser en som driver med uprovosert vold eller slapper noen på gymmet, kommer jeg til å sørge for at du blir utestengt fra stedet på flekken.

EDIT: Jeg ser også at du trener Aikido, som ikke er annet enn ubrukelig i praksis. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å leke kjekkas og slappe noen som helst, for du kan fort bli skambankt og få varige skader.

Siden når var vold mot en som snikfilmer folk for å drite dem ut "uprovosert"? Er ikke noen tilhenger av vold, bare så det er sagt - men å påstå at det ikke er provoserende at noen skal filme deg for å drite deg ut foran gudenevethvormange fremmede er vel strengt tatt selve definisjonen av provoserende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet du om aikido...? Hvor lenge har du trent og hvilken grad har du?

Skal bli spennende å høre på hvilken basis du uttaler deg.

Ingen profesjonelle utøvere i MMA anvender Aikido i buret/ringen. Ingen av de store seriøse kampsportklubbene i Norge har Aikido. I en ring, eller i virkeligheten har du ikke en uke som harmoniserer eller ruller rundt som en idiot hver gang du tar på han. De få låsene/submission som Aikido har er underlegen BJJ på alle mulige måter.

At du trener dette og ikke er i stand til å se hvor ubrukelig det er i det virkelige liv sier ganske mye om deg. Jeg tror ikke du hadde vært så populær i klubben din hvis de hadde fått vite at den lille eleven deres løper rundt og leker kjekkas med det lille han kan av Aikido. Kampsport og den typen innstilling og mentalitet har ingenting med hverandre å gjøre.

Jeg har bakgrunn i Muay Thai og BJJ, og det kunne aldri falle meg inn å rullet rundt som en idiot/trent Aikido.

tl;dr : Aikido = lite anvendelig og ubrukelig i det virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen profesjonelle utøvere i MMA anvender Aikido i buret/ringen. Ingen av de store seriøse kampsportklubbene i Norge har Aikido. I en ring, eller i virkeligheten har du ikke en uke som harmoniserer eller ruller rundt som en idiot hver gang du tar på han. De få låsene/submission som Aikido har er underlegen BJJ på alle mulige måter.

At du trener dette og ikke er i stand til å se hvor ubrukelig det er i det virkelige liv sier ganske mye om deg. Jeg tror ikke du hadde vært så populær i klubben din hvis de hadde fått vite at den lille eleven deres løper rundt og leker kjekkas med det lille han kan av Aikido. Kampsport og den typen innstilling og mentalitet har ingenting med hverandre å gjøre.

Jeg har bakgrunn i Muay Thai og BJJ, og det kunne aldri falle meg inn å rullet rundt som en idiot/trent Aikido.

tl;dr : Aikido = lite anvendelig og ubrukelig i det virkelige liv.

Så du har ikke trent aikido før? Men du vet likevel hvor effektivt det er? Fascinerende. :) Jeg går ut i fra at kunnskapen din om kampsport generelt baserer seg på wikipedia og youtube fremfor faktisk trening og erfaring? Du høres ut som en skummel kar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For en gangs skyld skal jeg si meg enig med @Luvstruck (selv om han formulerer seg som en fornærmet, uoppdragen, gretten 11-åring). Aikido er, som alle andre tradisjonelle kampsporter, komplett ubrukelige i en konfrontasjon. Dette sier jeg som erfaren mangeårig utøver av Shotokan karate. Klart, det er all right trening, kanskje til og med gøy, og man bygger en kroppsmotorikk de fleste andre kan se langt etter, men...

..det samme gleder jazzballett, og hvor mange tror faktisk at jazzballett (eller capoeira for den saks skyld) er nyttig om noen er ute etter å gi deg juling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld skal jeg si meg enig med @Luvstruck (selv om han formulerer seg som en fornærmet, uoppdragen, gretten 11-åring). Aikido er, som alle andre tradisjonelle kampsporter, komplett ubrukelige i en konfrontasjon. Dette sier jeg som erfaren mangeårig utøver av Shotokan karate. Klart, det er all right trening, kanskje til og med gøy, og man bygger en kroppsmotorikk de fleste andre kan se langt etter, men...

..det samme gleder jazzballett, og hvor mange tror faktisk at jazzballett (eller capoeira for den saks skyld) er nyttig om noen er ute etter å gi deg juling?

Akkurat som Luvstruck har heller ikke du noen relevant erfaring i å vurdere aikido sin effektivitet i en "konfrontasjon". Har du ikke trent aikido syns jeg du helt ærlig kan spare deg for å uttale deg.

Stort sett når noen uttaler seg slik sier det mer om egne ferdigheter enn stilen man studerer. Lær deg følgende visdomsord: "It´s not the martial art, it´s the martial artist".

Hvis aikido er ubrukelig, hvorfor dedikerte en legendarisk kampkunstmester livet sitt til å utvikle et system som igjen var basert på en rekke gamle, velfungerende systemer som bl.a ble brukt av samuraier og testet i realitet hver dag? Hvorfor trenes spesialstyrker i politiet i Tokyo opp til å bruke aikido? Det finnes dessuten utallige historier om utøvere som har brukt aikido til å komme ut av farlige situasjoner, noe som igjen bekrefter visdomsordet at det er utøveren og ikke stilen som avgjør effektivitet.

Forøvrig er capoeira snarere en dans som minner om kampsport, enn en kampsport som minner om dans, slik aikido er på høyt nok nivå - uten at jeg skal si noe om effektiviteten da jeg ikke har trent det selv. Dedikerer man nok tid av livet sitt til noe er man i stand til det utroligste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som Luvstruck har heller ikke du noen relevant erfaring i å vurdere aikido sin effektivitet i en "konfrontasjon". Har du ikke trent aikido syns jeg du helt ærlig kan spare deg for å uttale deg.

Stort sett når noen uttaler seg slik sier det mer om egne ferdigheter enn stilen man studerer. Lær deg følgende visdomsord: "It´s not the martial art, it´s the martial artist".

Veldig enig i det visdomsordet, det får meg til å tenke på Bruce Lee sin Jeet Kune Do.

Hvis aikido er ubrukelig, hvorfor dedikerte en legendarisk kampkunstmester livet sitt til å utvikle et system som igjen var basert på en rekke gamle, velfungerende systemer som bl.a ble brukt av samuraier og testet i realitet hver dag? Hvorfor trenes spesialstyrker i politiet i Tokyo opp til å bruke aikido? Det finnes dessuten utallige historier om utøvere som har brukt aikido til å komme ut av farlige situasjoner, noe som igjen bekrefter visdomsordet at det er utøveren og ikke stilen som avgjør effektivitet.

Grunnlaget mitt for å si at Aikido er ubrukelig i en konfrontasjon er nettopp at det er en tradisjonell kampsport. Karate ble utviklet i føydale Japan under en tid der mannen-i-gata ikke hadde lov til å eie våpen, men alikevel hadde et behov for å kunne forsvare seg. Kara-te betyr direkte oversatt "tom hånd", som reflekterer filosofien og sportens opphav.

På denne tiden var karate et grunnsett med teknikker man lærte, hvorpå man øvde seg på å sloss slik en ville måtte gjøre om man ble angrepet. I senere tid har karate, såvel som alle andre tradisjonelle kampsporter blitt noe helt annet. I dagens karate lærer man å gjøre nøyaktig de samme bevegelsene som din sensei lærte av sin sensei, som lærte det av sin sensei. Nøyaktig samme bevegelser, uavhengig av hvorvidt nettopp denne gjennomføringen er effektiv for dine ledd og din muskulatur. Det skal være teknisk rent, pent og se på, og korrekt på millimeteren.

Dette gir selvsagt ikke opphav til effektiv kampteknikk, derav betegnelsen kampsport. Se til sammenligning på Jeet Kune Do for et moderne eksempel på akkurat dette. Bruce Lee dedikerte livet sitt til å studere forskjellige gamle kampsporter for så å plukke med seg alt som var fornuftig og effektivt (han mente f.eks. at spark var for trege til å kunne brukes effektivt, inntil han møtte Chuck Norris). Filosofien er alikevel på tragisk vis allerede tapt, da de som (tror de) studerer Jeet Kune Do nå ikke gjør annet enn å øve dag ut og dag inn på å bevege seg helt likt det Bruce Lee i sin tid gjorde.

Forøvrig er capoeira snarere en dans som minner om kampsport, enn en kampsport som minner om dans, slik aikido er på høyt nok nivå - uten at jeg skal si noe om effektiviteten da jeg ikke har trent det selv. Dedikerer man nok tid av livet sitt til noe er man i stand til det utroligste. :)

Jeg tviler ikke på at en Aikido-mester ville hatt en god sjanse mot en sinna Ola Nordmann, men har du sett diverse opptak av mestere og høyt rangerte utøvere innen tradisjonell kampsport som går opp mot MMA-utøvere?

Kampsport dreier seg om å emulere bevegelsene til en mann som antagelig har vært død i mange, mange generasjoner. MMA ol. dreier seg om å lære et veldig grunnleggende sett teknikker som velges for deres effektivitet* og så øve på disse med hensyn til ens egen stil, preferanser, og kropp.

*Se forskjellen på Oi-zuki der man slår fra hofta uten noen fornuftig eller nyttig guard, og en jab i (thai-)boksing der man slår fra en funksjonell guard, og neven beveger seg kortest mulig vei til motstanderens ømme deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I senere tid har karate, såvel som alle andre tradisjonelle kampsporter blitt noe helt annet. I dagens karate lærer man å gjøre nøyaktig de samme bevegelsene som din sensei lærte av sin sensei, som lærte det av sin sensei. Nøyaktig samme bevegelser, uavhengig av hvorvidt nettopp denne gjennomføringen er effektiv for dine ledd og din muskulatur. Det skal være teknisk rent, pent og se på, og korrekt på millimeteren.

Dette gir selvsagt ikke opphav til effektiv kampteknikk, derav betegnelsen kampsport. Se til sammenligning på Jeet Kune Do for et moderne eksempel på akkurat dette. Bruce Lee dedikerte livet sitt til å studere forskjellige gamle kampsporter for så å plukke med seg alt som var fornuftig og effektivt (han mente f.eks. at spark var for trege til å kunne brukes effektivt, inntil han møtte Chuck Norris). Filosofien er alikevel på tragisk vis allerede tapt, da de som (tror de) studerer Jeet Kune Do nå ikke gjør annet enn å øve dag ut og dag inn på å bevege seg helt likt det Bruce Lee i sin tid gjorde.

Jeg tviler ikke på at en Aikido-mester ville hatt en god sjanse mot en sinna Ola Nordmann, men har du sett diverse opptak av mestere og høyt rangerte utøvere innen tradisjonell kampsport som går opp mot MMA-utøvere?

Vi har alle forskjellige mål og meninger med treningen vår. Har du tenkt på at ikke alle har interesse av slossing i konkurransesammenheng? At noen ønsker å bruke tid på å finne en mer raffinert måte å forsvare seg på, dersom man ufrivillig havner i en situasjon hvor noen angriper deg? Aikido handler ikke om konkurrering, men å kunne forsvare seg mot vanlige typer angrep man kan komme over, som slag, spark, griping av skjorte, hals, armer, etc. I tillegg legges ufattelig mye tid i å lære seg evasive footwork for å holde seg utenfor fare hvis det er flere angripere. Det finnes ingen regler i aikido, det som fungerer fungerer - en rekke låser av små og store ledd forbys i konkurranser i andre sporter.

Som med alt annet man kan trene, finner man fort ut hva som fungerer til sitt formål og hva man ønsker å ta med seg. Er alle aikidoteknikker egnet i en konfrontasjon? Absolutt ikke. Finnes det teknikker mot bestemte typer angrep som kan være svært effektive med realistisk trening? Absolutt. Hvis ikke hadde antakelig ikke Tokyo-politiet (blant anent) studert aikidoteknikker.

I motsetning til de fleste her inne (jeg tipper, har jeg rett?), har jeg sparret mot høyt graderte aikidouttøvere, og jeg kan bekrefte at selv om jeg ville vært overlegen i en kamp der det er muskler mot muskler, fikk jeg erfare hvor ekstremt smertefult og forvirrende aikido kan oppleves dersom utøveren treffer med teknikkene sine.

Kampsport dreier seg om å emulere bevegelsene til en mann som antagelig har vært død i mange, mange generasjoner.

Igjen føler jeg at du ikke har forutsetning for å uttale deg. Morihei Ueshiba samlet teknikker fra flere stiler han hadde studert og trent gjennom hele livet sitt, og valgte ut de mest effektive og defensive da han utviklet aikido. Disse teknikkene som er valgt ut til pensumet vårt, øver vi på i mange varianter, og våre instruktører presiserer ofte at det finnes like mange typer aikido som det finnes utøvere. At du har dette inntrykket av aikido og kampsport generelt er trist, for jeg tror du ville hadde hatt en bedre innstilling dersom du hadde trent i riktig miljø.

Betydning av realistisk trening > betydning av spesifikk kampstil

MMA ol. dreier seg om å lære et veldig grunnleggende sett teknikker som velges for deres effektivitet* og så øve på disse med hensyn til ens egen stil, preferanser, og kropp.

Du snakker om epler og appelsiner. Igjen så er ikke aikido en konkurransesport der målet er å meie ned motstander iløpet av kortest mulig tid. Hadde vi ønsket å kutte ned pensumet kun til noen teknikker som er legit til street fights hadde vi gjort det, men vi ønsker å studere kunsten i sin helhet og lære prinsipper som kan overføres til langt mer enn kun en slosskamp.

Det er fint hvis MMA fungerer for deg, men føler du virkelig så stor usikkerhet at det er nødvendig å rakke ned på andre stiler du hverken forstår eller har noe som helst erfaring med? Et kjennetegn jeg ser etter i en god fighter er en med et åpent sinn som konsekvent søker å utvide horisonten sin og bli allsidig og uforutsigbar. Selv studerer jeg flere stiler enn aikido, ingen har sagt at du trenger å låse deg til kun en stil og fordømme alle som trener noe annet. :)

Er aikido en effektiv kampsport?

Ser ikke helt relevansen til videoen din. Vurderer du andre kampstilers effektivtet gjennom youtube-demonstrasjoner? Ser du en dårlig karate-demonstrasjon så avviser du det og som ineffektivt?

Heldigvis er ignorante forum warriors som utdanner seg gjennom youtube og wikipedia sjeldne å se i dojoen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt relevansen til videoen din. Vurderer du andre kampstilers effektivtet gjennom youtube-demonstrasjoner? Ser du en dårlig karate-demonstrasjon så avviser du det og som ineffektivt?

Heldigvis er ignorante forum warriors som utdanner seg gjennom youtube og wikipedia sjeldne å se i dojoen. :)

Kom gjerne med en youtubevideo med en bra demonstrasjon av aikido. Jeg søkte bare på aikido master og tok det første som kom opp. Det er forøvrig mye det samme som kommer opp når jeg søker. En syltynn kar, som tar tak i håndleddene til folk som allerede er i ferd med å slenge seg hodestups ned på matta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med en youtubevideo med en bra demonstrasjon av aikido. Jeg søkte bare på aikido master og tok det første som kom opp. Det er forøvrig mye det samme som kommer opp når jeg søker. En syltynn kar, som tar tak i håndleddene til folk som allerede er i ferd med å slenge seg hodestups ned på matta.

Hva er en bra demonstrasjon av aikido? En angriper som prøver å slå knockout på forsvarer? Tror du leter etter noe som ikke finnes - en demonstrasjon er en demonstrasjon, oppvisning av teknikker i kontrollerte omgivelser. Intensiteten kan være mer eller mindre til stede, men du får fortsatt kun se noe som er staged og uekte.

For det utrente øyet er aikido folk som kaster seg av seg selv. For folk som selv har trent aikido er det ganske obvious hva som skjer. 50% av aikido er fallteknikk for å unngå skader. Hvis noen låser håndleddet ditt i en koete gaeshi vil du antakelig bli stående og stritte i mot - noe som nesten definitivt vil knekke håndleddet ditt og påføre deg alvorlige skader, hvis du angriper med intensjon. Er du trent i aikido vet du hvilken måte du selv kan kaste deg på for å vri deg løs fra låsen og raskere være på beina til å face forsvarer igjen. Det er logikken bak "flyingen", selvom det ser idiotisk ut til tider - dessverre havner mange i et mønster der de tror det er greit å angripe uten intensjon fordi de vet de er nødt til å kaste seg uansett for å slippe ut av teknikken.

Som utrent i aikido har jeg selv mottatt teknikker uten å kunne fallteknikk - tro meg, du vil se ut som en enda større idiot når du ligger på knærne med armen i en lås du kjenner gjennom hele nervesystemet. Ekte aikido bør defintivt ikke køddes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellige mål og meninger med treningen vår. Har du tenkt på at ikke alle har interesse av slossing i konkurransesammenheng? At noen ønsker å bruke tid på å finne en mer raffinert måte å forsvare seg på, dersom man ufrivillig havner i en situasjon hvor noen angriper deg? Aikido handler ikke om konkurrering, men å kunne forsvare seg mot vanlige typer angrep man kan komme over, som slag, spark, griping av skjorte, hals, armer, etc. I tillegg legges ufattelig mye tid i å lære seg evasive footwork for å holde seg utenfor fare hvis det er flere angripere. Det finnes ingen regler i aikido, det som fungerer fungerer - en rekke låser av små og store ledd forbys i konkurranser i andre sporter.

Som med alt annet man kan trene, finner man fort ut hva som fungerer til sitt formål og hva man ønsker å ta med seg. Er alle aikidoteknikker egnet i en konfrontasjon? Absolutt ikke. Finnes det teknikker mot bestemte typer angrep som kan være svært effektive med realistisk trening? Absolutt. Hvis ikke hadde antakelig ikke Tokyo-politiet (blant anent) studert aikidoteknikker.

I motsetning til de fleste her inne (jeg tipper, har jeg rett?), har jeg sparret mot høyt graderte aikidouttøvere, og jeg kan bekrefte at selv om jeg ville vært overlegen i en kamp der det er muskler mot muskler, fikk jeg erfare hvor ekstremt smertefult og forvirrende aikido kan oppleves dersom utøveren treffer med teknikkene sine.

Nå var det heller ingen som sa at alle skulle droppe Aikidotrening fordi det ikke kan være givende å drive med. Påstanden som ble fremsatt var at det, i likhet med andre tradisjonelle kampsporter, er ekstremt lite effektivt i en konfrontasjon med noen som faktisk kan sloss (i mangel av et bedre ord).

Gitt at politiet i Tokyo så vel som her hjemme nok heller møter fulle kranglebøtter enn trente MMA-utøvere eller boksere ser jeg ikke poenget. Jeg har allerede sagt meg enig i at en som trener Aikido nok kan uskadeliggjøre en gjennomsnittlig fyllik med stor enkelhet, uten å skade hverken fylliken eller seg selv. Det har dog ingen relevans til påstanden som ble fremsatt.

Igjen føler jeg at du ikke har forutsetning for å uttale deg. Morihei Ueshiba samlet teknikker fra flere stiler han hadde studert og trent gjennom hele livet sitt, og valgte ut de mest effektive og defensive da han utviklet aikido. Disse teknikkene som er valgt ut til pensumet vårt, øver vi på i mange varianter, og våre instruktører presiserer ofte at det finnes like mange typer aikido som det finnes utøvere. At du har dette inntrykket av aikido og kampsport generelt er trist, for jeg tror du ville hadde hatt en bedre innstilling dersom du hadde trent i riktig miljø.

Betydning av realistisk trening > betydning av spesifikk kampstil

Det høres ut som en Jeet Kune Do type holdning, men alikevel faller argumentet ditt på sin egen urimelighet. Dersom "betydningen av realistisk trening", eller betydningen av effektivitet veide tyngre enn "betydning av spesifikk kampstil", så hadde alle Aikido-utøvere i hele verden trent Thai-boksing, BJJ, og Vale Tudo. Faktum er at det tradisjonelle ligger til grunn for alt de gjør, og at et sveipespark i låret fra en thai-utøver hadde droppet enhver gjenverfaren Aikido-utøver rett i gulvet like effektivt som det hadde droppet alle andre som ikke trener fullkontakt-fighting.

Du snakker om epler og appelsiner. Igjen så er ikke aikido en konkurransesport der målet er å meie ned motstander iløpet av kortest mulig tid. Hadde vi ønsket å kutte ned pensumet kun til noen teknikker som er legit til street fights hadde vi gjort det, men vi ønsker å studere kunsten i sin helhet og lære prinsipper som kan overføres til langt mer enn kun en slosskamp.

Det er du som blander begreper her. "..en konkurransesport der målet er å meie ned motstander.."? Grov miss. En konkurransesport er oppvisninger i og poengkamper med clean teknikk. Det du sier her er jo nettopp grunnen til at ingen i UFC, K1 eller andre kamp-grener benytter en eneste Aikido-teknikk. Kampsport, kampkunst, prinsipper, filosofi.. det er ikke effektivt i en konfrontasjon og det var påstanden som startet diskusjonen.

Det er fint hvis MMA fungerer for deg, men føler du virkelig så stor usikkerhet at det er nødvendig å rakke ned på andre stiler du hverken forstår eller har noe som helst erfaring med? Et kjennetegn jeg ser etter i en god fighter er en med et åpent sinn som konsekvent søker å utvide horisonten sin og bli allsidig og uforutsigbar. Selv studerer jeg flere stiler enn aikido, ingen har sagt at du trenger å låse deg til kun en stil og fordømme alle som trener noe annet. :)

Stråmenn, jeg fordømmer ingen, jeg bare backer den helt korrekte påstanden at dersom du setter en Aikido-utøver i ringen mot en omtrent like erfaren MMA-utøver (Thai, BJJ), så er kampens utfall garantert. Jeg har ingenting mot tradisjonell kampsport, jeg synes faktisk flere barn burde drive med det, men det. er. ikke. effektivt.

Ser ikke helt relevansen til videoen din. Vurderer du andre kampstilers effektivtet gjennom youtube-demonstrasjoner? Ser du en dårlig karate-demonstrasjon så avviser du det og som ineffektivt?

Den der var ikke til meg, men karate kjenner jeg i allefall godt, og jeg kan love deg at karate er like effektivt i en konfrontasjonssituasjon som jazzballett. Treg benforflyttning, ubrukelig guard, blokkeringer som krever mer bevegelse enn en hook (og dermed tar lengre tid enn angrepet det skal blokkere).. Den eneste fordelen karate i seg selv har er et par beinharde spark, men disse ville man aldri fått brukt da det ene er så åpenbart at hvem som helst kan vri seg unna å bli truffet og det andre krever at man vrir seg rundt og sparker med ryggen til motstanderen. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt oppsummert: du har ikke trent aikido, men du lever likevel i en illusjon der du tror du kan uttale deg på likt nivå med andre som har dedikert år av livet sitt på å studere stilen. Det sier dessverre uendelig mye mer om deg som person enn noe annet.

Innlegget ditt er tradisjonelt MMA-nyfrelst vås, med lite kunnskap i bunn. Ironien du ikke skjønner er at MMA - mixed martial arts - nettopp er basert på tradisjonelle kampsporter, prinsipper andre stiler du rakker ned på har utviklet. MMA er kun en samling av lånte teknikker. Jeg har ikke noe problem med folk som liker å trene MMA, men MMA-utøvere som trasher de tradisjonelle kampsportene er en vits for de fleste av oss. Det tyder kun på ignoranse og trangsynhet, noe som dessverre sjeldent karakteriserer de store utøverne. Store utøvere har åpent sinn og vet at man kan lære av alt. For å gi et eksempel så reiste bl.a Mike Tyson til en aikido dojo for å studere fotarbeidet. Men du har kanskje tilnærmet deg et høyere kunnskapsnivå gjennom dine youtube/wikipedia-studier?

Forøvrig er det meg kjent at det finnes flere MMA-uttøvere med karate som plattform.

Karate kan definitivt være effektivt i selvforsvar. Karate er et effektivt system. Din karate er kanskje ikke effektiv - ikke forveksle disse påstandene. :)

Hvis du tror at topptrente spesialstyrker i Tokyo kun er forberedte på fyllikker ønsker jeg deg lykke til den gangen du eventuelt får et brutalt møte med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...