Gå til innhold

Aikido


Adamantis

Anbefalte innlegg

Trener selv en halvtradisjonell kampsport (shinkyokushin), men gidder ikke blande meg i debatten om hvorvidt aikido er effektivt eller ikke.

I Norge er det "mange" klubber som trener en utvannet versjon, og som aldri har noen intensjon om at dette er "slåssing", og så er det en del som trener en som er mer sentrert mot en form for kamp.

Nei, jeg gidder ikke komme med eksempler.

Det som er hovedpoenget mitt er egentlig bare at fyllekamper med folk som ikke har noen bakgrunn fra noen kampsport whatsoever, men som slåss mye på gata... det er noe av det farligste i verden.

De kan kanskje ikke noenting om ideene bak div teknikker, eller fancy låser... Men de veit hvordan de skal vinne kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener selv en halvtradisjonell kampsport (shinkyokushin), men gidder ikke blande meg i debatten om hvorvidt aikido er effektivt eller ikke.

Generelt sett er det lurt å ikke uttale seg for bastant om ting man ikke har trent selv. :) Jeg har min tvil om enkelte stiler jeg ikke trener selv, men det gjør meg da langt fra kvalifisert til å vurdere noe som helst. Jeg har stor respekt for personer som holder seg til sin egen stil med dedikasjon og realistisk trening, uten å ha noe behov for å finne "snarveier" til å vinne en street fight. Blir man for obsessed med å sammenligne stiler og finne ut hva som er "best" har man mistet fokus for lenge siden.

I Norge er det "mange" klubber som trener en utvannet versjon, og som aldri har noen intensjon om at dette er "slåssing", og så er det en del som trener en som er mer sentrert mot en form for kamp.

Nei, jeg gidder ikke komme med eksempler.

Her er jeg ikke uenig med deg i det hele tatt. Dessverre, ikke bare i Norge, legges det mye feil fokus på trening. Aikido vektlegger harmoni, så needless to say er det mange instruktører og klubber som for lengst har spunnet ut av fokus og utviklet komplett urealistiske tilnærminger til selvforsvar. Heldigvis trenger ikke dette å si noe om aikido som kampkunst, og hvilket potensiale den har ved seriøs og dedikert trening.

Det som er hovedpoenget mitt er egentlig bare at fyllekamper med folk som ikke har noen bakgrunn fra noen kampsport whatsoever, men som slåss mye på gata... det er noe av det farligste i verden.

De kan kanskje ikke noenting om ideene bak div teknikker, eller fancy låser... Men de veit hvordan de skal vinne kampen.

Igjen er jeg enig, det finnes så mange variabler i en ekte kamp at teoretisk sett kan alle være farlige, uavhengig bakgrunn. Personlige forutsetninger kan påvirke utfall på lik linje med spesifikk trening, noen har rett og slett et instinkt til å vinne kamper, selv over motstandere med god teknikk og/eller overlegen styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...