Gå til innhold

Svimmel ved markløft + vondt i ryggen


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke uttale meg om teknikken, for jeg kjører litt annerledes markløft enn deg. Men når det kommer til svimmelheten så har jeg opplevd akkurat det samme selv. Har alltid hatt lavt blodtrykk og blir svimmel bare jeg reiser meg fra sofaen. Men det er ikke farlig :) Et tips fra meg er at du må huske å puste helt ned i magen når du puster. Hvis du ikke fokuserer på det kan det hende at man bare puster overfladisk og da blir man svimmel etter hvert. Det som er litt interessant med meg er at jeg har blitt mindre svimmel til daglig etter at jeg begynte å trene styrke, så det er tydeligvis noe som kroppen tilpasser seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, her er video! Jeg vil vite hva jeg trenger å forbedre på teknikken. Det jeg ser er at nakken er jo fucka, den burde selvfølgelig være rett med ryggen. Det er vel kanskje derfor jeg har litt vondt i nakken nå, herregud.. :roflmao: ellers ser ryggen litt krum ut noen ganger.. eller? Det er bare det at jeg sliter litt med å stramme magemusklene... man skal vel stramme magemusklene godt, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til å ha dem strammet igjennom hele settet? Det er som at med en gang jeg fokuserer på noe annet, slipper dem... og jeg tror ikke jeg får til å stramme de ordentlig heller. Prøver å puste godt inn, for så og stramme.. skal man stramme de først, og SÅ puste inn? Haha.

Jeg synes ikke ryggen så så voldtsom krum ut jeg, har sett mange som løfter med dårligere teknikk enn det der.

Ville riktignok tipset om at når stanga skal ned til bakken igjen er det ikke særlig vits å bøye knærne før stanga har passert de, da blir distansen du må bevege stanga mye lengre,og tilslutt kan det gå ille for seg hvis du mister grepet med knærne i veien for stanga i full fart nedover.

Prøv å feste blikket på et punkt på bakken ca 2 meter foran deg. Dette bør gi nakken en mer nøytral posisjon, og er neppe så vondt.

Apropos pusting; å trekke pusten godt, fylle magen med luft og holde den der mens vi strammer magen, kalles for Valsalva-manøveren, og dette er noe vi gjør for å forsøke å gi ryggraden så gode vilkår for tunge tak som mulig. Hvis magen og korsryggmusklene presser på fra hver sin side, så blir det vanskelig for ryggen å krumme seg,og løftingen vil bli mer mekanisk effektiv. Først luft inn,holde den der , så stramme magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ryggen så så voldtsom krum ut jeg, har sett mange som løfter med dårligere teknikk enn det der.

Ville riktignok tipset om at når stanga skal ned til bakken igjen er det ikke særlig vits å bøye knærne før stanga har passert de, da blir distansen du må bevege stanga mye lengre,og tilslutt kan det gå ille for seg hvis du mister grepet med knærne i veien for stanga i full fart nedover.

Prøv å feste blikket på et punkt på bakken ca 2 meter foran deg. Dette bør gi nakken en mer nøytral posisjon, og er neppe så vondt.

Apropos pusting; å trekke pusten godt, fylle magen med luft og holde den der mens vi strammer magen, kalles for Valsalva-manøveren, og dette er noe vi gjør for å forsøke å gi ryggraden så gode vilkår for tunge tak som mulig. Hvis magen og korsryggmusklene presser på fra hver sin side, så blir det vanskelig for ryggen å krumme seg,og løftingen vil bli mer mekanisk effektiv. Først luft inn,holde den der , så stramme magen:)

Ok, tusen takk! Ja, når du sier det, så ser jeg også at jeg slipper knærne ut litt for tidlig ;) Så jeg skal fylle magen med luft først ja.. got it (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius har mange gode poeng her. Spesielt det med å feste blikket på en punkt 2 meter foran deg tror jeg vil være bra for deg og da med tanke på svimmelheten også. Når strammer nakken så mye så kan du få for lite oksygen opp til toppen og det kan være grunnen til at du blir svimmel.

Håper svimmelheten forsvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om teknikken, for jeg kjører litt annerledes markløft enn deg. Men når det kommer til svimmelheten så har jeg opplevd akkurat det samme selv. Har alltid hatt lavt blodtrykk og blir svimmel bare jeg reiser meg fra sofaen. Men det er ikke farlig :) Et tips fra meg er at du må huske å puste helt ned i magen når du puster. Hvis du ikke fokuserer på det kan det hende at man bare puster overfladisk og da blir man svimmel etter hvert. Det som er litt interessant med meg er at jeg har blitt mindre svimmel til daglig etter at jeg begynte å trene styrke, så det er tydeligvis noe som kroppen tilpasser seg:)

Ja, er akkurat sånn selv også! Mange ganger når jeg har sittet lenge, og reiser meg opp ser jeg stjerner haha. Så sikkert litt lavt blodtrykk også. Skal prøve å puste ned i magen, er ikke alltid noe jeg tenker på :)

Aurelius har mange gode poeng her. Spesielt det med å feste blikket på en punkt 2 meter foran deg tror jeg vil være bra for deg og da med tanke på svimmelheten også. Når strammer nakken så mye så kan du få for lite oksygen opp til toppen og det kan være grunnen til at du blir svimmel.

Håper svimmelheten forsvinner :)

Ja, kan være det også. Skal prøve å holde nakken rett. Er ikke alltid like godt å huske på, but I will try (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lær deg noe som heter alligatorpusting, det er en metode for å opprettholde oppspennet mens man drar inn luft.

mange som puster ut og inn på toppen for så å miste oppspennet de trenger for å få stangen pent ned igjen.

Legg deg på bakken med magan ned og pust så korsyggen hever seg, etterhvert kan du gå over til å kjøre planke og lære deg puste da mens du fortsatt har spennet, etterhvert så vil du kunne "puste" i markløften.

Prøvde dette selv og det hjalp meg litt, ble ofte svimmel på tunge sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men folkens, burde man holde pusten igjennom hele reppen, eller puste ut og inn igjen på toppen..?

Gav deg et svar på dette tidligere, men føler for å presisere.

Du bør ikke slippe pusten på toppen. Du bør holdet trykket igjennom hele løftet fra bunn til topps og ned igjen på gulvet.

Dermed vil du opprettholde spennet i muskulaturen og faren for endring i positur og bevegelsesbane vil således reduseres.

Jeg har ingen statistikk å slå i bordet med, men min antagelse er at de fleste skader i markløft skjer på vei ned - ofte på grunn av at en da kanskje føler seg ferdig med løftet, slipper opp på spennet og lar vekten gå raskere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav deg et svar på dette tidligere, men føler for å presisere.

Du bør ikke slippe pusten på toppen. Du bør holdet trykket igjennom hele løftet fra bunn til topps og ned igjen på gulvet.

Dermed vil du opprettholde spennet i muskulaturen og faren for endring i positur og bevegelsesbane vil således reduseres.

Jeg har ingen statistikk å slå i bordet med, men min antagelse er at de fleste skader i markløft skjer på vei ned - ofte på grunn av at en da kanskje føler seg ferdig med løftet, slipper opp på spennet og lar vekten gå raskere ned.

Takk! Ja det var det jeg også tenkte, at jeg burde vel ikke slippe pusten på toppen. Prøvde det, og jeg mistet spennet i kroppen rett og slett, og merket jeg ble mer slurvete på "tilbaketuren"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja det var det jeg også tenkte, at jeg burde vel ikke slippe pusten på toppen. Prøvde det, og jeg mistet spennet i kroppen rett og slett, og merket jeg ble mer slurvete på "tilbaketuren"!

Mange gode poeng, men jeg er enig i at hvis du skal holde pusten, bør du holde den gjennom hele av tidligere nevnte grunner. Bare pust godt inn i magen før du løfter opp og holder pusten, slik at du ikke løfter på "tomme lunger". Da er det lettere å bli svimmel. Det beste hadde jo egentlig vært hvis du hadde lært deg å puste gjennom hele løftet etter hvert - pust inn på vei opp og ut på vei ned. Men hvis dette blir for vanskelig og du mister postituren og spennet, så er så klart det beste å holde pusten ;)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg alltid at jeg bruker et belte på markløft enten jeg har det på eller ikke.

Samler inn luft og presser ut mot et usynlig belte. Strammer også lats, og holder hodet nøytralt eller litt oppover.

Hodet er en del av ryggraden og skal være i en nøytral posisjon. Kan også puste ut under løftet med da setter du tungen i veien og lager en "tsssh" lyd, da spenner du magen litt mere og samtidig får du ut litt luft men ikke så mye at du mister spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet er en del av ryggraden og skal være i en nøytral posisjon. Kan også puste ut under løftet med da setter du tungen i veien og lager en "tsssh" lyd, da spenner du magen litt mere og samtidig får du ut litt luft men ikke så mye at du mister spennet.

Tssssssssssssh! Enten så holder du pusten under løftet, eller så får du ta konsekvensene.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet er en del av ryggraden og skal være i en nøytral posisjon. Kan også puste ut under løftet med da setter du tungen i veien og lager en "tsssh" lyd, da spenner du magen litt mere og samtidig får du ut litt luft men ikke så mye at du mister spennet.

Jeg skrev "litt" oppover, som er helt normalt og ufarlig.

Mange som ikke holder hodet helt nøytralt under markløft, samme gjelder knebøy.

T NATION | Little Known, Controversial Deadlift Tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tssssssssssssh! Enten så holder du pusten under løftet, eller så får du ta konsekvensene.:)

Lang dag på jobb så skal se om jeg får alt riktig her.

Ved å sette tungen mot tennene samtidig å presse ut luft så vil du skape et ekstra abdominalt trykk som vil bidra til økt stabilitet og hjelpe til på oppspennet, man kan under den perioden tillate å slippe ut "litt" luft, derav ventil lyden.

Du kan prøve selv ved å spenne deg opp, sette tungen mot tennene og prøve å presse ut luften, du vil merke at du vil få en bedring. Er også fullt mulig å puste under oppspenn, har i farten glemt hva den typen heter men det var visst noe med "vammal.." Jeg kaller det alligatorpusting, litt tricky men er mulig.

John Martin Fredriksen

Jeg skrev "litt" oppover, som er helt normalt og ufarlig.

Mange som ikke holder hodet helt nøytralt under markløft, samme gjelder knebøy.

Var ikke rettet mot det du sa :) mente bare generelt, er mange som tror at det bidrar å strekke nakken oppover mens man løfter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble megasvimmel etter siste rep på hvert eneste sett da jeg begynte med markløft. Jeg satte fra meg stanga, reiste meg opp, og så stjerner og planeter.

Nå til dags skjer dette sjelden, kun hvis jeg er helt pumpa eller prøver på maks. Det er det som er digg med markløft; gitt at teknikken holder så kan du bare rive i det remmer og tøy kan holde, så får du det akkurat så intenst som du vil ha det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Kan jo prøve å sette tungen imellom tenna, høres litt lame ut men ok :D Jeg tror da still at svimmelheta har noe med at jeg rett og slett bruker for lang tid på å løfte og tenke igjennom teknikk.

Jeg har også et annet problem med mark, jeg fikk driit vondt i høyre hofte/legg (husker ikke helt men gikk over til neste dag). Var ganske ekkelt. Kjente det også en del i knærne. Jeg tror iallefall det med knærne har noe med at jeg går for mye frempå med vekta. Synes det er så sykt vanskelig å skjønne hvordan i helsikke jeg skal klare å bevege stanga i ei rett linje, og spesielt inntil beina hele veien opp og ned? Beveger alltid knærne frempå før jeg får stanga helt ned f.eks(på vei nedover).. skal man liksom bevege hofta bakover før man bøyer knærne? Im struggelin man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga skal basically skrape leggen, knærne og låret på vei opp. Gjør du det riktig ser leggene dine ut som kjøttkaker etterpå (no joke). Og ja, når du skal ned med stanga så lar du leggene være rette, mens du skyter rumpa bakover - som om du skal sette deg i en stol. Når stanga har passert knærne og skraper nedover leggene dine kan du la knærne gli litt frem for å slippe at ryggen blir alt for vannrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga skal basically skrape leggen, knærne og låret på vei opp. Gjør du det riktig ser leggene dine ut som kjøttkaker etterpå (no joke). Og ja, når du skal ned med stanga så lar du leggene være rette, mens du skyter rumpa bakover - som om du skal sette deg i en stol. Når stanga har passert knærne og skraper nedover leggene dine kan du la knærne gli litt frem for å slippe at ryggen blir alt for vannrett.

Ved å utføre markløft på den måten vil du bidra til å skape en unødvendig leak i teknikken ved at stanga vil ikke kunne gå i rett vertikal bane. Hvis stanga begynner å gynge så vil kroppen begynne å kompensere for dette og man vil miste oppspenn og i verste fall skade seg.

Under oppspenn så skal legga røre stanga men idet du løfter så skal det gå rett opp og på tur ned så skal knærne bøyes først når stanga har passert knærne, skal ikke skrapes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer en slags "cue", tenker jeg. Står man med bøyde bein og knærne foran stanga, vil en vertikal stangbane føre til at stanga treffer leggen. Da må ett av to ting skje:

1) Beinet rettes ut, slik at vertikal stangbane kan opprettholdes

2) Stanga må "rundt" kneet.

Vi er vel alle enige om at det et 1) som er aktuell her, men siden dette her er en flytende bevegelse, vil utretting av ben og heving av stang skje samtidig, slik at stangen faktisk skraper oppover leggen etter hvert som den rettes ut. Videre er det hensiktsmessig å ha bildet i hodet, nettopp for å forhindre at en tipper fremover.

Det er i hvert fall min erfaring. Jeg merker i hvert fall at de løft hvor jeg har kontakt med leggen hele veien opp er de beste - har jeg ikke det så har jeg sannsynligvis dratt stanga fremover , og da snakker vi lekkasjer, bananrygg og hele pakka.

I og med at nedturen er et speil av oppturen vil det samme gjelde der. I det stanga runder knærne på vei nedover, slippes knærne frem og leggbeinet vil da naturlig "hvile" på stanga på vei ned helt til man ender opp i startposisjon.

Edit: fant et dokument her som forklarer det mye bedre enn hva jeg gjør: http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Basically, så vil enhver avstand mellom leggbein og stang utgjøre en vektarm som må overkommes, slik at det mest effektive løftet er det løftet hvor den vertikale stangbanen går så tett inntil kroppen som mulig. Det er i kontakt med leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt å legger inn en teknikkvideo av Eirik Sandvik med kommentarer

Det at leggene og knærne skal være kjøttkaker er vranglære 101 og noe som burde ha blitt avskaffet asap.

Man vil som oftest få en liten svinging på løftebanen hvis man har 100% kontakt og da får man ikke en 100% vertikal løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...