Gå til innhold

Svimmel ved markløft + vondt i ryggen


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Hei! Hver gang jeg tar markløft sliter jeg med at jeg blir svimmel/ser dårlig på slutten av hver rep i kanskje 1-2 sekunder. Kjører forøvrig bare teknikk, men blir ganske svimmel fordet om.. jeg tenker at det kan ha noe med at jeg holder pusten igjennom hele repetisjonen, og jeg gjør ikke hver rep så fort. Kan man ha noen annen pusteteknikk enn å holde pusten igjennom hele reppen isåfall?

Jeg har også et problem med at etter hver økt jeg har hatt markløft, får jeg vondt på høyre side av ryggen.. det sitter liksom midt på ryggen, på høyre side rett ved ryggraden. Får ikke vondt rett etter økta, men et par timer kanskje? Hadde en økt i går med markløft, og har faen meg enda vondt og er øm der... er ganske redd for å kjøre markløft hvis det skal være på den måten hver gang. :dry: Kan godt filme teknikk og legge ut hvis det er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En film ville vært gull verdt her tenker jeg :)

Markløft er en eksplosiv øvelse og du skal løfte så raskt du kan. Nedsenkingen skal være kontrollert, men ikke bruk lengre tid enn du må for å sette den kontrollert ned.

Ja, kan prøve å løfte og senge stangen raskere. Det ville kanskje hjulpet :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksygenmangel=svimmelhet . Pust dypt inn og bygg opp trykk før løft, pust ut på topp, sett stanga ned. Gjenta for hver rep. Film med teknikk ville vært fint. Stølhet i korsrygg vil vel stort sett alltid forekomme til du har trent markløft en tid. Søk heller hjelp/instruksjon av de som virkelig kan løfte fremfor å gi deg med markløft. Og med det mener jeg konkurrerende løftere hvis mulig, ikke en PT utdannet på Bali eller lignende. Denne øvelsen bør være med i alle funksjonsfriskes treningsprogram da den er helkroppsstyrkende ( i mangel på et bedre ord ). Søk eventuelt på youtube, mange gode instruksjonsvideoer der.

Er smertene i korsryggen distinkte bør en naprapat/fysio se på ryggen. Jeg hadde samme problem grunnet at ett bein er kortere enn det andre, dermed konstant skjevbelastning. Fort løst med innleggssåle.

Lykke til videre og stå på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksygenmangel=svimmelhet . Pust dypt inn og bygg opp trykk før løft, pust ut på topp, sett stanga ned. Gjenta for hver rep. Film med teknikk ville vært fint. Stølhet i korsrygg vil vel stort sett alltid forekomme til du har trent markløft en tid. Søk heller hjelp/instruksjon av de som virkelig kan løfte fremfor å gi deg med markløft. Og med det mener jeg konkurrerende løftere hvis mulig, ikke en PT utdannet på Bali eller lignende. Denne øvelsen bør være med i alle funksjonsfriskes treningsprogram da den er helkroppsstyrkende ( i mangel på et bedre ord ). Søk eventuelt på youtube, mange gode instruksjonsvideoer der.

Er smertene i korsryggen distinkte bør en naprapat/fysio se på ryggen. Jeg hadde samme problem grunnet at ett bein er kortere enn det andre, dermed konstant skjevbelastning. Fort løst med innleggssåle.

Lykke til videre og stå på .

Sikker på at jeg ikke skal holde pusten igjennom hele øvelsen? Eller kan jeg puste ut på toppen?

Ja, jeg har ikke stølhet i korsryggen, men over der, litt over, på høyre side.. derfor jeg syntes det var litt rart. Kanskje jeg løfter litt skjevt eller noe? Ikke vet jeg :p Ellers, trener jeg i en liten by på et lite treningssenter, men faren min bor i Tromsø, så kunne ha gått til styrkeløftklubben der. Men ehm... ja. Kan jo ikke bare dra innom helt uten videre... :blush:

Ellers skal jeg filme så snart jeg får muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at jeg ikke skal holde pusten igjennom hele øvelsen? Eller kan jeg puste ut på toppen?

Ja, jeg har ikke stølhet i korsryggen, men over der, litt over, på høyre side.. derfor jeg syntes det var litt rart. Kanskje jeg løfter litt skjevt eller noe? Ikke vet jeg :p Ellers, trener jeg i en liten by på et lite treningssenter, men faren min bor i Tromsø, så kunne ha gått til styrkeløftklubben der. Men ehm... ja. Kan jo ikke bare dra innom helt uten videre... :blush:

Ellers skal jeg filme så snart jeg får muligheten.

Du kan fint komme innom på ei trening hos oss i TSI Styrkeløft her i Tromsø for litt pointers (må vel betale drop-in på treningssenteret). Men du kan også få god hjelp med å legge ut et par filmer her på forumet. Mange flere kompetente her som kan gi ei teknikkvurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svimmelhet ved markløft skyldes mest sansynlig akutt blodtrykksfall.

Helt vanlig ved tung styrketrening, det pleier å komme seg etterhvert. Om det vedvarer så husk å få sjekket blodtrykket ved neste legetime.

Jepp, kan nok være det. Kan gjøre det, ja. Men tror ikke selv at det er noe særlig farlig, kan jo bare ha noe med at jeg holder pusten for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan nok være det. Kan gjøre det, ja. Men tror ikke selv at det er noe særlig farlig, kan jo bare ha noe med at jeg holder pusten for lenge.

Det er ikke farlig - ihvertfall ikke om du er frisk og fin.

Men jeg tror ikke det har med det at du holder pusten å gjøre.

Blodtrykksfall - naturlig følge av tunge baseløft.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også svimmel av markløft i perioder. Noen ganger er det nok fordi jeg ikke puster nok, og noen ganger er det for lite drikke, og noen ganger er det blodtrykksfall som ble nevnt her.

Ang. ryggen fikk jeg også en del ubehag i ryggen i begynnelsen, sikker på du ikke er støl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også svimmel av markløft i perioder. Noen ganger er det nok fordi jeg ikke puster nok, og noen ganger er det for lite drikke, og noen ganger er det blodtrykksfall som ble nevnt her.

Ang. ryggen fikk jeg også en del ubehag i ryggen i begynnelsen, sikker på du ikke er støl?

Ja.... jeg drikker jo som faen imellom hvert sett for å unngå det :roflmao: Kan jo være kaffen jeg drikker før treninga som dehydrerer kroppen litt.

Joda, tanken falt meg at jeg kanskje er støl... men det har vært ganske ubehagelig å gå, bøye ryggen osv, gjør vondt. :( Men har blitt litt bedre da!

Har nettopp begynt med markløft selv, og stølhet i rygg har fått ny betydning. Du kjenner virkelig hvilke muskler du har hatt kontakt med, og de ligger liksom langt inni der også, så du er støl langt "innigjønna" som vi sier på nordnorsk ;)

Haha, ja, sant... får håpe det bare er at jeg er støl :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker også blodtrykksfall på markløft noen ganger, men aller verst er det på frivendinger faktisk..

Bare å kjøre på, men gi deg tid til å komme deg om du er svimmel/det svartner litt for deg, ikke gøy å gå i bakken :p

En annen ting som kan gjøre dette mer fremtredende er om du har spist lite eller drukket lite. Jeg merker iallefall mye mer av det nå som jeg er i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også blodtrykksfall på markløft noen ganger, men aller verst er det på frivendinger faktisk..

Bare å kjøre på, men gi deg tid til å komme deg om du er svimmel/det svartner litt for deg, ikke gøy å gå i bakken :p

En annen ting som kan gjøre dette mer fremtredende er om du har spist lite eller drukket lite. Jeg merker iallefall mye mer av det nå som jeg er i underskudd.

Hehe, spiser en del og er i overskudd, så tror ikke det er det... det er vel heller kanskje at siden jeg drikker kaffe før trening, så blir kroppen litt dehydrert. Drikker ca 1 liter vann hver gang på trening for å kompensere... heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også litt svimmelhet på markløft, men kun på de tyngste løftene. (løfter maks 125 kg 3-4 ganger. Kroppsvekt 72 kg).

Svimmelhet fra jeg slutter øvelsen og kanskje mellom 2 og 5 sekunder etterpå. Blodtrykk høres mer sannsynlig ut enn oksygentap, da jeg har vanskelig for å tro at jeg skal bruke opp så mye oksygen på 20-30 sekund. (puster jo mens jeg løfter). Får også ubehag på siden av halsen, men det er nok kun fordi jeg stammer musklene der mer enn nødvendig. Så lenge det går fort over tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her er video! Jeg vil vite hva jeg trenger å forbedre på teknikken. Det jeg ser er at nakken er jo fucka, den burde selvfølgelig være rett med ryggen. Det er vel kanskje derfor jeg har litt vondt i nakken nå, herregud.. :roflmao: ellers ser ryggen litt krum ut noen ganger.. eller? Det er bare det at jeg sliter litt med å stramme magemusklene... man skal vel stramme magemusklene godt, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til å ha dem strammet igjennom hele settet? Det er som at med en gang jeg fokuserer på noe annet, slipper dem... og jeg tror ikke jeg får til å stramme de ordentlig heller. Prøver å puste godt inn, for så og stramme.. skal man stramme de først, og SÅ puste inn? Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...