Gå til innhold

Svimmel ved markløft + vondt i ryggen


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Såå... ikke skrape, men ihvertfall ha inntil om jeg har skjønt det riktig? Eller?

Ellers, filma på nytt i dag. Jeg vil gjerne ha en teknikkvurdering her. Synes selv jeg kanskje setter meg ned litt for lavt, eller? Synes også at stanga ikke er i helt vertikal løftebane. Jeg skjønner ikke hvordan i helsikke jeg skal klare å få til å ha stanga inntil leggene? Synes også at det ser ut som jeg setter meg for langt bak, skal det være sånn eller?

Og ellers andre ting som ser dumt ut, come with it

Hvis jeg ikke får nok svar her, lager jeg en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man absolutt ha nøytal nakke Pro JB?

Nakken er en del av ryggraden og ved å ha den nøytral så bidrar det til et bedre oppspenn.

Det å linke en video av Carl som er en proffutøver innenfor styrkeløft bidrar ikke til noe utenom at alle tror at det er sånn det skal gjøres, husk at de som trener på et profft nivå har mye mer utviklet muskelmasse, deriblant en sterkere kjerne enn den gjengse personen som trener på et vanlig nivå. Proffe folk kan kompensere lettere enn hva amatører kan for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik utfører du markløft korrekt

Og jeg siterer;

Løftet

Blikket er ofte oversett før løftet startes. Blikket bør være slik at nakken er i anatomisk nøytral posisjon (naturlig forlengelse av kroppen). Hvis du bruker gulvet som referansepunkt skal blikket være rettet 3-4 meter foran deg. Blikket kan også rettes mot en vegg. Før løftet startes må bukktrykket settes

Ja, det finnes mye rart der ut og hva forskjellige anbefaler, men det er mye vranglære ute og går og "proffer" skal ofte gi sine tips til folk som har akkurat startet med baseøvelser som igjen inneholder en jungel av forskjellige teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt å legger inn en teknikkvideo av Eirik Sandvik med kommentarer

Det at leggene og knærne skal være kjøttkaker er vranglære 101 og noe som burde ha blitt avskaffet asap.

Man vil som oftest få en liten svinging på løftebanen hvis man har 100% kontakt og da får man ikke en 100% vertikal løft.

Flott video, men leste du PDFen? Jeg tillater meg å trekke ut det essensielle.

The force that makes the bar go up is generated by the muscles that extend the knees and the hips, and this force is transferred up the rigid spine, across the scapulas to the arms and down to the bar. The weight leaves the floor when the quadriceps extend the knees, but for this to happen the hamstrings and glutes must anchor the hip angle in its position. The hamstrings pull down on the pelvis from below, and the glutes hold it from the top of the iliac crest; if the back stays flat this allows the force to travel up the rigid back held at a constant angle while the quads push the floor. This knee extension can then provide the initial drive off the ground. If the hamstrings and glutes fail to hold their position during this initial push, the quads don’t contribute to the movement of the weight since they straightened out the knee without any movement of the load. When this happens, you just shove your butt up in the air without the quads lifting any of the weight. When the lift is done correctly, though, the hip angle opens only very slightly as the bar rises to the knees, and the back angle—the angle the torso makes with the floor—stays constant. During this process, the quads move the weight, the glutes and hamstrings hold the hips down, and the flat back transfers this force up to the shoulder blades and down the arms to the bar. If the knees extend without moving the bar (pushing the hips up into the air), the movement becomes a stiff- legged deadlift, with the glutes and hamstrings doing the work without the help of the quads.

At this point, the bar must be as close as possible to the middle of the foot (with the feet flat and heels down, of course) where the force acts against the ground: it must be in contact with the shin. In fact, it must stay in contact with the legs all the way up to lockout, since the farther away from the knee and hip joints it is, the longer the lever arm—the back—is, producing more torque against the hips. The correct starting position for any pull from the floor is always one in which the bar is in contact with the shins. This is another problem with raising the butt up without moving the bar: the knees pull back as the butt raises, pulling the shins away from the bar and leaving it too far away from the point of ground reaction.

Jeg betviler ikke at Eirik Sandvik har peil, men når to mennesker som har peiling (Sandvik og Rippetoe i dette tilfellet) er uenige, er jeg nysgjerrig på hvorfor.

Som Rippetoe her forklarer, enhver avstand mellom leggbein og stanga utgjør en vektarm som blør krefter under løftet. Eirik gjør akkurat løftet veldig fort i sin video, men for meg ser det ut som om han retter ut beina med en gang og dermed tilter leggbeina bakover, slik at det blir en strakmark (slik Rippetoe nevner). LenaMarie gjør det i hvert fall i sin video; for meg ser det ut som strakmark helt fra etter første desimeter opp av gulvet til siste desimeteren ned til gulvet.

Jeg vil si jeg har et godt grep om fysikk og mekanikk, og det Rippetoe skriver gir mening i mine ører sett i fra et rent mekanisk ståsted - man vil holde stanga så tett inntil kroppen som mulig for å unngå å blø krefter på å motvirke kreftene som dreier kroppen forover; samtidig som man vil unngå å rette ut beina for tidlig slik at man ikke lenger kan utnyte quadriceps i begynnelsen av løftet. Den eneste måten å få til dette på er å holde leggbeina så vertikale som mulig, og la stanga gli oppover langs dem. Klart, jeg kan vel for så vidt være enig i at det ikke er noe mål i seg selv at leggene skal være kjøttkaker - det var nok litt hyperbol fra min side. ;)

Dersom du vet argumentene Eirik bruker for å gjøre det på en annen måte så er jeg fryktelig interessert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bedre oppspenn av å se opp, får jo frem brystet mere da. Er det noe form for skade som kan forekomme på nakke om man ser opp fremfor nøytralt ?

Man utsetter nakken for unødvendig stress og det kan føre til smerte/kramper over lengre tid.

Det er den logiske forklaringen for min del, skal du ha en bedre forklaring så anbefaler jeg kurset til sandvik hvor det står godt forklart (orker ikke å gå ut i bilen akkurat nuh for å finne det kapitlet)

Vil du ha en enda bedre forklaring så kan jo en eller annen som er utdannet innenfor fysioterapi/skjelett svare.

Tok meg 2sekunder på google hvor jeg fant noen engelske forumtråder hvor folk klager over smerter i nakken etter at de kjører med nakken opp og prøver å presse seg opp med nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at Eirik Sandvik har peil, men når to mennesker som har peiling (Sandvik og Rippetoe i dette tilfellet) er uenige, er jeg nysgjerrig på hvorfor.

. :)

Er vel en god del som er uenige med rippetoe sine teknikker, sist jeg så var en video om knebøy noe som hette for "hip dive" hvor jeg "skumleste" på jobb, men ligger ute på forumet her en plass.

Jeg har selv blitt lært at man skal "se opp" under et løft, men for min del så har det ført til en del andre ting enn det som er meningen.

uansett så er nakken en forlengelse av ryggraden og som alle vet så bør man ha et godt oppspenn, så hvorfor ikke gjøre jobben lettere for ryggraden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utsetter nakken for unødvendig stress og det kan føre til smerte/kramper over lengre tid.

Tok meg 2sekunder på google hvor jeg fant noen engelske forumtråder hvor folk klager over smerter i nakken etter at de kjører med nakken opp og prøver å presse seg opp med nakken.

De fleste styrkeløftere burde jo da slite veldig med smerter/kramper i nakken? Der jeg trener blir man hvertfall lært til å se opp, i fitnessverden vil man ha nøytral nakke. Finnes det ikke noe eksakt forskning på dette, siden det er så forskjell i anbefalinger på teknikkutførelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste styrkeløftere burde jo da slite veldig med smerter/kramper i nakken? Der jeg trener blir man hvertfall lært til å se opp, i fitnessverden vil man ha nøytral nakke. Finnes det ikke noe eksakt forskning på dette, siden det er så forskjell i anbefalinger på teknikkutførelse?

Jeg skal ikke vise til noe eksakt forskning, men egen erfaring, og det å ha nøytral nakke er veldig viktig for min egen del. Har gått på den smellen med å se for mye opp og jeg har fått så stiv og vond nakke at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre.

Hun som sliter med svimmelheten burde dermed jobbe med nøytral nakke for å legge minst mulig stress på nakken. I en ikke nøytral situasjon er det selvfølgelig mye stress på nakken og man får mindre oksygen til hjernen. Hun blir dermed svimmel.

Hvis du opplever å ha bedre løft med anstrengt nakke, så må du gjerne fortsette med det. Men har du prøvd med nøytral nakke?

Jeg tenker også sånn at det er forskjell på oss som trener for bedre helse og fysikk, og på de som er proffe og løfter maksløft under konkurranse.

De takler å ha anstrengt nakke under konkurranse og får sikkert massasje når de er ferdig. Da skal de presse ut alt og i løftet og teknikken er jo ikke treningsteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en god del som er uenige med rippetoe sine teknikker,

Ja, det kan godt være. :) Men da må de vel kunne argumentere for hvorfor.

For øvrig så støtter den siste linken din opp under Rippetoe sin teknikk.

Når buktrykket er satt drar du stangen opp langs beina slik at stangen er i kontakt med kroppen hele veien opp. Stangen skal bevege seg i en vertikal linje fra fotbuen til armene er strekt ut, skuldre bak midtlinjen, knær og hofte i ekstensjon og til ryggraden er i en normal anatomisk posisjon (fig.6).

Og igjen, angående aktivering av quadriceps i bunn av løftet:

Fig.11. Når knevinkelen åpnes før stangen løftes fra bakken, vil ikke quadriceps ha bidratt i løftet. Resultatet blir da en mer horisontal ryggvinkel som fører til at stangen kommer ut fra kroppen. Dette øker belastningen og kravet til hofteekstensorene og ryggmuskulaturen.

Som sagt: dette her gir mening sett fra et mekanisk ståsted, med mindre det er noe jeg overser. Det er derfor jeg gjerne skulle ha sett motargumentasjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg prøver å si er at det er forskjell mellom de som trener for å komme i litt bedre form enn de som trener på et høyere nivå og da kan man tillate seg en del "cheats" enn hva andre kan.

Jeg kunne sikkert ha dratt opp masse bilder av supersterke russere som har katterygg, men er ingen hensikt for at man spør om teknikken er i orden, og da påpeker jeg at nakken er tiltet for mye opp og at den bør være nøytral.

Ikke sammenlign alle med proffe utøvere eller de som har trent i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste styrkeløftere burde jo da slite veldig med smerter/kramper i nakken? Der jeg trener blir man hvertfall lært til å se opp, i fitnessverden vil man ha nøytral nakke. Finnes det ikke noe eksakt forskning på dette, siden det er så forskjell i anbefalinger på teknikkutførelse?

Dette handler om muskulær kontroll. Ved å se opp vil du "tvinge" kroppen til å gå dit du vil ha den. Funker veldig bra. Problemet er om du ikke klarer å spenne muskulaturen riktic. Du må spenne opp 110% alle steder - unntatt i nakken! Du skal være ganske dreven for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...