Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Legen sa jo ikke at jeg burde velge 800,men imellom 800 og 14-1500 max...altså.hun mente at jeg gjerne måtte spise 14-1500 drøyt over en periode også,kanskje ha for eksempel en dag nå og da der jeg ikke er i så mye aktivitet der jeg kan spise så lite som 800 -900 kcal. Jeg skal selvsagt ta vitaminer i tillegg og fiskeolje. Og jeg skal ha jevnlige blodprøver.

Nå var jeg oppe i ca 1800-1900 daglig og har nå etter legens råd trappet ned til 1600-1700 og over tid komme lengre ned i kcal.

Jeg også sperret opp øynene når hun sa 800 -900 kcal:P Men okei,det var ikke meninga å ha så lite _hver dag_,spesielt ikke på treningsdager.

Jeg tror jeg velger å gjøre som legen sier også får vi bare håpe det går fint. Hvis jeg skulle få lave verdier av noe vil jeg jo få beskjed om hva jeg skal gjøre uansett,sånn sett føler jeg meg trygg. Legen min har noe ekstra i tillegg til sin allmenn utdannelse,så hun er ikke bare en allmennlege...helt akkurat hva det het vet jeg ikke men..hun har mye kunnskap i forhold til mine tre forrige leger...så jeg velger å stole på henne akkurat nå...hvis jeg ikke sulter ihjæl i løpet av de neste ukene da,tiden vil vise:P

Fortsetter under...

"Bare" en allmennlege har 7 år på medisin og uendelig med kilder de kan bruke. Er de i tvil sender de deg til en spesiallist på faget det er snakk om. Noen andre du ville stolt mer på ?

Og du snakker bare masse surr uten noen form for mening

Hvis du vet så mye så kan du vel gi henne fasiten.

Annonse

Om du tviler på legen så kan du vel be om å bli henvist til ernæringsfysiolog? Det må vel være bedre enn å spørre folka på fb om råd i allefall.
Jamen altså,alle her vet jo så myebedre enn en ernæringsfysiolog eller en lege ,såo_Owhy the hell not :p Jada,jeg skal nok be om det hvis det vil være gunstig for meg i følge legen min.
Jamen altså,alle her vet jo så myebedre enn en ernæringsfysiolog eller en lege ,såo_Owhy the hell not :p Jada,jeg skal nok be om det hvis det vil være gunstig for meg i følge legen min.

Rettelse: folk tror de vet så mye mer enn leger og ernæringsfysiologer.

Rettelse: folk tror de vet så mye mer enn leger og ernæringsfysiologer.

Det er det garantert en del som gjør og bare ytterst få av dem har rett i sin eventuelle overbevisning.

:)

Men leger er også kun mennesker, så ikke alle av dem er like gode på kosthold.

Ernæringsfysiologer derimot, der er det mer usikkert om hvorvidt de er helt mennesklige tvers igjennom.

;)

Det er det garantert en del som gjør og bare ytterst få av dem har rett i sin eventuelle overbevisning.

:)

Men leger er også kun mennesker, så ikke alle av dem er like gode på kosthold.

Ernæringsfysiologer derimot, der er det mer usikkert om hvorvidt de er helt mennesklige tvers igjennom.

;)

whoohooo:D!

Men selvsagt,kanskje hadde en ernæringsfysiolog vært bedre,men jeg skal spørre neste gang jeg er hos legen og kanskje har hun en grad der også,jeg husker ikke helt ;)

Annonse

Jeg sier bare at det ikke er så enkelt som "Overvektig = Farlig".

Hvis legen som har undersøkt henne mener hun er ganske så frisk og sunn (samtidig som hun er opphengt av antall kg), så tror jeg legen har et bedre grunnlag enn oss som kun har høyde(?), vekt og en BMI som ikke trenger å si så mye i det hele tatt.

Verdt å nevne at det er fortsatt er en del kontrovers rundt sykdomsbildet knyttet til overvekt:

Peter Attia: Is the obesity crisis hiding a bigger problem? | Video on TED.com

Tamadeus og Indiska rotter seg sammen mot Metal_Barbie - again! Overvektig eller ikke - ladyen har vett nok i hodet til a) være klar over at hun er overvektig, og tar grep for å gjøre noe med det, samtidig som B) hun er fornøyd med det som er bra! Og det kan ikke kalles for annet enn en sunn innstilling til det hele. Nå må dere finne noe bedre å gjøre på, hver gang Metal_Barbie sier noe som helst her inne hiver dere to dere rundt og hakker løs på "hvor overvektig" hun er. Ja, hun er overvektig. Ja, hun vil endre det. Leave it! Kom heller med konstruktive innspill. Case closed fra min side. No offence.

Det er ikke kontrovers rundt at det å være overvektig er mindre sunt enn å være normalvektig.

Det Attia snakker om her er basert på en veldig interessant hypotese om at utvikling av fedme er en slags buffer for å motvirke en del problemer som ellers ville oppstått. I kalorioverskudd så vil konsentrasjonene av både glukose og fett i blodet øke, noe som er uheldig. I stedet for at dette øker så lagrer vi det unna, og på den måten utsetter andre konsekvenser som ellers ville oppstått raskere.

Det er sant at man kan være overvektig og helt frisk, men det er fremdeles liten tvil om at det å redusere overvekten vil være bedre for helsen på sikt enn å beholde den.

Hei, litt seint ute her.

Jeg sa vel ikke at det virker til å være en del kontrovers rundt overvekt, men rundt sykdomsbildet som i dag knyttes til overvekt.

Og jeg skjønte mesteparten av presentasjonen til Attia, men hentet den bare kjapt frem som et eksempel på at sykdomsbildet knyttet til overvekt ikke er så svart/hvitt som det en kanskje tidligere har trodd :)

Tamadeus og Indiska rotter seg sammen mot Metal_Barbie - again! Overvektig eller ikke - ladyen har vett nok i hodet til a) være klar over at hun er overvektig, og tar grep for å gjøre noe med det, samtidig som B) hun er fornøyd med det som er bra! Og det kan ikke kalles for annet enn en sunn innstilling til det hele. Nå må dere finne noe bedre å gjøre på, hver gang Metal_Barbie sier noe som helst her inne hiver dere to dere rundt og hakker løs på "hvor overvektig" hun er. Ja, hun er overvektig. Ja, hun vil endre det. Leave it! Kom heller med konstruktive innspill. Case closed fra min side. No offence.
:love:

Mulig det står nevnt men er det noen grunn til at man heller skal kutte på kalorier enn å trene mer ? Du skriver ta legen har rådet deg til det.

Jeg fungerer dårlig uten mat så jeg hadde 'dødd' av å bare spise 800 kcal. Trene er gøy så hvis jeg skal prøve å gå ned prøver jeg å trene mye sånn at jeg forbrenner mer.

Nei om det er noen grunn til dette vet jeg ikke...800 skal jeg jo ikke ned på,da kommer jeg nok også til å dø :p

Jeg har for så vidt elendig form i dag og i går kveld...tidenes værste sultfølelse og i dag er jeg ur sulten og svimmel og kvalm og hodepine har jeg vel hatt siden i går før jeg la meg også...så vanskelig å ikke tenke eller fundere på om dette kan være på grunn av at jeg spiser så mye mindre enn jeg kanskje burde,under bmr altså.:/

Jeg tror noe av problemet ditt, ikke vondt ment, er at du vingler for mye. Du blir raskt usikker når noe går i gal retning eller føles feil, og som følge av det avviker du fra planen og går over på noe annet. Høyere/lavere inntak, høyere/lavere treningsmengde, eller hva det måtte være. Slik kan du aldri helt vite om noe faktisk fungerer, da du rett og slett ikke gir det tid. Du har nettopp endret inntaket, og det at du føler deg dårlig i dag og at du sliter med stølhet (jfr din andre tråd) kan være en ren tilfeldighet. Ja, det kan komme av kaloriinntaket, men du kan også oppleve at du etter to-tre uker med dette inntaket ser gode resultater og at formen er helt fin. Gi det tid, og ikke stress.

Jeg tror noe av problemet ditt, ikke vondt ment, er at du vingler for mye. Du blir raskt usikker når noe går i gal retning eller føles feil, og som følge av det avviker du fra planen og går over på noe annet. Høyere/lavere inntak, høyere/lavere treningsmengde, eller hva det måtte være. Slik kan du aldri helt vite om noe faktisk fungerer, da du rett og slett ikke gir det tid. Du har nettopp endret inntaket, og det at du føler deg dårlig i dag og at du sliter med stølhet (jfr din andre tråd) kan være en ren tilfeldighet. Ja, det kan komme av kaloriinntaket, men du kan også oppleve at du etter to-tre uker med dette inntaket ser gode resultater og at formen er helt fin. Gi det tid, og ikke stress.
Selvfølgelig:)

Jeg finner det vanskelig dette med stress ,men jeg jobber med saken. Du har jo rett ellers,absolutt,mye vingling og det er jo dette jeg prøver å stoppe med:)

Men å forandre på ting er ivertfall ikke noe alternativ akkurat nå uansett,så jeg får vel heller diskutere det med legen når den tid kommer og heller gi dette tid som du sier:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...