Gå til innhold

JENTER. Treningsprogram innspill


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært en del ut og inn av treningsstudioer. Jeg starter greit gira, men mister piffen etter et par uker. Så det som hjalp meg var at jeg fikk et program som passet meg veldig godt. Det var et helt ok utgangspunkt med gode muligheter for å øke på kiloene og samtidig med litt utfordringer på kondisen. Det gjorde at jeg kunne kjempe mot megselv. Nå har jeg 2splt-program som er fult av utfordringer som jeg klarer å nå og muligheter for å kunne gjøre det bedre enn hva programmet sier.

Så redningen for meg var et program som kunne gi meg noen utfordringer og noe jeg kunne gjøre enda bedre! Det har også gitt meg helt supre resultater! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som gjør en "giret", og som får en til å klare å opprettholde treningen over lang tid, varierer nok fra person til person. Noen liker å gjøre stort sett det samme hele tiden, andre liker å variere. Nå kan ikke jeg snakke for noen andre enn meg selv, så da gjør jeg det.

Først må jeg jo bare si at jeg ikke trener enda, men alle de inspirerende menneskene har fått men til å få øynene opp for styrketrening. Om jeg blir bitt av "treningsbasillen" eller ei, gjenstår å se. Men jeg håper den gjør det, for jeg ser jo hvor mye det gir andre her på forum. Ikke bare får man en flottere og mer velproposjonert kropp, men selvtilliten og selvfølelsen ser ut til å øke, noe jeg sårt trenger.

Men nå må jeg se å komme til poenget. For min del, vil et treningsprogram jeg klarer å meste og få resultater med, forhåpentligvis gjøre meg giret og motivert til å fortsette. For en som aldri har trent ordentlig på et treningssenter, kan det hele virke litt skummel. Det meste er jo litt "skummelt" før man blir varm i trøya - i hvert fall for meg.

Personlig tror jeg at jeg ville følt meg mest komfortabel med å gjøre øvelser hovedsaklig i apperater. Det virker som det er lettere å gjøre ting riktig (correct me if I'm wrong), samtidig som jeg føler at det er de mest hardbarka som holder seg i frivektsavdelingen (noe en pingle syntes virker litt skummelt :p).

At en kanskje burde gå over til frie vekter etterhvert, i hvert fall i noen øvelser, er vel ganske naturlig. Men når du mest sannsynlig ikke en gang klarer å løfte stanga man bruker f.eks. ved knebøy, da tror jeg for min del det er tryggest å forholde seg til apparater.

"Konklusjon": treningsprogram med øvelser en klarer å mestre og som gir resultater

= resultater, mestringsfølelse og økt selvtillit og selvfølelse

= holde på lenge og prøve ut nye varierte øvelser

= videre progressjon

= bitt av treningsbasillen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt motsatt av det du sier Lily. For meg så gir maskinene meg nada :p Nå har jeg aldri brukt PT, men jeg ser ofte (i hvertfall på senteret der jeg trener) at de lærer opp alle jentene til å bruke maskinene, med mindre de spør spesifikt om opplæring i bruk av frivektene.

Vi er alle forskjellige, og jeg kan bare snakke av egen erfaring med meg selv og andre jeg trener sammen med. Når jeg lærte meg effektive øvelser med frivekter, så ga det meg så mye mer! Lær de opp i øvelser som "de store gutta" tar. For det er jo en grunn til at de tar dem, de funker! Og når resultatene raser på, så vil jeg tro det er lettere å klare å følge det også. ;)

Sett opp programmet sånn at de fleste av øvelsene har en eller flere alternativer, men som i utgangspunktet har "samme" effekt. Feks i stedet for biceps curl med manualer hver gang, så gjør øvelsen med tau i stedet. På den måten kan man ta den øvelsen som føles mest riktig den dagen. Og som de sier over: få repetisjoner og heller tyngre vekter.

Et clue er alikevel kanskje at det er viktig med god opplæring, sånn at man føler at man tørr å gå bort til frivektene og bruke dem. Mange jenter er redde for å gjøre noe feil, og at noen skal se rart på dem av den grunn, eller at de skal skade seg på noe vis. Vet man at det man driver med er riktig, og ikke minst hva som er effekten av det man driver med (hvilken muskelgruppe man bruker osv), så tror jeg det er mye lettere å tørre å presse seg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mex i det om å få ett eller flere alternativer til øvelsene det lar seg gjøre på. Sier jatakk til varierte øvelser, neitakk til helkroppsprogram :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baseøvelser så man kan løfte tungt og øke ofte er viktig.

Variert repantall - litt ulike økter (men med samme øvelsene).

Mange treninger i uka, gjerne høyt volum.

Øvelser som gir pump :D

Kreative varianter av øvelser, enten det er en-fots, med strikk, med kjetting eller i slynge innimellom.

Øvelser som virkelig tar så det svir (slik som rumpe/lår-øktene vi bruker å ha lørdager på gymmet jeg trener, mange ulike øvelser, rundt 10 reps 3-4 sett i en slags sirkeltrening)

Dessuten er det veldig gøy å jobbe seg frem mot å klare kroppsvekt i dips, chins, pullups, gluteham, pushups osv.

Finne en teknisk krevende øvelse og jobbe seg frem mot den (kan være noe koko og moro som å stå på henda og ta pushups, eller muscle ups - det ser ganske tøft ut å klare)

TABATA med ulike typer baseøvelser, turkish getups er også gøy her.

Muscle ups :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et treningsprogram som er bygd opp rundt ett eller flere konkrete mål, og som "tvinger" deg til forbedring fra uke til uke.

For min del er også variasjon nøkkelen til motivasjon, for eks hvis man kjører helkroppsprogram 3 ganger i uka, så kan hver trening ha forskjellige øvelser som tar (omtrent) samme muskelgrupper. I tillegg liker jeg periodisering innenfor en treningsuke godt og, altså en tung-dag, en lett-dag osv.

Og sist men ikke minst, et program som gjør at jeg blir (nesten) like sterk som gutta.:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel veldig individuelt :)

Effektivitet er viktig for meg!

For min del ville jeg blitt motivert av et program som:

  • Trener flest mulig muskler i hver øvelse
  • Trener hele kroppen med færrest mulig øvelser
  • Blir godt forklart: hvorfor akkurat denne øvelsen? Jeg har behov for å forstå hva jeg driver med ;)
  • Ikke bruker maskiner - men frivekter og gjerne redcord, bosu, fitnessball...
  • Ikke bruker masse tid på isoleringsøvelser - bicepcurl er totalt uaktuelt for meg.
  • Gir funksjonell styrke - jeg skal kunne ta i et tak i det virkelige liv, ikke bare på gymmet.
  • Gir meg en konkret utfordring for en treningsperiode, f.eks klare chins med kroppsvekt, dips el.l.
  • Har god progresjon og noe variasjon/alternative øvelser
  • Ikke tar stort mer enn en time per økt
  • Ikke forutsetter at jeg får trent mer enn tre ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere av dere over! :) Å jobbe mot et mål om å klare øvelser med kroppsvekt som feks chins og dips er genialt! Det gjør at man har klare og ikke minst morsomme mål å nå:)

Isolasjonsøvelser som bicepscurl er jeg enig i at ikke bør være fokus for øktene ( kun ment som et eksempel over;) ). I hvertfall ikke når man skal legge opp til å ikke ha alt for mange timene på gymmet. Biceps kan jo absolutt få kjørt seg med feks chins eller pull-ups ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha fornuft, ingen innfall. Velprøvde øvelser som fungerer!

Jeg vil ha effektivitet. Har ikke tid til to timer på trening, men svetter gjerne den ene timen jeg er der.

Jeg vil ha resultater. Må selv vite hvordan jeg skal øke vekt og intensitet.

Jeg vil ha informasjon. Hvorfor gjør jeg dette? Hvor kan jeg finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt motsatt av det du sier Lily. For meg så gir maskinene meg nada :p Nå har jeg aldri brukt PT, men jeg ser ofte (i hvertfall på senteret der jeg trener) at de lærer opp alle jentene til å bruke maskinene, med mindre de spør spesifikt om opplæring i bruk av frivektene.

Vi er alle forskjellige, og jeg kan bare snakke av egen erfaring med meg selv og andre jeg trener sammen med. Når jeg lærte meg effektive øvelser med frivekter, så ga det meg så mye mer! Lær de opp i øvelser som "de store gutta" tar. For det er jo en grunn til at de tar dem, de funker! Og når resultatene raser på, så vil jeg tro det er lettere å klare å følge det også. ;)

Sett opp programmet sånn at de fleste av øvelsene har en eller flere alternativer, men som i utgangspunktet har "samme" effekt. Feks i stedet for biceps curl med manualer hver gang, så gjør øvelsen med tau i stedet. På den måten kan man ta den øvelsen som føles mest riktig den dagen. Og som de sier over: få repetisjoner og heller tyngre vekter.

Et clue er alikevel kanskje at det er viktig med god opplæring, sånn at man føler at man tørr å gå bort til frivektene og bruke dem. Mange jenter er redde for å gjøre noe feil, og at noen skal se rart på dem av den grunn, eller at de skal skade seg på noe vis. Vet man at det man driver med er riktig, og ikke minst hva som er effekten av det man driver med (hvilken muskelgruppe man bruker osv), så tror jeg det er mye lettere å tørre å presse seg også! :)

Nå regner jeg med at du har trent litt, og som jeg sa, så vil nok mine meninger forandre seg dersom jeg kommer inn i gamet etterhvert. Jeg snakket utifra hva jeg som nybegynner hadde følt det mest komfortabelt med i begynnelsen - for at jeg skal bli giret og ha lyst til å fortsette. Jeg er veldig svak, og vil nok slite bare med å løfte bare man bruker i diverse øvelser. Med et så dårlig utgangspunkt, vil jeg nesten garantert ha effekt av å begynne i apparater. Men, igjen, med et så dårlig utgangspunkt (og en god dose stahet) så vil forhåpentligvis resultatene komme ganske fort. Jeg har syklet litt i sommer/høst, og muskelen rett over kneet (vastus lateralis?) er litt fremtredende ;)

Og jeg er veldig enig i det siste du sier! Og planen er selvsagt å gå over til å bruke mer frivekter når jeg føler at jeg er i stand til det. Jeg vet det er det som fungerer best i lengden, men som en start så føler jeg at slik jeg ønsker å gjøre det er best for meg.

Kanskje kommer jeg til å gå rett i frivekstavdelingen etter en mnd, eller så tar det kanskje et havlt år - det kan jeg ikke vite på forhånd. Beklager, men jeg har ikke den selvtilliten til å klare å gå rett i frivektsavdelingen og starte å løfte vekter med en gang. Og det er vel en grunn til at man har apparater også, de gir vel noe effekt. Skal ikke mye til for at jeg øker i styrke liksom. Har noen "pinglehantler" hjemme, type 2 x 0,5 kg, 2 x 1 kg og 2 x 1,5, og etter 2 ukers småløfting på dem (hovedsaklig på 1 kg hantlene), har jeg biceps vokst pittelitt. Det sier kanskje noe om hvor svak jeg er :p

Ikke misforså, jeg er veldig glad for innspill og tar dem imot med stor takknemlighet. Men jeg forstår jo at folk ikke helt kan vite hvem jeg er og hvor sterk/svak jeg er. Jeg er bare litt redd for at folk tror at "herregud, hun tror liksom hun vet best", men det kan jeg veldig gjerne understreke at jeg ikke gjør! Jeg har vel bare en promille kunnskap i forhold til hva jeg "bør" ha, men jeg tenker at det kommer seg litt etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...