Gå til innhold

JENTER. Treningsprogram innspill


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Apparater gir meg lite. Eneste apparatet jeg bruker er Leg extensions og har innimellom brukt chins maskina ( er ikke sterk nok selv enda :p )..

Da jeg begynte å trene fikk jeg program av ei dame på senteret. På apparater.. Herregud så kjedelig. Tulla rundt med dette en stund, ingenting skjedde med kroppen som jeg kunne se.

Det gikk vel mellom 6 mnd og ett år før jeg virkelig var dritlei. Jeg kan da i snakk med den veldig kjekke og veltrente medeiern på gymmet. Jeg forklarte min frustrasjon til han og hva jeg ville (samme som jeg hadde gjort med hun andre). Jeg endte opp på frivektrommet og har vært der siden, rundt 7 måneder... Da begynte det å skje ting med kroppen :D

Jeg elsker frivekter. Baseøvelser og trene tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med flere av dere over! :) Å jobbe mot et mål om å klare øvelser med kroppsvekt som feks chins og dips er genialt! Det gjør at man har klare og ikke minst morsomme mål å nå:)

Isolasjonsøvelser som bicepscurl er jeg enig i at ikke bør være fokus for øktene ( kun ment som et eksempel over;) ). I hvertfall ikke når man skal legge opp til å ikke ha alt for mange timene på gymmet. Biceps kan jo absolutt få kjørt seg med feks chins eller pull-ups ;)

Jobbe mot chins og dips er kjempe effektivt. Vet når jeg begynte klarte jeg ikke en chins eller dips og var ikke mange ukene før jeg klarte første osv :) Herlig følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill i denne tråden ble visst møtt med en del "motstand" og ueinghet :whistling: Men jeg forstod det litt som at det var hvordan vi jenter ville ha et treningsprogram, og da kunne jeg ikke svare for andre enn meg selv.

Fortell litt om hvordan dere vil ha et treningsprogram for å bli gira OG klare å følge det lenge.

Kom med litt kreative innspill

Nå det er sagt, kan jeg vel prøve å si litt mer generelt:

- effektivt treningsprogram som funker

- ikke for kompliserte, og med mulighet til variere/bytte øvelser. De alternative øvelsen kan selvfølgelig være mer komplisert/utfordrende.

- størst mulig fleksibilitet i programmet, slik at en kan trene mer eller mindre når en vil og har tid.

Det jeg mener et at noen opplegg er lagt så strengt opp, at man ødelegger noe av effekten ved å ikke følge det slavisk.

Helt tilslutt vil jeg, som konkurransemennesker, si at det alltid er litt gøy med konkurranse. Dette kan en selvsagt legge litt opp til selv, og jeg gjør det i andre sammenhenger for å bli "bedre enn meg selv". Det er også gøy å motta litt ros og konstruktiv kritikk fra andre, så loggbøker her på forum er supert. Men en egen offline loggbok/notatbok er bra, for da kan en se egen progressjon.

Men, det aller morsomste er vel å konkurrere mot andre og jeg ser noen her på forum gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo veldig fra person til person vil jeg tro.

Men personlig så er nokk disse noen av de viktigste punktene

- Øvelser som tar på alle de store muskelgruppene

- At jeg virkelig må bruke musklene og blir sikkelig svett

- At jeg kan se fremgang (noe som selvfølgelig tilsier at det må legges på mer tyngde etterhvert)

- og at det ikke bare er gruppetimer og maskiner som blir anbefalt, opptrening i frivekter er genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jenter flest så vil jeg ha ett program som

- Former ræva - ekstremt viktig at det svir i ræva etter trening ;)

- Gir flat mage

- Reduserer fettprosenten effektivt

- Ikke bygger ekstremmuskulator, men strammer og definerer

- Bygd på frivekter

- Mulighet for hyppige treninger

Da er vi jo allerede borti basisøvelser.

I tillegg

Jeg syns bicepstrening er dødskjedelig og ser at jeg finner alle mulige unskyldninger for å ikke gjøre bicepscurls. Finn meg noe som styrker greit på biceps uten at det innvolverer curls eller hammercurls :p

Jeg har skulderproblemer og får relativt fort nakke og skulderbetennelser om jeg gjør f.eks arnoldpress, skulderpress etc. Vil helst ikke ha det :p

Programmet MÅ varieres. Jeg får makk av å gjøre det samme hver gang, og derfor ser jeg at jeg kommer til å få problemer med å fullføre RYP. Kjeder meg allerede og det er bare i midten av programmet.

Ett utfordrende kondisjonsprogram som IKKE involverer en tredemølle. Hater tredemøllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...