Gå til innhold

3x10 reps vs 6x5 reps hvorfor?


Lillin89

Anbefalte innlegg

Heihei :)

Lurer på hva som er bakgrunnen for å velge feks 3 sett med 10 repetisjoner vs flere sett med 5 repetisjoner..

Et eksempel:

Knebøy etter oppvarming

40x10

50x10

65x6-10 (så mange en klarer hvis dette er mot maks)

eller

40x5

45x5

50x5

55x5

60x5

65x5 (så mange en klarer hvis dette er mot maks)

Selv bruker jeg eksempelet øverst og når jeg klarer 10 så øker jeg på vektene og jobber meg opp mot 10 reps på nytt, men ser at det er veldig mange som gjør dette annerledes og lurer på om noen kan forklare meg dette :) Jeg er bare en nybegynner å har ikke noe god kunnskap for hva som ligger bak slike valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo flere sett jo sterkere blir støttemusklene dine og de små ligamentene innen frakturen mot beinet. Om du har færre sett så rekker ikke disse å bli utsatt for nok stress til at de styrkes og du vil på sikt bli feiltrent og garantert få skader du ikke vil ha. Det er også mye bedre for det sentrale nervesystemet å trene flere sett kontra færre sett. Så jo flere sett jo bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere sett jo sterkere blir støttemusklene dine og de små ligamentene innen frakturen mot beinet. Om du har færre sett så rekker ikke disse å bli utsatt for nok stress til at de styrkes og du vil på sikt bli feiltrent og garantert få skader du ikke vil ha. Det er også mye bedre for det sentrale nervesystemet å trene flere sett kontra færre sett. Så jo flere sett jo bedre :)

Ikke snakk om ting du overhodet ikke kan noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er det jeg tror/har fått med meg:

De forskjellige repantallene belaster kroppen på forskjellige måte. F.eks vil 20 reps gå mer på muskulær utholdenhet enn styrke, mens 1-3 reps går mest på styrke. Det er flytende overganger hele veien selvfølgelig.

Begrunnelsen for å bruke 10 reps er som regel at de gir muskelvekst.