Gå til innhold

Din beste tid på 3000 m?


Tempal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

  • 3 uker senere...

11:18 i år. Egentlig veldig fornøyd med det siden jeg er syklist og har sykkelmuskulatur, ikke løpsmuskulatur. Kommer ikke på flere bedre unnsyldninger for å ikke klare løpe under 11 minutter i en alder av 41 år jeg. Løp på 10:23 som 20 åring og da trente jeg faktisk litt løping også. Aldri løpt fortere siden opptaket til befalsskolen i 1992 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute med skade i over 2 mnd nå i låret, men løp på 9:34 før det. Var i min toppform i livet før jeg strakk låret til helvete. Jeg kommer sterkere tilbake:)

9:34 er nok en tid som ikke veldig mange kommer under uten å nedlegge et ikke uvesentlig antall timer med spesifikk løpstrening over lang tid. Såfremt du ikke er langrennsløper og har trent hurtighet og utholdenhet halve livet da. Jeg har opp gjennom livet bevitnet usedvanlig mange 3000m tester av unge kvinner og menn i sin beste alder og kan vel med hånda på hjertet si at jeg aldri har opplevd en typisk fitnessutøverkropp, bodybuilderkropp, styrkeløfterkropp som har vært i nærheten av å komme under 10 minutter på en korrekt oppmålt 3000m løype. De som løper under 10 blank har nok vært noen tynne jævler med usedvanlig godt trene ski/løperbein!

Du har all grunn til å være svært fornøyd, skade i 2 mnd eller ei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pers på 3000m var i militæret ca 18 år siden, 9min 11 sek

Nå er det betydelig treigere

18 år siden så var jo ungdommen i militæret godt trent. Men selv da var resultater ned mot 9 tallet ikke akkurat vanlig :-) Gjennomsnittet i dag blant 19-20 åringer er sørgelig dessverre. Er nok ikke mange som karrer seg inn på ei utendørs oppmålt løype på under 12-13 minutter. Ikke tåler de gå 30km heller med 11kg på ryggen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9:34 er nok en tid som ikke veldig mange kommer under uten å nedlegge et ikke uvesentlig antall timer med spesifikk løpstrening over lang tid. Såfremt du ikke er langrennsløper og har trent hurtighet og utholdenhet halve livet da. Jeg har opp gjennom livet bevitnet usedvanlig mange 3000m tester av unge kvinner og menn i sin beste alder og kan vel med hånda på hjertet si at jeg aldri har opplevd en typisk fitnessutøverkropp, bodybuilderkropp, styrkeløfterkropp som har vært i nærheten av å komme under 10 minutter på en korrekt oppmålt 3000m løype. De som løper under 10 blank har nok vært noen tynne jævler med usedvanlig godt trene ski/løperbein!

Du har all grunn til å være svært fornøyd, skade i 2 mnd eller ei :)

Denne tiden ble løpt på når jeg veide rundt 76 kg, så er ikke veldig lett heller. Jeg er ikke en fyrstikk om du trodde det, jeg har en vanlig fotballkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan duger det å ta 3000m test på mølla? Godkjent om man kjører opp incline et siffer eller to?:)

Nei, det teller nok ikke som godkjent resultat i testøyemed som skal registreres. men for å få en pekepinn på hvor du ligger så er det selvsagt mulig. Da skal incline stå på ca 1 for å simulere vindmotstand og underlag. men det vil uansett være lettere på mølle enn ute fordi du har hjelp til å flytte føttene fremover på et bånd, kopntra ute hvor friskjon faktisk utgjør vesentlig mange sekunder og minutter.

Mange her inne vil løpe en raskere 3000m på bane med piggsko også kontra på asfalt med joggesko. Så løper du 3000m under optimale forhold på en bane med godt utstyr og 16 plussgrader så kan det utgjøre 5-15 sekunder, kanskje enda mer ift om du løper på asfalt og ikke på en racebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens ungdommer er ubruklige. Når jeg gikk på vidergående gruste jeg alle med flere runder på 3000 meteren, var rett og slett patetisk å se på. Var flere som måtte gå etter første runden, så det sier vel litt om formen til dagens ungdom.

Nåja, alle ungdommer er vel ikke like dårlige...hehe.

Men det som jeg ser basert på testresultater til flere tusen rekrutter er at de som er gode er fremdeles like gode i dag som for 20 år siden. De som er dårlige er fremdeles like dårlige som før, så der har det ikke skjedd så mye egentlig. Men andelen av de som faller utenfor normen som var for 20 år siden, ja den er kraftig økt. Dvs mengden dårlig trente ungdom er økt betraktelig. Ikke bare i kondisjon, men også i styrke (snakker da ikke om benk, bøy og mark) som er anvendelig til å gjøre fysisk tungt arbeid over tid uten å få skader.

I "gamle dager" tålte nok flertallet av ungdommene å gå lengre turer til fjells med ulik oppakning uten å hverken få senebetennelse, ryggplager eller nakkeskader ;-)

Hvorfor kan nok tildels skyldes endret kosthold, mindre fysisk aktivitet gjennom lek ute samt at man er litt vel opptatt av å pumpe vekter for å se fin ut. Jada, mange av de som lever livet i styrkerom fra de er 14 til de er 20 har liten funksjonell styrke til å fungere i strid. Dessuten er de avhengige av å få mat jevnlig, noen som ikke alltid er tilfelle når man er i ekstreme situasjoner :-)

Uansett, så er det nå bedre å vøre i aktivitet enn å råtne på gutterommet foran PC`n i alderen 14-20 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...