Gå til innhold

Matvarer for mindre oppblåsthet


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Nei tyggis er IKKE bra. Ikke for en som SPISER tyggis, ikke tygger den :p

Hihi, kjenner meg igjen! Jeg må pålegge meg selv tyggisforbud i perioder. SPISER en pakke på null komma niks, og så snart min egen pakke er oppspist, begynner jeg å snylte på mine stakkars kollegaer ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du bekymrer deg for mye så vær en stund uten kullsyreholdig drikke. Tyggis også som det nevnes. Dette er to "klassiske" ting som kan gi oppblåsthet, som det nevnes av flere her. (går minst en pakke tyggis om dagen hos meg...)

Fruen er også plaget med noe lignende, hun har fått påvist dårlig tarmfunksjon. Hun tar jevnlig tarmskylling, og det er natt og dag i forskjell før og etter skyllinga. Er ikke noe lege, så skal ikke anbefale tarmskylling (og nekter plent å ta det sjøl :) ), men det funker kanonbra på ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som utfører det? Har prøvd å fått legen til å henvise meg til sykehuset for undersøkelse, men han skal alltid "vente litt" og "se det ann". Men nå gidder jeg ikke lengre...

Ja har en KJEMPEidiot til lege selv, så kjenner til den. De utfører det både på sykehus (lang ventetid) og i private praksiser. Noen gjør det også uten henvisning fra lege. Sånne type steder som Aleris/volvat og slikt noe. Ellers er det også mulig å få hos privat (med kort ventetid), men hvis du ikke kan betale full pris (mye dyrere enn egenandel som er ca 450 +/-) så må du nok ha henvisning. Jeg vet ikke hvor du bor? Om du holder til i Bergen har jeg noen steder du kan prøve, men hvis ikke har jeg ikke så mye oversikt. Ellers kan du jo ta et googlesøk på "koloskopi *stedet du bor*" og se på mulighetene. :) Håper du får hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har en KJEMPEidiot til lege selv, så kjenner til den. De utfører det både på sykehus (lang ventetid) og i private praksiser. Noen gjør det også uten henvisning fra lege. Sånne type steder som Aleris/volvat og slikt noe. Ellers er det også mulig å få hos privat (med kort ventetid), men hvis du ikke kan betale full pris (mye dyrere enn egenandel som er ca 450 +/-) så må du nok ha henvisning. Jeg vet ikke hvor du bor? Om du holder til i Bergen har jeg noen steder du kan prøve, men hvis ikke har jeg ikke så mye oversikt. Ellers kan du jo ta et googlesøk på "koloskopi *stedet du bor*" og se på mulighetene. :) Håper du får hjelp!

Har googlesøkt det og ser det er mest utbredt i bergen og oslo. Men jeg studerer nærme bergen, så gi meg gjerne anbefalingene du har? :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eser ut ved pasta, tyggis, pastiller, og brød blant annet. Nesten alltid, men ikke alltid, med luftsmerter i tillegg. Her hjelper det å drikke masse vann. Og "å få ut luften"; her har rockeringen ofte vært er hjelp:p Jeg har ikke flat mage fra før, men merker en liten forskjell.

Vært hos fastlegen og tok udelikate prøver etter en lengre tid med smerter og oppblåsthet, så du får prøve å kutte ut eller redusere bruken av det du mistenker. Er nok ikke noe enklere måte å gjøre det på :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlesøkt det og ser det er mest utbredt i bergen og oslo. Men jeg studerer nærme bergen, så gi meg gjerne anbefalingene du har? :):)

Du kan forsøke å kontakte Kanalspesialistene i Kanalveien (mener jeg de heter) - der finner du en lege som heter Peter Coll. Han gjorde det vel tidligere uten henvisning, men usikker hva angår akkurat nå siden han har byttet jobb. Du kan prøve ihvertfall :-) Ellers går det på Volvat (Lagunen) og Aleris (sentrum). Så ut som der jeg var når jeg var yngre var lagt ned nå, men skal gå på volvat eller aleris om du har råd til det. Koster sikkert litt, men kanskje verdt det om de finner problemet?

Lykke til! Bare å spørre om du lurer på noe mer. IKKE GI DEG! Mange leger avfeier faktisk mageproblemer som psykisk/irritabel tarm etc, fordi det ikke er så lett å finne ut av alltid (mtp aktive/ikke aktive perioder ved betennelsestilstander, diffuse symptomer etc). Min mor har slitt KJEMPEMYE med dette og var på nippet til å måtte ha utlagt tarm da de først fant det (hun kunne faktisk dødd for hun holdt på å blø ihjel..) - sier det IKKE for å skremme - men for å poengtere hvor viktig det er å ikke bare ta alt alle leger sier for god fisk. :)

Vet du om du har jern eller b12 mangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å kontakte Kanalspesialistene i Kanalveien (mener jeg de heter) - der finner du en lege som heter Peter Coll. Han gjorde det vel tidligere uten henvisning, men usikker hva angår akkurat nå siden han har byttet jobb. Du kan prøve ihvertfall :) Ellers går det på Volvat (Lagunen) og Aleris (sentrum). Så ut som der jeg var når jeg var yngre var lagt ned nå, men skal gå på volvat eller aleris om du har råd til det. Koster sikkert litt, men kanskje verdt det om de finner problemet?

Lykke til! Bare å spørre om du lurer på noe mer. IKKE GI DEG! Mange leger avfeier faktisk mageproblemer som psykisk/irritabel tarm etc, fordi det ikke er så lett å finne ut av alltid (mtp aktive/ikke aktive perioder ved betennelsestilstander, diffuse symptomer etc). Min mor har slitt KJEMPEMYE med dette og var på nippet til å måtte ha utlagt tarm da de først fant det (hun kunne faktisk dødd for hun holdt på å blø ihjel..) - sier det IKKE for å skremme - men for å poengtere hvor viktig det er å ikke bare ta alt alle leger sier for god fisk. :)

Vet du om du har jern eller b12 mangel?

Tusen takk! Skal virkelig følge opp saken på egen hånd :) Jernmangel har jeg slitt med siden jeg var 15 år. Har tatt opptil 3 jerntabletter daglig, uten at kroppen har tatt opp noe særlig mer. Har vært innlagt for lave blod- og jernverdier, da fikk jeg intravenøs-behandling. Nå ligger jernet mitt rundt 8 (Under 12 er anemi hos kvinner). Men det som er merkelig er at b12 har alltid vært skyhøyt. Jeg mener selv at grunnen til dette må være at jern ikke blir tatt opp, mens b12 går sin gang. For jeg er en killer på å spise grønnsaker og b12-produkter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal virkelig følge opp saken på egen hånd :) Jernmangel har jeg slitt med siden jeg var 15 år. Har tatt opptil 3 jerntabletter daglig, uten at kroppen har tatt opp noe særlig mer. Har vært innlagt for lave blod- og jernverdier, da fikk jeg intravenøs-behandling. Nå ligger jernet mitt rundt 8 (Under 12 er anemi hos kvinner). Men det som er merkelig er at b12 har alltid vært skyhøyt. Jeg mener selv at grunnen til dette må være at jern ikke blir tatt opp, mens b12 går sin gang. For jeg er en killer på å spise grønnsaker og b12-produkter ;)

Har samme problem som deg med jern... B12 kom ganske lenge etterpå...

Men har skjønt at ofte det kan ha sammenheng med magelidelser. Bør kanskje gjøre en gastroskopi også, for det KAN være magesår om du har jernmangel i think. Ihvertfall om ikke koloskopi gir svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg har det blitt bedre etter jeg konsentrerte meg om å bruke lang tid på måltidet. spise sakte og tygge godt! hvis jeg spiser fort, blir jeg veldig oppblåst, men når jeg bruker god tid merker jeg stoor forskjell :) i tillegg har det funka å kutte ut alt av kunstig søtning (utenom et par dråper natreen i kaffen da). et annet godt tips er å drikke fennikelte når man er oppblåst, det roer også ned magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok fiber, nok vann, nok fett, nok karbs. For mye protein i forhold til de andre makroene kan gi deg en lettere forstoppet følelse, for lite vann kan gjøre det samme og gjøre at du holder mer vann, for lite fiber gir treg mage, for mye kullsyre kan gi oppblåsthet, osv. Jeg ville sjekket at kostholdet ditt er balansert, og at du får i deg nok vann og en fornuftig mengde fiber :) Er det et problem utover dette kan det som nevnt være en ide å ta en tur innom legen.

EDIT: Stress påvirker også fordøyelsen en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...