Gå til innhold

Hjelp med bøyen? (video)


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Jeg har skada hofteleddsbøyerene mine veldig, men nå kommer jeg endelig asstoground, og det gjorde jeg ved at jeg har brei bein stilling, og ser godt opp i taket (hjelper iallefall meg utrolig mye på å holde ryggen rett). Trener også uten sko, å føler bakkekontakten =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FannyLor
Hvorfor synes du knærne er for langt fremme? De er kanskje litt langt fremme for en lowbar bøy, men ikke for en highbar.

-Hun kommer ikke for langt frem med knerne, men det ser ut som at hun starter øvelsen ved å aktivere knærne fremfor å sette ut rumpa. Knebøy skal jo først og fremst være hoftedominant for å klare å aktivere setemuskulatur (dog litt forskjell på styrke og vektløfterbøy), derfor jeg også nevnte bøy til boks.

Jeg ville sagt det motsatte og jeg ser ikke noen problemer med måten hun gjør det på utenom at hun bør gå dypere.

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Har alle som kan bøy gjort dette her? De jeg har lært opp har kommet ned i en hlet fin bunnposisjon i løpet av ett sett eller to med bøy. Knebøy er sin egen tøyeøvelse og oppvarmingsøvelse, ikke sløs tiden på alt mulig annet.

-Vell, stram muskulatur er noe som ødelegger veldig for knebøysteknikken så jo, veldig nyttig å tøye å bøye om du vil ha god bøy gitt. Alle som er passe seriøse med bøyen (forutenom de som fra naturens side har perfekt teknikk, perfekt muskulatur og bevegelighet, altså "unntaket") skjønner etterhvert at det å tøye muskulatur og gjøre den mer smidig, elastisk, øke bevegelsesutslaget, vil ha veldig mye å si for teknikken din i bøyen. Men opp til hver enkelt. Men selv om ikke du gidder eller føler behov for det så er ikke det grunn nok til å ikke anbefale det til andre som faktisk har behov for det.

Jeg kan være enig at å bruke boksbøy kan være konstruktivt, men bare som opplæring for å sette seg mer bakover.

-Det var det jeg sa - "for å lære å sette ut rumpa"

Jeg ser ingen tipping i bekkenet.

-Forhindre tipping om hun vil dypere ned

Det er ikke meningen å være så kritisk, det var bare litt mye jeg var uenig med.:)

Vell hun syntest at bøyen hennes sugde, så kom med tips som kan være med på å forbedre den. Alle har forskjellig fysikk og ikke alt passer til alle, derfor jeg foreslo for henne at hun bør prøve ut og se om noe fungerer. Det hun gjør nå fungerte jo tydeligvis ikke fra hennes synspunkt, så da er det jo klart at hun må gjøre noe annet. Og litt vnaskelig å se kun fra en video som filmer fra gulvet og opp, men om hun prøver noe av det jeg nevnte ovenfor så kan det henne hun treffer på noe.

(Så at svaret mitt ble veldig uoversiktelig, derfor jeg redigerte det og la til litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell hun syntest at bøyen hennes sugde, så kom med tips som kan være med på å forbedre den. Alle har forskjellig fysikk og ikke alt passer til alle, derfor jeg foreslo for henne at hun bør prøve ut og se om noe fungerer. Det hun gjør nå fungerte jo tydeligvis ikke fra hennes synspunkt, så da er det jo klart at hun må gjøre noe annet. Og litt vnaskelig å se kun fra en video som filmer fra gulvet og opp, men om hun prøver noe av det jeg nevnte ovenfor så kan det henne hun treffer på noe.

Det var ikke for å kritisere, men for å høre begrunnelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å stå bredere enn skulderbredde, kom kanskje litt lengre ned, men er fortsatt veldig fremoverlent.

Filmet bakfra og på "skrå".. Haha, telefonen min er umulig å stille opp så vinkelen på den siste ble kanskje ikke så bra.. Håper dere ser likevel. Er nok best å åpne i fullscreen

Edit: Jævla kleint stillbilde... fml

http://www.youtube.com/watch?v=eMIaCieS574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å stå litt bredere enn skulderbredde, kom kanskje litt lengre ned, men er fortsatt veldig fremoverlent.

Filmet bakfra og på "skrå".. Haha, telefonen min er umulig å stille opp så vinkelen på den siste ble kanskje ikke så bra.. Håper dere ser likevel. Er nok best å åpne i fullscreen

Edit: Jævla kleint stillbilde... fml

http://www.youtube.com/watch?v=eMIaCieS574

Det ser litt bedre ut. Spesielt dybden er blitt litt bedre bra jobbet! På filmen fra siden ser det ut som du er akkurat dypt nok på de fleste reppene, men du bør helst ga litt dypere enn akkurat.

Jeg synes ryggen din er helt grei vinkel på. Kanskje fordi jeg er vant med lowbarbøy der vinkelen er enda større, men det ser ut som du har litt lange lår i forhold til rygg. Da må ryggen lenger ned for å holde stangen i balanse.

Så til forbedringspotensiale:

  • Du står altfor bredt. En god startposisjon er ca skulderbredde. Du står med ca. 20-40 cm mer enn det. Veldig brei beinstilling krever god hoftemobilitet og tærne mye utover etter min erfaring.
  • Tærne er kanskje ikke nok utover, men det er vanskelig å si pga punktet over.
  • Aller reppene går litt fort syns jeg. Hvis du sliter med å finne bunnposisjonen, kan det være nyttig å stoppe på bunn, eller vertfall gjøre det litt saktere.
  • Du filmer med en for lav vekt til å avsløre feil med teknikken. Det er mest nyttig å se et sett med litt vekt slik at eventuelle svakether synes litt bedre. Neste gan kan du kanskje prøve med 40 kg.
  • Knærne faller innover på noen av repetisjonene på vei opp. Press knærne utover hele veien.

Det er i alle fall forbedring fra forrige film. Fortsett med filmer:)

PS. Når det gjelder filmingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser litt bedre ut. Spesielt dybden er blitt litt bedre bra jobbet! På filmen fra siden ser det ut som du er akkurat dypt nok på de fleste reppene, men du bør helst ga litt dypere enn akkurat.

Jeg synes ryggen din er helt grei vinkel på. Kanskje fordi jeg er vant med lowbarbøy der vinkelen er enda større, men det ser ut som du har litt lange lår i forhold til rygg. Da må ryggen lenger ned for å holde stangen i balanse.

Så til forbedringspotensiale:

  • Du står altfor bredt. En god startposisjon er ca skulderbredde. Du står med ca. 20-40 cm mer enn det. Veldig brei beinstilling krever god hoftemobilitet og tærne mye utover etter min erfaring.
  • Tærne er kanskje ikke nok utover, men det er vanskelig å si pga punktet over.
  • Aller reppene går litt fort syns jeg. Hvis du sliter med å finne bunnposisjonen, kan det være nyttig å stoppe på bunn, eller vertfall gjøre det litt saktere.
  • Du filmer med en for lav vekt til å avsløre feil med teknikken. Det er mest nyttig å se et sett med litt vekt slik at eventuelle svakether synes litt bedre. Neste gan kan du kanskje prøve med 40 kg.
  • Knærne faller innover på noen av repetisjonene på vei opp. Press knærne utover hele veien.

Det er i alle fall forbedring fra forrige film. Fortsett med filmer:)

PS. Når det gjelder filmingen:

Sto som sagt bredere enn jeg bruker på denne filmen fordi dere ba meg om å stå bredere. :p Dere lurte også på hvordan kroppen min oppførte seg uten vekt. OG jeg kan ikke stille opp mobilen vannrett. Hehe.. Men ålreit, kan vel ta enda en filmerunde... Føler meg som ei youtubehore. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto som sagt bredere enn jeg bruker på denne filmen fordi dere ba meg om å stå bredere. :p Dere lurte også på hvordan kroppen min oppførte seg uten vekt. OG jeg kan ikke stille opp mobilen vannrett. Hehe.. Men ålreit, kan vel ta enda en filmerunde... Føler meg som ei youtubehore. :(

Det var vel bare Raptorial som nevnte breiere beinstilling, og jeg tipper han ikke mente så bredt.

Du kan uansett teste hva som fungerer for deg uten stang. Det er bare å stille seg opp og bøye for å sjekke om du kommer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel bare Raptorial som nevnte breiere beinstilling, og jeg tipper han ikke ment så bredt.

Du kan uansett teste hva som fungerer for deg uten stang. Det er bare å stille seg opp og bøye for å sjekke om du kommer ned.

Thomas O nevnte det også. jeg opplyste jo om at jeg sto med beina i skulderbredde på den første filmen - men samma det. :cat:

Har forsøkt en del på stuegulvet uten vekter foran speilet, og det er like håpløst da også. Eirik Sandvik la ut en øvelse som visstnok skule være veldig bra (Squat to stand), men hadde ikke sjangs til å komme meg ned uten å få krum katterygg. :p Får forsøke å tøye en del fremover og se om det bedrer seg, helt latterlig at det går an å være så stiv. Datagenerasjonen "ftw".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas O nevnte det også. jeg opplyste jo om at jeg sto med beina i skulderbredde på den første filmen - men samma det. :cat:

Har forsøkt en del på stuegulvet uten vekter foran speilet, og det er like håpløst da også. Eirik Sandvik la ut en mobilitetsøvelse som visstnok skule være veldig bra (Squat to stand), men hadde ikke sjangs til å komme meg ned uten å få krum katterygg. :p Får forsøke å tøye en del fremover og se om det bedrer seg, helt latterlig at det går an å være så stiv. Datagenerasjonen "ftw".

Hvis du har prøvd med tærne godt utover og presset knærne ut med forskjellige bredder på beinstillingen, så har ikke jeg noen flere forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som det er sagt tidligere her, knærne faller litt innover i bunn, fokuser på å press dem utover.

dette er en god start : MobilityWOD | Episode 01: The First of Many Beat Downs

hvis du ikke kommer helt ned, sjekk om det er anklene eller knærne som er (hoved)problemet.

MobilityWOD | Squat Quick Test: Is it your Ankles or Hips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ryggen din er helt grei vinkel på. Kanskje fordi jeg er vant med lowbarbøy der vinkelen er enda større, men det ser ut som du har litt lange lår i forhold til rygg. Da må ryggen lenger ned for å holde stangen i balanse.

Dersom man insisterer på å kjøre lowbar og å sette seg bakover ja. Med de proporsjonene så vil det i lengden lønne seg å heller kjøre høy stangplassering, tillate mer knevandring og tenke på å sette seg rett ned mellom hælene. Opphøying under hælene er også veldig greit, ettersom det gir et par cm ekstra til leggene, noe som forbedrer proporsjonene mye.

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Har alle som kan bøy gjort dette her? De jeg har lært opp har kommet ned i en hlet fin bunnposisjon i løpet av ett sett eller to med bøy. Knebøy er sin egen tøyeøvelse og oppvarmingsøvelse, ikke sløs tiden på alt mulig annet.

Alle jeg kjenner som er god i bøy bruker en del tid på rulling og dynamisk oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man insisterer på å kjøre lowbar og å sette seg bakover ja. Med de proporsjonene så vil det i lengden lønne seg å heller kjøre høy stangplassering, tillate mer knevandring og tenke på å sette seg rett ned mellom hælene. Opphøying under hælene er også veldig greit, ettersom det gir et par cm ekstra til leggene, noe som forbedrer proporsjonene mye.

Enig.

Alle jeg kjenner som er god i bøy bruker en del tid på rulling og dynamisk oppvarming.

Da er det noe jeg ikke har fått med meg:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det FannyLor sier. Spot on!

I tillegg er jeg enig med Vegard L ang. høy stangplassering.

Er du enig med at knevandringen er bra som den er? Jeg er vandt med lowbar så jeg vet egentlig ikke så mye om hvordan knærne bør gå der, men knærne hennes går ikke like langt frem som mine gjør når jeg kjører med lowbar.

Knærne skal vel lenger frem med highbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du enig med at knevandringen er bra som den er? Jeg er vandt med lowbar så jeg vet egentlig ikke så mye om hvordan knærne bør gå der, men knærne hennes går ikke like langt frem som mine gjør når jeg kjører med lowbar.

Knærne skal vel lenger frem med highbar?

Skal og skal, men det er vel slik at knærne generelt tvinges mer frem ved høyere stangplassering. Ergo mer skånsomt ved lavere plassering, men da igjen mer trykk på lendevirvlene.

Men, ved god mobilitet, så skal ikke knevandring være noe problem ved noen av variantene (altså, knær foran tær).

Når det kommer til videoene så synes jeg det er vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare kime inn her med en betraktning rundt mobilitet. Jeg er den stereotypiske "stiv som en stokk" kontorrotta, og min evne til å sette meg på huk (i det hele tatt, langt mindre korrekt knebøyteknikk) har vært særdeles begrenset. Øvelsen i følgende video har gjort intet mindre enn underverker for min hoftemobilitet:

Jeg har nok en del igjen før jeg er på et akseptabelt mobilitetsnivå, men med denne øvelsen ser jeg bedring nærmest for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...