Gå til innhold

Hjelp med bøyen? (video)


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for utfyllende svar! Hva om jeg legger ut en video fra en annen vinkel i dag, så får dere sett beinstillingen min og så kan jeg sjekke om jeg kommer meg lengre ned med enda bredere benstilling. :) Problemet er at jeg føler at jo bredere jeg står, jo mer havner vekta på innsiden av fotbladet..

Bredere beinstilling er ikke nøkkelen. Nøkkelen er å få knærne ut. Et godt utgangspunkt for beinstillingen er skulderbredde med helene og tærne 20-30 grader utover.

http://www.youtube.com/watch?v=ekA1jW2FHXA

Hvis du ser videoen så vil du legge merke til at de fleste kjører highbar (som deg) og har helene ca. i skulderbredde og tærne 10-30 grader utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredere beinstilling er ikke nøkkelen. Nøkkelen er å få knærne ut. Et godt utgangspunkt for beinstillingen er skulderbredde med helene og tærne 20-30 grader utover.

Hvis du ser videoen så vil du legge merke til at de fleste kjører highbar (som deg) og har helene ca. i skulderbredde og tærne 10-30 grader utover.

Føler jeg presser knærne greit ut allerede, men er jo ikke sikkert jeg presser dem så langt ut som jeg selv tror. :p Blir spennende å se på video, burde ha filmet den mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bredere beinstilling og en liten oppbygning under hælene kan gjøre at dybden din kommer seg!

Eksempelvis kan du ta to 1,25 kgs skiver og plassere dem under hver hæl. Da skal du kunne komme dypere. Prøve å jobbe litt med ankelmobilitet også, hovedsakelig med dynamiske øvelser før bøying.

Eksempelvis denne. Len deg fremover mot veggen uten at hælen på det fremre benet letter. Du kan gjerne vugge litt frem og tilbake eks 3 x 10 på hver fot.

Ankle-Dorsiflexion-Mobilty-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FannyLor

Du har en veldig knedominant bøy som gjør at knærne dine får unødvendig mye belastning og har mye større risiko for skader. Tenk at øvelsen skal være hoftedominant sånn at det er rumpa som får mesteparten av belastningen. Du kan selvfølgelig kjøre den med fokus på fremside lår, men fremdeles så har du knærne for langt frem. Start øvelsen ved at du skyter ut hoftene og rumpa og sett deg tilbake. Jeg ville anbefalt deg å kjørt en god del boks-bøy sånn at du får automatisert bevegelsen mye bedre og får aktivisert setemuskulaturen. Tenk enkelt, sånn at du får aktivisert setet mest mulig, at det er i rekkefølgen "hofte-rumpe-kne" bevegelse: skyter bak hoftene, setter ut rumpa før du får bevegelse i knærne.

Gjør øvelsen sakte og kontrollert og press ut knærne.

Du hadde nok også hatt stort utbytte av å holde ett par sekunder i bunnposisjonen for å bedre teknikken og for å hindre så mye tipping i bekkenet. Tøy hamstrings og hofteleddsbøyere før og etter økten, bruk rumble roller, fokuser på dynamisk oppvarming og aktivisering av rumpemuskulatur.

Lykke til! :) (nå leste jeg ikke nøye igjennom tips som er skrevet over, så beklager om det ble mye repetisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en veldig knedominant bøy som gjør at knærne dine får unødvendig mye belastning og har mye større risiko for skader. Tenk at øvelsen skal være hoftedominant sånn at det er rumpa som får mesteparten av belastningen. Du kan selvfølgelig kjøre den med fokus på fremside lår, men fremdeles så har du knærne for langt frem.

Hvorfor synes du knærne er for langt fremme? De er kanskje litt langt fremme for en lowbar bøy, men ikke for en highbar.

Tenk enkelt, sånn at du får aktivisert setet mest mulig, at det er i rekkefølgen "hofte-rumpe-kne" bevegelse: skyte

Jeg ville sagt det motsatte og jeg ser ikke noen problemer med måten hun gjør det på utenom at hun bør gå dypere.

Tøy hamstrings og hofteleddsbøyere før og etter økten, bruk rumble roller, fokuser på dynamisk oppvarming og aktivisering av rumpemuskulatur.

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Har alle som kan bøy gjort dette her? De jeg har lært opp har kommet ned i en hlet fin bunnposisjon i løpet av ett sett eller to med bøy. Knebøy er sin egen tøyeøvelse og oppvarmingsøvelse, ikke sløs tiden på alt mulig annet.

Jeg ville anbefalt deg å kjørt en god del boks-bøy sånn at du får automatisert bevegelsen mye bedre og får aktivisert setemuskulaturen.

Jeg kan være enig at å bruke boksbøy kan være konstruktivt, men bare som opplæring for å sette seg mer bakover.

Du hadde nok også hatt stort utbytte av å holde ett par sekunder i bunnposisjonen for å bedre teknikken og for å hindre så mye tipping i bekkenet.

Jeg ser ingen tipping i bekkenet.

Det er ikke meningen å være så kritisk, det var bare litt mye jeg var uenig med.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forvirra... haha :(

Rakk ikke å filme i dag, så dere får vente til i mårra. Tusen takk for alle svar så langt, utrolig hyggelig at det er så mange som ville hjelpe meg. :)

Jeg tror alle er enige i at du bør få knærne mer utover og bøye dypere. Det andre er bare småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen sett bulgarsk utfall med kroppsvekt før øktene bør hjelpe på. Ser ut som du har veldig stram fremside, som drar deg frem. Både psoas/rectus bør tøyes. Det er vanskelig å si noe mer uten en skikkelig sjekk, det kan for alt jeg vet være andre ting som:

- Stram glut / piriformis

- Adduktor - korte / magnus

- Hamstrings - alle hoder

- Legger

Jeg ser både tipping av bekken (om du tenker 2 sekunder frem, så kan ingen argumentere for at hun IKKE kommer til å tilte bekkenet og føre ryggen inn i fleksjon), fremoverlening, mulig dårlig vinkling av føtter og alle disse tingene kan ikke fikses av å bøye mer faktisk bør hun, etter min mening, bøye mindre og fokusere på andre varianter av bøy. Hadde hun vært min klient hadde hun definitivt ikke fått godkjent knebøystempel.

Fremoverlening: Stram fremside, svak core, svak glut

Tilt: Stram adduktor, hamstrings, svak lumbal kontroll, svak core

Dårling vinkel på bein: Teknisk

Noen løsninger er knebøy varianter som:

Cossack squat

Bulgarsk utfall - Åpen vinkel og twist

Bulgarsk utfall - Lukket vinkel, ingen twist

Squat to Wall

Squat to stand

Goblet squat, strikk rundt knær

Annet:

Foam rolling

Bygg opp hælen

Kutt vekt

Legg stopp i bunn evt. jobb med goblet squat lær å presse knær ut

PS!

Jeg har aldri hatt en kunde som har blitt auto-fikset av å ta MER knebøy. De fleste har blitt auto-fikset av å IKKE ta mer bøy, men faktisk løse problemet. Alle kan fint ta knebøy, men kompensasjoner VIL forekomme om ikke underliggende problemer blir fikset.

Når det er sagt er selvsagt den gylne mellomvei nøkkelen her. 60 minutter oppvarming er meningsløst, men 5-10 minutter rulling og 5-10 minutter dynamisk arbeid har alle tid til.

Og hvilken stil knebøy hun kjører vil selvsagt variere på preferanse, morfologi etc.

Løsning:

Få en sjekk fra en kyndig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sett bulgarsk utfall med kroppsvekt før øktene bør hjelpe på. Ser ut som du har veldig stram fremside, som drar deg frem. Både psoas/rectus bør tøyes. Det er vanskelig å si noe mer uten en skikkelig sjekk, det kan for alt jeg vet være andre ting som:

- Stram glut / piriformis

- Adduktor - korte / magnus

- Hamstrings - alle hoder

- Legger

Jeg ser både tipping av bekken (om du tenker 2 sekunder frem, så kan ingen argumentere for at hun IKKE kommer til å tilte bekkenet og føre ryggen inn i fleksjon), fremoverlening, mulig dårlig vinkling av føtter og alle disse tingene kan ikke fikses av å bøye mer faktisk bør hun, etter min mening, bøye mindre og fokusere på andre varianter av bøy. Hadde hun vært min klient hadde hun definitivt ikke fått godkjent knebøystempel.

Fremoverlening: Stram fremside, svak core, svak glut

Tilt: Stram add. magnus, hamstrings, svak lumbal kontroll, svak core

Dårling vinkel på bein: Teknisk

Noen løsninger er knebøy varianter som:

Cossack squat

Bulgarsk utfall - Åpen vinkel og twist

Bulgarsk utfall - Lukket vinkel, ingen twist

Squat to Wall

Squat to stand

Goblet squat, strikk rundt knær

Annet:

Foam rolling

Bygg opp hælen

Kutt vekt

Legg stopp i bunn evt. jobb med goblet squat lær å presse knær ut

PS!

Jeg har aldri hatt en kunde som har blitt auto-fikset av å ta MER knebøy. De fleste har blitt auto-fikset av å IKKE ta mer bøy, men faktisk løse problemet. Alle kan fint ta knebøy, men kompensasjoner VIL forekomme om ikke underliggende problemer blir fikset.

Når det er sagt er selvsagt den gylne mellomvei nøkkelen her. 60 minutter oppvarming er meningsløst, men 5-10 minutter rulling og 5-10 minutter dynamisk arbeid har alle tid til.

Og hvilken stil knebøy hun kjører vil selvsagt variere på preferanse, morfologi etc.

Løsning:

Få en sjekk fra en kyndig person.

Tusen takk for utfyllende svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både tipping av bekken (om du tenker 2 sekunder frem, så kan ingen argumentere for at hun IKKE kommer til å tilte bekkenet og føre ryggen inn i fleksjon), fremoverlening, mulig dårlig vinkling av føtter og alle disse tingene kan ikke fikses av å bøye mer faktisk bør hun, etter min mening, bøye mindre og fokusere på andre varianter av bøy. Hadde hun vært min klient hadde hun definitivt ikke fått godkjent knebøystempel.

Hun hadde ikke fått godkjent knebøystempel av meg heller. Men løsningen er ikke å drive å gjøre alt mulig annet. Det er å lære seg bøy. Det gjør man med å bøy. Jeg foreslo ikke at hun skulle fortsette slik som nå, men rette på de foreslåtte tingene og bøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...