Gå til innhold

Hjelp med bøyen? (video)


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Trenger råd... Havner latterlig langt fremover med overkroppen, har jo nesten brystet på knærne. Kommer ikke dypt nok heller. Forsøker å ha tyngdepunktet på hælene, men havner litt frempå..

Dette er veldig pinlig, men håper at noen kan komme med noen gode tips. :bag:

http://www.youtube.com/watch?v=kDGaleKs9Jo

Edit: Ble litt smått, så kanskje best å se videoen i fullscreen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig vanskelig å se når det er fra siden. Men du må gå myye dypere ja :) Viktig å ha tær pekende ut, og presse knærne ut under hele løftet :) Forlanger ny film, men da filmet bak :)

Kommer ikke dypere.. Sier bare stopp. Da jeg begynte å trene klarte jeg så vidt å komme meg ned i en høy kvartbøy :p Mistenker det kan være fordi jeg er stiv i leggene og fremside lår.. Er som sagt flink med tær og knær. Kan forsøke å få fiksa en ny film. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke dypere.. Sier bare stopp. Da jeg begynte å trene klarte jeg så vidt å komme meg ned i en høy kvartbøy :p Mistenker det kan være fordi jeg er stiv i leggene og fremside lår.. Er som sagt flink med tær og knær. Kan forsøke å få fiksa en ny film. :)

Høres merkelig ut! Er ganske stiv selv, men klarer fint å komme meg helt ned :p Prøv ny fotstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener selv ikke at du "må" så voldsomt mye dypere.

For konkurranse må du nødvendigvis det, men for treninga sin skyld... nei.

(men du bør komme deg ned til parralalallalalelell)

Men har du samme problemet når du har lettere vekter og?

Høres jo ut som om det er mobilitetstrening du bør gå for, og at det ikke er selve teknikken på bøyen din som er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du kjøper / låner en foam roller og en lacrossball / tennisball, slik at du får varmet opp og løsnet opp spenninger i muskulaturen. Hadde mye av det samme problemet tidligere. Men etter jeg tok oppvarmingen mer seriøst ble ting mye bedre. Nå kommer jeg lett ned i konkurransedybde. Suppler gjerne med dynamisk oppvarming i tillegg. Totalt bruker jeg mellom 20-30 min før hver økt på rulling og dynamisk oppvarming.

Kanskje du har stram hamstring?

Stram adductor?

Stiv hofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg! Bare at jeg ikke kommer så dypt som det der engang! Vi har funnet ut at det mest sannsynlig skyldes at jeg(kanskje du også?) er stiv og stram i legger, baksidelår og rumpe. Mye tøying og øving, litt massasje osv burde hjelpe, men det kan ta tid! Jeg har gått på turn og er generelt ganske fleksibel, men jeg kan ikke huske å noen gang ha klart å sitte på huk uten å løfte hælene.

Det er litt juks, men prøv stå med hælene på små vekskiver. Det er noen flere som sliter med dette der jeg trener og det hjelper på å komme dypere. Men husk at det bare er midlertidig og at det litt juks, målet er jo å klare det helt selv!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener selv ikke at du "må" så voldsomt mye dypere.

For konkurranse må du nødvendigvis det, men for treninga sin skyld... nei.

(men du bør komme deg ned til parralalallalalelell)

Men har du samme problemet når du har lettere vekter og?

Høres jo ut som om det er mobilitetstrening du bør gå for, og at det ikke er selve teknikken på bøyen din som er hovedproblemet.

Har samme problemet med lette vekter også, ja.. :/

Jeg vil anbefale at du kjøper / låner en foam roller og en lacrossball / tennisball, slik at du får varmet opp og løsnet opp spenninger i muskulaturen. Hadde mye av det samme problemet tidligere. Men etter jeg tok oppvarmingen mer seriøst ble ting mye bedre. Nå kommer jeg lett ned i konkurransedybde. Suppler gjerne med dynamisk oppvarming i tillegg. Totalt bruker jeg mellom 20-30 min før hver økt på rulling og dynamisk oppvarming.

Kanskje du har stram hamstring?

Stram adductor?

Stiv hofte?

Jeg har foam roller, og det hjalp veldig godt på. :) Kom dypere etter jeg begynte å torturere beina før hver beinøkt. Dette bildet er (om mulig) enda kleinere enn videoen, men her ser dere jo hvor langt jeg klarte å gå ned da jeg begynte å trene. Husker det godt, hadde ikke nubbsjangs til å gå dypere uten å få krum rygg. :p (Her står jeg veldig smalt, holdt på å lære meg å bøye, men kom ikke nevneverdig lenger ned med bred beinstilling heller)

post-11905-14440941145086_thumb.png

Jeg ruller bare i en fem minutter jeg da.. 10 ganger på begge utsidene av lårene, så 10 ganger på fremside lår, og så 10 ganger på utsidene igjen. Hvordan er oppvarmingsrutinen din? (Om du føler for å dele den)

Jeg har samme problem som deg! Bare at jeg ikke kommer så dypt som det der engang! Vi har funnet ut at det mest sannsynlig skyldes at jeg(kanskje du også?) er stiv og stram i legger, baksidelår og rumpe. Mye tøying og øving, litt massasje osv burde hjelpe, men det kan ta tid! Jeg har gått på turn og er generelt ganske fleksibel, men jeg kan ikke huske å noen gang ha klart å sitte på huk uten å løfte hælene.

Det er litt juks, men prøv stå med hælene på små vekskiver. Det er noen flere som sliter med dette der jeg trener og det hjelper på å komme dypere. Men husk at det bare er midlertidig og at det litt juks, målet er jo å klare det helt selv!:)

Tøying høres veldig fornuftig ut. Hele meg er stiv som en stokk. Er en del øvelser jeg ikke kan gjøre pga. ryggen, men jeg finner vel noe også jeg kan prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt fra rett frem og smalt, til bredt og tærne ti på to, kommer meg ikke ned likevel. :p

Det ser egentlig bare ut som du ikke presser knærne nok ut og/eller ikke peker tærne nok utover. Selv peker jeg tærne ca 30 grader utover og presser knærne ut i samme retning.

Hvis du ser på bunn på første reppen så mangler det bare ca. 5cm før hofteleddet er under toppen av kneet. Hvis du presser knærne litt mer utover tror jeg du skal kunne nå dybden helt fint.

Jeg har aldri sett noen som er for stiv til å komme seg ned i en dyp bøy, bare folk som ikke får knærne nok ut og tror at de er for stiv.

Et sted du muligens er litt stiv er i ankelen, men det kan du teste om du er ved å legge noe under helene og se om det blir lettere da. Det er uansett nyttig å bruke vektløftesko etter min erfaring, så hvis du er seriøs, løp og kjøp.

squat-variants.jpg

Du nevner også at du synes at ryggen kommer for langt ned. Det er jeg litt uenig i. Du gjør en mellomting mellom han midterste og han mest til høyre i bildet. Det viktigste er at stangen er i balanse over midten av foten gjennom hele løftet, og for meg ser det ut som det stemmer på de fleste repitisjonene. Jeg kan ikke se noe signifikant stangvandring gjennom løftene, så det er bra. Hvor langt ned ryggen skal er en funskjon av din stangposisjon og lengden på kroppsdelene på løfteren. Når det er sagt, så ser jeg at stangplasseringen din er høy, så da bør knærne dine være litt lengre fremme i bunn av løftet som i midten på bildet

Selv kommer jeg ganske langt ned med ryggen siden jeg kjører lowbar teknikk som mannen til høyre på bildet:

Edit: Jeg prøver ikke å si at teknikken min er perfekt, bare at en stor ryggvinkel kan være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser egentlig bare ut som du ikke presser knærne nok ut og/eller ikke peker tærne nok utover. Selv peker jeg tærne ca 30 grader utover og presser knærne ut i samme retning.

Hvis du ser på bunn på første reppen så mangler det bare ca. 5cm før hofteleddet er under toppen av kneet. Hvis du presser knærne litt mer utover tror jeg du skal kunne nå dybden helt fint.

Jeg har aldri sett noen som er for stiv til å komme seg ned i en dyp bøy, bare folk som ikke får knærne nok ut og tror at de er for stiv.

Et sted du muligens er litt stiv er i ankelen, men det kan du teste om du er ved å legge noe under helene og se om det blir lettere da. Det er uansett nyttig å bruke vektløftesko etter min erfaring, så hvis du er seriøs, løp og kjøp.

squat-variants.jpg

Du nevner også at du synes at ryggen kommer for langt ned. Det er jeg litt uenig i. Du gjør en mellomting mellom han midterste og han mest til høyre i bildet. Det viktigste er at stangen er i balanse over midten av foten gjennom hele løftet, og for meg ser det ut som det stemmer på de fleste repitisjonene. Jeg kan ikke se noe signifikant stangvandring gjennom løftene, så det er bra. Hvor langt ned ryggen skal er en funskjon av din stangposisjon og lengden på kroppsdelene på løfteren. Når det er sagt, så ser jeg at stangplasseringen din er høy, så da bør knærne dine være litt lengre fremme i bunn av løftet som i midten på bildet

Selv kommer jeg ganske langt ned med ryggen siden jeg kjører lowbar teknikk som mannen til høyre på bildet:

Edit: Jeg prøver ikke å si at teknikken min er perfekt, bare at en stor ryggvinkel kan være greit.

Tusen takk for utfyllende svar! Hva om jeg legger ut en video fra en annen vinkel i dag, så får dere sett beinstillingen min og så kan jeg sjekke om jeg kommer meg lengre ned med enda bredere benstilling. :) Problemet er at jeg føler at jo bredere jeg står, jo mer havner vekta på innsiden av fotbladet..

Venter på et par skikkelige sko i posten. :) De jeg vil ha har vært utsolgt i to mnd... ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...