Gå til innhold

Vital greens - bra eller bullshit?


Fez

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg vital greens (med 12 mnd bindingstid) og ei venninne lo av meg og sa at det var bare piss.

Grunnen til at jeg kjøpte det var at de reklamerte for at man har alt man trenger i en boks. Så hvis det stemmer så burde jeg ikke trenge å tenke på andre kosttilskudd, og bekymre meg over at jeg får i meg nok. Det står jo også at Kristine Weber bruker dette, så jeg ble jo blenda og tenkte at nå har jeg funnet gull.

Men er det så bra som de skal ha det til, eller må jeg ta andre tilskudd som det ikke er tilstrekkelig av i vital greens?

Vital Greens Supermat - Hjem - her er siden deres, og det står detaljert om alle de 70 ingrediensene i boksen og hva de er god for, så hvis noen som har mer peiling enn meg på hva man faktisk trenger, kunna sjekka det ut, så hadde jeg blitt superglad! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mer sansen for slike produkter enn for multivitaminer siden de er utvunnet direkte fra grønnsaker og frukt og derfor også vil kunne inneholde de sporstoffene som finnes i de naturlige råverene. Men synes det beste og tryggeste er å spise variert og sunn mat så du dekker behovet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det veldig enkelt: Det finnes ingen "Supermat". Det finnes ingen superbær, superalger, superfrø, eller super-noe-som-helst-annet. Hele sida du linker til formelig oser av alternativ-tankegang og tøvete markedsføring av "månedens superdupermegafantastiske for-godt-til-å-være-sant"-produkt.

Frisk og variert mat er det som må til, og utover det trenger folk flest fint lite, bortsett fra kanskje Omega-3 av god kvalitet, og vitamin D (i langt høyere dose enn anbefalt i Norge, i samarbeid med en lege som kan følge med på bloverdier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du lot deg lure til det her(n) Vital greens og andre produkter som reklameres for som supermat er bare tull og tøys.

Spiser du et variert og godt kosthold har man ikke bruk for slikt. 12 mnd binding er også helt sinnsykt !

Altså, du får jo i deg mye av de mikronæringsstoffene du trenger. Men til en helt sinnsyk pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at man burde få i seg næringsstoffene man trenger gjennom mat, det hadde vært best, men ser også vanskeligheten i det, da man skal spise store mengder av mange matvarer for å få i seg nok. Det er derfor jeg likte tanken på å ha et produkt som "har alt" slik at jeg kan være på den sikre siden.

Så la oss si at vi er for kosttilskudd, ville dette da vært et fullverdig kosttilskudd? Eller er alt de skriver bare svada?

Er det nok av de næringsstoffene man trenger i en dagsdose Vital greens, eller trenger man noe annet i tillegg?

Og jeg veit at 12 mnd binding er sykt, men jeg en spontan-shopper, og tenker lite før jeg kjøper ting -,- tror det er derfor det er mer rusk i i pengeboka mi enn penger:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha 500 kr per mnd!

Til TS, gratulerer du gikk 5 på! At Kristine Weber bruker dette er jo god gammeldags salgsteknikk. Hun er helt sikkert sponset og får betalt for å være produktets "ansikt" :)

Du kunne lett kjøpt deg salat for 30kr dagen og spart 200kr per mnd.

Så du mener at salaten som selges i butikker idag har alt man trenger av næringsstoffer til å dekke dagsbehovet til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man burde få i seg næringsstoffene man trenger gjennom mat, det hadde vært best, men ser også vanskeligheten i det, da man skal spise store mengder av mange matvarer for å få i seg nok. Det er derfor jeg likte tanken på å ha et produkt som "har alt" slik at jeg kan være på den sikre siden.

Så la oss si at vi er for kosttilskudd, ville dette da vært et fullverdig kosttilskudd? Eller er alt de skriver bare svada?

Er det nok av de næringsstoffene man trenger i en dagsdose Vital greens, eller trenger man noe annet i tillegg?

Og jeg veit at 12 mnd binding er sykt, men jeg en spontan-shopper, og tenker lite før jeg kjøper ting -,- tror det er derfor det er mer rusk i i pengeboka mi enn penger:(

Spiser man "normalt" så burde man ikke trenge mineraler eller vitaminer. Jeg har aldri brukt en krone på vitaminer, mineraler fettsyrer eller what ever. Men skulle jeg brukt noe ville jeg gått for fettsyrer og proteinpulver, pleier å bruke det siste da:)

Dette vitamin styret har tatt helt av. For de fleste er dette penger rett ut og helt unødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler noen mikronæringsstoffer, samt omega 3 blant annet. Når jeg leser om sider som argumenterer med detox....da får jeg lyst til å legge meg i senga, for så å aldri stå opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at salaten som selges i butikker idag har alt man trenger av næringsstoffer til å dekke dagsbehovet til folk?

Ikke akkurat den i butikken nei, men du kan helt fint lage en selv til samme prisen som inneholder mye av de samme vitaminene og mineralene du trenger. + du spiser vel mat resten av dagen også. Spiser du variert og naturlig mat har du kommet langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat den i butikken nei, men du kan helt fint lage en selv til samme prisen som inneholder mye av de samme vitaminene og mineralene du trenger. + du spiser vel mat resten av dagen også. Spiser du variert og naturlig mat har du kommet langt!

Når jeg skrev salat, så mente jeg en salat som du har laget selv av div. grønnsaker du har kjøpt i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vital greens har ikke noe bra å komme med?

Jeg spiser normal og variert kost, men jeg kjenner mange andre som også gjør det som likevel får mangel på et eller annet. Venninna mi som lo av at jeg hadde kjøpt vital greens, som påsto hun fikk i seg alt hun trengte gjennom mat, fikk plutselig beskjed om at hu får i seg for lite jern(ja veit at det er en "jentegreie" men uansett)

Og jeg hører og leser(rundt om kring, har ikke noe kilde, eller forskning å vise til her) at du må spise 3 gulrøtter idag for å få i deg like mye næringsstoff som det var i 1 gulrot for "100 år siden", eller at en bolle spinat idag inneholder 1/8 av næringsstoffene som var i en bolle spinat for "100 år siden" osv. Og derfor jeg tenker at selv om jeg spiser sunt, variert og rent, så kanksje det ikke er alltid er nok.

Da begynte jeg å se etter et kosttilskudd, og fant vital greens, og tenkte at "denne må jo gjøre jobben til en multivitamin pille og mye mer" ... ikke at alle stoffene i vital greens er livsnødvendig for meg, men at det kunne vært greit å ha i tillegg, og at det kanskje gir "bedre immunforsvar" eller "mer energi" o.l. Det kan jo ikke skade?

Så jeg lurte på om det var et fullverdig kosttilskudd (som ikke skal erstatte mat ol.)..

Og la oss se bort i fra prisen, for den har jeg allerede betalt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: Så vital greens har ikke noe bra å komme med?

2: Og jeg hører og leser(rundt om kring, har ikke noe kilde, eller forskning å vise til her) at du må spise 3 gulrøtter idag for å få i deg like mye næringsstoff som det var i 1 gulrot for "100 år siden", eller at en bolle spinat idag inneholder 1/8 av næringsstoffene som var i en bolle spinat for "100 år siden" osv. Og derfor jeg tenker at selv om jeg spiser sunt, variert og rent, så kanksje det ikke er alltid er nok.

3: Så jeg lurte på om det var et fullverdig kosttilskudd (som ikke skal erstatte mat ol.)..

Og la oss se bort i fra prisen, for den har jeg allerede betalt:(

1: Jo, det har jeg allerede svart på

2: Det er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt. Det skal sies at noe frukt og grønt får et redusert innhold av nærinsstoffer etterhvert som de blir lagret i mørke kasser og fraktet i skip / med fly eller what ever, men så signifikant er det ikke. Det er nettopp derfor det anbefales frosne grønnsaker, fordi forsne grønnsaker inneholder en høyere mengde næringsstoffer en "fersk" import.

3: Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen argumenter for å bruke kosttilskudd selv om man har et variert kosthold.Et av dem er at selv om man vet godt hvor mye man minst må ha av mikronæringsstoffer for å ikke bli syk, så vet man til sammeligning lite om hva som er den optimale mengden, eller når mer tilførsel ikke lenger har noen merverdi. Alle offisielle anbefalinger om daglig inntak reflekterer dessuten kun dagens kunnskap. Om 10 år vil dagens kunnskap være utdatert, og om 100 år vil man le av den. Mange av dem som stilte seg mot de etablerte og som har blitt latterliggort i sin tid har i ettertiden fått rett. Dette har vært sånn siden Hippokrates' dager og det er vel over 2000 år siden. Dagens "sannhetsvoktere" (aka meningsførere, eller "verdens fremste eksperter på feltet") oppfører seg akkurat som deres historiske forgjengere, like arrogant og fiendlig, med nesten religiøs iver, bare de gjemmer seg bak "vitenskapen". Snakk om å skyte seg i foten. Les litt vitenskapshistorie, så ser dere at hele vitenskapshistorien er en eneste kjede av paradigmeskifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen argumenter for å bruke kosttilskudd selv om man har et variert kosthold.Et av dem er at selv om man vet godt hvor mye man minst må ha av mikronæringsstoffer for å ikke bli syk, så vet man til sammeligning svært lite om hva som er den optimale mengden, eller når mer tilførsel ikke lenger har noen merverdi. Alle offisielle anbefalinger om daglig inntak reflekterer dessuten kun dagens kunnskap. Om 10 år vil dagens kunnskap være utdatert, og om 100 år vil man le av den. Mange av dem som stilte seg mot de etablerte og som har blitt latterliggort i sin tid har i ettertiden fått rett. Dette har vært sånn siden Hippokrates' dager og det er vel over 2000 år siden. Dagens "sannhetsvoktere" (aka meningsførere, eller "verdens fremste eksperter på feltet") oppfører seg akkurat som deres historiske forgjengere, like arrogant og fiendlig, med nesten religiøs iver, bare de gjemmer seg bak "vitenskapen". Snakk om å skyte seg i foten. Les litt vitenskapshistorie, så ser dere at hele vitenskapshistorien er en eneste kjede av paradigmeskifter.

De du snakker om er ikke vitenskapsmenn, men deres absolutte motpart. Det er en utrolig passende beskrivelse av hele "alternativ"-bevegelsen og store deler av kosttilskuddbransjen. Homeopati, Agave-nektar, engler, og goji-bær. Bare rør alt sammen, bevist igjen og igjen og igjen, langt hinsides det påstandenes soliditet krever.

Hele poenget med vitenskap er å komme opp med en hypotese som kan forklare en observasjon, for så å presentere denne slik at forskere verden over kollektivt kan gjøre sitt beste for å motbevise den. For hvert forsøk som feiler i å motbevise hypotesen vokser sannsyneligheten for at den er korrekt, og etter en stund blir den "oppgradert" til en vitenskapelig teori (som fortsatt testes fra alle mulige, tenkelige vinkler). Det er sånn verden går fremover, og folk som selger "Supermat" og healer kreft med magneter er ikke vitenskapsmenn.

Du har dog rett i at dagens anbefalinger "bare" er det beste som kan gies gitt dagens kunnskap, med en god sikkerhetsmargin. Ta vitamin D som et eksempel. Norske anbefalninger er 300IU om dagen fordi dette nivået er nok til å unngå mangelsykdommen rakitt. Internasjonale eksperter anbefaler alt fra 4000 til 10.000, gjerne med oppfølging med blodprøver for å få nivået innenfor det som vi i dag antar er normalt, selv om doser langt høyere enn det som anbefales har blitt testet over tid uten å gi noen store negative helseeffekter.

Vitamin D Council | Everything you need to know about vitamin D

Til trådstarter:

Du trenger ingenting du ikke får gjennom variert kost, med unntak av Vitamin D (gjelder alle på nordlige breddegrader) og Omega-3 (gjelder også de fleste). Klart, en multivitaminpille om dagen skader ikke, og det kan lønne seg å be legen om en grundig test for mangler slik at du kan se om du faktisk mangler noe, men å kjøpe "Super"-juggel til blodpris har så lite for seg at jeg er oppriktig trist på dine vegne og sint på selskapet som selger sånt.

Forresten: Xocai – en stygg historie om norsk sjokolademafia | SAKSYNT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen argumenter for å bruke kosttilskudd selv om man har et variert kosthold.Et av dem er at selv om man vet godt hvor mye man minst må ha av mikronæringsstoffer for å ikke bli syk, så vet man til sammeligning lite om hva som er den optimale mengden, eller når mer tilførsel ikke lenger har noen merverdi. Alle offisielle anbefalinger om daglig inntak reflekterer dessuten kun dagens kunnskap. Om 10 år vil dagens kunnskap være utdatert, og om 100 år vil man le av den. Mange av dem som stilte seg mot de etablerte og som har blitt latterliggort i sin tid har i ettertiden fått rett. Dette har vært sånn siden Hippokrates' dager og det er vel over 2000 år siden. Dagens "sannhetsvoktere" (aka meningsførere, eller "verdens fremste eksperter på feltet") oppfører seg akkurat som deres historiske forgjengere, like arrogant og fiendlig, med nesten religiøs iver, bare de gjemmer seg bak "vitenskapen". Snakk om å skyte seg i foten. Les litt vitenskapshistorie, så ser dere at hele vitenskapshistorien er en eneste kjede av paradigmeskifter.

Dette er jo totalt irrelevant. Vi kan jo ikke lage anbefalinger basert på annen kunnskap enn den vi har i dag...Kanskje ler de av oss om 100 år som turde å vurdere kosttilskudd i det hele tatt.

Jeg ser ikke hvordan du kan ta dette som et argument for å bruke kosttilskudd på toppen av et variert kosthold. Da må du i såfall også nevne at de samme argumentene kan brukes for å sky kosttilskudd som pesten.

I gjennomsnittspopulasjonen vet vi rimelig godt hvor mye vi trenger og når det begynner å være fare for toksisitet. Grenser for mangelsymptomer er godt undersøkt. Det vi derimot vet veldig lite om, er individuelle variasjoner i behov, og det er her fremtiden ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dog rett i at dagens anbefalinger "bare" er det beste som kan gies gitt dagens kunnskap, med en god sikkerhetsmargin. Ta vitamin D som et eksempel. Norske anbefalninger er 300IU om dagen fordi dette nivået er nok til å unngå mangelsykdommen rakitt. Internasjonale eksperter anbefaler alt fra 4000 til 10.000, gjerne med oppfølging med blodprøver for å få nivået innenfor det som vi i dag antar er normalt, selv om doser langt høyere enn det som anbefales har blitt testet over tid uten å gi noen store negative helseeffekter.

Vitamin D Council | Everything you need to know about vitamin D

De norske anbefalingene er på vei opp. Og det er ingen internasjonale anbefalinger som er i nærheten av de dosene du snakker om her, det er i såfall enkeltpersoners anbefalinger og milevis fra konsensus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...