Gå til innhold

Vital greens - bra eller bullshit?


Fez

Anbefalte innlegg

Lavt inntak av frukt og grønt gir grunn til bekymring for økt forekomst av livsstilssykdommer ja, det står ingenting der om at dette skal skyldes mangelsykdommer. Det er ikke grunn til bekymring for mangel på noen næringsstoffer i Norge i dag, hvertfall ikke på generell basis.

Og forbruksundersøkelsene er ikke gjort på bakgrunn av noen som helst hypotese, de gjøres rutinemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavt inntak av frukt og grønt gir grunn til bekymring for økt forekomst av livsstilssykdommer ja, det står ingenting der om at dette skal skyldes mangelsykdommer. Det er ikke grunn til bekymring for mangel på noen næringsstoffer i Norge i dag, hvertfall ikke på generell basis.

Og forbruksundersøkelsene er ikke gjort på bakgrunn av noen som helst hypotese, de gjøres rutinemessig.

En ørliten apropos til det: Anbefalingene for vitamin D, som du allerede har kontret meg med at er på vei opp. Hovedkilden til vitamin D kan vel antas å være sol, og i 2/3 av året har vi ikke nok sol til å produsere det her oppe i nord. De offentlige anbefalingene har, om jeg husker rett, blitt økt fra 200IU til 300IU i det siste. 200IU er en anbefaling satt fordi det er tilstrekkelig for å unngå sykdommen rakitt som var ganske utbredt før i verden, men det er antagelig fortsatt for lite til å være optimalt for oss nordboere.

Skal sies at dette tilsvaret er litt irrelevant i sammenheng med tråden, der det spørres om ting av typen "supermat" og gress, altså ting uten noen bevist effekt utover slanking av lommebøker der det ikke fra før finnes mangler. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten apropos til det: Anbefalingene for vitamin D, som du allerede har kontret meg med at er på vei opp. Hovedkilden til vitamin D kan vel antas å være sol, og i 2/3 av året har vi ikke nok sol til å produsere det her oppe i nord. De offentlige anbefalingene har, om jeg husker rett, blitt økt fra 200IU til 300IU i det siste. 200IU er en anbefaling satt fordi det er tilstrekkelig for å unngå sykdommen rakitt som var ganske utbredt før i verden, men det er antagelig fortsatt for lite til å være optimalt for oss nordboere.

Anbefalingene har lenge vært 3-400 IU (litt avhengig av gruppe), og de kommer til å økes (uvisst hvor mye).

Angående dette med sol og D-vitaminer, så har vi nok tilpasset oss vårt klima i stor grad. Med lys hud produserer vi mer D-vitamin når vi først har sol enn det en med mørkere hud gjør. Om behovene også er nedregulert sammenlignet med de som bor i mer solrike områder har jeg ikke sett noe på, men umiddelbart virker det for meg veldig plausibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne lett kjøpt deg salat for 30kr dagen og spart 200kr per mnd.

Hvis denne supermaten har samme helsemessige effekter, så er 200 kr i måneden en liten pris å betale. Man sparer jo mye slit med å tilberede maten.

Når det er sagt, så tror jeg ikke veldig på supermat. Har aldri brukt og kommer trolig aldri til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene har lenge vært 3-400 IU (litt avhengig av gruppe), og de kommer til å økes (uvisst hvor mye).

Angående dette med sol og D-vitaminer, så har vi nok tilpasset oss vårt klima i stor grad. Med lys hud produserer vi mer D-vitamin når vi først har sol enn det en med mørkere hud gjør. Om behovene også er nedregulert sammenlignet med de som bor i mer solrike områder har jeg ikke sett noe på, men umiddelbart virker det for meg veldig plausibelt.

Er du sikker på det? Mener ikke det er mange år siden jeg kjøpte tilskudd av vitamin D i Norge med 200 IU per pille, der en pille per dag dekket 100% av RDI.. o_O

Det er klart vi har tilpasset oss, men huden produserer fortsatt 10.000 IU vitamin D etter 10 minutter i sommersola og bortimot ingenting høst, vinter og vår (uansett om man er så hard at man soler seg halvnaken i februar :p). Jeg skal ikke komme med noen voldsomt bastante påstander rundt den nøyaktige mengden den enkelte burde ta, men det virker som om det er rimelig overbevisende vitenskap bak rådene om å få i seg i allefall 10-gangen av det vi anbefales å ta her i Norge. Ikke fordi man ha det for å overleve, men fordi lave og normal-lave verdier av vitamin D (som en stor andel av oss her i nord har brorparten av året) har blitt knyttet til mange sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart vi har tilpasset oss, men huden produserer fortsatt 10.000 IU vitamin D etter 10 minutter i sommersola og bortimot ingenting høst, vinter og vår (uansett om man er så hard at man soler seg halvnaken i februar :p). Jeg skal ikke komme med noen voldsomt bastante påstander rundt den nøyaktige mengden den enkelte burde ta, men det virker som om det er rimelig overbevisende vitenskap bak rådene om å få i seg i allefall 10-gangen av det vi anbefales å ta her i Norge. Ikke fordi man ha det for å overleve, men fordi lave og normal-lave verdier av vitamin D (som en stor andel av oss her i nord har brorparten av året) har blitt knyttet til mange sykdommer.

Lave og normal-lave verdier er hypotetisert å kunne ha noe med en rekke sykdommer å gjøre, og derfor forskes det også enormt mye på D-vitamin. Og dette er også grunnen til at anbefalingene kommer til å økes (dette har jeg fra et foredrag med lederen i ekspertgruppen som har evaluert dokumentasjonen). Godt vitenskapelig grunnlag for å tidoble dagens anbefalinger er det nok ikke, det at D-vitamin er knyttet til mange sykdommer betyr ikke at det er god dokumentasjon for et årsaksforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lave og normal-lave verdier er hypotetisert å kunne ha noe med en rekke sykdommer å gjøre, og derfor forskes det også enormt mye på D-vitamin. Og dette er også grunnen til at anbefalingene kommer til å økes (dette har jeg fra et foredrag med lederen i ekspertgruppen som har evaluert dokumentasjonen). Godt vitenskapelig grunnlag for å tidoble dagens anbefalinger er det nok ikke, det at D-vitamin er knyttet til mange sykdommer betyr ikke at det er god dokumentasjon for et årsaksforhold :)

Vel, i følge Vitamin D Council (jada, dem igjen, det er en beleilig samling av info om emnet, og de er non-profit så jeg ser ikke hvorfor de skulle ha noen agenda) må man opp i noen tusen IU per dag for å nå blodnivåer som er knyttet til bedring i eller forebygging av mange sykdommer. Gitt at blodnivået man bør ligge på stemmer må jo nødvendigvis også doseanbefalingene som må til for å nå dette stemme, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge Vitamin D Council (jada, dem igjen, det er en beleilig samling av info om emnet, og de er non-profit så jeg ser ikke hvorfor de skulle ha noen agenda) må man opp i noen tusen IU per dag for å nå blodnivåer som er knyttet til bedring i eller forebygging av mange sykdommer. Gitt at blodnivået man bør ligge på stemmer må jo nødvendigvis også doseanbefalingene som må til for å nå dette stemme, right?

Joda, men det bygger fremdeles på observasjoner, og dataene er ikke sterke nok til å mangedoble anbefalingene helt uten videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det bygger fremdeles på observasjoner, og dataene er ikke sterke nok til å mangedoble anbefalingene helt uten videre :)

Hvor sterke må observasjonene være før man kan anbefale en slik mangedobling av et stoff der mangedoblingen ikke har noen negativ effekt..? ;)

Nå er vitamindcouncil.org nede og uten dem finner jeg ikke referansen, men det var visst slik at noen år etter Finnland gikk fra å anbefale 1000 IU vitamin D om dagen til spebarn til 200 IU, skjøt forekomsten av type 1 diabetes i været. Selvsagt bare en korrelasjon, men ikke noe mindre interessant av den grunn. Hvilke andre inngrep ble gjort over samme tidsperiode som var så dyptgripende at de påvirket forekomsten av sykdom som tilsynelatende ikke har noe med kosthold eller andre eksterne faktorer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntak av sukker, inntak av kalorier, fysisk aktivitet, forekoms av overvekt forandret seg trolig også i samme periode. Men selvfølgelig, hvis observasjonen stemmer, så er den verdt å undersøke nærmere.

Godt poeng, men i dette tilfellet var det snakk om vitamintilskudd for spedbarn, og en sykdom mange utvikler svært tidlig i livet. Det er begrenset hvor ofte en baby kommer seg til McDonald's, og fysisk aktivitet får liksom heller ikke endret seg voldsomt for de virkelig små. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men i dette tilfellet var det snakk om vitamintilskudd for spedbarn, og en sykdom mange utvikler svært tidlig i livet. Det er begrenset hvor ofte en baby kommer seg til McDonald's, og fysisk aktivitet får liksom heller ikke endret seg voldsomt for de virkelig små. :p

Babyene klarer kanskje ikke å gjøre så mye selv på den tiden, men mors helsetilstand og (over)vekt, kan ha mye å si for barnets helse og kan påvirke observasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyene klarer kanskje ikke å gjøre så mye selv på den tiden, men mors helsetilstand og (over)vekt, kan ha mye å si for barnets helse og kan påvirke observasjonene.

Godt poeng, men..

Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a bi... [Lancet. 2001] - PubMed - NCBI

I den undersøkelsen ble 10821 barn født i Finnland i 1966 fulgt opp deres første leveår for å se om det var noen sammenheng mellom inntak av vitamin D og antall (type 1) diabetes-diagnoser innen utgangen av 1997. Forskningen viser en klar sammenheng, og da alle barna er født samme år er det ikke utviklingen over tid som står for den økte forekomsten av diabetes blandt dem som hadde lavere inntak av vitamin D som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor sterke må observasjonene være før man kan anbefale en slik mangedobling av et stoff der mangedoblingen ikke har noen negativ effekt..? ;)

Om store doser tilskudd ikke har en negativ effekt over tid er det ikke noe grunnlag for å si. Det går ikke an å ekstrapolere data fra hvor mye vi produserer i solen, siden d-vitamin dannet i huden også automatisk brytes ned igjen når det er nok. Vi blir også brunere og produserer mindre D-vitamin etterhvert. Den sikkerheten har vi ikke med ukritisk bruk av tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men..

Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a bi... [Lancet. 2001] - PubMed - NCBI

I den undersøkelsen ble 10821 barn født i Finnland i 1966 fulgt opp deres første leveår for å se om det var noen sammenheng mellom inntak av vitamin D og antall (type 1) diabetes-diagnoser innen utgangen av 1997. Forskningen viser en klar sammenheng, og da alle barna er født samme år er det ikke utviklingen over tid som står for den økte forekomsten av diabetes blandt dem som hadde lavere inntak av vitamin D som små.

Enig, da ser ikke lenger argumentet med utviklingen i mødres helsetilstand og vekt over tid til å spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei,

Jeg kjøpte meg vital greens (med 12 mnd bindingstid) og ei venninne lo av meg og sa at det var bare piss.

Grunnen til at jeg kjøpte det var at de reklamerte for at man har alt man trenger i en boks. Så hvis det stemmer så burde jeg ikke trenge å tenke på andre kosttilskudd, og bekymre meg over at jeg får i meg nok. Det står jo også at Kristine Weber bruker dette, så jeg ble jo blenda og tenkte at nå har jeg funnet gull.

Men er det så bra som de skal ha det til, eller må jeg ta andre tilskudd som det ikke er tilstrekkelig av i vital greens?

Vital Greens Supermat - Hjem - her er siden deres, og det står detaljert om alle de 70 ingrediensene i boksen og hva de er god for, så hvis noen som har mer peiling enn meg på hva man faktisk trenger, kunna sjekka det ut, så hadde jeg blitt superglad! :) :)

Har prøvd det aller meste på markedet. Både herbalife, Shine, Diverse Algeprodukter, osv. har trent aktivt i 40 år med alt fra Svømming, turn, Kroppsbygging, styrke, bevegelighet - Kampsport osv... Har også studert i flere tiår: Akupunktur, Biopati, Ernæring, Kropp & Helse samt flere innen Biokjemi etc. Jeg bruker flere typer av tilskudd ved siden av Proteiner, men har aldri vært mer fornøyd med noe som er i nærheten av Vital Greens pulveret. Jeg har faktisk ikke vært forkjølet en enda gang på 1-år siden jeg begynte med dette. Og vær trygg på at jeg har prøvd nær sagt alt annet. Har mye bedre energi og føler meg mye bedre opplagt med dette tilskuddet. Har også brukt både Kreatin og Bcca samt Glutamin tilskudd og Ginseng preparater. men dette er maks. for min del. Dyrt...? Nei synes ikke 500.- kr. mnd er så mye i forhold til mye annet som koster!....Helsegevinsten er høyere og hvis man tenker på 1. tur på byen en helgedag, så er 500.- ingenting!....Her får man mye igjen. Jeg har prøvd med å sette isammen flere billigere typer av produkter for å se på alternativer, men dette funker ikke like bra! Ei heller funker vanlig...! Kosthold med grønt i salater osv like bra! Har spist masse gode salater laget på Økologiske kafeer etc over flere mnd og følte at det hjalp litt, men ikke så mye som vital Greens gjør. Så de som anser dette for å være både dyrt og dårlig, bør heller se på eget inntak av dårlige protein tilskudd-kreatin- samt alle de bløffe tilskudd de inntar ved siden av sin trening. Det er dyrt og unødvendig det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå foregikk denne diskusjonen før jeg registrerte meg og etter å ha lest igjennom så ser jeg ingen poenger med å fortsette, i og med at Vegard L har tatt for seg det aller meste.

Når det gjelder innlegget ovenfor så er det av fordel for vedkommende enten å ordlegge seg radikalt bedre eller så er innlegget preget av en del motsigelser. Å komme med dine erfaringer er i utgangspunktet positivt, derimot så snakker du om at det er bevist en effekt av et gitt tilskudd basert på anekdotisk erfaring. Du nevner jo til og med selv at du har en forhistorie hvor du nærmest raider kosttilskudd-butikkene tomme. Åssen isolerer du de forskjellige påståtte effektene fra hverandre?

Du må nok utdype hva du mener med din kompetanse innenfor "flere innen biokjemi" eller "ernæring, kropp & helse" Det at du stoppet å bli forkjølet etter at du startet med "Vital Green" er ikke akkurat plausibelt og er utrolig at du drar en kausalitet der. Flere kan være med på dette! Jeg har ikke vært syk siden siste klasse på videregående, dette er nå hele ni år siden (True story). Faktisk så har jeg ikke vært syk etter russetiden og var på den tiden jeg startet å "nyte" alkohol. Dette må jo bety at alkohol har en gunstig effekt på kroppen min? Spesielt med tanke på at jeg slet med feber en hel måned før dette. Etter VGS startet jeg å fokusere på kosten som en helhet, kan det økte inntaket av frukt & grønt også ha spilt inn? Eller velger jeg å isolere alkohol og dra en korrelasjon der basert på hva jeg selv vil skal fungere? I og med at jeg er polsk så har jo vodka tradisjonelt vært gunstig for oss.

Du bruker "flere tilskudd ved siden av proteiner" <--? i tillegg til at du nevner tilskudd av BCAA og glutamin samt kreatin. Deretter klarer du på slutten å rekke en kritisk pekefinger mot personer som bruker "dårlig protein-tilskudd-kreatin" Dette blir i en stor grad hyklersk og her velger jeg igjen å stille spørsmåltegn til hva du anser som kompetanse innenfor ernæring & biokjemi. Jeg har et forslag til deg; det er å gå til det første speilet du ser og rette den samme pekefingeren mot speilet. Den personen som du ser der bør virkelig holde orden i sitt eget skap før man påpeker andres, frodenordviking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...