Gå til innhold

Hvordan unngå dårlig samvittighet i påska?


Maesp

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å spise godteri i påska (obligatorisk) :-) Men jeg ønsker ikke å sitte med dårlig samvittighet for at det sunne regimet blir litt ikke eksisterende i to, tre dager. Noen som har noen tips/tanker? Vil klare å kose meg med god samvittighet, uten å stresse med vekta. Har jo fortsatt en del kilo å miste, og det blir jo naturligvis ikke akkurat kalori underskudd i påska ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg planlegger å spise godteri i påska (obligatorisk) :) Men jeg ønsker ikke å sitte med dårlig samvittighet for at det sunne regimet blir litt ikke eksisterende i to, tre dager. Noen som har noen tips/tanker? Vil klare å kose meg med god samvittighet, uten å stresse med vekta. Har jo fortsatt en del kilo å miste, og det blir jo naturligvis ikke akkurat kalori underskudd i påska ;)

Trenger ikke ha dårlig samvittighet. Kos deg 20% av året og jobb hardt 80%... Må kunne kose seg til høytider/ferier og den slags! Alt med måte vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du spiser deg mett og fornøyd på ordentlig mat før du sette frem godteskåla. Om du har sug kan du jo ta en frukt etter maten for å stille en del av det værste? Og *så* er det snopetid.

En annen måte er jo å begrense hva du har i hus. Har du 500 gram er det lett at det forsvinner. Har du 100 gram så er det tomt når det er tomt.

Men bottom line er at du må ikke få dårlig samvittighet for at du koser deg. Du lever vel for det meste sunt ellers, så gi deg selv litt påskeslack :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere og si nei takk til alt av snop og godteri,- enn og bare ta litt:)

Selv så har jeg "Innført" at jeg ikke trenger ta meg brus, øl, eller godteri/snack før etter klokka 1800 i høytider. Uansett er det jo en del god mat,- litt mer usunn enn til hverdags, men tror jeg sparer en god del kcal på og ikke tillate meg og ta en liten sjokoladebit (som fort blir mange) etter frokost, til formiddagskaffen osv...:)

Mulig jeg lurer meg selv, men jeg har iallefall god samvittighet for alle de timene jeg holder meg unna,- og føler mer jeg "fortjener" det på kveldene :) Bare som et tips. Og er helt enig med at i høytider og spesielle anledninger må man kunne kose seg,- hvis man vil. UTEN dårlig samvittighet. Så lenge ikke Grey's hver tirsdag og Torsdagskveld fra Nydalen er to "faste kvelder" i uka man "Unner seg litt ekstra" fordi det er favorittprogrammene på TV....I tillegg til fredag og gullrekka og lørdag kveld :) Om du skjønner tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan unngå å få dårlig samvittighet over at kostholdsregimet ikke blir holdt i 2-3 dager? Få litt perspektiv på ting og huske på at livet består av utrolig mye mer enn makroer, kalorier og vektnedgang :) "Alt" blir (i et langsiktig perspektiv) ikke ødelagt av et par dager med utskeielser, så spis påskeegg og ta det med ro (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville hatt mer dårlig samvittighet om jeg IKKE skeiet ut i påska. Tenk som du kommer til å angre om du går gilpp av muligheten til å kose deg - det er jo det ferier handler om:) Ikke like gøy å sitte der med cottage cheese-boksen når resten spiser marsipan og drikker kakao. GOD PÅSK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva du spiser mellom julaften og nyttårsaften som gjør deg feit,det er hva du spiser mellom nyttårsaften og julaften!

Det er viktig å kose seg innimellom, og påsken er en av de anledningene. Kos deg mens du har muligheten til det,slapp av, og la kroppen chille litt,så kan du jo starte med råkjøret etterpå, når påskesnøen er smeltet og lammelåret fortært.

Evt kan du prøve å se på det som en mulighet for kroppen å hente seg inn igjen etter all treningen du har utsatt den for? (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få ett godt liv om du skal konstant gå rundt og få dårlig samvittighet over at du unner deg litt ekstra i høytidene. Husk at livskvaliteten ikke vil bli den samme om du ikke lar deg kose deg litt ekstra med venner og familie. Iblant kan litt usunt være sunt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdag, påske, 17. mai, jul og som regel de fleste lørdager er det snop/snacks her i huset og det unner jeg meg med god samvittighet nettopp fordi jeg trener. Før trente jeg aldri, men jeg spiste jo like mye eller mer usunn mat den gang. Du trener og er flink til daglig og det er hverdagen som betyr noe ikke de små utskeielsene. Så nyt den gode samvittigheten ikke motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Og noen ganger må du kjenne etter hva som er viktigst for deg... Du kan kose deg litt også vettu! Finnes moderasjon, må ikke være 100g salat eller 2kg smågodt. Du kan jo også være aktiv i påska, ingenting i veien for det heller, så kan du jo legge det inn i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde svar på spørsmålet ditt. Sliter selv med dårlig samvittighet etter å ha spist såkalte "tomme" kalorier. Sjokolade, chips, godteri o.s.v. Og jeg skal OPP i vekt, asså. Får ikke dårlig samvittighet fordi jeg legger på meg, men fordi jeg spiser dårlig mat som kroppen egentlig ikke trenger. Tror bare man må jobbe med hodet sitt. Det finnes faktisk viktigere ting her i livet enn å være tynn og fit. Jeg veide 10 kg mer for et år siden enn jeg gjør nå, og vet du hva? Da var jeg lykkelig, det er jeg ikke nå. Trist, men sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal opp i vekt så trenger du ikke bekymre deg så fært for tomme kalorier vel? Så lenge du får i deg nok proteiner, fett, vitaminer og mineraler gjennom et sunt og variert kosthold, så kan du bare stappe i deg så mye sjokolade du vil etterpå for å fylle opp kalori-inntaket ditt til et overskudd? ;)

Han her slanka seg på twinkies.

Twinkie diet helps nutrition professor lose 27 pounds - CNN.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smackid Kan godt hende det stemmer, men jeg føler at når jeg går opp 0.5-1.0 kg i uka med sunn mat og tung styrketrening så blir resultatet bedre og mer "fit" enn det gjør når jeg går opp 2-3 kg i uka av drittmat og lite aktivitet

Men i allverden, jeg sa jo ikke noe om å gå berserk da kvinne.. La oss si du trenger 2000 kalorier for å vedlikeholde vekta. Så spiser du 2000 sunne kalorier, og 300 usunne kalorier for å legge på deg.

Det kan vel umulig være såååå farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
smackid Kan godt hende det stemmer, men jeg føler at når jeg går opp 0.5-1.0 kg i uka med sunn mat og tung styrketrening så blir resultatet bedre og mer "fit" enn det gjør når jeg går opp 2-3 kg i uka av drittmat og lite aktivitet

Her stammer den dårlige samvittigheten utelukkende av din egen "oppfattning av verden" og jeg kan betrygge deg med at du, som i tilegg skal opp ivekt ikke trenger å tenke på dette. Det er ikke noe som er "rein" eller "skitten" mat, men det er fordelingen og sammensettningen av maten som helehet som bestemmer om KOSTHOLDET ditt (merk kosthold, ikke matvaretyper) er sunt eller usunt!

og til ALLE:

Tråder som fremmer, eller blir et overveldende klagekor som fremmer dårlig samvittighet over ting som absolutt ikke er tabu eller dårlig på noen som helst måte vurderes fortløpende for stenging.

Så, på samme måte som du ikke blir slank over natten, blir du heller ikke feit over natten. Noen dager her og der, litt påskekos osv heter å leve! Og om man har et anstrengt forhold til det, er ikke dette rette plassen og "lette litt på følelsene" for det er de som er feil her, ikke kvikk lunsjen. Og slike følelser: Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

Når det er sagt, la oss ta tilbake tråden med å heller komme med ting som gjør at man har GOD samvittighet i påsken!

Har du gått på ski? Skal du i bakken? Gått en tur? Spist en appelsin i solveggen? Delt en kvikklunsj med en god turkompis eller raset med bikkja i snøen?

Denne tråden trenger at noen lyser på himmelen med Tor signalet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken, og alle andre høytider = litt snop

Etter å ha blitt litt mer bevist på mat og næringsinnhold, så begrenser jeg meg en god del, men ALDRI om jeg skal ha en påske/jul/nyttår/whatever høytid uten noen form for snop/is eller noe.

Dårlig samvittighet omgår du med å ha et sunt forhold til mat, og et sunt forhold til deg selv. Ikke med å unnlate sjokolade, fløtegratinerte poteter, sprøstekt svor eller sukker på grøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...